Casanova lupaili rasteja jäille viime talvena, mutta eipä tullutkaan.
Helsingin kuvarastit
Collapse
X
-
Yleensä jäille mennessä ei ole ollut rastit ensimmäisenä mielessä... vinkkinä et jos sieltä löytyy jotain keppejä niin niitä voi olla muuallakin
Oon muuten useammankin rastin saattanut paikantaa reimareilla vaikken välttämättä olisi käynyt noutamassa.
Comment
-
-
Yrityksestäni napata Mustikkamaan rasti jäi vain kävyistä pöydälle tehty hymynaama (joka muuten näkyy Laren kuvassa), mutta ehkä tämän Herttoniemessä sijaitsevan hymynaaman (Rasti 1434) ehtisi saada forumille ennen muita.

Uusi:
Comment
-
Hyvin ehtiAlkujaan tämän lähetti -mk Katso viestiYrityksestäni napata Mustikkamaan rasti jäi vain kävyistä pöydälle tehty hymynaama (joka muuten näkyy Laren kuvassa), mutta ehkä tämän Herttoniemessä sijaitsevan hymynaaman (Rasti 1434) ehtisi saada forumille ennen muita.


Susitie 2-6:n ja Karhutie 13-15:n kolme kerrostaloa valmistuivat olympiavuonna ja nyt on menossa niiden peruskorjaus, rakennuttajana Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan asuntotuotantopalvelu
Tai sisäpuolelta puretaan lähes kaikki kantavia rakenteita lukuunottamatta ja laitetaan uusiksi. Samalla tehdään laaja julkisivu- ja piharemontti. Rahaa palaa 17 miljoonaa.
Talot tunnettiin yleisesti Karhutien taloina ja ne lienevät Siilitien kaupungintalojen jälkeen vanhan Herttoniemen legendaarisimmat.
Uusi rasti tuskin elää huomista pitempään - eivätkä silloinkaan pärjää kuin nopeat
Comment
-
Olit paikalla noin kaksi tuntia ennen kuin minä lähdin kotoa! Jouduin tänään menemään autolla töihin, joten teki iltamyöhään mieli ottaa menetetyt kilometrit takaisin, enkä uskonut kuvarastin enää iltamyöhään liikkuvan...Alkujaan tämän lähetti kaldera Katso viesti
Kävin pottukellarin lastauslaiturilla minäkin (kloo 20:15) ja katsoin että joku kapearenkainen siitä ohitse oli ajanut mutta näytti menneen pysähtymättä ohi. Itsellä kului hyvä tovi valita sopiva kuva räpsityistä ja luoda karttalinkki

Tällä kertaa voitto tuli tiedonsiirtokisassa, mutta heinäkuussa sentään ehdin viereiselle rastille myös fyysisesti ensimmäisenä.
Comment
-

Vanhan rastin ja sitä edellisen rastin yhteinen nimittäjä oli VR tai rautatie. Keskusperunavaraston lastauslaiturille oli tietenkin olemassa sivuraide ja se oli olemassa silloin kun vielä oli Herttoniemen satamarata, tavara-asema ja ratapiha. Rasti 1436 on nykyisin Keski-Pasilaksi kutsutulla alueella sijaitseva mutta aivan lähivuosina purettava VR:n entinen asuin- ja toimistotalo, joka valmistui vuonna 1953 kartallakin täysin erinäköiseen ympäristöön:

Jostain kumman syystä sen osoitteena on ollut Radiokatu 1 kunnes se vaihtui Suopolku 1:ksi. Sen alkuperäinen osoite oli kuitenkin Suokatu 7:
"Alueen pohjoisosassa Veturitien itäpuolella sijaitseva huoltorakennus (entinen Suokatu 7) on ilmeisesti suunniteltu vuonna 1951. Rakennuksen piirustukset on laadittu Valtionrautateitten ratateknillisen toimiston huonerakennusjaostossa. Rakennuksessa on ollut henkilöstöravintola, puku- ja pesuhuoneita ja muita sosiaalitiloja. keltaiseksi rapattu kolmikerroksinen rakennus edustaa tyypillistä 1950-luvun arkkitehtuuria luonnonkiisokkeleineen ja julkisivukorostuksin."
(Keski-Pasilan osayleiskaavaehdotuksen selostus, 2007)
Uudessa rastissa on jotain uutta - nimittäin soundtrack:
Mutta tarvitaanhan se rastikuvakin:
Comment
-
Syksyn aikana katutaitelija Jouni "Psyke" Väänänen maalannut Gasumin tytäryhtiön Suomen Kaasuenergian paineenalennuskaappeja täyteen rakkautta. Yksi kaapeista Kulosaaressa ehtikin jo olla tätä ennen rastina:

Uudessa rastissa onkin raitiovaunun sijaan bussi. Street artista lienee silti kyse.
Comment
-
Vanhasta rastista löytyi runsaasti graffitia, mm. teksti "Queer Power" ja stencil-kuva, jonka muistaisin nähneeni muuallakin ja jonka tekijä lienee tyyliin kuuluvasti suurelle yleisölle anonyymi. Netti kertoo kuvan nimeksi "Blind Worship of the Radiant Wave", mutta se ei välttämättä ole tekijän antama.
Betonirakenne liittynee paikalla olleeseen Sompasaaren satamaan tai Hanasaaren voimalaan. Laiturinosturin jalusta kenties? Rasti 1438:

En jaksanut tapella pimeässä kuvaamisen ongelmien parissa eli en vieläkään löytänyt sellaisia asetuksia joilla olisin saanut kelvollisia kuvia, joten joudutte tyytymään vanhaan kuvaan - jonka ottamisesta ei kuitenkaan ole enempää aikaa kuin viimeisimmästä aurinkoisesta päivästä
Tätäkin voidaan lähestyä katutaiteena, mutta luulen että tällä kertaa tärkeintä on ollut viesti:

PS Koska joskus tunnen itseni kuvarastiketjujen johtavaksi marisijaksi, lienee syytä mainita seikka joka ei välttämättä käy ilmi kuvasta: ajoin kyllä kuvauspaikalle fillarilla ja ajoin sieltä takaisinkin, mutta en katua, ulkoilutietä enkä polkuakaan.
Comment








Comment