ei sentään ikuisuusrojekti..
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti
KJP
Kun itse 70-luvun lopulla innostuin kilpahiihdosta, oli vanhoilla ukoilla tapana muistuttaa, että kilpahiihtäjäksi tarvitaan 7 vuoden harjoittelu. En kyllä päässyt lähellekään SM-tasoa. Luulenpa, että pyöräilijä tarvitsee vähän enemmän aikaa tullakseen huippukuntoon. Jos pohjat on jääkiekosta ja laskettelusta, epäilen että voimaa on kyllä tarpeeksi, mutta hapenotto ja kestävyyspohja eivät riitä. Miten olisi jos aloittaisit ergometritestillä, missä mitataan aerobinen ja anaerobinen kynnys. Sen jälkeen olisi helpompi määrittää järkevä harjoitusvauhti. Kokemuksesta tiedän, että jos vain fiilispohjalta lenkillä lisää vauhtia aina kun kulkee hyvin, ei kunto pidemmän päälle kasva vaan kehitys pysähtyy.
Höpöhöpö, kyllä se kunto todella kasvaa kun fiilispohjalta ajelee ja vähä tempoilee välillä, kestävyyttä kannattaa varmasti kehittää jos on ollut tekniikkaljin harrastusta? Testit on vaan suuntaa-antavia jos tykkää tehdä, mutta niitä mitään iloa kun numeroita paperilla ole. Tosin tämä nyt on aihe josta saisi kirjankin kirjoitettua, mutta molempia; fiilistä ja kovempia reenejä, erilaisia kovia mutta ehdottomasti kehon kuuntelua myös.
Kokemuksesta mä puhun, tehtiin joku testi jonka perustella ihan olin onnettomassa kunnossa ja paljon töitä edessä... - voitin siittä 2 päivän kuluttua sm-kultaa kympillä SE-ajalla. Hyvä etten uskonu testituloksia! :p Sama juttu pyöräilyssä, tehtiin niitä ergo-testejä tai jotain, olin muka ihan onnettomassa kunnossa eikä mitään ominaisuuksia - mutta kyllä se tempo kuukauden kuluttua hyvin meni, harjoitteluun en mitään muuttanu jonkun testin perusteella. Enempi mä omaan tuntemukseen ja tempotuloksiin uskon.
Kukaan ei voi sanoa montako vuotta tarvitaan "kilpailijan kuntoon". Jos on nuorena liikkunu, ON TERVE ( ja vaikkei olisikaan) niin ei siinä välttämäti mene aikaa. Vertailukohtana taas käytän iteä, ostin fillarin 1999huhtikuussa ja 2 kuukauden harjoittelulla oli sm-kisoissa neljäs; sitä ennen viimeisin kestävyys-suoritus oli vuodelta 1987 ja saliharjoittelua 3 vuotta että lähtökohdat eivät olleet kovin hienot, mutta kestävyyttähän mulla on aina ollut. Loppuvuodesta voitin tempossa edelläni olleet tytöt/naiset. Eli Suomen huipulle meni vajaa vuosi, seuraavana kesänä sm-kultaa.
Miehissä on tosin varmaan vähä kovempi taso ja enempi populaa, niin jos menee vähä enempi aikaa? Ei nyt seittemää vuotta kuitenkaan! Tai peräti enempää, siinähän alkaa jo inspiraatio mennä. Vuosi tai kaksi, siinä pääsee jo hyvin hollille.