above_forum

Collapse

Helsingin kuvarastit

Collapse
X
 
  • Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • Historic
    Vakiovieras
    • 07/2002
    • 325

    #2806
    Ihan pakko kommentoida tuota.

    Muuntamorastia hakiessa törmasi ensimmäiseksi Isonpellontien alussa oleviin pyöräily- ja kävelykieltomerkkeihin. Eli tie oli periaatteessa suljettu. Onneksi mukana oli lisäkilpi "Tontille ajo sallittu". Ei kun eteenpäin, olinhan menossa selkeästi tontille.

    Itsekin pidän siitä, että rastit ajattavat jonnekin muualle kuin muuten olisin menossa. Ympäristön tuntemus kasvaa ja ajattelu avartuu. Erityisesti pidän rasteista, joissa saa käyttää päätään ja selvitella kuvan avulla jonkinlaista arvoitusta, siinä myös onnistuen. Joskus hakemani Tapanilan paloasema oli juuri tällainen. Kuvassa oli portinpylväs, josta pystyi selvästi näkemään, että kyseessä on paloasema...

    Välillä joutuu rämpimään. Se kuuluu lajin luonteeseen.
    Fillari on keksitty kauan sitten. Silti sitä pitää joka päivä edelleen parantaa?

    Comment

    • kuovipolku

      #2807
      Toivottavasti ketään ei kovin pahasti ärsytä tällainen pieni keskustelu. Ensinnäkin on todettava että vaikka hieman protestoinkin valittua kuvakulmaa, annoin sille myös kiitosta ja pidin sitä sen vuoksi perusteltunakin. Ei ollut mitenkään mahdotonta tunnistaa rakennusta (eikä kuvassa näkynyttä sähköpylvästä) sieltä missä pyörällä yleensä ajetaan (vaikka voin vakuuttaa että oli mahdollista olla tunnistamatta rakennusta kuvasta vaikka on ajanut sen toiselta puolelta lukuisia kertoja). Kuvakulma ei myöskään estänyt mahdollisen paikan hakua kartasta tai satelliittikuvasta (ellei ollut asettanut itse itselleen estettä siitä että kameran suunnassa piti omasta mielestä kulkea jonkinlainen pyörätie eikä siitä ajatuksesta osannut irtautua). Toiseksi (tai kolmanneksi) protestointi ei ollut mitenkään laajaa vaan lähinnä yhden miehen kitinää johon pitää osata suhtautua sellaisena.

      (Vantaanjoen itäpuolinen pyörätie on muuten työmaasta, kiertotieviitasta ja tien katkaisevasta aidastakin huolimatta täysin ajettava. Viitasta ei tarvitse piitata ja aidan voi suhteellisen vaivattomasti kiertää kun jalkautuu ja kantaa pyörän cyclocross-tyyliin aidan ja ojan välistä.)


      Haltialan pellon ruisunikkorasti oli tosiaan jokseenkin epäonnistunut kahdestakin syystä. Sekä siksi että kukka ei kestänyt edes kuvanoton jälkeistä sadepäivää ja siksi että paikka ei ollut lähellekään varmuudella paikannettavissa maisemanmuotojen tai muiden yksityiskohtien avulla *vaikka oli täsmälleen oikealla paikalla ja katsoi oikeaan suuntaan*. Mutta tulipa opituksi!


      Olen samaa mieltä siitä ettei ole ollenkaan tarpeen kuvata löytämäänsä rastia juuri samasta paikasta ja samaan suuntaan kuin rastikuvassa, Uusi kuva saa kernaasti näyttää rastin "uudessa valossa". Muutenkin arvostan sitä että kuvakulman valinnassa on nähty hieman vaivaa ja että sitä on jopa pohdittu. Jonkin "liian helpon" yksityiskohdan voi mainiosti rajata kuvan ulkopuolelle. Mutta silloin kun "temppuillaan" eli tehdään tunnistettavasta tavalla tai toisella vaikeasti tunnistettava on mielestäni ymmärretty kuvarastien idea väärin.

