Supersoftit sähkäriin. Ja Crankbrothersin hissitolpan. Onneksi onnistui ilman moottorin irroitusta.
Printable View
Supersoftit sähkäriin. Ja Crankbrothersin hissitolpan. Onneksi onnistui ilman moottorin irroitusta.
Kaverin käytettynä ostamaa Spessun satulaa hieman alemmaksi, nokkaa ylemmäksi ja penkkiä hiukka eteenpäin.
Voitelin grävelin ketjut, asensin lamppupidikkeet ja asemoin soittokelloa sekä Polarin telinettä hieman em. toimenpiteen johdosta.
EDIT: ja nappasin yhdestä kitisevästä DT:n vaparista laakerit irti. Nuo mallina pitää käydä kaupassa, mutta ihan kuin niissä lukisi 6802 plus jotain, saamarin pienellä. Mutta noihan pyörii ihan pehmeästi, miksi kitisi... ei kai se väliholkki siellä?
EDIT2: ja laitoin kaikki fillarilamput/-akut 3xLupine, 2xFenix lataukseen kesän jäljiltä.
Valmistelin uusia ketjuja työmatkapyörään asennusta varten: liotusta lakkabensiinissä ja viimeistely IPA:ssa. Harkitsin uppovahausta, mutta taidan mennä e-bike Squirtillä.
Maasturi pääsi tupaan pientä laittoa varten. Vaihtajan kannatin hieman vintturassa, siispä Cycluksen kalu käyttöön. Sinänsä hyvin pelannut vehje yllätti, otti haarukan päähän kiinni. No helppo hoitaa, tallille ja rälläkällä ohennusta.
Radon Jealous omaa tieten sisäisen vaihdevaijerin vedon, lievän kiroilun kera sain vaihdettua sekä kuoret että vaijerin. GX Eagle vaatii tarkat säädöt,suoriuduin kunnialla.
Tämäkin pyörä saa seuraavassa huollossaan täyspitkän kuoren.
Repäisin GoPro kamerasta irti originaalin akkukotelon kannen ja vaihdoin tilalle usb-johtoreiällisen version. Ei ole vedenpitävä speksien mukaan mutta kaipa se fillarilla ajon vesiroiskeet kestää? Toivottavasti.
Asensin Pythonin läppärille jotta voisin ajaa pätkän koodia, jonka löysin netistä. Tovi vierähti koodia korjatessa, sillä Python on täysin uusi tuttavuus, mutta pienen säädön jälkeen toimuvuus löytyi.
Homma sai alkunsa, kun hain uudet renkaat (Vredestein aventura 50-millisinä) ja mittailin leveyttä, joka tuntui aika isolta (noin 133 mm). Weight Weenies-sivuilta löytyi vanha keskustelu, jossa oli pätkä koodia vanteelle asennetun renkaan leveyden iterointia varten.
^no jopas on säätöä
Otin passikuvan itsestäni, säädin sen ja asensin lupakuvapalvelimelle
^jatkoin säätöä hetki sitten ja vapautin vanhat renkaat kiekoilta ja asensin Vredesteinit tilalle. Rengas on vähän jäykän tuntuinen, eikä hirveän tiukka asennettava, mutta napsahti selvästi kerralla hyllylle jalkapumpulla sihistelemättä ja vaikuttaisi pitävän ilmat heti litkuittakin. Kummankin renkaan leveys 24-millisellä vanteella on varsin tarkkaan 50 milliä 2 baarin paineella.
Silmä otti heti kiinni rengasta hipelöidessä reunan huulitiivisteeseen ja puhdistinkin pumpulitikulla vanteen sisäreunan huolellisesti.
https://live.staticflickr.com/65535/...97f8fc67_c.jpg
Nämä piti laitttaa vasta keväällä, mutta hätähousu kun olen.
https://www.dtswiss.com/en/wheels/wh...phr-technology
Muistin rantasaunalla veet poistaa, ny miinus 11c.
Vähän yllättäen renkaat olivat edelleen kovat. Mutta renkaan reuna onkin pehmeä ja siisti joihinkin muihin vastaan tulleisiin verrattuna. Leveyttä on tullut vuorokaudessa lisää jotakin puoli milliä. Täytyy toivoa, että eivät pullistu aivan hirveästi, sillä muutoin edessä voi olla vähän ahdasta.
Asensin polkusimet, pumpun, juomapullotelineet, satulalaukun ja mittarin
https://pic.useful.fi/2qFyNiRo-.jpg
En saa rauhaa, vaan asennan lisää: uusi ovaali postista ja vanha pyöreä 44-piikkinen pois pyörästä. Uusi 42-piikkinen Absolute Black CX on aika tarkkaan 44-hampaisen levyinen leveämpään suuntaan. Asennusohje on jollakin tapaa hämmentävä, mutta ei ratasta voi Ultegra-kampiin asentaa kuin yhdellä tapaa.
Uusi ratas kaipaa uutta ketjua, joten YBN:n tekemä on lakkabensiinissä puhdistumissa. Ketjun pituutta pitää hetki tuumata, mutta veikkaisin vanhan olevan sopivan mittainen.
