Moikka,
Olen ostamassa ensimmäistä kunnon pyörää ja selailtuani nettiä muutaman päivän, tuntuisi siltä että Cyclocross voisi mallina olla sopivin. Tarkoituksena olisi pyöräillä noin 50-100km viikossa työmatkoja, pidempiä ja lyhyempiä retkiä tai kuntolenkkejä asfalttitiellä sekä satunnaista pientä ajoa, missä saattaisi tulla hiekka-/sorateitäkin vastaan. Budjetti noin 750-1250€, mutta ei kiveen hakattu. Tärkeintä olisi saada laadukas pyörä, joka myös säilyttäisi arvonsa suht hyvin, jos täytyisikin myydä eteenpäin muutaman vuoden sisällä potentiaalisesti muuttuneen elämäntilanteen tai vaikka lopahtaneen pyöräilykiinnostuksen takia.
Olen nyt jonkin aikaa katsellut Fillaritorin tarjontaa (https://www.fillaritori.com/forum/55-cyclocrossgravel/), ja vaikuttaisi siltä, että peruslaadukkaat pyörät liikkuvat 750-1000€ tuntumassa. Olen kuitenkin ruvennut miettimään, että käytetyissä pyörissä piilee aina omat riskinsä, ja niillä on usein ajettu jo aika paljon. En myöskään usko, että vaikka 2015vm käytetty pyörä säilyttäisi arvoaan hyvin, jos haluaisinkin myydä pois parin vuoden päästä.
Edellä mainituista asioista johtuen olenkin ruvennut miettimään kokonaan uuden pyörän ostoa. Vastaan tuli Canyon Endurance 6 RB: https://www.canyon.com/fi-fi/road-bi...ecommendations. Tämä pyörä kuuluu Canyonin mukaan mukavuusmaantiepyöriin, jotka soveltuvat asfaltin lisäksi myös pyöräretkeilyyn ja soratieajoon. Ei levyjarruja, mutta en tiedä haittaisiko, kun niiden ylläpito kai kuitenkin maksaa enemmän. Hintaa olisi käytettyihin pyöriin nähden vain muutama satanen enemmän. Toki toimitusta joutuisi odottelemaan lähes juhannukseen asti. Olen kuitenkin tarvittaessa valmis odottelemaan hyvää pyörää.
En ole kovin kokenut pyöräilijä, joten joutuisin ostamaan sokkona Canyonin algoritmin suosittaman S-koon mukaan (Olen 173cm mies, painan 70 kg, ja jalan sisäpituus ~84cm), enkä myöskään osaa sanoa onko osat tuossa pyörässä hyviä vai segundaa. Kaipaisin siis mielipiteitä siihen, voisiko tuo pyörä soveltua kaltaiselleni aloittelijalle ja onko se tuohon hintaan nähden ihan ok pyörä? Mielelläni otan ideoita vastaan myös vaihtehtoisista pyöristä ja kannanottoja alustamaani käytetty vs. uusi dilemmaan.