Työmatkajuhta talvipyöräilyyn, budjetti 3 - 3,5 k€
Hellou!
Ajatuksena on siirtyä talvipyöräilyssä cyclocross-pyörästä sähköavusteiseen maastopyörään. Budjetti on 3000-3500 euron hujakoilla. Alla tarkemmin mistä muutostarve kumpuaa.
- Työmatka on 28km yhteen suuntaan (ei sisällä kaupunkiajoa, vaan isojen baanojen vieressä kevlillä)
- Tavoitteena taittaa matka noin tunnissa (kuten kesällä maantiepyörällä)
- Talvikeleissä ja talvivarustuksella nykyisellä cyclolla tulee matka-ajaksi helposti 1 h 30 min (ja se on vähän liikaa)
- Reidessä ei riitä jerkku talvella kuin about kahteen edestakaiseen matkaan
- Pystympi ajoasento olisi mukavaa vaihtelua (hartiajumit voisi helpottua)
- Nykyistä (42mm nastat) leveemmät renkaat olisi parempi ajaa sohjossa
- Jäätyneiden teiden rosoisen pinnan aiheuttama tärinä vaimenisi mahdollisten jousitusten ja paksumpien renkaiden ansiosta
- Pyöräilyyn voisi saada monipuolisuutta myös satunnaisista maastolenkeistä, pääasiallinen käyttö kuitenkin työmatkat tasaisella pohjalla
Tarkoitus olisi siis löytää luotettava juhta, joka kestää talvikelejä ja sillä voisi pitää yllä noin 28km/h keskinopeutta 28km matkalla. Tiedän, että esim. Shimanon 8000 sarjan moottorit on suhteellisen kivutonta "virittää", mutta ajatuksena olisi kuitenkin löytyy mahdollisemman kevyesti rullaava kulkupeli - myös avustuksen loppumisen jälkeen.
- Ajatuksen tasolla olen avustuksessa mieltynyt Shimanoon, ehkä siksi, että ainut koeponnistus on tehty Shimanon 8000 sarjan moottorilla. Olen kuitenkin avoin muillekin vaihtoehdoille.
- Akun helppo irroittaminen on myös tarpeen, sillä töissä fillaria tulee säilytettyä ulkona katoksessa ja akku on tarpeen ottaa sisälle latautumaan.
- Valot löytyy jo entuudestaan.
- En tiedä riittääkö budjetti riittävän laadukkaisiin osiin täysjoustossa, mutta hyvään jäykkäperäiseen ymmärrykseni mukaan pitäisi riittää
- Mieluiten plussarenkailla
Tietoja kuskista
- Pituutta ajalla on 183 ja painoa 82 kg.
- Kokemusta työmatkapyäräilystä (36 - 56 km päivämatkoilta) cyclolla ja maantiepyörällä on noin 9 vuoden verran.
Kiitokset vinkeistä jo etukäteen! :)
Kiitoksia taas hyvistä näkemyksistä! Eli ilmeisesti ilman virittämistä on turha haaveilla yli 25 km/h keskarista. Parempi siis panostaa viihtyvyyteen, eli pehmee ajotuntuma talvella rospuuttokeleissä on kaiketi yhtäkuin täysjousto tai läski - näistä jotenkin itse fiilistelen enemmän täysjoustoa. Tuo huoltopuoli kyllä mietityttää. Itselleni tuo maastopuolen fillareiden huolto on täysin uutta. Maantiepyörät huollan itse. Onko maastopuolen huollot kuinka helposti itse tehtävissä ja aiheuttaako kura/lumi/loska minkälaisia ongelmia joustopuolella?
Ei tietenkään ole tarkoitus turhasta maksaa, mutta alustava käsitykseni oli että sähkötäpäri liikkuu tuossa hintaluokassa. Mieluusti otan vastaan vinkkejä myös edullisemmista vaihtoehdoista[emoji3526]
Sent from my iPhone using Tapatalk