Kiitos, täytyy käydä ostamassa öljyä johko kerkiää. Voikohan tuolla keulalla kuitenkin ajaa, tekeekö hallaa osille? Onhan sillä tosin tovin verran jo tullut ajettua, tiedä kuinka kauan se on ollut tietämättäni tuossa tilassa..
Printable View
Kiitos, täytyy käydä ostamassa öljyä johko kerkiää. Voikohan tuolla keulalla kuitenkin ajaa, tekeekö hallaa osille? Onhan sillä tosin tovin verran jo tullut ajettua, tiedä kuinka kauan se on ollut tietämättäni tuossa tilassa..
Kannattaa ostaa vaimenninpuolelle uudet o-renkaat (=huoltosetti). Viallinen o-rengas ei rupea putsaamalla pitämään.
Setit on kuitenkin melko kalliita. Jos ottaa puretusta keulasta tiiviste-o-renkaat malliksi mukaan ja menee hakemaan vaikka parikin varakappaletta niitä tiivistekeskuksesta (tai muusta tiivisteitä myymästä liikkeestä) selviää parilla eurolla. Mutta huom. kaksi niistä tiivisterenkaista on lähes samankokoisia (muttei ihan) ja kannattaa ollakin tarkkana irroitettaessa kumpi oli kummassa kohdalla, jotta tulee laitettua samoihin kohtiin takaisin kasauksen yhteydessä.
Päivitellääs hiukan...
Tänään kerkesin ajamaan pyörällä ensimmäisen pienen lenkin ,muutama minuutti ajoa ja keula rupesi joustamaan.Toimi hetken hienosti ja pyörällä oli kiva ajelle.Sitten rupes tekemään semmosta että jousti normaalisti muuten mutta pysäs kun seinää puoleen väliin haarukkaa kolahduksen kera.Teki tätä hiukan aikaan ja sitten taas kokonaan jumiin ylös.Jumissa hiukan aikaa kunnes taas rupes joustamaan ja kolahtelemaan.Ja sitten se menikin jumiin eikä auennut lenkin aikana.
Ajatuksia/ideoita?
Voiteluaineen puutetta, ahtaat puslat, kokoonpanovirhe... Purkuun ja tarkastaen mitä sitä riepoo. Ajamista en kuitenkaan suosittele.
Vili tilanteesi on hieman ikävä kieltämättä. Asiantuntevaa huoltoa se keula varmaan vaatii. Jos et ole ennen puuhannut keulojen kanssa ei sitä itse kannata alkaa purkamaan. Erityisesti kun uudesta juuri ostetusta pyörästä on kyse. Sun pitää varmaan koittaa ottaa yhteyttä Saksaan myyjään ja kertoa yksityiskohtaisesti ongelmasta ja kysyä mitä tehdään. Varmaan joko huoltoon kotimaassa ja myyjä korvaa kulut tai sitten myyjä toimittaa uuden keulan ja sinä heidän kustannuksella postitat rikkinäisen takaisin.
Mä sain Saksasta tilatun rungon Rockshox Monarc R -iskarin takuuhuoltoon Suomessa. Eli otahan yhteys maahantuojaan ja sitä kautta keula huoltoon, niin ei tarvitse lähetellä ulkomaille. Osto/takuukuitin tulee olla tallessa.
Tulin, näin voitin!
En ihan, mutta melkein... Purin ja uudelleen kasasin dual-air reban. Nyt ei sitten ilma pysy negapuolella. Missäköhän vika ja mitä tein väärin? Mikä tiiviste siellä falskaa?
Tsekkaa venttiili ensin, niin ei tarvitse purkaa mitään.
Se paine karkaa pos. puolelt;pos.paine pienenee ni neg. puolen ilmatila suurenee jolloin senkin paine alenee = keula lyhenee.Tarkista pos. puolen tiiviyskin
Itsellä 100mm SID:in kasaanpainumisongelmaan auttoi se, että laitoin pyörän yöksi parvekkeelle ja säädin paineet siinä lämpötilassa joka ulkona vallitsee. Jos olin laittanut paineet kuntoon sisällä kotona (110psi ylös/100psi alas), ja ajoin parikymmentä minuuttia pakkasessa, heti oli säädöt vitaliksellaan ja joustomatka n. 80mm. Täytyy sanoa että niin hyväksi kuin tuota dual-air-systeemiä kehutaankin jossain, tykkäsin enemmän Foxista.