      Mutta enough is enough: uusi rasti näkyy jatkavan viime aikojen arkkitehtuuriteemaa, josta aivan kaikki eivät ehkä ole yhtä kiinnostuneita, mutta sen hakijallahan on tilaisuus viedä seuraava rasti vaikkapa sinne maastopoluille! (En kieltäydy itsekään hakemasta rastia, mutta ensiksi täytyy yrittää rajata mahdollisten paikkojen määrää...)

      Comment

      • casanova
        Aktiivijäsen
        • 03/2014
        • 2250

        #2808
        Alkujaan tämän lähetti Historic Katso viesti
        Muuntamorastia hakiessa törmasi ensimmäiseksi Isonpellontien alussa oleviin pyöräily- ja kävelykieltomerkkeihin. Eli tie oli periaatteessa suljettu. Onneksi mukana oli lisäkilpi "Tontille ajo sallittu". Ei kun eteenpäin, olinhan menossa selkeästi tontille.
        En huomannut varsinaisia kieltoja, koska ajoin toisesta suunnasta. Sielläkin oli vastassa kaadettu aita, josta pääsi varsin helposti yli. Oletin aidan liittyvän taannoisiin tulviin, mutta ehkä reitti olikin haluttu sulkea työmaan takia. Hällä väliä.


        Alkujaan tämän lähetti Historic Katso viesti
        Itsekin pidän siitä, että rastit ajattavat jonnekin muualle kuin muuten olisin menossa. Ympäristön tuntemus kasvaa ja ajattelu avartuu. Erityisesti pidän rasteista, joissa saa käyttää päätään ja selvitella kuvan avulla jonkinlaista arvoitusta, siinä myös onnistuen...

        Välillä joutuu rämpimään. Se kuuluu lajin luonteeseen.
        Enpä osaisi asiaa paremmin muotoilla.


        Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
        Ei ollut mitenkään mahdotonta tunnistaa rakennusta (eikä kuvassa näkynyttä sähköpylvästä) sieltä missä pyörällä yleensä ajetaan (vaikka voin vakuuttaa että oli mahdollista olla tunnistamatta rakennusta kuvasta vaikka on ajanut sen toiselta puolelta lukuisia kertoja). Kuvakulma ei myöskään estänyt mahdollisen paikan hakua kartasta tai satelliittikuvasta (ellei ollut asettanut itse itselleen estettä siitä että kameran suunnassa piti omasta mielestä kulkea jonkinlainen pyörätie eikä siitä ajatuksesta osannut irtautua).
        Pitäydyn muuten yhä kannassani, että rakennuksen näkee ja tunnistaa myös Kehä I:n toisella puolelta kulkevalta vilkkaammalta pyöräilyreitiltä.


        Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
        Haltialan pellon ruisunikkorasti oli tosiaan jokseenkin epäonnistunut kahdestakin syystä. Sekä siksi että kukka ei kestänyt edes kuvanoton jälkeistä sadepäivää ja siksi että paikka ei ollut lähellekään varmuudella paikannettavissa maisemanmuotojen tai muiden yksityiskohtien avulla *vaikka oli täsmälleen oikealla paikalla ja katsoi oikeaan suuntaan*. Mutta tulipa opituksi!
        Ei tästä mitään jäänyt hampaankoloon. Paikka löytyi noin suurin piirtein joka tapauksessa. Seuraava kukkarasti pitää vain hakea riittävän nopeasti!


        Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
        Mutta enough is enough: uusi rasti näkyy jatkavan viime aikojen arkkitehtuuriteemaa, josta aivan kaikki eivät ehkä ole yhtä kiinnostuneita, mutta sen hakijallahan on tilaisuus viedä seuraava rasti vaikkapa sinne maastopoluille! (En kieltäydy itsekään hakemasta rastia, mutta ensiksi täytyy yrittää rajata mahdollisten paikkojen määrää...)
        Tämä tönö valikoitui kohteeksi sattumabongauksen vuoksi. Myös siksi, että aloin epäillä suunnitellun rastin olevan liian kaukana. Kylmä ja märkä helpottivat myös päätöstä nopeutetusta kotiinpaluusta. Seuraaviksi rasteiksi on mielessä paljon ideoita eikä yhtään rakennusta!

        Comment

        • casanova
          Aktiivijäsen
          • 03/2014
          • 2250

          #2809
          Ai niin, vaivalla väkertämäni vihjekuva meinasi unohtua.

