Vaikka Maxxissin 3C-seosta on vissiin saippuaksi pakkasella haukuttu, niin kyllä ainakin Minioneissa (29" DHR/DHF) on pito ollut ihan hyvä, viimeksi eilen muutaman sentin lumessa.
Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla
Printable View
Vaikka Maxxissin 3C-seosta on vissiin saippuaksi pakkasella haukuttu, niin kyllä ainakin Minioneissa (29" DHR/DHF) on pito ollut ihan hyvä, viimeksi eilen muutaman sentin lumessa.
Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla
Maxxis minion vs spessun butcher otsikon olosuhteisiin? Lähikaupasta sais butcheria..
Gripton seoksella olevat spessun kumit ainakin pitävät todella hyvin lumessa ja karhealla jäällä.
Tämä siis oma mielipide fast trak & saw tooth renkaiden kokemuksella.
Oli viikonlopun lenkillä pitkästä aikaa On-one Chunky Monkey trail extreme takarenkaana ja aivan älytön pito limasilla kallioilla missä Trailstar kumit ei pitänyt yhtään.
Harmi vaan että joutuu polkemaan alamäkeen että pääsee eteenpäin. Hetken jo luulin että mulla on kunto huonontunut kun ei kiihdy.
Mulla oli hans dampf takana trailstarina tubeleksena ja mun mielestä oli pitävä rengas märillä juurilla ja kallioilla, mutta tahmeesti rullas. Ei tosin päihitä Chunkymonkeyta pidossa, mutta rullaus tosiaan vielä masentavampi.
Enivei, tilasin shortyn 3c eteen ja minion dhf taakse dual compoundina. Valintaperusteena http://enduro-mtb.com/en/the-best-en...-comparison/2/
Toivottavasti ei ollu maksettu mainos.:rolleyes:
kehät 27mm id, tupelluksena. Dhf 62mm ja shorty 60mm. Paineet jossain 1.5-1.8barin välissä. On kyllä hyvät renkaat, rullaakin kohtalaisesti. Ainut huono puoli on tosiaan tuon maxxterran kovettuminen, +5 huomasi shortyn olevan liukkaampi mutta tämä oli kyllä tiedossa etukäteen.
Nyt on kertynyt aiheen mukaisilla keleillä aika paljon ajoa. Ja juuri näillä kuuluisilla kylmillä keleillä jotka erottaa kumiseokset ja jostain jätemuovista sulatetut "kumiseokset" toisistaan.
Schwalben Trailstar on aivan saippuaa. Magic Mary menettelee kyllä pehmeällä alustalla mutta kivet ja juuret on aivan mahdottomia. Addix soft pitäisi olla lääke sen korjaamiseen mutta en ole sitä vielä päässyt testaamaan.
MaxxTerraan pätee sama eikä näytä olevan korjaavaa toimenpidettä tulossa. Eli Maxxiksen kumit voi toistaiseksi jättää kauppaan. Dual ei hätkähdä kylmästä mutta on muuten liian kova eli ei pidä märällä.
Spessun Gripton on jo kumiseos. Ground control ei ole kovin järeä vielä kuvioltaan mutta 650b x 2,6" koossa herättää jo luottamusta litimärkään juurakkoon ladatessa.
Kunkkujen kunkku on musta magia eli Black Chili. Ja Trail King on isolla ilmatilallaan korkeimmalla valtaistuimella. Siis 2.4" kokoisena. Baron on myös todella hyvä.
Contin kumeissa on myös sopivan tukeva kylki joten paineen voi laskea todella alas. Rengas kietoutuu juurien ja kivien ympärille.
No toki hiukan harvinaisemmat merkit on kokeilematta, kuten mavic ja e13. Wtb:n kumeissa ranger light high grip on kokeiltu. Pieni nappula menee tukkoon näillä keleillä. Ehkä avoimella kuviolla olisi potentiaalia.
