Mulla on pituutta 177 ja ajelen nyt Ultimate AL rungolla, joka on 54 senttinen. Mulle tämä koko osui aivan nappiin!
Printable View
Mulla on pituutta 177 ja ajelen nyt Ultimate AL rungolla, joka on 54 senttinen. Mulle tämä koko osui aivan nappiin!
Canyonin laskuri antaa tosiaan 56cm kooksi meikän mitoilla, luultavasti hyvin lähellä totuutta.
Satulankärki-tanko -mitta tällä hetkellä 54cm tuossa Tritonissa, mutta itse ajoasento on luultavasti täyttä kuraa: en ole vielä kertaakaan sitä säätänyt kunnolla ohjeiden mukaan. Viimeksi huoltaessa tuli tönäistyä satulaa sentin verran eteenpäin ja kikkailtua tangon kulmalla, mutta en tiedä muuttuiko ajo-asento yhtään paremmaksi/huonommaksi. Lyhyillä kaupunkireissuilla ei kuitenkaan kipuja tai vastaavaa ehdi syntyä joten ei ole tullut äkillistä tarvetta säätöön.
Onko tuo 55cm Triton mitoissa isompi kuin 56cm Canyon vai heittääkö minulla vain päässä?
Taitaa olla niin, että pitää lähempänä tilausnapin painamista etsiä koeajettavaksi kumpaakin kokoa (54 ja 56) olevat Canyonit ja tehdä päätös sen perusteella :)
Paljon kiitoksia kaikille mittavinkkejä antaneille!
Itselläni (pituus 175, jalan sisämitta 81) on tilauksessa Roadlite koossa 54, jota Canyonin oma(kin) laskuri suositteli.
Nyt on tietenkin vähän hutera olo, että tuleeko sopiva vai ei (varsinkin kun eri kokoisilla ajelevat suunnilleen samanmittaiset heittävät bensaa liekkeihin omiin kokemuksiinsa perustuen).
Itselläni kuitenkin ensimmäinen maantiepyörä tulossa, niin päätin luottaa laskuriin. Kesän ja muutaman tuhannen kilometrin jälkeen varmaan viisaampi asiassa. Uskon, että mieskin vähän muovautunee pyörän mukaan näin aloittelijan tapauksessa.
Teräsjousi: jalkojen pituuden puolesta se 54 on ihan ok-koko. Lisäksi vaikuttaa notkeutesi, saatko sormenpäät tai kämmenet lattiaan helposti (itse en saa) vai jääkö 10 cm vajaaksi. Omat ongelmani tuossa 54-koossa on ajoasennon pituus, joka on 0,5-1 cm liikaa, notkeuden puutteen lisäksi. Syntacen F99 -stemmi 90 mm mittaisena on muutaman millin pidempi kuin toisen merkkinen 90 mm stemmi, lyhyempiä taas on vaikea löytää ja se vielä pidentää ajoasentoa ajettaessa jarrukahvoilta. Siksi monia aloittelijoita näkeekin ajavan kädet ja selkä suorina, kyynärpäät lukossa, kun ajoasento on liian pitkä. Kun oikea tapa olisi köyristää selkää ja laittaa kyynärpäitä koukkuun. 54-koossa se on 82 cm penkin keskeltä jarrukahvoille.
52-koossa joutuisit laittamaan ehkä muutaman spacerin stemmin alle saadaksesi ohjaustangon samalle aloittelijalle sopivalle korkeudelle kuin 54-kokoisessa, joten tältä kantilta on turvallisempaa valita isompi ja rennompi ajoasento, kuin pienempi ja kisamaisempi. Toisaalta 52-kokoisessa pidempiä (100, 110 mm) stemmejä löytää helposti, jolloin saat matalamman ja pidemmän ajoasennon niin halutessasi.
Toivottavasti tämä helpotti. Jos jollakin on liian pitkä ajoasento 90 mm stemmillä, niin kaapissa on ylimääräinen Syntace F99 80 mm stemmi. Edit: sopiva vain 1 1/8" kaulaputkelle eli vanhoihin Canyoneihin.
Onko joku tilannut Canyonin outlet-runkoa? Katselin ja siellä olisi muutama kiinnostava.
Mitä on käytännössä tarkoittanut “New bike/frame with slightly visible optical defects”? Entä “New bike/frame in pristine condition”?
