Etuvaihtajan kahvassa on nk. trimmausta varten pykäliä, eli väliasentoja ääripäiden välillä.
Säätö pitää tietysti olla kunnossa, mutta toistaiseksi kaikki kohtaamani yksilöt on kyllä saatu äänettömiksi.
Printable View
Etuvaihtajan kahvassa on nk. trimmausta varten pykäliä, eli väliasentoja ääripäiden välillä.
Säätö pitää tietysti olla kunnossa, mutta toistaiseksi kaikki kohtaamani yksilöt on kyllä saatu äänettömiksi.
Missä vaiheessa kannattaa yleensä vaihtaa takavaihtajan pikkurattaat, onko olemassa jotain yleispätevää km määrää minkä jälkeen hyvä vaihtaa? Takapakalla ja ketjulla ajettu 3400km ja menossa nyt vaihtoon lähiaikoina.
Sitku ne hampaat on kuluneet tai eivät enää pyöri.
Millaiset nippelit rungon ulkopuolisiin vaijerinvetoihin kohtiin jossa vaijeri on paljaana? Ettei vaijeri hakkaa ja rämise runkoa vasten.
Trimmi tosiaan toimintaan. Jos vaijeri on liian kireällä, niin trimmi ei toimi. Etuvaihtajan voi myös säätää omien tottumuksien mukaan. Minä en esimerkiksi käytä pikkurattaalla takaa pieniä rattaita, eli sen pään kiinniottaminen ei haittaa mitään.
Heti, jos ne ovat 105 sarjaa. Ultegran 6800 rullat ovat molemmat oikeilla laakereilla, eivätkä välijllä ja liasta tahmovilla liukulaakereilla.
No nyt kun tilailen tässä tarvittavat osat ja työkalut takapakan ja ketjun vaihtoon niin mikäs noista pakanavaimista on se oikea. Noitahan on ihan pirusti tuolla myynnissä. Irroitettava pakka on Shimanon 10spd, ehkä tiagra tai muu halvinta mallia oleva ja paikalleen tulee 105 takapakka. Onko avain missä on HG merkintä oikea noihin pakkoihin?
Kyllä, Shimano HG tai ihan vaan yleisesti Shimano on oikea. Shimano TL-LR15 on hyvä esimerkki. Ketjupiiskan tarvitset tietysti myös pakan irrotukseen.
Ainakin joissain seteissä on mukana o-renkaan näköisiä renkuloita jotka on tarkoitettu justiinsa estämään räminää.
Runkoon vielä kiveniskusuoja teippiä.
Voiko Fsa megaexo bsa keskiön laakereita rasvata jotenkin, avasin keskiön kun huomasin että kammissa on vähän klappia joka paikantui keskiöön. Nyt kun keskiö on irti ja pyörittää laakeripesää niin pientä kahinaa/rahinaa sieltä kuuluu. Uusi keskiö on tilauksessa mutta voi mennä reilu viikko ennen kuin se on käsissä. Vai onko tilanne se että keskiö on entinen eikä sitä kannata enään edes väliaikaisesti laittaa kiinni että pääsisi ajamaan. Ajaessa en ole huomannut tuota klappia enkä ylimääräisiä ääniä. Ilmeisen huono säkä, ajettu vasta 3400km ja keskiö sökönä.
Jos se on vähänkään samanlainen kuin Shimano/Sram, niin muovikupit lähtee irti vetämällä ja alla on laakerit. Suoja irti veitsellä/ruuvimeisselillä, putsaus ja vassua perään.
Jos tuo FSA on 19 mm akselilla, ei sillä ole mitään jälkikäyttöä, kiinni vaan sen verran että pärjää, kestää se ajoa viikon ja kaksikin, sitten metallijätteisiin moinen. Samoin kävi omalleni kun suunnilleen sama matka oli ajettu. Shimanon laakeri ja kampisarja on ilo ajaa.
Laakerit aukaistu ja uudet rasvat laitettu. Ainakin klappi lähti tuolla toimenpiteellä. Ajaa tuolla nyt sen mitä tarvii kunnes tulee uusi keskiö postissa.
