Autoilija kyselee, kun ei ymmärrä.
Terve
Liityin tälle foorumille, kun haluan ymmärrystä mieltäni vaivanneeseen asiaan.
Olen ajanut autolla aika vilkkaastikin yli kaksikymmentä vuotta pitkin Helsinkiä, toki muualla myös.
Jo pitkään olen ihmetellyt joidenkin pyöräilijöiden tapoja, en väitä ilmiön yleistyneen, siitä ei ole kyse.
Osa pyöräilijöistä (nyt on kyse miehistä, joilla on kallis pyörä ja tekniset vaatteet) ajaa mielestäni aika itsetuhoisen oloisesti.
Tämä ryhmä tulee risteyksiin todella kovalla vauhdilla, käyttää tavallisia suojateitä ajaen, ajaa vilkkaalla ajoradalla, vaikka vieressä on pyörätie, kurvailee autojen välissä härkätaistelumentaliteetilla ym.
Joten nyt kysyn:
1. Onko olemassa ryhmä, joille tuollainen riskientäyteinen pyöräily antaa elämään jännitystä ja he hakevat sitä muista piittaamatta?
2. Onko tuo autoa käyttämättömien ryhmä, jotka sitä kautta uskovat autoilijan kykenevän näkemään joskus autoakin nopeammin liikkuvan, aika pienen, äänettömän ja joskus epärationaalisesta suunnista lähestyvän pyöräilijän olevan kaikenaikaa kaikkien autoilijoiden näkökentässä.
Ja uskon kyllä autoilijoissakin olevan kaikenlaista vikaa ym. Tässä kysyn nyt tätä asiaa, jota olen ihmetellyt ja monta kertaa todella pelästynytkin.
Autoilija kyselee, kun ei ymmärrä.
Itse en ole tuollaista pyöräilyä täällä maalla havainnut, edes autoillessa. Noita pääkaupunkiseudulta juhlapyhiksi maalle pakenevia kilpa-autoilijoita senkin edestä. Jos ajotapa kaupunkiliikenteessä on yhtä välinpitämätön, niin varmasti tulee "tilanteita".