Sivuilta kyllä selviää mitä nuo tarkoittavat.
New: Bikes in this category are new bikes or frames without any kind of damage. These may be from previous year's models or special individual bikes. The bikes are in a technical condition equal to that of a current serial bike. As with all Outlet-bikes we give the same guarantee as on a current serial bike on all bikes in the category 1.
Optical defects: Bikes and framesets in the category 2 are unused new bikes that may display minimal colour deviations, scratches or paintwork defects. As a rule not all these conditions are fulfilled (a bike is also categorized as category 2 if, for example, the orange line on the top tube doesn't fulfil Canyon's quality standards but the bike otherwise displays no defects). As with all Outlet-bikes we give the same guarantee as on a current serial bike on all bikes in the category 2. Furthermore, the bikes are all built up by our workshop staff, checked and, if required, readjusted.
Kyllä minä nuo sivut luin. Luin englanniksi ja saksaksi, luulen että ymmärsin. Tarkoitin kysyä, että onko tavaran laatu vastannut luvattua? Millaista on tullut? Käytännön kokemuksia?
Tuskin ne kuitenkaan huijaamaankaan rupeavat. Itse olen ostanut vain kokonaisen pyörän tuolta. Tuuristahan se taitaa olla enemmän kiinni jos tuommoisen 2-luokan rungon tilaa, että löytyykö siitä vain joku maalausvirhe vai sitten jotain pieniä naarmuja. Jos paljonkin halvemmalla saa niin mitä merkitystä jollain pienellä värivirheellä tai naarmulla, kun käytön myötä niitä kuitenkin sitten tulee lisää aivan varmasti.
Tuli hommattua tuollainen Cf Slx runko josta tarkoitus rakentaa n.7kg fillari kohtuubudjetilla ja hyvillä tuubikiekoilla. Vaihtoehtoina oli Cervelon uusi R3 ja vanhempi R3sl, jotka kuitenkin jouduin jättämään pois rajoittuneen budjetin vuoksi. No tulee ainakin reenailtua pyörän kokoamista...
Punnailin aikani kuluksi osia. Vielä uupuu kiekot (treenikiekkoina Mavicin Aksiumit, tällä hetkellä ffwd:t suunnitelmissa) ja osasarjaksi tulee Sramin Rival.
Runko Canyon Ultimate Cf Slx musta 56" 989,6
Keula One One Four Slx 330,4
Ohjainlaakeri 48,6
Stemmi Ritchey Wcs 4Axis 100mm 129,0
Tanko Ritchey Pro 31,8 258,2
Satula+tolppa Specialized Toupe Team,
Ritchey Wcs Carbon 27,2 300mm yht. 313,5
Pikalinkut Swiss Comp 44,1
Spacerit 2kpl 8,8
Vaihdevaij.ruuvit 7,3
Juomap.telineiden ruuvit 19,0
Satulaklemmari Canyon 17,0
Jos joku olisi kiinnostunut vaihtamaan lyhyempään 100mm:n stemmiin 110mm(oltava tietty 1 1/4" putkelle) niin voisin vaihtaa. Tuli tilattua Syntacen 120mm stemmi, mutta voisin alkukaudesta tarvita myös 110mm:stä.
On kyllä älytön tuo Canyonin periaate olla vaihtamatta suoraan oikeankokoista stemmiä noissa outletpyörissä/rungoissa... Noh budjettiin tietty täytyy laskea uusi, oikeanpituinen stemmi jo alun alkaen. Muuten runko keuloineen vaikuttaa oikein pätevältä ja jäykältä enkä ainakaan vielä löytänyt syytä miksi runko oli ns.2 laatua, toivottavasti se ei käy ilmi vasta ajossa...:D
Juu 100mm Ritchey Wcs 4axis löytyy ylimääräisenä.
Laitoin privaviestiä.
