Eli ongelmana on että keskiö naksuu ja vähän liikkuu myös. Mitä ehdotetaan viaksi? Kiitos jo etukäteen.
Printable View
Eli ongelmana on että keskiö naksuu ja vähän liikkuu myös. Mitä ehdotetaan viaksi? Kiitos jo etukäteen.
Keskiön vaihtoa, napsuvasta ja väljästä ei toimivaa saa.
Kannattaa tarkistaa että on tosiaan vaan laakerit mennyt keskiöstä, silloin pelkkä keskiön vaihto auttaa.
Itsellä on tallissa Bianchi jossa keskiön kierreholkki on löystynyt runkoon nähden, jolloin keskiö naksuu ja liikkuu kokonaisena runkossa kun kammesta painaa.
(eli tarkoitan kierreholkkia joka on hiilikuiturunkossa kiinteästi kiinni ja johon keskiö kierretään kiinni)
Mullakin jäi lenkki väliin kun 2400km ajetusta Bianchista rupee kuulumaan mieletöntä naksuntaa keskiöstä. Ihan sama polkeeko vai ei, naksutus pysyy. Täytynee viedä huoltoon.
Lauantaina ajellessa tuo naksunta vaikutti tulevan sinun takakiekosta. Päätin pitää turpani kiinni ja olla mainitsematta. En kehdannut mainita. Nyt kuitenkin sitten venyttelen leukojani täällä. :p Tarkista pinnojen kireys. Jos pinnat ovat löysällä, kiekko elää ja kyllä ääntää.
Jouduin oikomaan omaa takakiekkoa onnettomuuden jälkeen ja rihtauksen jälkeen osa pinnoista jäi löysälle. Naksuntaa kuului rullatessa, kun painopiste oli takakiekolla, mutta hävisi siirtämällä painopistettä etukiekolle.
Voisiko kammet olla löysällä tai rasvat puuttua?
Otahan nyt ainakin aluksi ne kammet irti ja varmista sen keskiön kunto. Jos akselin liike tuntuu epämääräiseltä, ei muuta kuin uutta ostamaan.
Itselläni kuului jokin aika sitten myös napsetta "keskiöstä" ja ajaessa sen paikallistaminen on vaikiaa. Mulla ongelmana ei ollut keskiö eikä kammet. (otin kammet irti ja yritin kiristää keskiötä).
Napsuminen loppui, kun käytin pedaalit irti ja laitoin vassua reilusti. (toki laitoin kaikki myös takaisin paikoilleen... :D)
Kaverilla kuului kumma napsunta kesän alussa melko uudesta pyörästä ja muistaakseni johtui satulatolpan löysähköstä kiinnityksestä.
Satulatolppa minullakin viimeksi naksui.
Minä nyt en ketään ala neuvoon että mitä pitäis tehdä...ittellä kun napsuu pöörässä joku paikka koko ajan.
Mutta keskiöstä sen verran: Mulla poiki keskiö silleen että ekaks alko napsumaan joka polkaisulla ja muuttui vähitellen muovimaiseksi narinaksi. No, keskiö helevettiin, uus kaupasta, puoli vuotta ja taas sama homma. Sitten meni hermot ja vein filon tohtorille ja tää rotsas pyörästä keskiömuhvin. Kamaa irtosi riittävästi, asentaja sanoi että melkein milli lähti.
Näissä nykyisissä patruunamallisissa keskiöissä jo muutaman kympän heitto riittää tuhoamaan laakerin.
Ja juu, tälläkin hetkellä fillari napsuu ja rutisee niin helvetisti, mutta raju irvistys päälle ja kovaa ajoa !
*puhdistaa satulatolppaa*
Keskiö naksui (nitisi, narisi ym.) maantiepyörässä aika lailla. Irroitin polkimet ja laitoin kuparitahnaa kierteisiin. Narinasta hävisi "yli puolet" (kaikki äänet eivät hävinneet). Kokeilen kuparitahnaa myös kotona, kun vaimo tulee kotiin.:D
On se härski.
