-
Hissitolppa jäässä?
Hei,
Olen loppukesästä maastopyöräilyn aloittanut vasta-alkaja.
Olen pitänyt Canyon Neuron 7 pyörää kylmässä ulkovarastossa. Viimeiset pari viikkoa on ollut pakkasta eikä minkäänlaisia ongelmia ole esiintynyt. Tänään lenkille lähtiessä hissitolppa ei kuitenkaan suostu pysymään yläasennossa.
Lenkki jäi tekemättä ja otin pyörän sisätiloihin. Uskon tämän auttavan ongelmaan sillä tuskin varsinaista vaijeri, yms vikaa on päässyt muodostumaan (toivottavasti).
Mikäli kyseessä tosiaan on epäilemäni jäätyminen, ongelma saattaa uusiutua.
Olisiko jollakin kokeneemmalla taholla antaa vinkkiä hissitolppien ominaisuuksista talvikäytössä, olenko laiminlyönyt jotain oleellista?
-
Jos se on vaijeritoiminen, kaasujousitolppa niin vaijeri kanittaa eli ei palaudu, tai sitten kaasujousi on kaput. Onko se liipasin normaalin tuntuinen? Jos se vaijeri kanittaa, niin liipasimessa on löysää.
Hydraulisia tolppia on ainakin rock shoxilla.
-
Mikä tolppa pyörässä on, se tieto on oleellinen kun kaikissa on omat omituisuutensa.
Yksi kokemus:
Mulla oli aikaisemmin RaceFacen turbine -tolppa (samanlaisia tekee 9point8), joka valui pariin otteeseen.
Siinä piti ”resetoida” vaijerivetoinen, mutta hydraulinen tolpan jarru vetämällä minuutti vaijerista ns ylikovaa.
Se ilmeisesti jollain tapaa ilmasi jarrun hydrauliikan ja toimi taas.
-
Vaijerin kuoreen voi olla päässyt kosteutta, joka jättää jäätyessään vaijeriin jännitystä ja täten pitää tolpan vapaana liikkumaan.
-
Mulla auttoi vaijerikäyttöiseen kun painoin silikoniöljyä vaijerinkuoren sisään. Pari kertaa on jäätynyt. Ekalla kerralla putsasin ja kuivasin myös tolpan ja vaijerin kiinnityskohdan, koska kosteutta oli päässyt yläkautta yllättävän paljon. Sittemmin olen laittanut merivaseliinia tolppaan ja on pysynyt aika paljon kuivempana. Silikonin jälkeen on toiminut hyvin
Kannattaa joka tapauksessa ottaa se tolppa ylös ja katsoa miltä näyttää. Ja ylös nostaessa varmistaa että vaijeri ei kanita.
-
minulla jäi jumittamaan ylös kun toin pyörän ulkoa kylmästä sisään ja rupesi toimimaan normaalisti kun vein sen ulos pakkaseen taas.
-
Todennäköisesti vaijerissa vettä, joka jäätyy. Ensiapuna voi koittaa sulattaa ja laittaa crc tyyppistä, veden syrjäyttävää vaijeriin. Parasta olisi hankkia uusi vaijeri, puhaltaa vanhasta kuoresta paineilmalla kosteudet pois ja kevyesti öljytä uusi vaijeri, esim. aseöljyllä.
-
Hilfe! Mulla on Canyon NeuronON 7 ja talven aikana ei tullut käytettyä hissitolppaa perus työmatka-ajossa, ja jossain vaiheessa havaitsin että se on jumissa yläasennossa. Vipu oli jäykkä, ei oikeastaan liikkunut, ja luultiin eka että vika on siinä tai että vaijeri jumittaa, mutta purettiin eilen osiin ja muut komponentit toimii irrallisina, vaijeri ok, mutta onko se sitten kaasujousi vai iskari nimeltään joka jumissa, ei vain liiku (edes miedolla väkivallalla)... kasattiin lopulta, eikä tuolla nyt oikein parkissa voi ajaa kun ei saa satulaa alas :( Onko kokemusta vastaavasta? onko mitään tehtävissä itse, täytyykö tilata uusi kaasujousi(?) vai suosiolla viedä huoltoon...? oletan että olis pitäny herätellä tolppaa talven aikana, pidetty kovimmilla pakkasilla sisällä, muuten paljon ulkona...
-
Laita tolppa pakastimeen tunniksi ja kokeile vapautuuko sitten? Ja kannattaa aina pakkasesta lämpimään tuotaessa jättää tolppa pari cm yläasennosta vajaaksi, muuten jumittuu. Ainakin Brand-X tolpat tekee tätä.
-
^
Tämä.
Talvisin kun tuo sisälle lämpimään hetkeksi, niin joutuu voimalla painamaan liipasimesta, että lähtee liikkeelle.
Metallinen dropperin vipu auttaa :D
-
Kun tolppa oli purettu, niin koitettiinko sitä mekanismia operoida ilman kaapelia?