Tänään eka lenkki loppusyksystä hankitulla Canyon Ultimate CF 9.0 Roubaixilla. Olipas miellyttävää kyytiä. Tässä Roubaix versiossa on melko korkeaprofiiliset Smolikin kiekot, jotka eivät ole ihan kaikkein kevyimmät, mutta todellakin hyvin rullaavat ja jäykät tälläisen isomman ukon alla (195 cm, 86 kg). Kun vertaan teräsrunkoisen cyclocrossariin (Greg Lemond Poprad Disc, 2008) maantierenkailla, niin on eroa kuin yöllä ja päivällä. Ekana huomion kiinnitttää Canyonin keveys ja jäykkyys -> putkelta Canyon nousee mäkeen niin helposti. Toisena menon vakaus ja tärinöiden suodatus, ihan uskomattoman hiljaista meininkiä. Ja toki kun osasarjat on pari pykälää laadukkaammat, niin vaihteet ja jarrut yms. toimii todella täsmällisesti. En voi muuta kuin suositella ...
83/183 kuulostaa kyllä ihan mahdolliselta.
Monen eri mittauksen tulos aina sama 83 bokserit jalassa ja vatupassin kera. 81 antais koon 54 ja 85 58:n. Riittääkö vaakaputkessa pituus? Käsitin notta se olis canyoneissa tyypillistä.
Canyon voitti Kadens-lehdessä alle 10 000 kruunun pyörien testin.
Oli muuten ihmeellistä, että Kadenssin irtonumeroita myytiin Kuusamon ABC:llä.
Mitäs CompetitiveCyclistin laskuri sulle suosittelee "Competitive Fit" -mitoiksi?
http://www.competitivecyclist.com/za...LCULATOR_INTRO
Canyonin vaakaputki on vähän keskimääräistä lyhyempi, joten pitkäselkäisen kannattaa tosiaan tutkia geometriataulukoita aika huolella.
The Competitive Fit The Eddy Fit The French Fit
Seat tube range c-c 53.1 - 53.6 54.3 - 54.8 56.0 - 56.5
Seat tube range c-t 54.7 - 55.2 55.9 - 56.4 57.6 - 58.1
Top tube length 56.3 - 56.7 56.3 - 56.7 57.5 - 57.9
Stem Length 11.6 - 12.2 10.5 - 11.1 10.7 - 11.3
BB-Saddle Position 72.4 - 74.4 71.6 - 73.6 69.9 - 71.9
Saddle-Handlebar 55.2 - 55.8 56.0 - 56.6 57.7 - 58.3
Saddle Setback 4.8 - 5.2 6.0 - 6.4 5.5 - 5.9
Tuollaiset vastaukset antoi...
Näkyisiköhän tuo selkeämmin?Koodi:The Competitive Fit The Eddy Fit The French Fit
Seat tube range c-c 53.1 - 53.6 54.3 - 54.8 56.0 - 56.5
Seat tube range c-t 54.7 - 55.2 55.9 - 56.4 57.6 - 58.1
Top tube length 56.3 - 56.7 56.3 - 56.7 57.5 - 57.9
Stem Length 11.6 - 12.2 10.5 - 11.1 10.7 - 11.3
BB-Saddle Position 72.4 - 74.4 71.6 - 73.6 69.9 - 71.9
Saddle-Handlebar 55.2 - 55.8 56.0 - 56.6 57.7 - 58.3
Saddle Setback 4.8 - 5.2 6.0 - 6.4 5.5 - 5.9
^huomattavasti. kiitos
Yritin saada näkyviin selkeämmin mutta en saanut.
-petteri
Jos mää nyt noita oikein tulkkaan, niin 54-senttinen Canyon on liian lyhyt ja 58-senttinen on liian korkea. 56-senttinen voisi olla käypäinen, mutta stemmi pitäisi vaihtaa 120-milliseen. Voisi olla OK. Jos tykkäät matalasta ajoasennosta niin sitten stemmin pitäisi ehkä olla jyrkkäkulmainen. Roadliteen tuo ei ole ongelma, koska siinä on "standardi" 1 1/8 tuumainen ohjainputki. Ultimate AL ja CF-rungoissa ohjainputki on 1 1/4 tuumaa ja siihen ei stemmiä kovin monelta valmistajalta löydy ja jyrkkäkulmaista ei välttämättä keneltäkään (?).
Sanoisin samoin, vaikka mies on kyllä juuri täsmälleen 56 korkeuden puolesta ja 58 pituuden… standover on se ainoa jota ei voi helposti muuttaa, joten 56 + 120mm stemmi lienee oikea ratkaisu. Helpottaa tietysti jos muista rungoista saa edes jonkin verran apua.
