Harkitsen tarjouspyörää briteistä. On vain koko 58 tarjolla. Onko se liian iso kun olen 188 pitkä ja inseam n. 91?
Kädet pitkät.
Printable View
Harkitsen tarjouspyörää briteistä. On vain koko 58 tarjolla. Onko se liian iso kun olen 188 pitkä ja inseam n. 91?
Kädet pitkät.
Vastaan välillisesti: minulla 58 cm runko. Mittaa 193 cm ja inseam muistaakseni 93 cm. Kädet sopivan pitkät. Minulle tuo runko sopii erinomaisesti mukana tullutta stemmiä myöten.
Sent from my iPad using Tapatalk
OK - tulkitseko siis oikein että 58 koko on minulle hieman liian suuri? Nykyinen vanha Chesinin maantiepyöräni on 60 cm kokoa.
Itse taidan olla mittoineni tuon 58 cm ”keskellä”, mutta voisihan se sinullekin mennä. Omani on koetettavissa Tikkurilan suunnalla.
Kiitos tarjouksestasi! Pyöräkuumeen vallassa tilasin carbon 105 2017 58 pyörän. Hieman yli 1500 hintaan.
Itselle tuli torstaina Berggeniltä Gt Grade Al 105 2018 ja nyt ekan 150 km,muutaman pikku viilauksen, sekä Sramista Shimanoon siirtymisen jälkeisten tottumusonglemien jälkeen ainakin nyt alkuhekumassa tuntuu oikein hyvältä!
Vähän käyttökokemuksia. Ostin 2015 kokeeksi maailman halvimman alu Graden Claris-osilla. Taisin maksaa Wigglen poistossa koko hoidosta 500e. Ajatus oli, että jos on huono, niin "ei pal kirpase". Omat mittani ovat n. 192/94 ja 58 runko on kuin valettu. Matkan varrella on osasarja alkanut pientenkin säätöongelmien ilmettyä vaihtumaan pala palalta 105:een. Eron kyllä huomaa ;) Alkuperäinen GT:n oma satula oli myös liian leveä, eikä reidet liikkuneet luontaisella tavalla. Vaihtui sopivampaan.
Alkuperäisiä AlexRimsin kiekkoja on moitittu moneen kertaan ja monessa paikassa. Itselläni ei ole ollut ongelmia pinnojen tai vanteen kanssa, mutta tänä syksynä etukiekon napa sanoi itsensä irti. Ostin tilalle Mavicin Aksiumit ja ajo-ominaisuudet jämäköityivät heti. Käytän aika kapeaa 30mm CX-rengasta ja Maviceilla pyörä sukeltaa löysemmässäkin sorassa kurvit nätisti. Alkuperäisillä kiekoilla haki selvästi enemmän. Oma johtopäätökseni on, että Mavicit ovat jäykemmät. Niin, sanottakoon tässä, että ajan pyörällä lähinnä sorateitä ja huonolla kelillä. Käyttö on siis lähinnä kakkoskäyttöä ja erittäin säälimätöntä sellaista. Ei herrasmiesajoa :)
Yleisarvosanaksi täytyy antaa hyvä++. Kakkospyöränä ja alurunkoisenakin Grade on kiva ajella pitkiä hiekkatielenkkejä kelillä kuin kelillä. Välillä tulee harhauduttua maantiellekin, mutta sanottakoon nyt suoraan, että hiilikuitumaantiepyörä on siihen paras vaihtoehto. Kesällä laitoin pahuuttani 28mm maantiekumit alle ja kävin tutun maantielenkin Graden kanssa. Raskaampi paketti tuntui ylämäissä ja muutenkin ajamisen napakkuus on kaukana oikeasta maatiepyörästä. Ja se pahin... keskinopeus jäi selvästi tavallisesta (n. 1,5-2km/h).
Hauska laite, uskallan suositella. En ihan heti laittais kiertoon. Saa palvella vielä pitkään.
Hauska/hauskuus on oikea sana tämän pyörän eli tarkemmin rungon kohdalla. Mukava kuulla että näin myös alu-puolella. Brittifirmat myy kyllä loppuvuodesta näitä perusmalleja sikamaisen halvalla.