Contit kiinnostaa, onko nuo Trail Kingit millaset pidoltaan noin muuten? Rullaavatko mihinkään? Eteen ja taakke samat vai onko joku muu, esim. Kaiser tai Baron parempi? Itellä ajot on aikalailla kaikkea, XC/trail/hissipyöräily. Samalla pyörällä toki. [emoji6]
Trail king molemmissa päissä toimii yleiskäytössä loistavasti. Siinähän on eri pyörimissuunta riippuen tuleeko eteen vai taakse. Kaiser on valmistajan mukaan kuivan kelin kumi mutta sama seos siinä on joten sekin tarraa märässä metsässä hyvin. Hieman tiheämpi, vaikkakin järeä, kuvio menee tukkoon helpommin. Baron ehkä paras jos nimenomaan on pehmeää ja mutaista. Trail king jos mukana kiveä ja juurta koska ilmatila on suurempi.
Rullaus märässä skutsissa ei oikein ominaisuutena erotu mutta ei nuo em. nakit mitään xc kisarenkaita ole. X - king tai uusi 2018 Mountain king voisi olla hitti kuivemmilla keleillä. Ja silti toimia vaikka ripsauttaisi vähän vettä.
^ Ootko verrannut Trail Kingia esim. Ardentiin? Omasta kokemuksesta (2.2) Trail King ei ole parhaimmillaan märillä kivillä ja märällä juurakolla. Muuten ihan mukava rengas. Ja mulla oli myös Black Chili.
Ardent 2.4 kaksysinä oli liukas nimenomaan märillä juurilla vaikka paineet oli tosi alhaiset, 1.5 luokkaa edessä. Lämpötila +2.
Ajoin ehkä vain liian hiljaa...
Mutta etupyörä siis yllättävän helposti luiskahteli sivuille juurista jos juuri ei ollut ihan tasan 90 asteen kulmassa. Kovin viistot kulmat toki täytyy aina varoa mutta nyt tuntui ettei mistään löytynyt pitoa.
Eikös tuo 1.5 ole eteen jo aika paljon 2.4" renkaalle liukkaalla kelillä?
Riippunee kuskin painosta ja maastosta. Kivikossa kun rytyyttää kovaa, niin matalilla paineilla paukkuu vanteille.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja vauhdista tietenkin. Kun ajaa hissukseen, niin paineet voi pitää tosi matalalla. Vauhdin noustessa tulee varmasti ongelmia.
Ardent on kyllä harvinaisen paska rengas!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ardentilla olen ajanut paljonkin, dual seoksella toki. Mutta ei kai siitä ole pehmeää seosta olemassakaan. Ehdottomasti ei voi edes verrata trail king black chiliin. Paineista sen verran että edessä alle 1 bar toimii ainakin 2,4" renkaassa loistavasti kun nyt ei puhuta enska kisoista vaan ihan normaalista polkucruisailusta. Kuivalla kelillä Ardent on ihan ok.
Täälläpäs on helvetin kovia kisakuskeja kun ei hanssilla ja marylla pärjää.
Rajallinen ajotaito on varmasti yksi syy miksi haluan mahdollisimman paljon pitoa. Trailstar kumiseos on liukkaampi märillä juurilla kuin Black chili. Ja nimenomaan kun ollaan lähellä nollaa. Kuten jo sanoin, uusi addix soft voi olla ihan eri asia ja sen aion myös testata jossain vaiheessa.
Entä jos puhutaan pikku pakkasista (0... -10) niin mikä noista seoksista toimii vielä kovettumatta? Oon ostamassa plus renkaita talvikäyttöön, mutta en halua nastarenkaita. Toimiiko esim Gripton? En kyllä usko että Gripton ois tasan sama seos kaikissa Spessun renkaissa XC, Enduro, DH. Ja spessu ei kerro sen enempää seoksesta renkaiden spekseissä muuta kuin "Gripton". Käsittääkseni Black chilliäkin on eri kovuuksia eri tarkoituksiin. Oon nyt ajellu NN addix speedgrip seoksella -5 asteessa ja se ei ole kovettunu, mutta nuo mun 2.35 NN on vähän kapeat lumelle.
Ainakin valmistajan mukaan Addix toimii kylmässä, black chili toimii ja spessun gripton tuntuisi toimivan myös ainakin pikkupakkasilla.
Se voi hyvin olla että seoksen kovuus vaihtelee rengasmallin mukaan. Olisi aika kummallista jos esim. Race King ja Baron olisivat samaa kovuutta. Toisaalta ainakaan black chilin kohdalla seos ei tunnu kovin pehmeältä edes noissa järeissä malleissa. Olen joka tapauksessa rajannut tätä analyysiani sillä viitekehyksellä että puhutaan näistä isompinappulaisista renkaista. Koska märkä kivikko ja juurakko on tämän ketjun aihe.