Hyvää toi kuparitahna mut sotkee vaan,jos laitat liikaa =D
Noita Bianchin kuiturunkoja irronneilla keskiömuhveilla on tullu nähtyä ainakin kolme, pari Lunaa ja yksi Ötzi. Menevät muuten takuuseen. Tai ainakin ne pari mitä näin oli mennyt vaikka olivat n. kolme vuotta vanhoja. Nättejä uudenmallisia runkoja laittoivat tilalle. Kannattaa ainakin yrittää.
Onko muuten joku jo tehnyt narinattoman pyörän? Tuntuu, että vaikka mitä tekisi, niin jossain vaiheessa joku paikka aina ääntelee.
Naksunnan lähdettä on joskus aika vaikea paikallistaa.
Kerran itsella naksui ja kasettikeskiön kiristys auttoi aina noin 100km. Lopulta laiton Locktitea jenkoihin eikä ole sen jälkeen naksunut eikä auennut.
Kerran naksui ja kun oli aiknsa naksunut meni runko näkyvasti poikki keskiömuhvin yläpuoleleta.
Kerran oli satuja josta löytyi naksunta
Kerran oli satulatolppa josta löytyi naksunta
Kerran oli takapyörä löysällä (runko jossa dropoutit säädettävät eteentaakse) niin että vaihdoin uuden keskiönkin ennekuin löysin varsinaisen vian (vieläkin hävettää)
KErran oli heijastin satulan railissa roikkumassa ja ajaessa napsahteli satulatolppaan.
Tällä hetkellä YUbassa naksuu kolmosvaihdetta käyttäessä. En ole vielä keksinyt mistä johtuu.
Jne
Mulla ainakin keskiön napsumiseen auttoi pelkkä laakerien vaihto. Keraamiset laakerit kesti noin 2000 km maastopyörässä. XX light bikes pisti uudet tulemaan ilmaiseksi.
Oli aika hankalaa paikallistaa toi napsuminen kun kuului vain voimakkaammin poljettaessa (vasemmalla jalalla selvemmin), eikä esim käsin kokeillessa havainnut minkäänlaista väljyyttä. Kun olin irroittanut vanhat laakerit ja vertasi niitä käsissä uusiin niin sitten kyllä huomasi hienoisen väljyyden.
Naksuvaa Campan chorus neliskantti keskiötä on tullut avattua, puhdistettua kosketuspinnat rungosta, laitettu kierteisiin vaseliinia, kiristettyä momenttiin ja edelleen naksuu. Vaihdoin sitten uuden keskiön ja VOLA! aivan hiljainen. Naksuna tuli hyvin esiin poljettaessa vain vasemmalla jalalla. On tosin kerran naksunut eturenkaan pikalinkkukin, se oli vähän hankalampi rasti selvittää...
Yks hyvä konsti on ostaa Intersportista Jamis K-rautapöörä. Naksuu ja rutisee, nipsuu ja ritisee niin helevetisti että siihen tottuu :D!
*nips,naps*
ajan corratec pyörää, mulla sama vika, miten korjaan itse, kannattaako korjaa itte, paljon maksaisi jos veisin korjattavaksi(takuu menny jo)
Omassa Tunturi T310 fillarissani alkoi vuoden käytön jälkeen keskiöstä kuulua ajoittaista naksahtelua. Etenkin näin tapahtui ylämäissä kun polkemisvastus kasvoi. Naksahtelun myös tunsi poljinkampien kautta välittyvinä 'värähdyksinä'. Olin vakuuttunut, että keskiölaakeri oli hajoamassa, joten otin yhteyden huoltoon kun oli takuukin vielä voimassa. Puhelimessa pyörähuollon kaveri arveli keskiölaakerin löystyneen. Käytin pyöräni huollossa, jossa kertoivat kiristäneensä laakerin eikä vaiva sen jälkeen esiintynyt.
En tullut kysyneeksi mikä paikka siellä pääsee löystymään niin, että saa aikaan naksahtelua?
Ehkä erikoista tuollainen puhe laakerin löystymisestä ja kiristämisestä nykyisillä keskiölaakereilla. Vai onko kupit ja kartiot tulleet takaisin? http://www.google.fi/search?q=Tuntur...og&sa=N&tab=wi
Itsellä naksuu Stumpjumper FSR 29":n keskiö, napsunta häviää kun putsaa ja laittaa uudet vaseliinit laakereihin. Tämä kuitenkin auttaa vain pari tuntia ja sitten sama naksunta alkaa uudelleen.