Sellainen vaan tuli muuten mieleen tässä, että mistäköhän tuohon Kanjoniin sais spacereitä? Kun vaihdoin tohon tuon Syntacen stemmin, niin ei ihan riitä tuo mukana tullut spaceri täyttämään tuota putkea. Vai pitäisikö tuo vaan katkaista sopivaksi tuolle uudelle stemmille? Sitten ei kyllä enää saa tuota Ritcheyn stemmiä siihen takaisin vaikka haluaisi.
Pieni varoituksen sana muille jotka miettivät tilaamista Canyon:iltä.
Kun heidän verkkosivuillaan lukee Availability: Immediately, niin se tarkoittaa näköjään kahta viikkoa. Ei tässä muu auta kuin itkeminen :)
Kannattaa soittaa ja varmistaa oikea varastotilanne ennen tilaamista. Puhelinpalvelu pelaa onneksi tosi hyvin.
Kertokaas joku kokeneempi kaveri ratkaisu tähän. Minulla on Roadlite 6.0 ajettu reilu 700km. Nyt on ruvennut kampi/keskiö natisemaan, ehkä hieman enemmän vasemmalta puolelta. Onko nyt siis kampi löysällä vai keskiö? Vai mikä mahtaa olla homman nimi? En ole vielä hirveästi perehtynyt näihin maantiepyörän osiin ja muissakin pyörissä jäänyt nuo kampien vaihtelut kohtalaisen vähille. Näytti se päätypultti olevan joku erittäin iso kuusiokolo/torx. Olisi kiva jos joku saisi vähän neuvottua, niin ei tarttisi osaamattomuuttaan välttämättä viedä liikkeeseen katsottavaksi.. :) Kiitos!
Tarkista myös polkimen kireys.
En nyt muista olisiko welgon kaksipuoleiset sdp-polkimet. Look keo classicit odottavat vielä kaapissa, kun ei ole kenkiä. Pitäisikö hankkia? :)
Mutta tuosta natinasta. Jotenkin epäilen, että tulee keskiöstä/kammesta, kun joskus aikaisemminkin (bmx:llä) ollut vastaavaa. Polkimet pitää kyllä vielä tarkistaa, voihan se siitäkin johtua. Mutta jos keskiö/kammet on löysällä, niin miten se kuuluu oikeaoppisesti kiristää?
Mikä keskiö? eipä noissa kai kauheasti vaihtoehtoja ole jos uusi kanjoni on, eli kaiketi ulkoiset keskiökupit ja shimano tai sram kammet= Hollowtech2 tai GXP?Lainaus:
Kertokaas joku kokeneempi kaveri ratkaisu tähän. Minulla on Roadlite 6.0 ajettu reilu 700km. Nyt on ruvennut kampi/keskiö natisemaan, ehkä hieman enemmän vasemmalta puolelta. Onko nyt siis kampi löysällä vai keskiö? Vai mikä mahtaa olla homman nimi? En ole vielä hirveästi perehtynyt näihin maantiepyörän osiin ja muissakin pyörissä jäänyt nuo kampien vaihtelut kohtalaisen vähille. Näytti se päätypultti olevan joku erittäin iso kuusiokolo/torx. Olisi kiva jos joku saisi vähän neuvottua, niin ei tarttisi osaamattomuuttaan välttämättä viedä liikkeeseen katsottavaksi.. :) Kiitos!
Jos ei ole "sopivan kireällä" niin keskikupitkin on ihmisen tekemiä eli voi siellä joku tekovika olla. Heiluttele sivuttain ja vaikka löysää pultti ja kiristä uudestaan että saa väljät pois. jossei vieläkään toimi niin kuppeja ihmettelemään.(Maksaa ehkä 25€ uudet jossei takuun kanssa jaksa taistella)
edit_ oikeaoppinen kiristys on kai semmoinen, että kiristää sen (40Nm muistaakseni eli about puolet autonvannemomentista) ohjeen mukaan, löysää vähän ja kiristää uudestaan. Ei se mihinkään karkaa vaikka ei rautakankea jatkovartena käytäkään :)
Shimanon 105 keskiö on. Löytyikin netistä aika paljon keskusteluita kaikennäköisestä natinasta. Pitää ruveta tutkimaan asiaa.. Täytyy varmaan ostaa noi kampi ja keskiötyökalut tai sitten vain tyytyä huoltoon. Onko muuten kellään muulla ollut natinoita kanjoneissa? Entä onko kellään kokemuksia takuuvaihtojen toiminnasta? Ei olisi kyllä nyt kesällä aikaa odotella, joten varmaan itse vaihdettava jotain jos tarvitsee..
