Onko kenelläkään tietota alueen mahdollisista XC paikoista? Olen vasta alottanut ja yritin hakea tietoa, mutta ei oikein löytynyt.. onko areenalla ketään, joka on täältä päin ja osaisi kertoa!?
Printable View
Onko kenelläkään tietota alueen mahdollisista XC paikoista? Olen vasta alottanut ja yritin hakea tietoa, mutta ei oikein löytynyt.. onko areenalla ketään, joka on täältä päin ja osaisi kertoa!?
Rajamäelle on ainakin tuo Kiljavannummen reittiverkosto, sama siis missä ladutkin kulkee, lähtöpisteenä vaikka Kehityksenmaja. Tuo on helppoa harjumaastoa.
sielä onkin joskus tullut aikanaan käytyä.. kohta ku pääsis viel harjottelee ja ajaa jonku kokeneemman kanssa ni jos oppis jotain :D
kyllhän sitä yksinki oppii.. mut sillon se on varmasti kantapäänkautta :o
Onhan siellä polkuja ja metsäautotietä.
Sääksin kierto:
Uimahalli-käpylä-kehityksen maja-SAK opisto-Kiljavan sairaala-(juhlapaikka nimi ei tule mieleen)-Röykän uimarannan parkkis-Röykän sairaala-Luonnonsuojelualue (HUIPPU)-Hyvinkään kaupungin leirikeskus-Hanko Mäntsälätien yli vihtijärvelle päin-metsäautoteitä Märkiön levähdyspaikalle (tai pidemmälle Kytäjän suuntaan)-Märkiöstä hiihtouria pitkin takaisin uimahallille tai Herusin suuntaan.
Vanha kaatis nurmijärven ja rajamäen välissä on hyvä jos kaipaa mäkeä. Lenkki taitaa olla n.10km.
Hiihtoladut löytyy kunnan netti sivuilta, siellä näkyy myös vanhan kaatiksen lenkki.
Mielestäni reittejä löytyy parhaiten kun ajelee tarpeeksi laajalla alueella metsäautoteita yms ja alkaa pikkuhiljaa etsimään pienempiä polkuja. Hangon tien pohjoispuolelta löytyy vanhoja hiihtoreittejä merkattuna maalilla puihin. Tosin metsäkoneet on tehneet tuhoja viimeaikoina. Hangon tien ali menee kaksi hiihtolatuja varten tehtyä tunnelia. Toinen eli entisen kahitiilen tehtaan kohdalla oleva on hiihtokäytössä vieläkin jos vain lunta riittäisi. Toinen on muistaakseni kohdassa jossa vihtilampi on lähimpänä hangon tietä, mutta polut on umpeen kasvaneita.
Parhaiten reittejä löytyy mielestäni suunnasta: Rajamäki-Röykkä-Vihtijärvi-Kytäjä-Herunen-Noppo-(Pinni)-Hyvinkää
Toisin sanoen Nurmijärven suuntaa en tunne.
Jos joku tietää hyviä reittejä Rajamäeltä Nurmijärvelle niin kertokaa ihmeesä.
Myös polut/metsäautotiet välillä Hyvinkää-Jokela-Nukari-Nurmijärvi kiinnostaa.
Olen tallentanut puhelimella jotain reittejä. Ne joita kiinnostaa voivat rekisteröityä alla olevassa osoitteessa foorumin nimellä ja pyytää minua kaveriksi niin laitan reitit jakoon.
http://sportstracker.nokia.com/nts/user/signup.do
Yhteislenkille keväällä, muuton jälkeen!
yhteislenkki kuulosti hyvältä :D Mutta mikä puhelin sulla on ja miten toi sports tracker on käytössä toiminut!? itselläni on 6110 navigator, enkä ainakaan talvella lenkillä saanut toimimaan kunnolla :/
pyysin sua mun kaveliksi sinne sports trackeriin.. kiinostaa tosissaan ne kartat :D olen asunut koko ikäni nurmijärvellä, mutta vasta parivuotta rajamäellä, joten en tunne seutua kovin hyvin. olin joskus 14v ohjatulla lenkillä juuri siinä hanko-tien ja sääksin ympäristössä ja jo silloin kärpänen puri.. nyt vaan enää 7vuoden jälkeen muista reittiä :/
p-olkisin kertoikin jo parhaat palat.