Takuuseehan tuon laitan, mutta ei jaksaisi taas (6 kerta) lähteä käyttämään pyörää takuuhuollossa:(
Keskiötä minäkin joskus omassa epäilin. Syy olikin polkimen laakerissa. Lukkopolkimesta toinen kenkä irti kokonaan. Poljin vain toisella polkimella, ei naksunut. Vaihdoin polkimet, ja naksuminen loppui siihen.
Ei. Mitään osia ei kerrottu vaihdetun. Ainoastaan keskiölaakerin kiristämisestä minulle kerrottiin.
Eli näissä nykyisin käytössä olevissa suljetuissa keskiöissäkin voi joku paikka löystyä? Olen ollut siinä uskossa, että ne ovat täysin huoltovapaita paketteja.
^ No minä myös olen ollut luulossa, ettei teollisuuslaakerityypille voisi oikein mitään kiristyksiä tehdä, että niissä olisi ainakin tuo laakerin perussäätö kiinteä. Mutta minulle onkin asiallisesti ottaen tuttuja vain kuppi- ja kartiosysteemit, sillä muun tyyppisiä en ole sisuksia myöten vielä joutunut avaamaan ja tutkimaan. Viimeksi olen asennellut keskiökasetteja sellaisenaan (missä on akseli mukana) ja sisällä luullakseni laakerit joita ei voi säätää.
Mulla on nelikantit. http://www.sjscycles.co.uk/shimano-t...ge-dept21_pg1/ (Tuossa kaupassa ehkä kovimmat hinnat kautta netin. :))
Nelikantit ovat tuttuja myös säädettävistä kuppi ja kartio -laakereista. Tuolla myydään niitäkin, mutta tämähän on suorastaan historiallisen vanha laakerityyppi keskiöissä: http://www.sjscycles.co.uk/bottom-brackets-dept20_pg1/
Samanlainen napsunta osui kohdalleni viime talvena Konassa, laakereiden voitelu ja säätö teki tehtävänsä ja ko. kohta ei ole napsunut sen koommin. Moni muu osa tosin :/
kaikista keskiöistä voi säätää. (joko helposti tai sitten vaikeasti)
jos on x-type eli ulkopuoliset laakerit niin siinäkin on "tavallaan" säätö laakerien kireydelle. eli kun kiristät kampiakselia niin voit eripaksuisilla prikoilla (prikat tulee kampiakseliin) säätää laakereita vasten tulevan kiristyksen.
joskus tälläisissä keskiöissä keskiö rupeaa napsumaan myös sen takia että kampiakseli on jo vedetty pohjaan saakka mutta silti kampi ei ole piukka itse keskiöön ja se saattaa napsuttaa laakeria tai kuluttaa sen ennenaikaisesti loppuun kun sovite on liian löysä.
tai sitten napsuu juuri sen takia että onkin liikaa prikkoja keskiössä (ja ehkä kampiakselissakin) ja vedetään kampiakseli aivan liian piukkaan.
olen alusta saakka toisaalta ollut onnellinen kun silloin joskus vihdoin tuli x-type keskiöt joissa laakerit ovat konelaakereita ja isommat kuin ennen ja ne voi jopa itse vaihtaa tarvittaessa, mutta toisaalta joskus kärvistellyt sen takia kun raceface tai yksikään muukaan kampisetin valmistaja ei ole ottanut sitä muuttujaa huomioon että keskiön leveyksiä on erilaisia ja täten kampiakselia kiristettäessä saattaa laakerit jo samantien vaurioitua.
No nyt päästiin asiaan! Ainakin omalta kantiltani, koska olen funtsinut noita ulkopuolisia systeemejä, että voisiko niillä saada etuja ketjulinjan yksilöllisempään säätöön? Nyt on tilanne se, että valitsemillani nelikantti JIS kaseteilla onkin melko lailla rajoitetut mahdollisuudet saada ketjulinja niin lähelle runkoa kuin haluaisin. Minulle tuli täytenä yllätyksenä akseleitten epäsymmetria, sillä olin luullut että asia olisi niin yksinkertainen että ketjulinja siirtyy aina puolet lähemmäs mitä uusi akseli on lyhyempi.
