Pohdintaa sähköpyörien käyttöiästä ja akkujen saatavuudesta?
Tavallisen pyörän käyttöikä on helposti yli 15-20 vuotta ja jopa pidempi kun kyseessä on "jääkäri" tyyliset ikipyörät. Mutta miten on sähköpyörien kanssa? Vieläkö ensimmäisiin malleihin saa uusia akkuja tai moottoreihin varaosia? Itse olen hankkimassa sähkistä, mutta vähän säikytti Nishikin myyjän lause "vähintään 3 vuotta on varaosien saatavuus". Eli miten esim. 5 vuoden kuluttua, saako vielä uutta akkua pyörään? Jos ei saa niin mitäs sitten tehdään? Akuthan ei ulkoisesti ole mitenkään standardisoituja ja joka valmistajalla ne ovat vähän erilaiset. Sisällähän niissä kaikissa taitaa olla vakiomalliset 3,7V Li-ion kennot? Kyllähän sähköpyörällä voi polkea ilman avustustakin, mutta onko se mielekästä? Onko ensimmäisten sähköpyörien kanssa tullut tällaista saatavuusongelmaa?
https://www.electric-bicycle-guide.c...272_Patent.JPG
Pohdintaa sähköpyörien käyttöiästä ja akkujen saatavuudesta?
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti
grebe
50 tuhatta kilometriä kuulostaa aika isolle kilometrimäärälle.
Jos uutena ensimmäisellä lataussyklillä ajat 50 kilometriä, niin onko luku sama viimeisellä lataussyklillä? Eli onko yksi lataussykli aina uuden akun kapasiteetti, vai akun kapasiteetti lataushetkellä?
Bosch ilmottaa itse omilla nettisivuillaan, et niitten akuilla ajaa 50tkm.. en ihan hatusta sitä repässy.. aikahan sen sitte loppujenlopuks näyttää mihin se lukema jää..
Mun pyörällä (500wh akku) ajaa turbolla 77km yhellä latauksella ja ecolla 120km.. et toi 50 000km tulis täytee noin ~530 syklin aikana.. eli hyvinki mahollista..