Se entinen kaatopaikka oli nimeltään Mutaanmäki. Ilmesesti kaatopaikka imagosta halutaan päästä eroon ja sama paikka on nykyään Alhonnniittu.
http://www.nurmijarvi.fi/palvelut/li.../alhonniittu2/
Nyt kun kirkonkylän Parkkimäen latuja on lisätty ja levennetty on se ykköspaikka huollonkin suhteen. Ja ne Mutaanmäen mäet on niin jyrkkiä ettei siellä keskiverohiihtäjät viihtyiskään. Sitä on kuitenkin laajennettu kts koiralatu pohjoisosassa. Mutaanmäessä meikäläinen aloitti MTB touhut 80/90 lukujen vaihteessa. Reitti kulki silloisen kaaatopaikan takaa. Puskat vaan ropisi, kun kakarat ampiuvat ilmakiväärillä rottia.
Hangontien pohjoispuolella tunneleiden kohdalla on tosiaan iso hiekkatie/polku verkosto. Sinne pääsee helposti Märkiön grillin kohdalta, kartassa Astrakan.
Rajamäeltä tulen kirkolle reittiä: Kyläjoentie-Kytöportaantie-(vaihtoe. Kullantöyrääntie)-Kulomäentie-Keikkumäentie.
Alkontehtaiden itä- ja vesitornin pohj puolella Pinninnummella on mukavia polkuja.
Vihtijärven pohjoispuoli on hiekkatietä. Järven länsipään laskuoajan yli 2x5 lankku ja nokkospusikko.
Aloittelijalle Rajamäen alue on sopiva, hiekkapohjaisena on aina kuiva eikä rapakaan roisku.
nyt kun täällä on lisää paikallisia, niin mites toi seittemän miehen reitti?! onko siitä jotain pohjaa olemassa? ja pystyykö sitä ajamaan? ku en oo paikallisia harrastajia niin paljoo tavannu, ni ei tiedä :D
Reitistä kirjoitettiin 1,5 v sitten Pyörämatkailu Maastoreitti Hki - Hämeenlinna välillä? kohdassa.
Nyt lukee kunna sivulla näin:"Valtakunnallinen Seitsemän veljeksen vaellusreitti on Nurmijärven kunnan osalta valmistumassa. Valmistuttuaan reitti mahdollistaa vaelluksen Helsingin keskuspuistosta Hyvinkäälle."
Tuosta voisi ajatella, että on piankin valmis. Nythän on tehty esim silta Vantaanjoen yli, että kyllä koko ajan tapahtuu. Kyllä siitä on paikallislehdissä isot jutut kun valmis. Asiaahan on jarruttanut, kun naapurikunnat eivät ole olleet yhtä innostuneita.
ajattelin vaan ku se vois olla ihan mielekäs reitti näin kunnan sisällä liikkua :p
varsinkin tätä väliä kirkonkylä-rajamäki.. ja sit tietenki myöhemmin rajamäki-hyvinkää..
Katsoppa www.karttapaikka.fi
Sieltä voi katsella peruskartalta vinkkejä missä on polkuja. Näissä kartoissa ei kyllä ole kuin todella isot polut, mutta yleensä siellä on myös silloin pienempiä maastopyöräilyyn sopivia reittejä. Sitten vaan ajelemaan polkuja läpi. Mielestäni Rajamäellä on loistavat mahdollisuudet maastopyöräilyyn.
Karttaa ei mielestäni tarvitse jos pysyy Kiljavantie-Lopentie-Hangontie-Rajamäentie alueen sisällä.
Sääksin etelärannalla on kesämökkejä jotiden pihassa käy kerran, selostus olisi pitkä ja sekava.
Kiljavan latupohjat ovat fillarikunnossa vasta myöhemmin keväällä, mutta muita unelmapolkuja kyllä riittää.
Ekat lenkit kannattaa ajaa keväällä, Kun lehti tulee puuhun pöheikköinen maisema menee "tukkoon". Olen ajellut Sääksin ympäri n.5v ja vieläkin harhautuminen välillä Sääksin uimaranta-Röykän uimaranta kay helposti.
Mulla on kompassi repussa, suosittelen.
Koivuniemeen (luonnonsuojelualue) ilmestyi viime vuonna "Pyöräily Kielletty"-merkki. Kurja juttu sillä siellä on hyvää, nopeaa polkua.