Sikamaisen halvalla tosiaan. Aina välillä miettii, että tuskin silloinkaan myyvät tappiolla...
Hauskuus on tosiaan tän pyörän DNA:ssa. Suorastaan tehty sellaseen fiilistelyyn ja kivaan. Ei sillä, etteikö Gradellakin voisi ajaa ihan tosissaan ja veren maku suussa. Monikäyttöisyys on aivan keskeistä. Jotenkin alurunko vaan lisää hauskuutta kun ei tarvitse sääliä samalla tavalla kuin (ainakin itse) säälisin hiilikuitua. Helpompi antaa vaan mennä limiiteillä, eikä pelätä lippaamista.
Sen unohdin vielä mainita edellisessä viestissä, että erikoinen ohjaustangon muotoilu on älyttömän hyvä huonommalla tiellä ajettaessa. Mahdollistaa vakaan ajon. Hassu muotoilu vei aikaa tottua, mutta lähinnä tottumista vaati silmä. Ajotuntumaan oppi hämmästyttävän nopeasti. Sen verran erikoinen se on, että välillä näkee ihmisten ilmeistä, että "mikä helkkari toi on", mutta vaan harva rohkenee tulla mitään sanomaan.
GT Graden alhaalta levenevä ohjaustanko on erittäin hyvä ja tukeva ajaa alaotteelta. Syyt miksi vaihdoin tangon tavalliseen: 1. Putkelta ajaessa ranteet kiertyvät sisäänpäin. 2. Pyörä on jonkin verran leveämpi kuin tavanomaisella ohjaustangolla eli vie enemmän tilaa varastossa seinällä roikkuessa. 3. Kun pyörän laittaa kahvitauolla nojaamaan seinään tai kaverin pyörän vaakaputkeen, se on ohjaustangon levenemisen takia hankalampaa.
Minulle tuo tanko, aivan kuten koko pyörä, sopii kuin nakutettu ihan kaikkia mittoja myöten. Hommasin Ritcheyltä seuraavanlaisen vielä radikaalimmalla taivutuksella olevan tangon varsinaiseen gravel-pyörääni:
https://eu.ritcheylogic.com/eu_en/co...emax-handlebar
Mutta joo, tämä tanko jakaa Graden omistajien mielipiteitä.
Aiheen vierestä. GT:ltä tulossa takaisin GTR-malli levyjarruilla. Luultavasti asemoituu enemmän maantielle suhteessa Gradeen. Aika low end, haitari kolmella eri mallilla 800-1200 euroa Wigglessä. Geot:
https://www.gtbicycles.com/cze_en/bi...ement/sportive
http://www.wiggle.co.uk/?s=gt+gtr
Grade itsessään olisi täydellinen pyörä, jos siihen mahtuisi leveämmät renkaat. 650b:n ja 47mm renkaiden takia on oltava Graden vierellä toinen adventure gravel-pyörä. :D
Kertokaas arvon asiantuntijat minkä kokoinen runko kannattaisi valita. Fillarina GT Grade AL Expert https://m.bikester.fi/gt-bicycles-gr...en-874800.html
Pituutta userilla 185cm jalan sisämitta 90cm, joten kumpiko 56 vai 58 olisi parempi? Täältä ja tuolta lueskelin about saman mittaisten päätyneen 56:seen, mutta bikesterin asiakaspalvelu suositteli koossa 58 ja soppa onkin valmis. Aikaisempaa kokemusta maantiepyöristä tai graveleista ei ole, joten vertailukohdetakaan ei ole.
Ja osaisiko joku suositella hyviä ja helposti asenneltavia täyspitkiä lokasuojia gradeen? Bikesterin aspa meinasi, että tuohon pyörään ei täyspitkiä pysty laittamaan...
Selkeästihän kuvastakin näkee, että tuohon saa lokarit kiinni. Geotaulukon mukaan valitsisin itse 55cm ja olen 178cm pitkä.
