Terve
Nyt on niin vaikea rasti, etten tästä itse ilman apua oikein selviä. Ajattelin aloittaa talvipyöräilyn ja hankkia tähän tarkoitukseen sopivan pyörän. Pulmana on vaan se, etten tiedä talvipyöräilystä mitään. Kesällä en tällä pyörällä aja eli kyseessä on puhdas talvipyörä.
Pari rajausta pystyn tekemään ja muutamia toiveita.
Rajaukset:
- ei läskipyörää
- ei kippurasarvista
- ei etuvaihtajaa
Toiveet:
- vakaa ja turvallinen, sellainen ajoasento, että pyörän selässä viihtyy ( trail / pystyhkö ajoasento )
- helppo huoltaa / mahdollisimman huoltovapaa
- hihnavetoa arvostan, samoin napavaihteita
- 1*11 tai 1*12 on myös ok
- pyörään voi asentaa alkuperäisille vanteille talveen sopivat ( vakaat / leveät ) nastarenkaat. Ei lian kapeita renkaita
- läpiakselit
- hydrauliset levyjarrut
- hintahaarukka varmaan 1-2 teuroa, yli 3 on minulle tuohon tarkoitukseen aika kallis kun en keksi pyörälle muuta käyttöä. Huonoilla osilla varustettu halpa pyörä ei ole ensisijainen vaihtoehto ellei joku löydä tähän hankintaan todella ruudikkaita perusteluja.
Kuskin pituus 170 ja jalan sisämitta 77. Ajan pääkaupunkiseudulla kelveillä 25-40 km:n lenkkejä, ehkä työmatkapyöräilyä silloin tällöin ( 12 km suunta ). Nykyiset pyörät: kesäpyöränä kaupungissa hihnavetoinen 11 vaihteinen Focus Planet pro ( koko M ), Grand Canyon al slx trail 9.9 mökillä ( koko S ).
Olen katsellut erilaisia pyöriä, mutten osaa suhteuttaa niiden ominaisuuksia talveen. Toinen pulma lienee se, että pyörakauppiaat taitavat odotella nyt 2019 malleja eli sopivaa kokoa tai koko pyörää ei ole ostettavissa
Ehdotelkaa ennakkoluulottomasti hyvää talvipyörää. Olen kiitollinen myös niistä asioista, mitä talvipyörässä on syytä ottaa huomioon. Lämmin kiitos avustanne etukäteen.