Keskiössä on merkintä 24mm. Mitäs se meinaa? Käyköhän tuohon suoraan shimanon hollowtech II keskiö jos haluaa laittaa. Tosin jatkan jokatapauksessa noilla samoilla kammilla kun siihen on jo tulossa uusi eturatas joten jos siihen laittaa shimanon keskiön käykö lie enään fsa gossamer kammet sen kanssa?
Erot eri valmistajien NW rattaissa? Hintahaitari on aika laaja, kympistä aina liki sataseen. Mitä saa maksamalla enemmän? Mitkä merkit ovat osoittautuneet hyviksi?
Omia kokemuksia ja havaintoja: Yksi Blackspire käytännössä räjähti palasiksi. Kaikkia osia ei edes löytynyt. RaceFacen piikit on jotenkin alamittaiset, ketju tippuu kunnon rynkytyksessä jos takana pikkuratas käytössä. Absolute blackin rattaat tehty juustosta. Max 2000km ja ketju murisee jo siihen malliin, että roskiskamaa. Kiinan halpisrattaat ovat toimineet yhtä hyvin kuin merkkirattaat. PlanetX rattaat ovat paksua tavaraa, ei taipuile. Superstar components tekee hyviä ja suht. halpoja rattaita. Ostan sieltä kaikki direct-mount rattaani.
Älä osta listaan lisään Bionicon b-labs ovaalin.
Praxisen 32 teräs näyttäis kanssa kestävän mutta oikeet kilsat jäi tältä kesältä ajamatta.
Race Facesta ei ketjut tipu jos ei ole joku järkky laaja pakka tai vinkkeli ketjulinja löysässä rungossa.
Voinko korvata 1x10 takavaihtajan, tässä tapauksessa Sram X7, 2x10 vaihtajalla esim. Sram GX? Toimiiko nuo samalla tavalla? Ei ole siis tarkoitus muuttaa 1x10 mihinkään, ei vaan tahdo nopeella aikataululla löytyä tuota X7 mistään.
Kyllä voi.
Poikani onnistui rikkomaan Raleigh Viper 26" maastopyörästään (vuoden vanha) takajarrukaliberin. Jarrut ovat mekaaniset, ja kaliberista ei löydy mitään merkkiä, eikä googlekaan auttanut. Voinko korvata jarrukaliberin esim. Shimanon BR-M375:lla? Tässä kuva.. Nuo kiinnityspisteet vaikuttaa olevan n. 7.5cm etäisyydellä toisistaan.
http://i.imgur.com/uBgMRI1.jpg
^Kyllä voi. Mahdollisesti joudut ostamaan myös uuden adapterin, ellei kaliiperiä kiinnitetä suoraan runkoon.
Näyttää ihan jarrusatulalta. Tseinsaa cäliberi nyyvillä.
Milloin vaihdevipu yleisesti ottaen siirtyi viistoputkesta jarruvipuihin?
Mitä pitää selvittää että voi hommata yhteensopiva keskiölaakerin? Mulla on tossa pyörässä ilmeisesti joku venäläinen keskiö ja siinä kiinni Shimanon Dura-Acen kampisarja, tosin vanhalla nimellä.
Kona Wo 2016 jarrupäivitykseen sopivia osia varmistelen;
edessä nyt 180 mm ja adapteri SMMAF180PP2, tarkoitus vaihtaa 203 mm, onko sopiva adapteri SMMAF203PPA?
takana nyt 160 mm, adapterin malli ei käy selville, mutta näkyy kuvassa. Tarkoitus vaihtaa 203 mm, onko sopiva adapteri SMMAR203PSA?
Jarruiksi ZEEt
https://itameri.kuvat.fi/kuvat/forum...jpg?img=medium
Emäputken ja haarukan "yhtymäkohdan" naksuminen. Kuituhaarukka ja alurunko. Mikä voi olla?
Laakeri rikki, laakerikuppi liikkuu, epäpuhtauksia välissä. Purkaen ja putsaten näin esimmäisenä lääkityksenä.