En usko että on niinkään kanjonin vika/ominaisuus vaan shimpan laakerien (joissa ei sinänsä mitään isompia ongelmia pitäis olla,ihan hyviä ne on) tai kasauksen tehneen henkilön.
postimyyntiputiikin nurjia puolia tuo takuuhomma. mä en jaksais alkaa säätämään mistään alle 50€ osasta vaan vaihtaisin omaan piikkiin ja ajaisin tyytyväisenä...
Siis jos vika sinne paikallistuu. Ei turhaan kannata vaihtaa.
HT2 (sama käy Sramin gxp:hen) keskiöavain maksaa 10-15€ ebayssa, Biltemastakin saattaapi löytyä.
Ei kai Shimpan akseli mitään työkalua tarvitse? Se suojakuppi irti vaikka taltalla kääntäen ja sitten isolla kuusiokololla kammen pultti auki. siis tämä kannattaa tehdä ihan ekana, löysätä vähän ja kiristää uusiksi.
Kiitos nopeista vastauksista!
Sain tänään Intersportissa hyvää palvelua. Menin sinne etsimään kammen avaus työkalua. Niillä ei kuitenkaan ollut sitä vielä myynnissä, niin ongelman kerrottuani huollon kaveri otti fillarin ja avasi kammen ja keskiön ilman veloitusta. Kuulemma oli molemmat tiukalla ja ongelman ei pitäisi johtua ainakaan niiden löysyydestä.
Kotiin päästyäni rupesin sitten pähkäilemään, mistä naksuminen johtuu, kun ei lähtenyt vielä pois. Vaihdoin polkimet, koska tein heräteostoksen ja ostin maantiekengät 15 eurolla tarjouslaarista. Vieläkin naksui. Sitten tulikin mieleen, että olin viimeksi pesun yhteydessä ottanut eturattaat irti ja puhdistanut ne. Tietenkään en saanut niitä tarpeeksi tiukalle ilman oikeaa työkalua. Otin rattaat irti, rasvasin välit ja kiinnitin uudelleen. Testilenkki ilman natinoita! Pidemmällä testillä natina kuitenkin taas alkoi, kun en saanut niitä vieläkään tarpeeksi kireälle..
Onko mitään kotikonsteja, miten nuo rattaan pultit saisi kireälle ilman oikeaa työkalua? Tai sitten täytyy vaan hankkia sekin työkalu jostain..
Ostat vaan sen torxivääntimen, ei maksa paljoa sellainen joka sopii tavallisen hylsysarjan jatkeeksi.
Piti oikein googletta 5700 techdocs ja katsoa millainen se on. Torxin näyttävät vaihtaneen rattaisiin juu. Se sulta kai löytyykin kun olet kiristeltyä saanut mutta onko takana talttaura vai? Niitä vastamuttereita on 6-koloavaimellekin. Kyllä isolla meisselillä (tai pellin palalla, kulmaraudalla, whatever) pitäis saada pidettyä kiinni niistä vastakappaleista, taitavat kiristyä itsekseenkin kun vähän saavat kitkaa.Lainaus:
Onko mitään kotikonsteja, miten nuo rattaan pultit saisi kireälle ilman oikeaa työkalua? Tai sitten täytyy vaan hankkia sekin työkalu jostain..
Jossei ota onnistuakseen niin pöllit työpaikan pyöräparkista tms 6-kololliset vastamutterit :)
Torxi löytyy joo ja mun mielestä siihen käy kuusiokolokin ihan yhtä hyvin. Takana on just sellanen "talttaura", mutta siinä on se reikä keskellä. Koitin ties millä työkalulla, mutta en vain saanut sitä pysymään paikallaan. Kaksi niistä taisi kiristyä ittestään, kun saivat tarpeeksi kitkaa, mutta muita ei saanut kireälle kun rupesivat pyörimään. No mutta ainakin työmatka meni ilman natinoita, joten tällä hetkellä olen ihan tyytyväinen.
"Torxi löytyy joo ja mun mielestä siihen käy kuusiokolokin ihan yhtä hyvin."
Just joo, sopii varmasti koloon. Tosin näin tuhoat pultin kannan tai avaimen.