-Lauri
Kun kuskilla on jo vähän harmaita hiuksia niin ajattelin varmistaa että reba ei enää niitä aiheuttaisi lisää.
Nyt mun 29er RLT reba on hiukan yksinkertaistettu ja jousipuoli muutettu dual airista kierrejouseen! Kauhea pyhäinhävistys varmaan jotkut jo kiljuvat :) Mutta onhan se ihan uuh oooh smoothin tuntuinen verrattuna varsinkin huoltoa kaipaavaan ilmajouseen. Reagoi pieneenkin nypytykseen mitä aina kaipasin tuolta keulalta. Eikä tarvi niitä ilmoja säädellä ja miettiä ennen joka lenkkiä. Toki kattava tositestaus vielä tekemättä kun ei ole oikein polut vielä ajokunnossa....
lisäksi keula on nyt U-turn säädettävä 85-130mm silmänräpäyksessä hanikkaa pyörittämällä sen mukaan ajaako XC kisaa vai juurakkofiilistelyä. 130 en ehkä uskalla kokeilla tositoimissa kun keula ilmatoimisena oli venytettävissä max 120mm:iin poistamalla prikkoja. Lisäksi mun 29er:in keula on aika korkea jo tuolla 120mm asennolla.
Painoa tuli n. 200g lisää (1740g -> 1940g). 15g vois säästää jos jättäis U-turn namiskan pois ja säätelis joutomatkaa vain hylsyavaimella... Ehkä tuon voi pitkinhapain maksaa oikeasti pehmeästi toimivasta ja luotettavasta keulasta kun ei ihan himo weight weenie ole... Jos kevyttää haluaa sitten alle kiloinen jäykkä keula ja ranteet koville :)
Tuon konversion saa tehtyä ihan vakio osia vaihtamalla. 26" revelationin U-turn jousi (jäykkyys teitysti kuskin painon ja ajontottumusten mukaan), jousen aluslevy ja U-turn namiska piti ostaa. Kaikki meni paikoilleen heittämällä kun poisti ensin ilmarojut keulan sisältä. Mitä ymmärsin ameriikanfoorumilta niin tämä onnistuu heitttämällä vain pikalinkkukeuloihin...
Varoitus: Epäilen että paluuta ilmajouseen ei ehkä hetken ajamisen jälkeen ole tämän konversion jälkeen. Eikä vain siksi että vieteri toimii paremmin vaan myös siksi että painuessaan kasaan vieteri saattaa osua yläputkien sisäreunaan jolloin ne ehkä naarmuuntuvat ja ilmajousessa ei enää ilmat pysyisi.
Mistä ostit tuohon nuo osat? Olisi vastaava muutos mielessä, kun ilmapuoli on muutenkin sökönä kun en saanut korjattua.
Tuommoiseen ilmajousivikaiseen keulaan tuo on varmasti hyvä operaatio.
En löytänyt yhtään vakiokauppaa mistä olisin saanut kaikki osat kerralla joten tuli sitten kahdesta paikasta:
http://www.bike-components.de/produc...atzfeder-.html
http://www.bike-components.de/produc...bel-2006-.html
http://www.petracycles.co.uk/base-pl...n-p-70036.html
Mihin tuo base plate assembly oikein tulee? En nyt löytänyt räjäytyskuvaa ja ulkomaan foorumeista ei oikein löytynyt mitään kuvallista ohjetta. Tai siis ylipäänsä mitään kuvaa mistä osasta nyt olisi kyse.
Tuossa yksi ketju kierrejousikonversiosta jossa lopussa ohjeita: http://forums.mtbr.com/29er-bikes/re...ew-348508.html. Katselin joskus tuota samaa ja muistelen että tuo base plate olisi itse asiassa se negajousi-häkkyrä?
Nyt löytyi räjäytyskuva ja sellainen jousihimmeli tuo tosiaan on. Täytyy varmaan sellainen sitten laittaa tilaukseen.
Tuossa yhdessä keulassa on Black box-versio & Pushloc -kaukosäätö Motion controlista ja kiinnostaisi poistaa siitä tuo kaukosäätö pois käytöstä, manuaalinen lukitus yläpäästä olisi riittävä. Tuossa oli muistaakseni vaihtoehtona se palautusjousen katkaiseminen sieltä sisältä mutta ei viitsisi tehdä sitä tuohon kalliiseen pötkylään. Olikos tähän jotain vaihtoehtoja, vaihto päittäin jonkun kanssa lienee helpoin?
