hybridi vai cyclo? haussa pyörä aloittelijalle
Haussa aloittelijalle ensimmäinen kunnon pyörä, apuja valintaan kaivataan! Toiveissa vinkkejä siitä, millainen pyörä paras hinta/laatusuhteeltaan näihin tarpeisiin. Pyörän pääasiallinen käyttö työmatkoilla 100km/viikko, lisäksi satunnaisia harrastelenkkejä lähinnä asfaltti/sorateillä. Budjetti pyörän hankintaan melko tiukka noin 800e, ehdoton kipuraja 1000e. Koska kokemusta ei juuri ole, arvostaisin pyörässä ensisijaisesti kestävyyttä ja kohtuullisen helppoa huollettavuutta. Olen 164cm pitkä nainen, jalan sisämitta on 79cm. Olen katsellut lähinnä hybridi ja cyclocross pyöriä, mutta kaipailisin vinkkejä siitä, mihin ominaisuuksiin hankinnassa kannattaa kiinnittää huomiota ja kumpi pyörätyyppi voisi soveltua paremmin tarpeisiini. Asun Tampereella ja aion hankkia pyörän kivijalkaliikkeestä oikean koon varmistamiseksi, joten ehdotonta plussaa siitä, jos ehdottamaasi mallia olisi koeajettavissa jossain lähiseudun liikkeessä. Myös suosituksia alueen pyöräliikkeistä saa laittaa!
Toiveissa olisi hybridiin deoren/slx vaihteisto, hydrauliset levyjarrut, mielellään kiinteä etuhaarukka, pistosuojatut renkaat, mahdollisuus asentaa lokasuojat, ja mahdollisimman kevyt! Sillä onko pyörä naisten vai miesten mallia ei juuri ole merkitystä. Cyclocross tietoutta ei juuri ole, mutta sporttisempi ajoasento kiinnostaa ja pelottaa. Cyclolle hyviä ominaisuuksia olisi riittävän leveät renkaat ja ehkä vähän perinteistä rennompi ajoasento, koska kokemusta ei juuri ole. Osasarja mielellään vähintään tiagra/105 tasoa ja mielellään levyjarrut.
Mitä pyörää minulle suosittelisit?