Kovemmat seokset ovat varmaan kuitenkin optimaalisia jos puhutaan ihan selkeästi pakkaskeleistä. Mutta se lämpötila vaan tahtoo seilata molemmin puolin nollaa pitkin talvea niin siksi en itse halua käyttää kovempia seoksia talvella.
Kyllä se on sama Gripton seos maantieltä alamäkeen.. Mulla on Gripton gummit maantielle, xc-pyörässä ja pitempi joustosessa täpärissä. Tullut syksyn märät kelit ajeltua Spessun jäykkäperäsellä Epicillä ja nuo Fast Trak renkaatkin pitää märällä ihan käsittämättömän hyvin tuollaisessa perus polku ajelussa ja mikäli lipsumaan saa, niin tapahtuu sekin hallitusti. Ainut missä noista loppuu pito on muta koska kuvio on mitä on.
Sanoisinkin, että kyllä oikea kumiseos tekee pidon renkaaseen ennemmin kuin, että tarvitsisi olla maksimaalisen rouhea kuvio. Nyt voi märällä ajella hyvin rullaavilla renkailla ja nautiskella pidostakin.
Olen monelle noita Spessun Gripton seos renkaita suositellu ja on moni myös jälkeenpäin kiitelly tyytyväisenä.
Ps. Täytyy toki muistaa olla myös hieman subjektiivinenkin näissä rengasasioissa!
Joo kyllä Gripton on hyvä, samoin kuin On-Onen Trail Extreme - mutta vaikea sanoa kumpi parempi kuin minulla Griptonia 3" 27.5" koossa ja Trail Extremeä 2.4" 29".
Mutaa kun on tosiaan riittänyt niin seuraavaksi vähän isompaa nappulaa kokeilun Hutchinsonin DZO:n muodossa. Kuvion perusteella toiminee kyllä mudassa, mutta saa nähdä miten käy kivikossa/juurakossa.
https://keyassets.timeincuk.net/insp...2527375608.jpg
Ainakin spessun hillbill toimii ihan hyvin kalliolla ja juurilla. Märässä ja pehmeässä todella hyvä
Sent from my BTV-DL09 using Tapatalk
Mitäköhän pitäisi muuttaa vai onko mitään tehtävissä??
Renkaina tubeless Contin TrailKing Protection edessä 2,4" ja takana 2,2", pyörimissuunnat on kyljen merkin mukaan, paineet molemmissa 1,4bar, kuskin olessa n.70kg ajokunnossa. Black chili logo renkaassa.
Pyöränä Canyonin Strive (täysjousto enduro).
Ongelmana kostealla tai märällä kalliolla mahdoton sutiminen ja märällä juurakolla lipsuminen. Juurakossa lipsuminen on ymmärrettävää (tulokulma yms.) mutta kun ei pitoa löydy kalliota suoraan noustessa, niin alkaa häiritsemään, todella varovasti saa polkea että pitää ja satulasta mennään että olisi paino takana.
Mitä tuosta lähtisi kokeilemaan, painetta vielä laskemaan (ei kolise vielä :D) vai tarkastelemaan takaiskarin säätöjä vai jotain muuta?
^Samanlainen kokemus mullakin ko. renkaista. Vaihdoin merkkiä.
^^ Kuin myös. X-King uudella black chili seoksella, aivan yhtä huono kuin edellinen halpis schwalbe Rapid Rob märässä juurakossa. No, sitten hieman paneuduin eri renkaisiin ja päädyin ottamaan eteen Hans Dampfhin uudella soft addix seoksella. Voi tavaton kuin tuli pitoa eri lailla nimenomaan märälle! Suosittelen!
Minulla on syysrenkaina Chunky Monkey ja Smorgasbord yhdistelmä. Pitää ihan tautisesti mutta ei rullaa mihinkään.
Pakko on laittaa aina hieman rullaavampaa taakse jos on hieman edes kuivempaa että löytyy motivaatiota lähteä lenkille. Tämä on ihan OK kombo syyspimeessä kun voi luottaa eturenkaaseen täysin!
Tämän jälkeen kesärenkailla pyörä suunnilleen menee itsestään.