PS. kannattaa katsella myös muita samankaltaisia pyöriä. Itse arvostan mm. läpiakseleita levyjarrupyörissä.
Katselin Wigglen sivuilta kokosuositusta ja selä pituuden perusteella päättelen noista pinemmän olevan sopivampi, kokonaispituus sallisi isommankin, mutta mielestäni pyörän runko ei saa olla yhtään liian iso. Tässä tuo kokotaulukko:
https://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-expert-2019-bike/
Luulisin, että GT Gradeen saa pitkät lokarit, ainakin oman GT Grade Carbonin mukana tuli pitkää takalokaria varten jopa kiinnike runkoon.
Jos AL on samoilla mitoilla kuin Carbon, niin 56 voisi sopia. Omat mitat 187 cm / 90 cm ja 56 on sopiva koko minulle.
193 ja 58. Jos heiluu välillä, niin itse otan aina sen pienemmän.
Pitkät lokarit mahtuu. Kuva tässä ketjussa niistä.
Kiitos avuista ja 56 sopivuus itselle varmistui. Hiilari- ja aluuminirungot ovat mitoiltaan identtiset.
Eipä kestä. GT Grade on hieno ja kaunis pyörä.
Voi olla menneen talven lumia jo tämä Grade, mutta otettuani sen talvivarastosta ja ajettuani runsaat 100 km ei voi todeta kuin, että tämä on paras konkeli mitä minulla on ikinä ollut.
Ensi pyörä hankinnassa ja olen eri CX ja GG pyöriä selaillut pari kk ja nyt olen kallistumassa Gradeen, kun sitä on pelkästään täällä hehkutettu ja soveltuu paremmin asfaltille mitä ajelen 95%. Ongelmat lähinnä rengasleveydessä
Nyt vaihtoehdot
https://winstanleysbikes.co.uk/gt-gr...agra-2017-bike 1220 € posteineen
https://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al...clocross-bike/ ebaysta saa saksasta 1120 € posteineen
https://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-expert-2019-bike/ 1316 € posteineen 105 osilla
Pitääkö tosiaan paikkansa että noilla ei painoeroa juuri ole vaikka toinen on hiilikuitu? En nyt jaksa lähteä kaivamaan kun nukkumaan menoaika mennyt jo tunteja sitten mutta polkupyörän metsästys valvottaa. Vaikeaa tehdä päätöksiä noiden välillä. Olen pohtinut käytettyäkin mutta pyytävät 700-800€ alu tiagra useamman vuoden vanhasta mallista mitä silloinkin on vissiin saanut tarjouksessa tonnin paikkeilla niin alkaa ero olla jo uuden pyörän hinnan välillä niin pieni että onko siinäkään mitään järkeä.
Valintaa voisi lähestyä tarve edellä. Missä pyörällä ajat ja millaista ajoa ajat. Keskimmäinen vaihtoehto on lähinnä cx-välityksillä, eikä kaikkien makuun maantiellä ja vaihtelevissa mäkiolosuhteissa. Toisille se taas riittää kuten minulle. Monet preferoi kahta limppua maantieajoon. Lisäksi voisi pohtia haluatko täyshydrauliset jarrut vai ennemmin kuituisen rungon, vaiko kenties alumiinirungon ja puolihydrauliset jarrut. Omasta mielestäni Rivalit ovat noista parhaat. Riittääkö 10speed vai pitääkö olla 11speed? Rival Grade painoi 8,7kg vuonna 2016 eikä se ole vaihtoehdossasi muuttunut kuin rengastuksen osalta. Sitä voinee pitää verrattain keveänä. Paras voisi olla kuituinen Rivalilla, mutta sitä ei saa valmiina. Valintoja valintoja..:)
Mä ottaisin tuon keskimmäisen ihan vain siksi että hydrauliset jarrut on kaikin tavoin vaijerivetoisia paremmat - toki jos ajais vain/pääosin kesällä, niin sitten ei olis niin väliä. Ja jos aikoo pitää pyörää useamman vuoden, niin mun kokemuksien mukaan hydrauliset jarrut tulee halvemmiksi, koska niihin tarvii vaihtaa vain jarrupalat, kun taas vaijerivetoisiin pitää vaihtaa myös vaijerit ja kuoret (ja kunnolliset sellaiset ei ihan ilmaisia oo). Tietty hydroja joutuu ilmaamaan, mutta tällä hetkellä mulla on ollut arkipyörässä rivalit kolmisen vuotta ja nyt vasta alkaa olla sellainen tunne että pitäisköhän ne ilmata jossain vaiheessa).
