Semmonen kyssäri, että onko Oakleyn Prizm linssit sen 50-60 lisärahan veroiset jos on haussa pilviselle/sumuiselle/lumisateiselle kelille sopivat lasit? Vai onko vaan ihan riittävä ratkaisu ostaa halvimmat lasit vaaleankeltaisilla linsseillä?
Printable View
Semmonen kyssäri, että onko Oakleyn Prizm linssit sen 50-60 lisärahan veroiset jos on haussa pilviselle/sumuiselle/lumisateiselle kelille sopivat lasit? Vai onko vaan ihan riittävä ratkaisu ostaa halvimmat lasit vaaleankeltaisilla linsseillä?
Itelläki tuli tilattua vähä kalliimmat lasit. Saa nähä onko mitään eroa muutaman kympin vehkeisii :)
Kestääkös muuten noi kalliimmat lasit naarmuuntumista yhtään sen paremmin kuin halvemmat?
Ei kyllä hajua. Tasan yhet lasit olen nettiä selaamalla löytäny jossa mainostettii naarmuuntumisen estävää käsittelyä ja se o Salomon xview
Ihan hemmetin herkästi on naarmuille menny kaikki mun edelliset lasit. Tuntuu että niitä ilmestyy ihan itestään.
Vaihettavat linssit on siinä mielessä hyvät ku voi ostaa uusia linssejä :)
Mulla on Gloryfy GP4 -lasit ja väitän niiden kyllä kestävän naarmuuntumatta halpoja paremmin. Useamman kerran on iskenyt sellainen laseja jäädyttävä kostea pakkaskeli ja noita on tullut jynssättyä välillä vähän voimallakin, toki vain sormikkailla sormen päillä, mutta niillä ei ole saanut aikaan mitään jälkiä.
Taannoin halpoihin laseihin osui puolivahingossa muovinen sauvan kahvan pää, niin iso raapalehan siitä tuli heti.
Ja noihin GP nelosiin mulla on tummat linssit aurinkoiselle kelille ja vaaleat sydäntalven pimeyteen.
Mulla on kahdet viimeisimmät olleet prizm linsseillä ja olen kyllä tykännyt mutta että onko ne nyt merkittävästi paremmat kuin Oakleyn muut linssit niin en osaa sanoa. Mutta ostin prizm linssillä kun halvalla sai. 90 euroa oli pinkit pilvisään flight deckit kerran intersportissa ja vähän yli satasen kehyksellise Canopytt vihreillä jade vai mikä se nyt oli prizm linssillä xxl:ssä. Joku freaky friday tarjous silloin.
200 euroa eli ns normihintaa en raaskisi maksaa yksistä laseista.
Edit. Tällaiset ne vihreät. Ihan ok hinta tääkin.
https://www.suksistudio.fi/laskettel...8/#description
Kirkkain pinkki Prizm on kyllä toimiva, luo kontrasteja mielestäni enemmän. Oakleyn linssien sisäpuoli on kyllä tavattoman arka jos kyynelnestettä sattuu vuotamaan herkemmin, jää kyyneltippa pysyvästi näkyviin ja ei kestä oikein hangata pois.
Pitäs ostaa uudet skinnailuun passelit monot vaihettavilla pohjilla. Mutta ei taho löytyä passeleita. Ainakaa tarjouksesta :)
Ostin käytetyt black diamond 130 mx:t mutta ne o ihan liian jäykät mulle. Ja kylmät!
Onko kokemusta tämmösestä matka järjestäjästä? Tai zakopanesta.
https://www.blitztours.fi/88
Seku täs tuli vastaan että en oo nyt lähössä. Rupes vaan kiinnostaa budjetti reissu
Pittääpä testata. Jäykiltä ne ainaki tuntu ku tottunu 90 flexiin. Joka huomattavasti mukavampi. EN ole mikään agressiivinen laskija vaan enemmänki nautiskelija.
80-100flexiä suositellaan netissä 70kg:lle keskitason laskijalle. 100-110 agressiiviselle.
Oisko heittää pikaohjeet lämpömuokkaukselle? :D
^ no itse lämmitin ohjeen mukaan uunissa Salomonin, olikohan joku 80 astetta (löytyy varmaan netistä). Ilman sisäkenkää. Sitten moni uunista ulos, sisäkengän kanssa jalkaan, kiristys oikeaan kireyteen ja annetaan jäähtyä. Sen jälkeen sama toistetaan toiselle monolle.
