above_forum

Collapse

Peräkärry polkupyörään

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • Malamuutti
    Jäsen
    • 10/2015
    • 802

Peräkärry polkupyörään

Olen hiukan funtsinut peräkärryn hankkimista ensi kesäksi, pääasiallinen tarkoitus olisi kuljettaa koiraa mukana (noin 8 kg otus). Myös ostoksia voisi tuolla tietty kuljettaa (kauppaan 15 km). Koirien kuljettamiseen löytyy tuollaisia kaksipyöräisiä kärryjä, mutta jostain syytä ajatus jotain 70 cm leveästä kärrystä ei oikein viehätä.
    Olen sitten hiukan katsellut yksipyöräisiä kärryjä ja siihen koiralle koppaa. Yksipyöräisiä kärryjä on tietysti jos jonkinlaista ja eri hintaluokissa, reilusta satkusta suuntaan "onko se nyt niin paha syödä kolme viikkoa kaurapuuroa". Mietityttää vain, että onkohan vaikeuksien tilaamista, jos hankkii jonkin tuollaisen "halvan" kärryn vs. esimerkiksi ~400 euron BOB Yakin? Siis että laukeaako halpis (esimerkiksi tällainen) jossain 20 km päässä kotoa 15 kg ostoksia ja 8 kg koiraa kyydissä ja vastaavasti saako tuollaisella merkkilaitteella sitten rahalleen vastinetta luotettavuuden ja varaosien hankinnan suhteen?
    Muita ehdotuksia kuvattuun käyttötarpeeseen?
  • Grandi66
    Aktiivijäsen
    • 05/2006
    • 1185

En tiedä halppiksista, mutta itellä ollut käytössä Ibexi eli jousitettu versio. Ollut yli 10 vuotta ja vielä on kuosissa. Tuossa Bobissa on halpiksiin verrattuna se varaosien saanti ja ehkä se kestävyys. Itse olen ollut tyytyväinen.

Lähetetty minun K10000 Pro laitteesta Tapatalkilla
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

Comment

• Auvo
      Vakiovieras
      • 08/2015
      • 109

Komppaan Grandia. Ei ole kokemusta juuri tuosta vidaXL:n peräkärrystä, mutta itse tuli ostettua joku halpis (tais olla M-Wave). Melko nopeasti se laukesi, ja varaosia ei ainakaan helpolla mistään löytynyt. Kuten joku täällä foorumilla totesi, tuli sitten kaksi kärryä: ensin halpa ja sitten hyvä. Yakin kanssa varaosat eivät ole ongelma.

Yakin manuaalissa muuten kielletään lemmikkien kuljettaminen kärryllä. Lienee erityisesti Yhdysvaltojen markkinoille tarkoitettu vastuuvapautuslauseke, mutta tiedoksi että sellainen sieltä löytyy.

Comment

• Grandi66
        Aktiivijäsen
        • 05/2006
        • 1185

Käsittääkseni on tarkoitettu Jenkkilään tuo kielto. Kyll oon nähnyt pieniä koiria kärryn kuorman päällä istumassa/makaamassa naama virneessä.

Lähetetty minun K10000 Pro laitteesta Tapatalkilla
        fillari10.blogspot.fi
        www.kareisenpyorakorjaamo.net
        Itse yrittäjä

Comment

• Malamuutti
          Jäsen
          • 10/2015
          • 802

Kiitos vastauksista. Jousitus olisi kyllä hyvä mukavuuden kannalta, jos aikoo elikkoa kuljettaa, kun jonkin verran tulee soratielläkin ajelua. Sikäls kyllä tuo Ibex olisi varmaan noista Yakeista parempi vaihtoehto. Elikko olisi kyllä vielä kopassa tuollaisessa kärryssä, ei siis narussa paljaalla lavalla.
          Täytyy harkita hieman vielä, mutta ilmeisesti joku tunnettu merkkituote on kuitenkin kestävyyden ja huollettavuuden kannalta parempi.

Comment

• LintuPete
            Vakiovieras
            • 06/2016
            • 61

Mulla on Yak. Siinä on matkustanut kissa kopassa lähipuistoon tai joskus jopa viikonloppureissuun siirtymät (muutama kilsa junalle/junalta) siten että alla on reissukassi ja kissa päällä. Renkaasta vaan paineet alas ja rauhallista menoa niin lyhyet taipaleet onnistuu. Joustoa renkaana antaa Schwable Big Apple 2" paksuisena, isompaa ei taida sopia ja tuolla tuumakoolla oikein löytyäkään.