          Illan ajot yhdistelmänä sisälsivät vanhan rastin, uuden rastin, yöpalapysähdyksen, eksymisen, pari ylimääräistä mutkaa sekä ilmeisesti jonkun häiriön gps-signaalissa (katkos).

          Joko löytyy?


          Sent using Tapatalk

          Comment

          • Historic
            Vakiovieras
            • 07/2002
            • 325

            #2810
            Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
            Ai niin, vaivalla väkertämäni vihjekuva meinasi unohtua.
            Jotain tuollaista arvelinkin. Olisipa vielä päivänvaloa, niin tuota voisi kiertää ihan mielenkiinnosta uudelleen.
            Fillari on keksitty kauan sitten. Silti sitä pitää joka päivä edelleen parantaa?

            Comment

            • kuovipolku

              #2811
              Tehtävä helpottuisi(?) entisestään jos voisi olla varma ettei casanova fuskannut kuvaamalla uuden rastin ennen kuin oli käynyt vanhalla. Mutta joo, vaikka uskoisin kiinnittäneeni huomiota tuommoiseen kattolinjaan, se "Ahaa, *nyt* tiedänkin!" on jäänyt tulematta.

              Täydennysrakentamisesta (vieläpä tältä vuosikymmeneltä, ellen täysin erehdy) on selvästi kysymys, sillä vasemmalla taustalla piileksii selvästi vanhempaa ajanjaksoa edustava rakennus; paikalliset korkeuserot ovat huomattavan suuret, mutta vaikka melko laajoja alueita voi helposti poissulkea, tuollainenkin mäennyppylä voi kätkeytyä yllättävän hyvin elleti fillaristi satu juuri sopivasti poikkeamaan. Hiton hyvä rasti siis...

              Lisävihje näyttäisi kertovan lähinnä sen että rastia ei kannata lähteä hakemaan sieltä mistä olisin ensimmäisenä lähtenyt hakemaan - Hermannista, Pitäjänmäeltä, Kaarelasta, Herttoniemestä - ja että se löytyy nimenomaan siitä osaa Helsinkiä jota heikoiten, osin jopa vain niminä, tunnen. Pientalovaltaistahan noilla nurkin mielestäni on, paitsi Maunulassa ja oĺiko se nyt Itä-Pakilaa...taitaa jäädä taitavammille hakijoille

              PS Olen minäkin joskus kovastikin ihmetellyt tätä "nykymuotia" eli vuosia sitten yhtäkkiä syntynyttä ja hetkessä levinnyttä ilmiötä joka vaikutti osuvan yksiin ikkunakoon kasvun ja lasitettujen parvekkeiden yleistymiseen. Ikään kuin kaikki olisivat lukeneet samoja sisustuslehtiä ja katselleet samoja sisustusblogeja: verhot tai ainakin ikkunan eteen vedetyt verhot olivat yhtäkkiä ehdottoman out! Ennen sellaista näyttämölle asettumista olisi pidetty jopa vähän hävyttömänä, mutta joka tapauksessa kovin epäsuomalaisena. (Jossain Hollannissa sellainen saattoi olla tapana, ehkä jopa sosiaalinen pakko kun piti todistaa ettei ollut mitään salattavaa vaan elettiin kunniallisesti...)

              Comment

              • Smo
                Yöhöpisijä
                • 11/2004
                • 7647

                #2812
                Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
                Tehtävä helpottuisi(?) entisestään jos voisi olla varma ettei casanova fuskannut kuvaamalla uuden rastin ennen kuin oli käynyt vanhalla.
                Ei kait se ole kiellettyä? .. voi jäädä aika monta rastia hakematta tai rastien laatu huonontua huomattavasti jos tällaisia sääntöjä on, kun rasteja tulee kuitenkin haettua arkiajojen ohessa

                Comment

                • JackOja
                  Moottoriturpa
                  • 01/2006
                  • 21512

                  #2813
                  Voin olla väärässäkin, mutta eikös ihan alunperin homman henki ollut se, että

                  1) haetaan rasti ja otetaan kuva
                  2) keksitään uusi rasti ja otetaan kuva
                  3) postataan nämä topicciin

