above_forum

Collapse

Akkujen kennotus.

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • jj-60
    Vakiovieras
    • 07/2014
    • 95

Akkujen kennotus.

Kohta alkaa olla ajankohtaista akkujen vaihto tai kennotus kumman valitset.
    Onnistuuko kennotus vai rahan tuhlausta kokemuksia tänne.
  • MRe
    *****ilordi
    • 09/2006
    • 8612

^Se riippuu ihan mitä akkua olet kennottamassa. Ja kennottajan taidoista. Merkkiakkujen (Shimano, bosch, ym) kennottaminen itse on hankalaa tai käytännössä mahdotonta.

Comment

• tikola
      Jäsen
      • 07/2009
      • 830

Esimerkiksi Makitan työkoneiden merkkiakuille on netissä olemassa ohjeita miten sen voi tehdä. Suomeksi - helppo kotikonstein tehtävä kennotus on menneen ajan juttuja ja näiden modernien akkujen kennotus vaatii kohtuullista vihkiytymistä, jolloin palvelun tarjoajia ei ole paljoa ja hintakin sen mukainen. Sähköpyörien akut näyttävät ulospäin lähinnä läppärin kennoihin (18650) perustuvilta litiumakuilta, jolloin mukaan tarvitaan riittävästi ohjauselektroniikkaa ja muuta älyä, että homma onnistuu ylipäänsä ilman vahinkoriskejä.

Kennotus siis onnistuu, mutta saavutettu säästö ei varmaan ole ihan maaginen verrattuna uuteen akkuun. Toisaalta jos uusi maksaa enemmän ja kennottamalla saa lisäkapasiteettia niin miksipä sitä ei kokeilisi. Kotona en lähtisi kokeilemaan - tai voisihan sitä kokeillakkin, mutta ainakaan vielä en ole Makitan akkujen kanssa onnistunut ja niitä on tuolla tallissa levällään.

Comment

• tikola
        Jäsen
        • 07/2009
        • 830

Esimerkiksi Makitan työkoneiden merkkiakuille on netissä olemassa ohjeita miten sen voi tehdä. Suomeksi - helppo kotikonstein tehtävä kennotus on menneen ajan juttuja ja näiden modernien akkujen kennotus vaatii kohtuullista vihkiytymistä, jolloin palvelun tarjoajia ei ole paljoa ja hintakin sen mukainen. Sähköpyörien akut näyttävät ulospäin lähinnä läppärin kennoihin (18650) perustuvilta litiumakuilta, jolloin mukaan tarvitaan riittävästi ohjauselektroniikkaa ja muuta älyä, että homma onnistuu ylipäänsä ilman vahinkoriskejä.

Kennotus siis onnistuu asiaan vihkiytyneeltä tekijältä, mutta saavutettu säästö ei varmaan ole ihan maaginen verrattuna uuteen akkuun. Toisaalta jos uusi maksaa enemmän ja kennottamalla saa lisäkapasiteettia niin miksipä sitä ei kokeilisi. Kotona en lähtisi kokeilemaan - tai voisihan sitä kokeillakkin, mutta ainakaan vielä en ole Makitan akkujen kanssa onnistunut ja niitä on tuolla tallissa levällään, joten tuskinpa pyörän akkuihin on jotain Makitaa parempia ohjeita olemassa.

Minä valitsisin kennotuksen - tai todennäköisesti ostaisin uuden akun ja sitten vanhan kennotusta yrittäisin ajan kanssa, jolloin epäonnistuminen kennotuksessa ei lopeta ajamista vaan se kennotettu jäisi sitten seuraavaksi akuksi tulevaisuutta odottelemaan.

Comment

• MRe
          *****ilordi
          • 09/2006
          • 8612

No muistaakseni joillain merkkivalmistajilla on BMS koko ajan jännitteellisenä ja jos sen onnistuu nollaamaan, ei akku enää lähde päälle, vaikka kuinka kennoja vaihtaa. Ja jos ohittaa BMS:n, niin ei se pyörä suostu keskustelemaan enää sen akun kanssa.