Ja itse kävin kerran rinteessä ilman lämpömuokkausta enkä pystynyt laskemaan olleenkaan monoilla. Lämpömuokkauksen jälkeen istuu kuin hanska. Eli oman kokemukseni mukaan monot jotka on tarkoitettu lämpömuokattaviksi tulee myös lämpömuokata.
Uuni n. 100°c, paistoaika noin 10min. Puuvillainen pyyhe ritilän päälle. Sisäkengät ritilälle siten, etteivät koske metalliin.
Paisto sillai että sopivasti pehmenee. Mieluummin kuitenkin ennemmin koittaa useampaan kertaan kuin kerralla sulattaa täysin muodottomaksi.
Jalassa ohut laskusukka/laineri jonka alla varpaiden ympärillä paksumman sukan kärki niin jää varpaiden ympärille hieman liikkumatilaa että pysyvät laskiessa lämpimänä. Jos on lisäksi selkeitä kipu/painekohtia, niin niihin kohtiin voi teippailla lisätoppauksia.
Ulkokenkä(t) täysin avoimeksi jonkin kynnyksen lähelle odottamaan että sisäkenkä(t) on sopivissa lämmöissä. Kun mono(t) jalassa odotellaan sisäkenkän(t) jäähtymistä niin tarkoitus olisi polvet lievästi koukussa seisoskella monon kärje(t) siinä kynnyksen päällä jotta kantapää(t) pysyy monon perällä ja jotenkin laskuasentoa vastaavassa tilassa.
Sisäkenkä rauhallisena ja huolellisesti, mutta ripeästi paikoilleen kuoreen ja jalka sisään. (Nauhat ja) soljet kevyesti kiinni. Kannattaa katsoa että kaikki tulee suoraan ja oikeaan asentoon ettei esim. iltti jää vinoon. Ja sitten seisoskelua kunnes mono on jäähtynyt selvästi.
Jos uuniin ei mahdu tai ei ole kaveria avuksi niin kannattaa muokata yksi sisäkenkä alusta loppuun yksi kerrallaan. Jos uuniin mahtuu hyvin molemmat siten etteivät koske seinämiin ja on kaveri auttamassa sisäkengät kuoriin niin sitten kokonaissuoritusajan saa lyhyemmäksi yhdellä kertaa tekemällä.
Ylläoleva kopioitu suurelta osin relaasta, kun ei jaksanut itse kirjoitella. Kinkunpaistopussi yms. muut kikat kannattaa unohtaa.
Jaa oliko se sisäkenkä [emoji848] niin kai sitten. Johan tosta on pari vuotta aikaa.
Tähän tyyliin...https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...a21a9c73ef.jpg
Jees häätyy alkaa paistohommiin.
Kiitokset
edit: ja paistettu. Kyllä kait se forward lean on oikeassa paikassa. Saapi melekee kyykättyä pepun maahan lentämättä selällee. Samanlailla ku mun toisissa monoissa.
Samalla vertailin vähän tota istuvuuttaki. Se on toi jalkaterän tila tiukempi nois BD monoissa. Siitä se kylmyys johtuu. Saa nähä vaikuttiko yhtää paistelu
Jos joku mietiskelee laskettelun alottamista niin XXL:ssä olis meleko edulliset sukset. Sopii myös harrastajalle vaikka xxl niitä myy alottelijoille. Piti ostaa itellekki sitä varten jos ei pääse ku rinteessä laskeen. Tosin siteet on kevyelle laskialle. max din 10.
Ja Pikku vinkki myös offari harrastajille. Kannattaa ladata puhelimeen Rewindr appsi. Siel on laskupaikkoja tallennettuna. Esim pikasesti katsoin niin pallaksen ympäristön offaritki oli hyvin sielä.
^no huh. Melkein alkoi tehdä mieli laittaa nykyisten all mountain suksien kaveriksi.
Minkä mittaiset pitäisi ottaa nuoren, joka on 177 cm pitkä ja painaa 75 kg?
Olettama, että kasvaa tosin vielä jopa vajaa 10 cm parin vuoden sisällä.
177 on jo loppu verkkokaupasta ja 170 pisin mitä jäljellä.
Taitaa olla niin, että 170 ehkä menis mutta olis ens talvena ja lyhyet ja jos painoakin on kohta enemmän niin siteet eivät enää riitä?