                  Tuossahan kävi toisinaan niin, että rastin jo löytänyt henkilö ei saanutkaan "kunniaa" koska oli viivytellyt uuden mietiskelyssä ja/tai postaamisessa ja joku ehti väliin. Jotkuthan alkoivat varmistaa omaa "kunniaansa" siten, että postasivat löydetyn rastin topicciin ja alkoivat sitten vasta miettiä uutta. Joskushan tuossa meni useita tunteja välissä (menikö päiviäkin jossain topicissa, en nyt muista varmasti). Kyllähän siitä naputettiin ja ihan aiheesta.

                  Mun mielestä olis kans oleellista, että kuva nyt edes on samalta lenkiltä eikä vaan postata jotain vanhaa kuvaa joka sattuu löytymään. Mut ihan sama. Ykkösviestin säännöissähän tuota vaadita, ainoastaan "tuoretta" kuvaa.

                  Heh, plottasin (kepulikonsti, myönnetään ) tuon annetun reitin kartalle, eikä tuossa oikeastaan ole kuin pari vaihtoehtoa missä tuo talo olisi. Katsotaan joutaisko hakee tuon tai Espoon.

                  Comment

                  • Smo
                    Yöhöpisijä
                    • 11/2004
                    • 7647

                    #2814
                    Alkujaan tämän lähetti ekan sivun säännöt
                    1. Seuraava innokas käy samassa paikassa ja todistaa paikallakäynnin ottamalla oman kuvan (samasta paikasta) jossa pyörä taas näkyy. Kuva laitetaan foorumille jos ei kukaan muu ehdi ensin. Kuvan yhteyteen laitetaan karttalinkki. Sekä lisätään kuvarastikarttaan (katso kohta 8).
                    2. Sen jälkeen on oikeutettu laittamaan uuden kuvan seuraavasta paikasta, mieluiten aika nopealla aikataululla. Ja kuvatarina jatkuu...
                    "oikeutettu laittamaan" .. nopeammin uusi rasti tulee jos on valmiiksi mietittynä. Ite usein kyllä kelailen uutta vasta myöhemmin mutta nykyään tulee otettua reitin varrelta kuvia ennen rastiakin Sport Trackeriin, teknisesti ottaenhan se kilsan päässä ollut seuraava rasti olisi tullut kuvattua rastin jälkeen jos lenkin olisi ajanut toisin päin mutta jos on menossa toiseen suuntaan ei toisin päin ajo ole optio

                    Toi aktiivisten hakijoiden taulukko ei taida olla kauhean päivitetty

                    Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
                    Heh, plottasin (kepulikonsti, myönnetään ) tuon annetun reitin kartalle, eikä tuossa oikeastaan ole kuin pari vaihtoehtoa missä tuo talo olisi. Katsotaan joutaisko hakee tuon tai Espoon.
                    Käy hakee toi Espoo

                    Comment

                    • Marsusram
                      Veteraani
                      • 10/2005
                      • 5605

                      #2815
                      Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
                      Heh, plottasin (kepulikonsti, myönnetään ) tuon annetun reitin kartalle, eikä tuossa oikeastaan ole kuin pari vaihtoehtoa missä tuo talo olisi. Katsotaan joutaisko hakee tuon tai Espoon.
                      Kepuloin minäkin pari karttakuvaa overlaynä ja sijainti paljastui melko nopeasti. En vaan aamulla jaksanut tuonnepäin ja taitaa olla illalla jo mennyttä.
                      Vantaan rasti jäisi vielä mutta kun ei ole kuin valistunut arvaus ja kissa-allergia..
                      Love the Ride!

                      Comment

                      • kuovipolku

                        #2816
                        Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
                        Voin olla väärässäkin, mutta eikös ihan alunperin homman henki ollut se, että

                        1) haetaan rasti ja otetaan kuva
                        2) keksitään uusi rasti ja otetaan kuva
                        3) postataan nämä topicciin
                        Noihan se taisi olla (vaikken silloin itse ollutkaan mukana kuin satunnaisena mutta säännöllisenä foorumiseuraajana). Vaikka eihän se ollut kiellettyä että tiesi jo mielessään minne veisi uuden rastin, mutta marssijärjestys oli juuri tuo. Itse en tosin pidä siitä kiinni sen enempää eli fuskaan joskus surutta ottamalla kuvat siinä järjestyksessä kun ne omaan lenkkiin sopivat tai vain sattuvat osumaan.