Jarrukahvoja ja samalla tietty vaihtajaa ja hissitolpan liipaisinta 5 mm keskemmälle ohjaustankoa. Ärsyttää, kun jarrukahvan pää osuu keskisormeen pelkällä etusormella voimakkaammin jarruttaessa. Vaikka se jarrukahvan pää on voimakkaasti muotoiltu poispäin tangosta, niin osumista on vaikea välttää. Eikä mulla kahva mene kovaakaan painaessa toki pohjaan saakka. Videoissa usein näkee ammattilaistenkin säätävän kahvat niin,.että kahva menee lähes tankoon saakka mutta silti ei osu keskariin. Mä en jotenkin saa sellaista asentoa aikaiseksi ja mulle on siksi myös tärkeää ettei vapaaliike ole liian suuri ja että jarru on hyvin ilmattu. Sramin kahvoista (code rsc ja g2) kyse. Sama tosin myös työmatkamaasturin shimanoissa.
^onkohan sulla jotenkin anatomisesti hankala keskisormi? Pystytkö vertailemaan kenenkään kanssa?
Läskin renkaisiin litkua lisää.
Kasasin pyörän ajokuntoon: eteen ovaali, uudet ketjut ja takanapaan 36-ratchet. 50-milliset kumitkin mahtuvat hyvin pyörimään, vaikka edestä raksin varoiksi kylkien valuhapsut pois.
Ketjut voitelin e-bike Squirtillä pariin kertaan ja renkaat litkutin. Lauantaina voisi ehtiä pienelle koeajolle.
Lokarit kiinni aisoihinkin kunnon läpipulteilla. Loppuu se prkleellinen räminä.
Vaijerin vaihto. Sama 2470km näyttää olevan opti-slick vaijerin kesto grx600 kahvoillakin. Oli jo kahvan mutkan kohdalta rispaantuntut. Muutama pitkä lenkki ja poikki.
Kitkajarrun rasvaus. Takavaihtaja on ollut jo kauan mielestäni liian jäykkä, eli tuntuu sellanen "pykälä" kun vaihtaja lähtee jarru päällä liikkumaan. Otin vaan sen luukun auki ja laitoin pannan väliin tipan vaseliinia. Ei mitään hajua saisiko noin tehdä, mutta nyt tuo liikkuu nätisti.
Vaihdoin kammet täysjäykkään fättiin. 170 -> 175 mm RF SL:t. Seuraavaksi täysjoustofättiin 175 -> 170 milliset ja Stagesin tehokampi.
Säädin takarenkaan rikki jo maanantaina ja vieläkin on säätämättä kuntoon. Oliskohan tänään aikaa ennen illan pikkujouluihin lähtöä. Jos sais siinä säätäessä sormet ja kynnenaluset normaalimpaan mustan lian koristelemaan kuntoon :)
Kerään motivaatiota jarrujen ilmaamiseen ja säätämiseen, onneksi aikaa kevääseen.
Laukkuja graveliin, jos aamusella lähtis syysretkelle.
Kiekot, joilla on nastarenkaat, työmatkapyörään. Samalla totesin jarrupalojen olevan takana loppu, joten vaihdoin palat uusiin -tosin piti vähän opiskella, miten BB7:sta palat saa pois ja vähän yllättäen tarvitsin kärkipihtejä, sillä palojen jousi jäi jarrusatulan sisään jumiin. En viitsinyt jarrusatulaa ottaa irti, niin uusien palojen laitto vaati vähän näppäryyttä.
Trainerin syvältä varastosta olohuoneeseen :(
Eilen säätelin fillareiden talvirengasasioita. Pumppasin kumit sekä huolsin ja vaihdoin vapareita. Tai aloitin vaparihommat. NoTubesin 3.30 -napojen palikat ja vaparit eivät näköjään olekaan vaihtokelpoisia MTB- ja RD -versioiden välillä. Eroa navassa on siis muutenkin kuin vain vaparin mitoissa. Saamari. Akseliko on eri mittainen, tuskin naparunko sentään? Jos akselissa on liikaa pituutta sitä voisi lyhentää.
No huolsin sit muuten ja laitoin HG-vaparin takaisin ja sehän ei enää pyörinytkään! Kaikki osat inessä oikeassa järjestyksessä. Monta kertaa purin kasasin aina niinkuin ennenkin olen tehnyt ja nyt ei vaan mikään auta. Nitkahtiko akseli väärään kohtaan tjsp. kun yritin saada (liian lyhyen?) XD-vaparin kiristettyä? Noh, kyllästyin sitten säätöön ja jätin hommat kesken. Jatkuu tänään sitten. Otan kyllä oluen mukaan säätämöön.
Ilmat oli sentään pysyneet renkaissa. Yhteen kaipaa ehkäpä lisää litkua.
EDIT: asia kunnossa, huulitiiviste olikin väärin asemoitu.
Laittelin nastarenkaat vanteille, näin tubelessaikakaudella sisärenkaallisen kumin vaihtaminen on nopeudessaan ja siisteydessään aina mukava yllätys.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Täysjäykkikseen hg->xd - vaparinvaihto*, talvipolkimet ja talvikiekot nastakumeilla.
*mihinkähän väliin se akselispacer olisi pitänyt tunkea. Ei ollut oikein toimivaa paikkaa sille.