Joo tuo base plate tulee yläjalan alapäähän jousen alle. Sieltä otetaan lukkosokka irti ja ilmajousen pohjalevyn tilalle tuo. Kierrejousen sisällä oleva "akseli" on paksumpi kuin ilmajousessa joten tuossa on isompi reikä keskellä ja siinä on semmoinen pieni jousi myös. Ymmärsin ameriikanfoorumeilta että olivat tehneet muutoksia ilman tuotakin suurentamalla reikää normaali base platessa. En tekisi kuitenkaan niin kun tuo pieni jousi ottaa vastaan kun keula nousee yläasentoon. Voisin kuvitella että ilman sitä keula kolahtaa ikävästi täyteen mittaan palatessaan.
Tuleeko sen palikan mukana myös uusi lukkorengas?
Jep. Tulee se.
Höm, näissä uusissa 29" reba rl:ssä kun on toi miinuspuoli tuolla alajalan "sisällä"... niin mikäs nyt mättää kun ei sinne saa ilmaa? Tarvinneeko jonkun spesiaalimman punpun kuin tämä? Tuntuu että enempää ei uskalla ruuvatakaan, vaikka vielä venttiili ei ole auennut. Ilmaa siellä kyllä on, tulee kun painaa venttiiliä jollain muulla työkalulla.
Edit: syy selvis, asennuskaljoja ei ollut yhtään. Tämä aiheutti sen etten tajunnut iskaripumpun toimintaa, eli ruuvataan kii, sitten vipu, paineet, vipu auki ja irti... näin kun miettii niin ihan fiksu idea noissa iskaripumpuissa miten eivät päästä yhtään paineita pihalle. Kumma kun ihan perus rengaspumpuissa ei ole vastaavia enemmänkin.
Kyl ton pumpun pitäis kai toimia ihan ok. Mä en sun ruuvailuista tiedä, mutta niin kauan pitää ruvaa kiinni sitä letkua että mittariin nousee paineet, vasta sitten aletaan pumppaamaan. Ymmärsinköhän sun ongelman oikein?!
Itellä oli perus reba-ongelma tuossa pari viikkoa sitten. Vm. 2009 reba sl ja vaimennusöljyt alajalassa. Teollisuusetolasta uudet tiivisteen ja avot, hyvä tuli. About 10e maksoi koko tiiviste satsi - pitäis varmaan noi stefatkin uusia jossain vaiheessa.
Eipä ole tuommosta systeemiä RS:n punputtimessa. Se onkin aika ikävä kun aina kuuluu pieni suhahdus, varsinkin miinuspuolen pienen ilmatilan kanssa. Jos pumppaan 110psi, irroitan ja kiinnitän pumpun niin näyttää 95psi.
Sama ongelma esmes dhx-a säädössä kun BV paineita säätää.Olen ratkaissut ongelman katsomalla paineet, irroittamalla letkun ja katsomalla uudetsaan paineet niin tiedän paljon katoaa kun letkun ruuvaa auki :) DHX-A tapauksessa melkein 30psi katoaa kun ilmatila on niin pieni..
Korjatkaa toki jos omiani höpöttelen, mutta tuo teidän puhuma "ilman katoaminenhan" tapahtuu silloin ku te sen pumpun siihen ruuvaatte kiinni, jolloin ilmakammion sisältö joutuu paineistamaan sekä itse kammion et iskarin letkuineen...nimittäin silloin kun sen iskaripumpun siitä iskarista irti ruuvailee ja sen letkun sisältö pääsee harakoille karkaamaan niin sulkeutuu myöskin iskarin venttiilinsielu -> karanneen paineen määrä on jossain olemattoman/mitättömän välimaastossa.
Enpä usko itekään kovin paskaa ... Mullon vanha pumppu Wrenc Force ja ny tää uus. Tämä linkkaamani
Rose vaan toimii loogisesti. Ja hyvin. Ja jotain kymmenen vuotta olen pumppaillut, siis keulaan ja iskareihin, ilmaa.
