dt swiss 240 vapaaratas jumissa
240 takanavan vapaarattaan ulkokehä on takanavassa jumissa. Onko muilla ollut samoja ongelmia? Ei lähde muuten millään irti. Urakuulalaakeri pitäisi vaihtaa tuon kehän takaa. On kokeiltu puristaa hydr. prässiillä pois. 5tonnia oli puristusta ja enempää en uskaltanut pisää painetta. Lämpöäkin on annettu tuohon vapaarattaan kehälle.Onko jotain parempaa ehdotusta? vai pistetäänkö pokerina 15 tonnia puristusta niin joku paikka varmasti antaa peräksi.
DT 340 vapaaratas keräilee ketjua
Meinasin tälle oman topiikin perustaa mutta ollaan niiiin lähellä aihetta että kokeillaanpas täältä.
Eli DT 340 vapaaratas tahmaa. Nyt siis kaivataan kädestä pitäen vinkkiä huoltorupeaman selustaksi. Lähtökohdat on sellaset että pakan osaan irrottaa ja siihen on työkalu. Syy kysymykseeni on, olen avannut useita napoja .. yhtäkään en ole vielä saanut takaisin kasaan, moisen kohtalon ajattelin välttää tämän navan kohdalla.
DT 240 vapaarattaan laakerien vaihto
Ekat laakerit meni takanavasta vaihtoon. Vapaarattaan molemmat laakerit finaalissa, navan laakerit vieläkin OK (napa jostain vuodelta 2003). Oireili lievällä natinalla ja vapaaratas heilui kuin Shimanoissa konsanaan.
Jossakin oli juttua, että vapaarattaan laakereita ei voisi itse vaihtaa. Mutta helpostihan se sujuu ilman mitään erikoistyökalujakin:
- ensin naputtelee ulomman laakerin pois. vapaaratas oli mulla kiinni ruuvipenkissä puisella "erikoistyökalulla".
- sisempi laakeri on paikallaan lukkoprikalla, poista lukkoprikka vapaarattaan sisältä.
- naputtele toinenkin laakeri ulos
- kasaa uusilla laakereilla N6902RS
Eri vuosimalleissa näyttää olevan pieniä eroja. Mulla oli Maguran nimellä varustettu napa varaosana ja sen vapaarattaan "akselikorkki" on erilainen, paremmin suojattu kuin omani. Osat eivät olleet suoraan yhteensopivia. Maguran vapaarattaasta piti poistaa 1 kpl "suojalevyjä" laakerin päältä, että sai fixed-moodin pois päältä.
Näistä DT:n huoltohommista oli toinenkin hyvä säie, mutta näyttää hävinneen bittiavaruuteen :(