Tänä talvena lasketaan näillä näkymin vain 4 päivää parin viikon päästä hiihtolomalla ja vuokraaminen taitaa olla järkevintä. Monotkin puuttuu kuitenkin.
^ noi 170 on ihan sopivat. Jos ei olisi kasvuoletusta niin ottaisin vielä lyhemmät. Itse olen 178 cm ja mulla on 165 cm sukset. Yhtään pitempiä en ottaisi.
Lapset kasvaa ja sen kanssa pitää elää. Väärän kokoisilla varusteilla ei paljon harrastuksesta nauti. Meillä on 10-, kohta 11-vuotiaalla menossa 7. pari suksia.
Hyvistä käytetyistä pääsee aina eroon helposti.
Muinoin 90-luvulla menin Dynafit 3F kisamonojen kanssa tuonne foamattavaksi ja sovitettavaksi http://cinderellafit.net/
Mites tuon vielä ratkaisisi, että minkä pituiselle ne siteet pyytää asentamaan, jotta käy n. 44 miesten monoon. Ja jää säätövaraa hieman ilman uutta siteiden siirtoa. Eli jos monoja ei ole valmiiksi olemassa taloudessa ja se monon pituusluku ei ole siten selvillä. Monot kun ainakin tän talven osalta vielä vuokrattaisiin ja ens talvena vois harkita sitten ostaakin, kun on varmistunut ettei jalka enää kasva.
Eli jos tilaan tuon xxl-tarjouksen siteineen niin osaatteko sanoa mikä olisi tuollainen 44-45 monon lukema joka olisi tarpeeksi yleispätevä ja pelivaraa vähän jää. (Kun eikö noita siteitä voi liikuttaa hieman edestakaisin. Voiko näin edes ajatella tekevänsä vai onko se eksakti mono oltava olemassa tilauksen tehdessä.
edit. nimimerkki lumilautailija kyselee tyhmiä :)
^itse kysymykseen en osaa vastata mutta: mä ostin männävuonna sukset ja asentelin siteet ihan itse. Edellisten suksien hankinnasta jotain 25 vuotta aikaa ja näissä uusissa olikin kiskot joihin sitten siteet sai ujuttaa. Meniköhän siihen minuutti per suksi. Ei tarvittu poraa. Onkohan tuo normaalia nykyisin?
Edit: säätövaraa siteissä mulla on varmaan 10 senttiä.
Siteethän asennetaan pohjan mitan mukaan. Yleensä lukee monossa. Sidettä voi siirtään jonkuverran eteen tai taakse. Mutta en tiedä kuin paljon. Ainoa varma ratkasu ongelmaan on että ostaa sukset missä on kiskoilla olevat siteet. Ne siirretään vivusta haluamaan kohtaan.
Tuossa on vaihtoehto että "ei asenneta" jos haluaa itte jälkeenpäin laittaa. Tai käyttää jossai asennettavana. Varmaan parikymppiä maksaa
^^^ 28 on laskettelumonoissa 44:sen koko. Ja toi XXL toimii kyllä näissä asioissa tosi hyvin minusta. Eikös siellä ole se vapaa kenttä niin kirjoittaa siihen että siteet 44 jalan koolle ja siitä ylöspäin.
Ps kannattaa ostaa ne pohjustukset myös sukseen.
Joo vähän hankalaksi menee. Pikku-Syötteellä on muuten varsin kivat vuokraamohinnat. Täysi suksisetti monoineen ja kypärineen ekan päivän 25 euroa ja lisäpäivät 15 euroa. Neljälle päivälle, jotka tänä talvena tulee taas vain laskettua, maksaa siis 70 euroa. Ja kun ne monot tarvii kuitenkin.
Lisäksi mietin, että kun tästä pojasta tulee tosiaan about 185-187 senttinen ja vaikuttaa myös siltä, että minua painavampi selvästi eli enemmän normaalin tuon mittaisen painoinen (esim 85+), jäisivät nuo sukset tosiaan pieniksi ja jos siteetkään eivät sovi painavemmille laskijoille...
Ehkä se on lähdettävä siitä, että ostaa ne hyvät monot ensin joku kerta vuoden-parin päästä ja lähtee rakentaa pakettia sitten siitä. Jalka kun on tosiaan jo 44,5 tienoilla niin sen kasvu on pysähtynyt tai pysähtynee ensimmäisenä.
Olishan tuo ollut kyllä houkuttelevan kuuloinen setti toki. Ja kiitos vinkeistä ja vastauksista.