Comment

• tikola
            Jäsen
            • 07/2009
            • 830

Juuri tällaisiin ongelmiin olen Makitankin kanssa törmännyt, eli vaikka paketin saisikin kunnialla kasaan - laturi toteaa sen välittömästi kelvottomaksi eikä suostu lataamaan. Makitalla itse laitteen saa toimimaan uusiksi kasatulla akulla aika helposti, eli siellä kulutuspäässä älyä ei ole niin paljoa, mutta lataus tyssää kuin seinään, jos asiat eivät ole juuri laturin haluamalla tolalla. Pyörässä kulutuspäässäkin lienee enemmän älyä korkeampien jännitteiden ja sitäkautta riskien takia.

Comment

• <1%>
              Vakiovieras
              • 09/2021
              • 120

Yritäpä kennottaa/kennotuttaa ammattilaisella vaikka Boschin akkua. Jos suojapiirin jännite käy kerrankin nollassa, niin suojapiiri on vainaa ja akku roskiskamaa.

Eli tahallaan estetään akkujen uudelleen kennotus ja pakotetaan ostamaan uusi 850€ akku sairaaseen ylihintaan. Pelkät kennot tuollaiseen akkuun olisi alle 200€.

Se on kuitenkin hyvä muistaa että kaiken pahan alku ja juuri on niissä kiinalaisissa sähköpyörissä. 300€ kiina-akuistakin löytyy nykyään suojapiirit ja sulakkeet. Esimerkiksi Frey on nyt myynyt yli 14 000 pyörää. Yhdenkään akku ei ole palanut, vaikka näistä ei löydykään tätä hienoa akun suojapiirin itsetuhomekanismia.

Comment

• tikola
                Jäsen
                • 07/2009
                • 830

Markkinamiehet keksivät kaikenlaista meidän Tee Se Itse miesten kiusaksi ja perusteena on kuluttajan turvallisuus. Eiväthän ne ihan väärässä ole siinä, että osaamaton voi noilla jotain vahinkoa saada aikaiseksi, mutta kyllä tärkeä toinen peruste, josta he eivät puhu on markkinamiesten oma lompakko. Se on näiden autotuhopiirien takana paljon enemmän kuin kuluttajan turvallisuus

Comment

• <1%>
                  Vakiovieras
                  • 09/2021
                  • 120

Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
                  Markkinamiehet keksivät kaikenlaista meidän Tee Se Itse miesten kiusaksi ja perusteena on kuluttajan turvallisuus. Eiväthän ne ihan väärässä ole siinä, että osaamaton voi noilla jotain vahinkoa saada aikaiseksi, mutta kyllä tärkeä toinen peruste, josta he eivät puhu on markkinamiesten oma lompakko. Se on näiden autotuhopiirien takana paljon enemmän kuin kuluttajan turvallisuus
                  Normaali menettelytapa on lisätä akkuihin takuusinetti kannen ruuviin. Jos sinetti on rikottu, takuu ei ole voimassa. Itsetuhomekanismit on pelkkää taloudellisen edun maksimointia.

Yhtä kaikki, tämän foorumin käyttäjäkunnan ja joidenkin pyöräliikkeiden mielestä juurikin me tee-se-itse-miehet olemme niitä pahimpia rikollisia. Jos olet itse rakentanut/huoltanut sähköpyörääsi, puhumattakaan jos kyseessä on kiinalainen huligaanimopo, niin missään nimessä asiasta ei kannata pyöräliikkeessä mainita. Pahimmillaan kieltäydytään myymästä yleisiäkin varaosia, jos paljastuu että ne asennetaan virallisten maahantuontiorganisaatioiden ulkopuolella maahantuotuun pyörään.

Comment

• Nickname

Vähän offtopic mutta muistaakseni Velogi oli saanut kiitosta pyörähuolloilta siitä että tekee ohje videoita huoltoon liittyen, ei täällä foorumilla varmaan kovin moni katso pahalla itse pyöriään huoltavia, heitä kun on aika paljon.