+keskimmäisen puolesta puhuu myös se, että jos pyörä ei olekkaan jeppis niin sen jälleenmyyntiarvo verrattuna hankintahintaan lienee noista paras :rolleyes:
Mut no, tää on vain mun mielipide. Jotakuta saattais esim. 1x -systeemin verrattain kapea välitysalue häiritä - mutta saahan siihen varmaan ainakin 11-36 -takapakan.
Uuden hankinnassa on se hyvä puoli, että koon ja tekniikan saa valita vapaammin, kuin jos käytettyä miettii.
Nuo GT pyörien rungon muodot, vaikka ei niin kovin mutkikkaita olekaan, aluksi kiusasi silmää, mutta kun noita kuvia jo pidempään katsellut, niin tuollaisen hommaisin nyt. Al. runkoinen kävisi edelleen, koon suhteen olisin tarkkana, pinemmältä puolelta valitsisin. Mutta kun pyörät ovat riittävän hyviä, ei ostohalut herää.😊
Paha rasti kieltämättä. Ehkä itse päätyisin kuituiseen runkoon kun se on ainakin minun maailmassani täydellinen - suhteutettuna käyttötarpeisiini. Minulla ei ole kokemusta Tiagroista, mutta olen lukenut niistä pelkkää hyvää. Sen sijaan olen kyllä hydrojarrujen vankka kannattaja. Jossain Grade-mallissa oli tarjolla TRPn semi-hydroja, joka olisi kohtuullinen kompromissi.
Jos sen ”täydellisen” kuiturungon saa noin h-n halvalla niin se. Jos sitten joskus tuntuu että haluaa paremmat palikat, niin vaihtaapi sitten. 1 x 11 tai 2 x 11/2 x 10? Kaikkia löytyy tallista ja kaikilla pärjää. Riippuu niin paljon käytöstä ja tarpeista. Minusta 10 tai 11 on aivan sama. Sen sijaan tuo etulimpun määrä (1 vai 2) on ratkaisevampi.
Pyöräkuume kävi niin pahaksi että hain sunnuntaina käytettynä AL 2016 Tiagran 2x10. Olen tykännyt mitä nyt noin 100 km ajellu. Laukun siirsin kuvan ottamisen jälkeen yläputken päälle kun törrötti tuossa rumasti.
https://pic.useful.fi/zZYTcj8Cn.jpg
Onnittelut uudesta kulkimesta. On varmasti soiva pelii.
Onnittelut yli uutta vastaavan löytymisestä!
Satulaputkea sen verran näkyvissä ettei ainakaa liian suuri ole.🤗
Joo kuvasta näkee että satulakin on melkein niin takana mitä saa. Olisi mielenkiintoista testata 56 runkoa (mulla 55). Täytyy katsoa jos jonkun sentin pidemmän stemmin ottaa testiin miltä ajoasento matalammalla sitten tuntuu. Omat mitat 180,5 cm ja sisäjalka 80-81 cm niin tuo 55 koko ainakiin pitäisi olla mittojen mukaan ok. Satulaa ei ole enää varaa nostaa kuin 1 - 2 cm (laskin jo kun kävi perskovilla kun pystymmässä polki.
Onko tuossa kuvassa satula paljon suositusta korkeammalla, ei suosituksesta kovin paljon omissani voi poiketa?
Koko 55 on minun mielestäni kokoisellesi juuri oikea ja melkoisen neutraaleilla säädöillä hyvä ajo löytynee. Stemmiä pidemmäksi kuten arvelit, sentti lisää merkitsee paljon.
Onnittelut vielä hyvän pyörän löydösta!