Kiljava-Nurmijärvi-Klaukkala metsäreittiä ei ole, jos olen väärässä kertokaa kuinka ajetaan.
kukaan kaistapää ei oo varmaan vielä käyny tutkimassa, että missä kunnossa mettä on!? täänän aamulla oli kyllä tullu taas vähän lisää paskaa.. :/ mut jos jo kohta pääsis ajaa.. :D:D
Uus pyöräki ku tulee taloon perjantaina ;)
Sääksiä kun lähet kiertämään!!!
VARO mökkiläisiä,oliko joku sääksinkierto tai sellanen tie:seko: meinas tulla kirveestä,pikkasen tais mulla paskatkin tulla housuun:mad:oli aika tiukka tilanne.
Mullaoli vihtijärvellä vaunu,sieltäkäsin noin 17 vuotta kierretty noita maisemia koluten tiet ja polut.:D
jostain syystä olen kuullut juttua täältä päin, että toisten mielestä maastopyöräilijät jotenki pilaa luontoa.. :(
en ymmärrä mistä tämäkin mielipide taas tulee.. toisaalta pyöräilyäkin koskee jokamiehen oikeudet.. eli aika pitkälti saa ajaa melkein missä vaan.. jos oikein alkaa omista oikeuksistaan pitää kiinni.. mutta onhan se kohtelias olla laittamatta sen naapurin(mökkiläisen) piha maata rullalle :rolleyes:
Sääksinkierto loppuu mökin pihaan vaikka karttan on mrekitty polku joka vie kohti Hyvinkään leirikeskusta. Olen käynyt kääntymässä mökin pihassa, olin onnekas kun ei ollut ketään kotona.
Onko kukaan ajanut Mustalammi-Valkealammin ohi viime aikoina? Olin siellä viime kesänä. Todllinen horror-show, n. 3km löysää ratasepeliä. Kunhan tie on paremmassa pyöräilykunnossa vois ajella Valkealammin luoteis rantaa, hyvä pätkä.
noh eiköhän ne mökki tontit jotenki pysty kiertää :D ei kyllä oo mitään kokemusta miten paljon niitä mökkejä sääksin ympärillä on.. se ois vaan muuten niin optimaalista seutua ajella..
varsinki se sääksin ja hankotien välinen aluea näytti hyvältä sillon joskus vuosia sit :)
kmw
Kyllä sieltä ympäri pääsee ilman että kirveestä tulee, tai että joutuu mökin pihaan, läheltä pihaa joutuu kyllä välillä menee.
Kun observatoriolle menevän tien ylittää kannattaa kääntyä polulle joka ylittää hakkuuaukean ja menee hangontien sivussa kulkevalle hiekkatielle. Sitä sitten ajelee Hyvinkään leirikeskuksen läpi hangontielle. Jos nyt puhutaan samasta kohdasta.
Ai luonnonsuojelualueelle on vastahiljattain tullut kyltit. Harmi. Löysin kyseiset polut vasta viimekesänä ja aion kyllä ajella siellä tulevaisuudessakin. Hiljentää vaa reilusti ku tulee kävelijöitä vastaan (ei siellä paljon porukkaa liiku) tervehtii ja hymyilee ni ei ne voi olla vihaisia!
Musta- ja valkealammen ohi tuli ajettua monesti viimekesänä. Onhan siellä aikamoista sepeliä. Kerran meni Contin speedking supersonic puhki siinä tiellä. Valkealammin polku täytyykin testata mahdollisimman pian, en ole sitä ajanut. Tuolla kauempana Rajamäestä on tullut enimmäkseen ajettua metsäautoteitä. Mustalammelta Komi lammelle menevää polkua olen ajellut muutaman kerran. Hienopolku on prkl päässy kasvamaan umpeen. Syksyllä kun sen vikan kerran ajoin tulin Komin suunnasta ja ajattelin että joku voisi harventaa ryteikön. No se koivikko oli prkl kaadettu, mutta puut lojuivat maassa ristiin rastiin. Meni kantamiseksi se pätkä. Toivottavasti joku keräis ne pian pois sielt.
Parempi kuin kansalaisenkarttapaikka http://www.retkikartta.fi/
Seitsemänveljeksen reitistä:
Taitaa olla aikapahasti vaiheessa kunnanpuolelta. Reitti on kyllä suunniteltu, mutta eivät tee sille käsittääkseni mitään kun ei naapuritkaan!?
Vantaanjoen ylitys ja uusi osuus reittistä on käsittääkseni tehty täysin pyöräilijöitä huomioimatta tai ehkä jopa tarkoituksella sellaiseksi ettei siellä pysty ajamaan??