Tietenkin äkkiä ajatellen, ja koskaan näkemättä ulkopuolisia laakerointeja, ulkopuolelle sijoittuminen vie tilaa ketjulinjan säätämiseltä kovin sisään. Mutta asiaan vaikuttaa yhtä lailla kampien rakenne kiinnityskohdaltaan.
x-typessähän voi säätää kampilinjaa joko keskiön alle tulevilla prikoilla (tulevat mukana) tai sitten itse kampiakseliin laittaa prikkoja ja jos on 1x9 setuppi niin säätöä saa vielä rattaan kiinnityspulttien alle laitettavien prikkojen avulla (ei paljoa tosin ettei kestävyys kärsi)
toisaalta 1x9 setupissa isoimman rattaan voi joka tapauksessa siirtää toiselle puolelle kampia jolloin ketjulinjaa saa heti 4-6mm lisää sisäänpäin säädettyä.
siis yhteenvetona: perus 68mm x-type keskiöllä saa säädettyä ketjulinjaa ~10mm joko sisään tai ulospäin ilman että pitää ostaa uusi keskiö, ilman että tinkisi kestävyydestä , ilman että pitäisi osia rälläköidä ja vieläpä rungosta toiseen.
^ Entä jos tilanne on tuplakampien normaali ketjulinja 43,5mm ja haluaisin sen siirtää sanotaan vaikka 3mm sisemmäksi. Sisempi sijoittuisi silloin ehkä noin 37 mm. (Tuolla on kummallinen kohta jossa väitetään tyypilliseksi rattaiden etäisyydeksi vain 5mm. Enemmän se on ollut.)
Vaikka kirjoitit että siirto onnistuisi 10mm sisään tai ulos rungon 68mm keskiökuorella, rajahan siinäkin täytyy olla. Että missä on tuo lähtökohta josta voisi 10mm sisäänpäin säätää? (Yksi raja on toki siinä mahtuuko rattaat enää pyörimään mennen kiinni takahaarukkaan, mutta sitä en nyt tässä tarkoita.)
Tämä nyt vaan varmistuksena vielä. Säädettävyys on ilmeisesti omaa luokkaansa.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...mbygAeNyg5cU9g
Tässä on laakerikupit, jotka voivat löystyttyään natista, näitä voi kiristää.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:A...UUQwRSfQiZyf8A
Tässä on noiden laakerikuppien sisällä olevat konelaakerit, joita ei voi kiristää, ainoastaan poistaa pölysuojat ja rasvata (myös tällä toimenpiteellä voi naksuminen ja ratina loppua vähäksi aikaa)
toki.
en tiedä että kuinka paljon käytännössä saisi sisäänpäin sillä tuo on enemmänkin runkokohtainen ja kun en ole itse tarvinnut kuin hienosäätöä ketjulinjalle mutta mutuna (jos olettaa ettei rattaat ota kiinni taka haarukkaan) niin minimissään sen 4-7mm saisi enemmän sisäänpäin kuin sama setti "oikein asentamalla". siirto siis onnistuu niissä keskiöissä joissa normaalisti pitäisi laittaa niitä 4mm prikkoja keskiön alle niin jättääkin ne vain toiselle puolelle niin kas ketju linja on siirtynyt. jos fillarirungon keskiö on valmiiksi liian paljon rattaiden puolelle hitsattu niin tottakai raja tulee jossakin kohtaa vastaan niin ettei itse keskiö enään voi siirtyä muhvin läpi :)
(tälläinen offsetti asennus kyllä tekee samalla myös sen että vasemman puolen kampi siirtyy myös samalla kauemmaksi kun oikeanpuoleinen sisemmäksi. jos oikeasti haluat molemmin puolin kapeampaa niin sitten pitää sorvata kampiakselista jo pala poies sillä sen pituus on vasen-oikea kammen minimi mitan rajoittava tekijä , ei itse keskiö)
voi kiristää, ja pitääkin kiristää. jos kiristää vain kammen piukaksi saattaa nuo laakerit jäädä liian löysälle. niissä pitää olla oikea piukkuus itse kampiakselin piukkuuteen nähden.
ja tätä juuri kritisoinkin ylempänä jo sillä yksikään x-type valmistaja ei ota sitä faktaa huomioon että keskiöitä on oikeasti erimittaisia yms niin silloin kun vetää kampiakselin piukkaan niin ylimittaisessa keskiössä kiristää nuo laakerit pilalle, liian alimittaisessa taas jää liian löysäksi jne...