Nyt on uudet voimansiirron komponentit saatu pyörään kiinni ketjua lukuunottamatta. Varmistusta asiaan ennen ketjun katkaisua. Vaihdoin eturattaat 50/34 -> 50/36 eli pikkuratas vaihtui ja takapakka vaihtui 12/28 -> 12/27. Vaikuttaako tuo ketjun pituuteen mitenkään. Otanko vanhasta ketjusta mitan ja pitäisi pelittää. Toinen asia jo ilman kokeilua askarruttaa että mahtaako tuollaisen vaihdon jälkeen vaihteet napsua kohdilleen ilman säätöjä. Illalla totuus koittaa kun projekti jatkuu mutta onhan tässä päivä aikaa asiaa spekuloida ;)
Ei, iso-iso -yhdistelmän pieneneminen yhdellä hampaalla ei vaadi ketjun lyhentämistä. Vanhasta ketjusta voi ottaa mallia jos se oli oikean mittainen. Eihän se välttämättä ollut. Tai jos oli juurikin yhden hampaan verran "rajatapaus" alunperin. Kannattaa mitata oikealla tavalla oikeaan mittaan.
Mahdollisesti.Lainaus:
Toinen asia jo ilman kokeilua askarruttaa että mahtaako tuollaisen vaihdon jälkeen vaihteet napsua kohdilleen ilman säätöjä.
Väärän mittanen ketju aiheuttaa ongelmia vain iso-iso tai pieni-pieni yhdistelmällä. Jos mitta on rajusti pielessä, ongelmat voivat alkaa jos muutamalla viereiselläkin vaihteella. Jos näitä ratasyhdistelmiä on välttänyt, toimivassa vaihteistossa voi olla hyvinkin väärän mittainen ketju ilman että kukaan huomaa.
Samahan se on nyt mitata myös oikein kun kerran on vielä paketissa ja siihen mahdollisuus. Heittäkääpä jotain hyvää ohjetta miten tuo oikeaoppinen mittaaminen tapahtuu. Joku hyvä Youtube video kehiin. Kertoo aina enemmän kuin sanat.
No nyt puhutaan asiaa!
Vaikka tästä: https://www.youtube.com/watch?v=Vg2SoOOrpE8 tai https://www.youtube.com/watch?v=O0YibMDWBAwLainaus:
...Joku hyvä Youtube video kehiin. Kertoo aina enemmän kuin sanat.
Ketju saatu paikalleen oikean mittaisena. Vaihteet toimii ja kaikki napsuu kohdalleen muutamaa pientä viilausta vaille. Eka huomio entiseen -> Edessä iso ja takana pienin ratas, ketju hankaa etuvaihtajan häkkiin. Ja toinen huomio, edessä pieni tai iso niin takapakassa 13t ja 14t rattailla ketju kihnuttaa hiukan eli ihan kuin ei olisi kohdillaan, pahemmin kuuluu kun edessä on pieni ratas valittuna ja ilmenee noilla rattailla molemmista suunnista tultaessa. Ei mikään iso ääni ja ketju pysyy siinä rattaalla mutta muilla rattailla se on lähes äänetön joten jokin siinä mättää. Nuo vaihtajan säädöt ovat aina olleet itselle vähän tuskaisia kun niin monesti on mennyt pieleen. Mielellään kuitenkin tuon oppisi. Vinkkejä mitä noille pitäisi tehdä.
Ketju hankaa vaihtajan häkkiin --> tod näk tarvitsee kiristää vaijeria. Pyöritä kahvan juuresta vastapäivään.
Toinen ongelma koskee takavaihtajan säätöä. Kuulostaisi, että on liian kireällä. Eli löystytä kahvasta, pyöritä vaihtajan juuresta kellon suuntaan.
Etänä vähän vaikea neuvoa, eikä nämä välttämättä toimi.
Hei, spessun stumpjumper compin (-15) takavaihtajan drop-out pääsi rysäyksessä taipumaan, ei murtunut, mutta vaihteet lipsuvat paikoiltaan, joten uutta osaa vaihtamaan. En millään saa vanhaa droppia irti, rungon ruuvi irtoaa, mutta vaihtajan päässä oleva ruuvi on syvällä "onkalossa" ? Ei aukia :D Vinkkiä? Voiko iskua saanut takavaihtaja jumittaa osan turhankin tiukkaan?
Huomenna pitäisi pakata pyörä junaan ja kiitää Italiaan ajelemaan..