Toivon että joku korjaa tämän kuvitelmani, itse en ole siellä käynnyt.
Piitää käydä kattomassa, varovasti. Mä ajan suosiolla Hangon tietä Hyvinkään leirikeskuksesta Sääksiin johtavalle tielle asti, alamäki asfaltille on kiva. Metsän kautta sama väli on rankka ja kestää , joutuu (minä joudun) kanniskelemaan paljon.
Valkeaammin polku on minusta kivampi koillisesta lounaaseen, menee kyllä toisinkin päin. Kunhan lumet on sulanut käyn katsomassa Mustalammi-Komi polkua. Otan mukaan kirveen ja Fiskarsin oksasakset niin maisama kohta aukeaa!!!!!!!!!
Ajon tänään 1.kerran Sääksin ympäri. Messuilta tuli hurja polte että PAKKO PÄÄSTÄ AJAMAAN! Joku on ottanut pois Koivuniemen kieltomerkit, kiitos hänelle. Väli Röykän uimaranta Koivuniemi oli ekstaattisorgastisen hauskaa. Myöhemmin oli enemmän lunta ja joutui työntelemään. En käynyt Kiljavalla asti, jos joku tietää latupojien kondiksen kertokaa. Tai uskaltaako sinne mennä ollenkaan. Kokemukseni Helsingin Keskuspuiston hiihto-mafian käytöksestä ei kannusta. Kertokaa jos tiedätte.
lopuksi; tällä saitilla näyttää olevan tuolla suunnalla ajelevia kuskeja. Ois kiva jos laitatte tänne keli-yms. tiedotuksen/varoituksen lenkin jälkeen. Varsinkin keväisin siitä olisi apua, onko jo sula, uusia kaatuneita puita. onko alueelle muuttanut uusi yltiöagressiivinen mökkiläinen, uusi susikoirakennel jne.
P.S. edelliseen
7 veljeksen reitti. Nurmijärveläisenä pyöräilijänä kehottaisin kaikkia kollegoja vetämään jäitä hattuun. Asiasta kirjoitetaan ja puhutaan, mutta "en usko ennen kiun näen. Sitten kun näen uskon mitä vain" sanoo Nuuska-Muikkunen Muumi ja vihreä smaragdi-jaksossa. Nuuska-M. on viisas mies!
Joo sori tarkoitin erikohtaa (eli väliä observatorio-hyvink.leirik.).
En ole itse ikinä yritänyt tuolta mistä kerroit. Siinä on tosiaan yksityinen mökki hyvinkään leirikeskuksen vieressä. (tarkoitan muuten sitä leirik. joka on hanko tien vieressä, en niitä seurakunnan jotka ovat lähempänä yleistä uimarantaa)
Joo alamäki asfaltille on hyvä ku ottaa vauhtii eikä jarruttele ja toivoo ettei tuu autoja samaa aikaa ettei ne saa sydärii ku ilmestyy siihen tien sivuu. Ennen oli viel pusikkoo nyt näkyvyys on parempi.
Oikea työkalu vois olla vesuri ;) Polku on hyväpohjainen, mutta alkupääsä kanervat ovat valoittaneet sen. Lähempänä komia kanervat vähenee. Mutta siellä on sitten paljon sitä puuta ristiin rastiin. Polku ois kyllä kiva saada kuntoon kun se menee sinne harjulle, siel on hyvät maisemat. Voisin itsekkin ottaa osaa tuohon urakkan kunhan nyt sinne päin kotiudun.
Kateeks käy!
Hyvä et kyltit on poistettu, mikäli ei ole ilkivaltaa. Siinä tapauksessa tulee yleensä uudet isommat kyltit ja tiukemmat säännöt.
En tiedä paljonko siellä tuli lunta viime yönä, mutta sitä ennen ladut olivat kai sulaneet hiihtokelvottomiksi. Itse en ainakaan menisi ladulle ajelemaan silloin kun ne on hiihtokunnossa.
Muuten kyllä.
Jep, samaa mieltä. Laitan ilmoitusta kun siellä ajelen ja koen sen aiheelliseksi.
Jep olit todella onnekas,syy siihen että isäntä oli vihainen johtui siitä että hänen mökkiinsä oli murtauduttu pienenajan sisällä pari kertaa.
Sanoin että polku menee siitä ihan läheltä,isäntä kielti sen olemassaolon vaikka mulla oli kartta näyttää..:eek:..nooh kandee ajaa 100 metriä sivuun.