Nyt puhuu Turggusen poika/tyttö höpöjä. Kammen kiristysmomentti ei vaikuta konelaaerin välykseen.
Ilman muuta kammet pitää olla symmetriassa runkoon nähden - ainakin tilanteessani jossa mietin olisiko noissa uusissa systeemeissä jotakin etua minulle. Lueskelin juttuja ketjulinjan säädöstä Hollowtech yms x-tyypeillä, mutta menin vain enemmän sekaisin. Kaikkialla toistui tietyt kiinteät ketjulinjat, joihin ne on suunniteltu ja josta voisi saada vähän pois.
Mutta täytyy jatkaa joskus ymmärrysharjoituksia. Kiitos tähänastisista.
With Hollowtech you have very little room for playing with the alignment. It works on a fixed distance of 96.5mm between crank faces and you basically add your BB shell width, BB cups + either 1 or 3 x 2.5mm spacers to achieve that (for normal BBs, 68mm shell = 3 spacers, 73mm shell = 1. http://discussion.cliftoncc.org/view...bc41f08fd75ab0
MTB triple 50mm http://www.shimano.com/publish/conte..._mountain.html
Road douple 43,5mm http://www.shimano.com/publish/conte...0.-type-..html
http://www.pvdwiki.com/index.php?tit...ottom_Brackets
Juu, ei tuon konelaakerin ole tarkoitus sivuttaiskuormaa ottaa, mutta kyllä niillä säätöprikoilla (akselille tulevilla) voi kiristää pölysuojat kiinni kuuliin.
Tai käyttämättä jättämällä saa akselille sivuttaisliikettä liikaa, eli välys pitää saada sopivaksi.
Nämä kiristyssysteemit ovat varmaankin hankalia ymmärtää, ellei ole perehtynyt näihin ulkopuolisiin laakereihin.
Mullakin uusi, huoltovapaaksi mainostettu keskiö alkoi naksua pian vaihdon jälkeen. En muista, mitä huollossa sanoivat kiristäneensä(ei kuitenkaan itse laakeria), mutta naksuminen loppui. Naksui mielestäni myös vain toisella jalalla polkaistessa, joten poljinongelmakin kävi ensin mielessä.
Nyt mulla on vasta reilun kuukauden käytössä ollut uusi fillari(n. 900km ajettu), jossa naksuu joku oikean jalan puolella polkaistessa. Välillä ei naksu, välillä kun ilmaantuu, voi naksua myös kevyemmin polkiessa. Ilmaantuu yleensä kovemmin runtatessa, etenkin peräkärryn kanssa alkaa niks-naks. Ääni on selvästi kuuluva ja tuntuu myös selkeästi. Myyjä epäili poljinta, mutta mun mielestä oireet ihan identtiset sen em. keskiön mikäliemuumutteilaakerin löystyminen. Ilmeisesti tolle ei kotikonstein oikein helpolla saa mitään tehtyä? Mulla ei ole työkalujakaan, millä keskiötä saisi enempää auki ja takuun takia kannattaa varmaan viedä se taas viikoksi-pariksi makaamaan pajalle? Alkaa vaan tuokin vaihtoehto pikkuhiljaa v***ttaa, kun ostin fillarin jo joskus huhtikuun alkupuolella ja tosiaan päässyt reilun kuukauden vasta ajelemaan. Muuten romu maannut milloin missäkin laitettavana. V***tusta lisää se, että ovh:lta 1/4 ollut edellinen piiltema-pyörä toimi ensimmäiset 10tkm ilman ensimmäistäkään ongelmaa. Ei naurata ei...