Testasin tänään nippelitason hitech-talvivarustetta, eli SPD-klossin kiinnitystä titaaniruuveilla (Ebaysta). Ai miten niin talvivaruste... no, ajatus perustuu siihen, että titaanilla on paljon huonompi lämmönjohtavuus kuin teräksellä ja titaaniruuvi voisi siten vähentää lämpöhukkaa kengästä ulos. Merkitys ei liene suuri, mutta tänään ei samoilla ohkasilla sukilla palellut senkään vertaa kuin eilen vaikka oli pari astetta kylmempi ilma (-7°C). Kenkinä Laken talvipopot. Tuleehan siinä bonuksena hurja kevennys pyörivään massaan, eikä $15.99 ole paha hinta.
Talvi tulee, kuinka varustelet pyöräilysi talveen?
Collapse
X
-
Mä pyöräilen melkolailla normivaatteissa kesät ja talvet, mutta tämä silmälasiongelma on ilmennyt. Kesällä ajelen piilareilla ja ajolaseilla lenkit, mutta hyötyajot ihan normi laseilla (tai vahvuuksellisilla aurinkolaseilla). Mutta nyt oon huomannu, että helposti menee lasit huuruun. Joka kyllä häviää, kun taas on vauhtia. Mutta kun sataa lunta/räntää, linssit on kyllä melkein haitaksi. Mutta se lumi silmissä ei ole kiva. Ja viime näköjään saa myös silmät vuotamaan ja se vesikerros jopa vääristää näköä, kun se jotenkin on linssinomaisesti silmässä.
Naama ei muuten mulla oo palellu, muuta kun leuka ja siinä on ollut kaulaliin/kauluri mulla. Mutta tätä silmäläsiongelmaa en ole vielä ratkaissut.
Comment
-
Laskettelulasit?Alkujaan tämän lähetti Riina Katso viestiMä pyöräilen melkolailla normivaatteissa kesät ja talvet, mutta tämä silmälasiongelma on ilmennyt. Kesällä ajelen piilareilla ja ajolaseilla lenkit, mutta hyötyajot ihan normi laseilla (tai vahvuuksellisilla aurinkolaseilla). Mutta nyt oon huomannu, että helposti menee lasit huuruun. Joka kyllä häviää, kun taas on vauhtia. Mutta kun sataa lunta/räntää, linssit on kyllä melkein haitaksi. Mutta se lumi silmissä ei ole kiva. Ja viime näköjään saa myös silmät vuotamaan ja se vesikerros jopa vääristää näköä, kun se jotenkin on linssinomaisesti silmässä.
Naama ei muuten mulla oo palellu, muuta kun leuka ja siinä on ollut kaulaliin/kauluri mulla. Mutta tätä silmäläsiongelmaa en ole vielä ratkaissut.
Comment
-
Monessa kaupassa pääsee testaan mitenkä istuvat ( mutta kunnolla käytännössä ei taida päästä testaan missään)
Itse kanssa pohtinut että tarvis ostaa tuollaiset. Monesti ollut mielessä jo. Mutta vielä ei ole saanut itsestä sitä irti että menisi liikkeeseen asti hakemaan
Comment
-
Laskettelulaseissa on vain se paha puoli, että niiden alla olevat silmälasit huurtuvat tosi helposti. Rinteessä ei hikoilla niin paljon kuin pyörän päällä, mutta rinteessäkin olen hikoillut huuruun -6-16°c pakkasilla. Laskettelurinteessä vain on helpompaa poistaa huuru hississä tai vain nostamalla lasit ylös. Tietysti auttaa jos poistaa ilma-aukkojen päällä olevan kankaan jonka on tarkoitus estää lumen joutuminen lasien sisään. Hintaa laseilla 35-95e ja silmälasien käyttäjille yleensä oman laisensa joissa sivulla muoviosassa leikkaus jotta sangat mahtuvat ilman puristavaa painetta.
Comment
-
Tommoset kirkkaat perusbrillit sano sitten sopimuksensa irti pakkasessa. Onko olemassa jotain välimaastoa skimba- ja pyöräilylaseille talvella? Yhdet laskettelulasit löytyy, mutta ne ei sovi pyöräilykypärän kanssa mitenkään päähän.
EDIT
Ilmeisesti tollasia hiihtolaseja remmillä pitäisi katsella...The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji
Comment
-
-
Re: Talvi tulee, kuinka varustelet pyöräilysi talveen?