-Parempi virsta väärään kuin vaaksa vaaraan :D.
Oikea työkalu vois olla vesuri ;) Polku on hyväpohjainen, mutta alkupääsä kanervat ovat valoittaneet sen. Lähempänä komia kanervat vähenee. Mutta siellä on sitten paljon sitä puuta ristiin rastiin. Polku ois kyllä kiva saada kuntoon kun se menee sinne harjulle, siel on hyvät maisemat. Voisin itsekkin ottaa osaa tuohon urakkan kunhan nyt sinne päin kotiudun.
Pidetään talkoot joskus huhti-toukokuussa.
Toi ttapaikka http://www.retkikartta.fi/ on tosiaan parempi kuin muut kokeilemani kattasivut. En ole vielä keksinyt voiko siihen piirtää reittejä. Osaako kukaan auttaa?
kävimpä tänään tossa just äsken ajamassa tuola latujen rajamäen päässä.. sielä meni jotain vissiinki suunnistajien tallaamia polkuja.. niitä oli ihan kiva ajaa, mutta olivat kyllä jäässä ja lumenpeitossa..
ladut olivat ainakin rajamäen päässä ihan hyvässä kunnossa ja hiihtäjiä riitti, joten muutaman kerran joutui vähän taluttelemaan pyörää ku ei viittiny ladulle ajaa.. pimee ku alko tulee ni suunnistin kotiin.. tunnin lenkki, mutta polte jäi.. vähänku sulais ni siel ois ihan kiva ajaa. :rolleyes:
ja tänään aamulla 2h pyöräilyä sääksin ympäristössä.. yritin lähtee polkemaan sääksiä ympäri, mutta kun pääsin johonki, olisko ollu vanhan mielisairaalan luo, huomasin kiertäneeni jonkun ympyrän sielä ja yritin etsiä toisten kuskien jälkiä, joita olin koko matkan seuran, mutta en löytänyt joten lähdin tulemaan takasin päin..
ja nyt tulee vähän taukoa kun polvi ei tykännyt näköjään yhtään tälläisestä reilusta 20km lenkistä.. noh tänään on x-ray kuvaukset, et jos jotain selviäis.....
Olit Röykän sairaalan alueella. Mun jälkiä ehkä seurailit, sairaalan jälkeen oli pakko taluttaa, voima ja tekniikka ei riittänyt ajamiseen. Oikean polun löytäminen Hangontielle vaatii muutaman eksymisen. Näit kuitenkin kierron parhaat pätkät. Tule äkkiä terveeksi, sairaana on v-tun tylsää!!
niin ajattelinki, että olis ollu röykänsairaala.. mut siitäpä sitten ei tosissaan löytyny enää teikäläisen jälkiä.. ja ne lumikenkäilijöiden jäljet sekottivat pahasti pyöränjälkiä :D
Mutta kivaa oli niin kauan kuin sitä kesti :D sieltä sääksistä lähin ja jatkoin matkaa röykän sairaalalle asti.. ei tarvinnu kovin pitkiä matkoja talutella.. :D
tuli hankittua lukko polkimet ni eipä tarvi maastoon mennä vähään aikaan :D no nyt on kyllä vielä sellaset säät, ettei sinne maastoon ees kaipaa.. harjottelenpa tossa maantiellä nyt sit käyttää noita lukkoja.. ihan kivalta se pyörittäminen tuntu ku vähän kokeilin tänään :)
Olin joskes 06/07 Sääksin uimarannan kohdalla MTB lenkillä kun parkkikselle tuli kaksi kaveria. Olivat lähdössä Sääksin kiertoon, liityin mukaan. He olivat tehneet sen ennenkin. Sitten Röykän sairaalan nurkilla huomasimme, että olemme uudestaan samassa paikassa sairaalan pihalla. Mikähän ihmeellinen Bermudan kolmio siellä on.
joo juuri sama paikka.. seurasin polkua ja jälkiä ja huomasin, että olen röykän sairaalan pihassa.. oli aika pelottava kokemus.... :eek: se oli kuitenki mielisairaala..
no niin 10km lenkki.. pidempään en pystynyt.. oli jalat jäässä uusien kenkien kanssa ku ei oo mitään neopreeni suojia.. :mad:
Mutta vkoloppuna olisi näköjään lämpeämässä ja sunnuntaina olisi jo oikein +2celsiusta.. ;)