Tulihan liityttyä ongelma-dual-airien-ryhmään. Negatiivipaineet pysyivät säilytyksessä, mutta karkasivat ajossa. Toista vuotta syyllistin renkaita, että nämä vain taitavat olla jäykkäkylkisempiä kuin edelliset, kun meno ei ole niin pehmeätä kuin muistini mukaan joskus on ollut. Ei tullut huomioitua, että paineet karkasivat jo siirtymällä, siten metsässä meno oli aina samanlaista.
Laitoin sitten uudet tiivisteet, tiivisteet ETRAssa irtomyyntinä euron tai vähän päälle kappale. Ilmakammioon ATF-öljyä (~10W), kun muutakaan ei ollut, tulos oli ilmat pysyivät 2.5h sitten häipyi sagi kesken lenkin. Seuraavalle lenkille ilmakammioon 75W synteettistä vaihteistoöljyä, taas sama homma 2.5h kohdalle sagi pieneni, mutta ei hävinnyt kokonaan. Siis parempaan suuntaan oltiin menossa. Seuraava operaatio olikin vaihteistoöljystä ja vaseliinista viskositeetiltaan tuoreeseen mämmiin vertailtavan liman teko. Vihdoinkin ilmat pysyivät negatiivisäiliössä.
Ei siis tarvinnut vielä ainakaan testailemaan X-rengasta ilmamännässä. Taisi vaseliinissani olla litiumia ja mineraalipohjaakin, joku tietysti olisi varoittanut, että se turvottaa O-renkaita. Yksi avaruussukkula räjähti, mutta tuhansien harrastajien air-gunit kumminkin toimivat nykyisillä O-rengas materiaaleilla.
Lopulta Rokkarikin uskoi, että dual-air on hieno keksintö, mutta toteutus on surkea ja luopui koko systeemistä. Itsestään balansoituva solo-air on vain parempi, on aina oikeat paineet negatiivipuolella, eikä vain kotoa lähtiessä.
Kumpaankos ilmakammioon sinä olet sitä öljyä lisäilllyt? Karkailevan negatiivipuolen paineen voi useimmiten estää lisäämällä 5-10ml sopivan sukkelaa öljyä +-puolelle. Syy voi myös olla negatiivipuolen venttiilissä ja tai sen aluslevyssä eli nekin olisi syytä tarkistaa/vaihtaa mikäli öljyn lisääminen ei auta.
Ylempään lisäsin öljyt. 90-prosenttisesti olen varma, että liikkuvan männän ulompi tiiviste vuosi silloin kun keula palautuu puristuksesta. Perusteluna oli, että samalla kaikki öljyt olivat negatiivisäiliössä, jos vuoto tapahtuisi puristusvaiheessa, niin negatiivisäiliön paine nousisi ja keula painuisi kasaan, koska negatiivipaine tulee liian suureksi. 10-prosentin mahdollisuuden vuodolle anna pohjalevyn pienelle tiivisteelle, jonka läpi männän tanko kulkee, tämän vuotaminen taas aiheuttaisi öljyn valumisen alajalkoihin. Ja tietysti venttiilitkin on kokeiltu ristiin.
Lohdullista kuitenkin on, että keppini on U-turn, jossa ilmamäntä on erillisessä putkessa. Ei tarvitse yläosaa uusia, total rebuildin saa tehtyä alle viidellä kympillä.
Lyhyesti Reban talvikuntoon laitosta. Eli luonnollisesti paineet ulkolämpötilan mukaan, vaimennusöljyksi 2,5W ja jokin O-rengas kannatti korvata O-renkaalla. Mikähän tämä tiiviste oli?
No nyt huolsin Revelationin enkä Rebaa mutta samanlaisesta keulastahan on käytännössä kyse. Täydellinen purku, putsaus, öljyn ja tiivisteiden vaihto sujui hyvin ja itse asiassa vielä kasauskin mutta lukitus ei toimi. Eli vaimennuspuolen lukituksen kääntäminen kiinni ei käytännössä vaikuta mitään. Huomasin myös, että vaimennus pitää olla täysillä tai yhtä naksua vaille täysillä, jotta paluuvaimennus hidastuu kunnolla. Onhan kyse vain siitä, että vaimennusöljyä taisi päätyä keulaan muutama millilitra liian vähän? Mittasin kyllä tarkkaan mutta tämä taitaa olla vikana? Öljyn lisääminen ei onneksi ole vaikea operaatio eikä edellytä suurempia purkuhommia.