Kauppareissulla samaisella kärrillä on kulkenut mm 3x10kg kissanhiekkaa + ruuat. Siinä alkaa pienempikin mäki mennä jo voimatreenistä.

Comment

• Auvo
              Vakiovieras
              • 08/2015
              • 109

Kyllä minäkin olen manuaalin kiellosta huolimatta kokeillut kissan kuskaamista Yakissa. Se oli vaan melko lyhyt, ehkä 20 m kestänyt kokeilu, kun kissa ilmoitti hyvin nopeasti mielipiteensä kyydistä.

Comment

• H.Brooks
                Vakiovieras
                • 01/2013
                • 74

Tämä on tärkeä topic. Surlyn Krampukseen aikeena hankkia yksirenkainen kärry tulevaa koiraa varten. Mutta pyörässä läpiakseli, joten pitää vielä selvitellä miten käytännössä hoituu tuo kiinnittys.
                Kapeita kärryjä ei taida olla, joita saisi satulatolppaan kiinni. Tuntuu muutenkin ettei satulatolppakiinnitys taida olla hyvä vai onko raadilla tietoa. Nuo Surlyn kärryt on "vähän" liian isoja ja varsinkin leveitä tulevaan käyttöön.
                Aktiivipyöräilyä jo vuodesta 2013. (tammikuu)

Comment

• Mohkku
                  Palstajyrä
                  • 06/2016
                  • 3165

Kiinnostava ratkaisu on Oxtailissa:

Onko se käytännössä hyvä, sitä en osaa edes arvata.

Teoriassa hienolta vaikuttaa myös Tout Terrain, käytännöstä en tiedä:

Muutaman vuoden on mielessä pyörinyt kärryn teko itse, mutta muutamaa paperiluonnosta pidemmälle en ole päässyt. 60x40 standardilaatikolle mitoitettu tavaratila kyllä toisi käyttökelpoisuutta kauppamatkoille ehkä enemmän kuin Bob. Peräpyörä olisi muuten hyvä aihio (ohjaustanko, satula, keskiö, kammet ja ketjut pois), mutta siinä kuorma nousee väkisinkin korkealle, ellei hyödynnä sivulaukkuja.

Fillari-lehtihän voisi tilata tuollaiset + Yakin ja Ibexin ja tehdä niistä testin...

Comment

• H.Brooks
                    Vakiovieras
                    • 01/2013
                    • 74

Suuri kiitos linkeistä! Todella kiinnostavat vaihtoehdot. Ei tarttis värkätä tuon kiinnityksen kanssa.

Comment

• okahkonen
                      Jäsen
                      • 10/2009
                      • 684

Alkujaan tämän lähetti H.Brooks Katso viesti
                      Mutta pyörässä läpiakseli, joten pitää vielä selvitellä miten käytännössä hoituu tuo kiinnittys.
                      Varmaankin tyhmä kysymys, mutta siis millä tavoin läpiakseli vaikeuttaa tilannettasi?
                      http://veloviewer.com/athlete/931321/

Comment

• H.Brooks
                        Vakiovieras
                        • 01/2013
                        • 74

Ei ole tyhmä kysymys! Olen antanut itselleni kertoa, että kun kärry asennetaan takahaarukkaan niin joissain mallleissa mukana tulee pidempi pikalinkku. Pikalinkun ja Surlyn läpiakselin läpimitta ovat paksuudeltaam aivan eri mitoissa. Uskon kyllä, että tähän löytyisi ratkaisu muuttamalla läpiakseli pikalinkuksi joillain Surlyn härpäkkeillä mutta selkeintä olisi kärryn kiinnitys satulatolppaan. Voisi heittää kärryn mihin tahansa pyörään mitä on tallliin kertynyt.

Comment

• okahkonen
                          Jäsen
                          • 10/2009
                          • 684

Onhan noita läpiakselikiinnikkeitä. Varmaan joka merkillä ja universaaleja.

http://veloviewer.com/athlete/931321/

Comment

• H.Brooks
                            Vakiovieras
                            • 01/2013
                            • 74

Tietämätön kiittää.

Comment

• Smo
                              Yöhöpisijä
                              • 11/2004
                              • 7615

Joku tällanenkin oli kun kärryvaihtoehtoo tutkin

The Robert Axle Project Makes Precision Thru Axles For All Types of Bikes - Mountain, Road, Cross, Gravel, Fat, and e-Bikes.

Comment

Working...