Endurance, Granfondo, mukavuuspyörät
Sivutaanpas avaamaani Cube Attain topikkia kun se ei herättänyt keskustelua.
Endurancepyörää etsimässä. Minulla on Viner Mitus niminen viimeisen päälle raaserimaantiepyörä. Kun ikää tulee joka vuosi lisää, olen alkanut kaivata vähän leppoisempaa maantiepyörää. Niitä kutsutaan enduransepyöriksi, granfondopyöriksi, coast to coast geometrialla varustetuiksi pyöriksi ja suomeksi ehkä mukavuuspainotteisiksi pyöriksi.
Olen päätynyt siihen, että 50-vuoden Campagnoloajan jälkeen vaihdan Shimanoon. Campa on kyllä loistava, mutta kun eivät osaa tai halua markkinoida osiaan ja siksi niitä ei saa mistää, eikä myöskään valmiita pyöriä saa Shimppapyörien kanssa verailukelpoiseen hintaan. Itse en nyt ala kasata pyörää osista vaikka aina olen niin tehnyt.
Niinpä vetailussa ovat tällä hetkellä Cube Attain disc carbon. Cannondale synapse ja Canyon endurace disc hiilikuiturungolla kaikki ja joko 105 tai Ultegra osasarjalla. Molemmissa, jos pyörän hinta on kaksi isoa rahaa, on jarrusarjana Shimano RS505 Hydraulic STi Road Disc Brake Set (PM) joka on todella mulkeron nököinen ja ei niin kovasti kehutukkaan. Parin tonnin pyörissä on siis sekä 105 että ultegarasarjoissa nämä jarrut.
Yksi syy miksi päädyin näihin pyöriin on suuri rengastila, Kaikkiin mahtuu 30-32 milliset renkaat, joilla jo voi ajaa sotateilläkin. Kaksilla kiekoilla saisi siis kaksi pyörää.
Kertokaahan kokemuksia tämänlaisista pyöristä, niiden mukavuudesta ja rengastilasta(clearance).