Alkujaan tämän lähetti
sampo12
Osittain sivuttu jo muissa aiheissa, mutta tässä minun kokemukseni kokonaisuudessaan:
Huomasin netissä huipputarjouksen Meridan maantiepyörästä 999€ ja päätin ostaa mokoman. Laitoin yhteydenottopyynnön nettisivujen kautta koskien kokoa, siihen ei vastattu ja se ei kuulemma tullut perille. Syytä tähän en tiedä.
Soitin sitten myymälän numeroon ja pyysin kokosuositusta. Myyjä tokaisi heti kun kuuli pituuteni, että oikea koko on 52, sitten vähän kerroin lisää mittojani ja oman ehdotukseni 54. Päädyttiin siihen, että sovitellaan paikan päällä näiden kahden väliltä se oikea.
Halusin myös eroon vanhasta konkelista, joten pyysin vaihtohinnan. Puhelimessa tarjottiin vuoden vanhasta Merida ride 90 pyörästä 300€. Asun Lappeenrannassa, joten myyjä ehdotti, että maksan käsirahan ja loput noudettaessa. Laitoin hänelle vastatarjouksen sähköpostilla, jossa pyysin vaihdossa 350€ ja maksaisin koko kauppahinnan 999€ etukäteen nettikaupan kautta. Itselleni yllättäen kauppa syntyi heti (itse olin vanhasta pyörästä maksanut 399€). Maksoin helmikuussa ja sovittiin, että pitävät minulle 52 ja 54 varattuna huhtikuuhun saakka. Soittelin muutama päivä etukäteen tulevani noutamaan pyörää sunnuntaina, myyjä kertoi, että paikka on silloin Kluuvi. Varimistin vielä, että minulle on myymälässä juuri nuo kaksi kokoa odottamassa, "Näin hoidetaan kun on sovittu" oli vastaus. Fiilis oli tietysti katossa, koska kaikki oli mennyt hyvin ja kohta pääsee uuden pyörän kanssa kotiin. Kluuviin saapuessani pyysin molemmat pyörät kokeilukuntoon (selvisi tässä kohtaa, että Tomi joka hoiti mun kanssa asiaa tähän asti oli aina Hesarin liikkeessä ja tämä toinen kaveri Kluuvissa) ja myyjä sanoi, että voin valita M/L (54) tai XS (olettaisin 46-48) väliltä. Kysyin, että miten tämä on mahdollista, kun erikseen monta kertaa asiasta sovittu. Hän vastasi, että tieto ei kulkenut ja loput oli jo myyty. Onneksi 54 tuntui heti hyvälle. Olisin kannatuksen vuoksi ostanut vaihtoketjun ja ehkä muutakin, mutta ketjuja ei ollut heillä myydä. Kerroin, että tässä on vaihtopyöräni. Kaveri ei tästäkään ollut perillä vaan kysyi hinnat ym ja pyysi jättämään tilitiedot paperilapulle. Kuitin siitä, että olin pyörän jättänyt sain pyytämällä, erillistä luovutuskuittia en maksukuitin lisäksi saanut. Kysyin koska rahat tulevat tilille, tähän vastattiin, että pitäisi tulla viikon sisään. Odotin kaksi viikkoa kunnes laitoin sähköpostin asiasta. Minulle pahoiteltiin ja kysyttiin maksutiedot uudestaan, nyt rahat sitten saapuivat jo omalle tilille.
Suosittelenko? En, tai vahvalla varauksella. Oikeastaan mikään syy, miksi ostaa kivijalasta netin sijaan ei tässä toteutunut. Kaikkea piti itse kysyä ja asioita piti itse tietää. Halpa hinta kompensoi toki vähän, mutta en silti oikein ymmärrä, miksi kaikki pitää tehdä vasemmalla kädellä.
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia, oliko vain huono tuuri. Sitä tarjouspyörää minkä itsekkin ostin on sen verran mennyt, että ehkä joku täältäkin on sen ostanut.