ESS:n Crossbowt ovat pelittäneet hyvin niin pyöräilyssä, jääkiipeilyssä kuin alkuperäisessä käyttötarkoituksessaankin. Vähiten huurtuvat linssit joihin olen törmännyt kiitos sisäpinnan hionnan, mutta kyllä nämäkin huurtumaan saa jos joutuu pysähtelemään. Miinuksena pirun tyyriit jos ainoa käyttötarkoitus on pyöräily, mutta eipä tarvitse pelätä että ötökät tulee lasista läpi
Comment
-
Heitetääs oma talvisetti listaksi:
Fillari: ns. kakkospyörä Gary Fisher jäykkäperä vm.2006 työ- ja treeniajoon, osasettejä paranneltu ja Schwalben Ice Spikerit alla.
Valaistus: Työmatka-ajossa kaksi perus valoa eteen ja taakse punaista tottakai - Treeniajossa Lumilight Helmet 1400 tangossa kiinni
Vaatetus:
- alaosa: Alla tekninen alushousu, puolipitkällä lahkeella oleva Craftin persauspehmustettu ajohousu sekä päällä Craftin talvijuoksuhousu,
- yläsosa: tekninen paita, Gore biker Thermo paita välissä, Craftin softshell takki päällä. Silkkihuppu, Buffi kaulassa/leuan suojana, päässä paksu Icepeakin huivi ja kypärä tottakai
- jalassa: tekninen sukka sekä Merinovilla-urheilusukka ja Shimanon paksummalla kuosilla olevat klossit. Kengän päällä pakkasen/tarpeen mukaan kenkäsuojus.
- kädet: One Wayn 40g Thermosormikkaat (hiihtohanskat koville pakkasille). Keltainen fluoroitu kuvio kämmenselässä ja kumianturat sormenpäissä
- lenkillä Retki -merkkinen juomapullon vyö taskuineen. Kuumaa mehua termarissa ja kyllä kulkee
Vaatetusta kevennetään sitten kelin ollessa nollissa tai plussalla. Mieluummin extravaatetta päällä kuin että alkaa palelemaan kesken ajon.
Varpaita alkaa palelemaan joka kerta, joten siihen pitäis keksiä jotain.
Comment
-
Yleensä kylmässä ja tuulessa silmät vuotavat vettä, koska silmän pinta kuivuu. Tämä johtaa hermoärsytykseen jonka seurauksena kyynelrauhanen alkaa erittää enemmän kyynelnestettä. Kuivassa silmässä ainakin tässä tapauksessa erittyy lähinnä refleksikyyneliä. Lähde: http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Kyy...-on-eroa/1175/
En ole tähän ikään tarvinnut suojalaseja pakkasta vastaan, kun tuo luonnon oma pissapoika pelittää ja lisää raaka-ainetta saa juomapullosta. Silmälasit on kieltämättä ikävät, kun ne täyttyvät räntälumesta. Huurtuminen ei omilla linssivalinnoilla ole ollut ongelma sitten 70-luvun. Huurtumiseen vaikuttaa linssien pintakäsittely, kannattaa ottaa asia puheeksi optikolla. Tässä yksi vaihtoehto: http://www.optifog.fi/?page_id=19
Comment
-
Kuka myy?Alkujaan tämän lähetti Petter Katso viestiESS:n Crossbowt ovat pelittäneet hyvin niin pyöräilyssä, jääkiipeilyssä kuin alkuperäisessä käyttötarkoituksessaankin. Vähiten huurtuvat linssit joihin olen törmännyt kiitos sisäpinnan hionnan, mutta kyllä nämäkin huurtumaan saa jos joutuu pysähtelemään. Miinuksena pirun tyyriit jos ainoa käyttötarkoitus on pyöräily, mutta eipä tarvitse pelätä että ötökät tulee lasista läpi
Comment
-
RE: Talvi tulee, kuinka varustelet pyöräilysi talveen?
Suomessa ainakin Finnprotec ja Varusteleka.Alkujaan tämän lähetti FoMoCo Katso viestiKuka myy?
Comment
-
Niin kauan kuin se linssin lämpötila on plussan puolella. Sitten kun kylmässä ollaan ja linssiriepu pääsee kunnolla jäähtymään eli linssin sisäinen lämpötila on pakkasen puolella niin huurtuuhan se tahi oikeestaan silloin pintakosteus jäätyy. Tommonen ikävä totuus.Huurtumiseen vaikuttaa linssien pintakäsittely, kannattaa ottaa asia puheeksi optikolla. Tässä yksi vaihtoehto: http://www.optifog.fi/?page_id=19
Comment
-
Onko teillä jo kokemuksia erätukun lämmitettävistä pohjallisista http://www.eratukku.fi/metsastys/jal...t-p-20595.html
Saan joululahjaksi lämmitettävät käsineet http://www.marinekauppa.com/product/...ukkaset-mustat pistän lisää tietoa, kun ja toivottavasti tulee kunnon pakkaset. Mulla ei ole mikään auttanut vielä paleleviin sormiin ja varpaisiin.
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
Comment

Comment