                        Muutenhan aktiivisten rastinhakijoiden määrä on noista yleisen innostuksen täyteisistä ajoista vähentynyt sen verran että saamme olla tyytyväisiä että rasteja ylipäätään haetaan. Enkä minäkään syytä ketään sääntöjen rikkomisesta vaikka olenkin kunnostautunut valittamalla ja arvostelemalla erinäisiä rasteja ja rastikuvia!

                        Katsotaan joutaisko hakee tuon tai Espoon.
                        Hae ihmeessä molemmat! Mitä sitä turhan lyhyitä lenkkejä ajamaan, kun on kerran ajovaatteisiin sonnustautunut ja pyörän ulos asti taluttanut!

                        Comment

                        • JackOja
                          Moottoriturpa
                          • 01/2006
                          • 21512

                          #2817
                          Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
                          Hae ihmeessä molemmat! Mitä sitä turhan lyhyitä lenkkejä ajamaan, kun on kerran ajovaatteisiin sonnustautunut ja pyörän ulos asti taluttanut!
                          No siinäpä se, ihan helposti tuon tekisi. Niiden etäisyys toisistaankaan ei ole kuin ~parikymppinen linnuntietä.

                          On vaan sellainen omaan turvallisuuteen liittyvä pieni epävarmuus, ettei ole nastakumeja alla missään fillarissa. Aamulla töihin kävellessä musta jää yllätti paikoin. Ja inhoan mustaa jäätä ilman nastoja fillaroidessa, yksi haljennut kypärä tuossa hyllyn trofeekokoelmassa muistuttamassa. Pitää tuumailla.

                          edit: jääpi väliin tänään
                          Last edited by JackOja; 15.11.2017, 16.36.

                          Comment

                          • Marsusram
                            Veteraani
                            • 10/2005
                            • 5605

                            #2818
                            Haaga Helian naapurissa rasti 1212

                            Uusi, muistelin että täällä olisi ollut rasti, mutta täppä kadonnut, eikä tämä kohde..
                            Love the Ride!

                            Comment

                            • casanova
                              Aktiivijäsen
                              • 03/2014
                              • 2250

                              #2819
                              Kolmen kaupungin rastit samana päivänä osa 1.

                              Vanha: Kehä I:n ja Hämeenlinnanväylän liittymän rampin alittava tunneli värikkäine kettuineen. Rasti 1213.

                              Kettujen värityksestä ovat vastanneet Suomalais-venäläisen koulun lapset. Kyseinen kouluhan on tuossa vieressä.

                              Kehä I:n ja Hämeenlinnanväylän yhdistelmä tuo muuten aivan koulun viereen keskimäärin n. 100 000 (Kehä I) + n. 60 000 (Vt 3) autoa vuorokaudessa. Pienhiukkasia riittää hengitettäväksi. Paikalla eivät täyty ilmanlaadun osalta edes HSY:n ohjeen minimietäisyysvaatimukset. Tärkeämmäksi on täälläkin katsottu oikeus ajaa omalla autolla rajoituksetta.


                              Uudessa on kenties iäkkään varsieväkalan (Latimeria chalumnae) muistomerkki.


                              Sent using Tapatalk
                              Last edited by casanova; 16.11.2017, 22.19.

                              Comment

                              • JackOja
                                Moottoriturpa
                                • 01/2006
                                • 21512

                                #2820
                                Niin missäs tuo alikulku olikaan? Aika reteästi muuten ajaa ihan täysii toi fillaroitsija sisäkaarretta tunneliin. No, ehkä siinä on hyvä näkyvyys?

                                Se näissä kuvarasteissa on mielenkiintoista tosiaan, että oppii uusia asioita tutuistakin paikoista. Tuon uuden rastin "muistomerkkiäkään" en ole koskaan tuossa huomannut vaikka ihan vakioreiteillä onkin.

                                Comment

                                Working...