Mtbr:ltä kopsattua:
Printable View
10-50, huh huh, mihin tuollaisia tarvii?
Casette technology XG. Tarkoittaako tämä taas uutta vapaaratasta, vaikka pienin ratas on edelleen 10t. Eikös SRAM vapaaratas ollut XD ja Shimano HG.
^ Noh noh, just hyvä tihein välitys 30-piikkisellä etusella, 0.60. 👊😃👍 Esmes 22/36 on 0.61, mikä on ihan tarpeellinen pikkumöyrinnässä ainakin läskissä. Itellä nyt 28/45, eli 0.62.
Aika usein ihmiset ihmettelee "mihin noin pientä vaihdetta tarvii", mut enemmän minä kyllä käytän 42-30 comboa kuin toisen pään 10-30 vaihdetta. Kyllä minä mäet löydän, ei se siitä jää kiinni.
Pienelle vaihteelle keksin kyllä käyttöä mutta olettaisin että omassa maastoilussa 1x10 jo piisaisi komeasti porrastuksen hienojakoisuudeksi vaikka siirtymäratastustakin olisi raskaammassa päässä. "Olettaisin" koska perustuu vain välityssuhteiden tutkailuun kun nykyisellään 2x10 käytössä. Mutta ei kai noista pykälistä haittaakaan jos toimii, yhteensopivuus-/kestävyys-/rahanäkökulmat pois lukien.
Pitäisi sopia nykyiselle Sram XD-Driver vapaarattaalle.
Kumpi loppuu ensin pito vai välitykset? No fättärissä varmaan välitykset.
En uskonut tätä näkeväni ainakaan näin nopeasti. Kaipa tämä vääjäämättä lyö läpi. Tässä talossa uusinta uutta on 2x9 viritykset.
Täällä mennään jo modernisti 1x9:llä. Salainen haave on 11-34 1x8. Pakkaa pakan keskivaiheilta aina löytymään lähes käyttämättömiä rattaita kun on neljä isointa ajettu loppuun.
Ja määku luulin että 1x11 pärjäisi pari-kolme vuotta. **tut! P**kan möivät..
Tämähän on loistava uutuus. Saadaan 1x11 voimansiirtojen hinnat järkevälle tasolle, kun suurin hype siirtyy 1x12 virityksiin.
^ Eikös Simpan XT 11-osat jo jotenkin järkihinnoissa olekkin. SRAM on kallis.
No näähän on vasta etukäteen vuotaneita tietoja, julkistuspäiväkin vasta reilun vuoden päässä. Eli ei oo vielä tällä kaudella 1x11 pois muodista. :)
Edit: kuvien perusteella kylläkin jo ens kuussa julkistus... Miten lie sitten?
Minä olen vasta harkitsemassa siirtymistä täpärissä 2x10 -> 1x11, mutta taidankin jättää väliin tämänkin ja odottaa siihen, että 1x13 on saatavilla.
1x9 toimii täälläkin. Hieman tuo suuret hyppäykset ihmetyttää, tuskin vaihtaminen kovin smoothia voi olla, lisäksi esim. takapakan ja ketjujen kestävyys mietityttää mutta nehän on toisaaltaan kulutustavaraa!
Redditissä oli toi sama kuva joskus pari viikkoa takaperin, oisko tän tekstin kirjottajalla vaan käyny ajatusvirhe vuoden kanssa? Tuskin 2017 maaliskuun julkasupäivää vielä arvailtais päivän tarkkuudella?
(jos se nyt edes on aito, pyöriihän siellä kaikenlaisia vedätyksiäkin :) )
Edit: Tässä vielä tuo aihe:
https://www.reddit.com/r/MTB/comment...50_drivetrain/
Minulle on 1x9 riittänyt metsään ja työmatkalle jo 8 vuotta.
No johan on. Voi laittaa eteen ison rattaan ja painella kolmee kymppiä siirtymätkin?
Jos ei 32-42 rattailla mäki nouse niin voi syyttää jalkoja/tekniikan puutetta.
^Kaikkihan me jotka emme aja "muodinmukaisilla" 1x11 ja vastaavilla ajamme väärin...
Miksei nyt tehdä vaikkapa 1x15-vaihteistoa, jos vaihteita tarvitaan lisää, ainako niitä vain yksi tarvitaan?
Shimanon ysäripatentissa oli jo 14. Mut kai niitä lisää tulee sitä mukaa kun kauppa käy. :)
http://www.google.com/patents/US5954604