Neuvoja/kokemuksia pitkän matkan pyöräilyyn 150-400 km lenkeille
Moi.
Pitkästä aikaa olen innostunut pidempiin pyörälenkkeihin. Otsikon 400 km on mulle vähän nyt liioitelua, mutta 250 - 300 km sellaiset
ehkä saavutettavat toive/haave tavoitteet. Mutta jos ne voisi saavuttaa, niin eihän sitä koskaan tiedä, joten otetaan se 400 km myös mukaan tähän.
Olen nyt ajanut tänä vuonna 4 yli 100km lenkkiä ja vahingossa tuli myös 200 km lenkki ajettua tuossa hiljattain (150 km lenkki oli tavoitteena, mutta kun ei ihan loppu ollut vielä lähellä kotia, niin ajoin siihen sen 50 km vielä lisäksi, että sai sen 200 km täyteen). Haaveena olisi kuitenkin vielä pidemmät lenkit tai välimatkat.
Olen jonkinlainen bonkkaamisen asiantuntija, eli olen aika monella lenkillä bonkannut (vuoden sisällä/vuosien saatossa) liian vähäisen syömisen ja juomisen vuoksi.
Nyt olen alkanut vartin välein syömään ja juomaan jotain, huomattavia parannuksia on tullut matkakestävyyteen, kotiinkin on viimeisiltä lenkeiltä päässyt vielä ihan kohtalaisissa voimissa.
Oma harjoitteluni on lähinnä viikonloppuisin tapahtuvia pyörälenkkejä (kestoltaan n. 4-7 h peruskunto/tempo Garminin arvion mukaan). Ja Garminikin varoittelee usein näistä lenkeistä, että ne on hyviä, mutta että niitä ei saisi liian tiheään tehdä tms.
Miten sinä harjoittelet pidempiä pyörälenkkejä varten?
Ja miten/mitä syöt/juot ja kuinka tiheään pitkällä pyörälenkillä?
Ohjeita ja huomion arvoisia seikkoja pitkän matkan pyöräilyä koskien lukisin mielelläni tästä ketjusta.