Comment

• MRe
                      *****ilordi
                      • 09/2006
                      • 8612

Jotenkin veikkaan, että tee-se-itse henki on,tällä foorumilla enemmän kuin voimissaan. Suuri(n) osa huoltaa itse pyöränsä joko kokonaan tai ainakin osittain. Akkujakin voi kennottaa ja Bafangilla ajella, jos niin haluaa. Kritiikki kohdistuu siihen, että tuunaillaan mopoja, ei polkupyöriä.

Se on sitten toinen juttu, jos viesti ei mene perille, vaan halutaan uhriutua.

Se on selvä, että ns. ”merkkivalmistajat” pyrkivät suojaamaan omaa liiketoimintaansa. Niin kauan kun laitteet käyvät kaupaksi, ei heidän toimintansa muutu. Sitten taas jollain Bafangilla on eri toimintamalli, joka johtunee siitä, että ovat markkinassa jossain määrin haastajia. Ei kiinalaiset valmistajat ole sen parempia tai hyveellisempiä kuin muutkaan. Koittakaapas kennottaa DJIn dronen akku, tai hankkia siihen piraattiakku jostain.

Comment

• <1%>
                        Vakiovieras
                        • 09/2021
                        • 120

Ehkä ilmaisin itseäni epäselvästi, mutten tarkoittanut ”tee-se-itse-miehillä” sellaisia ihmisiä, jotka vaihtavat siihen marketti-Cubeensa ketjun itse, vaan vähän enemmän hc-meininkiä.

Yleisin kysymys siellä pyöräliikkeessä on varaosia ostaessa, että onko meiltä ostettu pyörä ja jos ei ole, niin mikä merkki ja malli. Sinänsä tämä on hyvää asiakaspalvelua, koska halutaan varmistua että asiakas ostaa sopivan varaosan. Jos tähän vastaat, että kiinalainen ja tiedän mitä olen ostamassa, niin on aika 50/50 suostutaanko myymään edes venttiilin hattua.

Tämä ei siis perustu pelkästään omaan henkilökohtaiseen kokemukseeni, vaan kahden muunkin bafangistin empiirisiin havaintoihin. Suositukseni tällaisia tilanteita varten on, ettei kannata paljastaa ajelevansa itse maahantuotua pyörää. Jos pyöräliikeessä aletaan kyselemään tarkentavia kysymyksiä kalustosta, niin kannattaa esittää tyhmää ja pitäytyä rauhallisena. On hyvä olla mietittynä joku alibi valmiiksi, miksei kyseessä ole heiltä ostettu pyörä. Muuten varaosat voivat jäädä saamatta. Pelkän pyyntihinnan maksaminen ei enää nykyään varaosakaupoilla riitä. Pitää täyttää myös lukuisia liikekohtaisia kriteerejä.

Comment

• tikola
                          Jäsen
                          • 07/2009
                          • 830

Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
                          Koittakaapas kennottaa DJIn dronen akku, tai hankkia siihen piraattiakku jostain.
                          Varmasti mutta esim. Makitan akkukoneisiin ja Applen puhelimiin saa erittäin toimivia piraattiakkuja. Eli markkinan kokohan sen tuon tarjonnan määrää - näkeekö joku riittävän ison liiketoimintamahdollisuuden, että viitsii selvittää kaikki merkkiakkuun liitetyt salaisuudet. Lisäksi varmaan lakipuoli pitää osata, että niitä piraattiakkuja voi kaupassa myydä.

Comment

• Nickname

Prosentti pojan kannattaa käydä vilkaisemassa foorumin muitakin osioita kuin sähkö topic, kyllä täällä on porukkaa paljon ketkä tekee muutakin kuin vaihtaa ketjua.

Comment

• Kuminauha
                              Aktiivijäsen
                              • 08/2012
                              • 2318

Alkujaan tämän lähetti <1%> Katso viesti
                              Ehkä ilmaisin itseäni epäselvästi, mutten tarkoittanut ”tee-se-itse-miehillä” sellaisia ihmisiä, jotka vaihtavat siihen marketti-Cubeensa ketjun itse, vaan vähän enemmän hc-meininkiä.

Yleisin kysymys siellä pyöräliikkeessä on varaosia ostaessa, että onko meiltä ostettu pyörä ja jos ei ole, niin mikä merkki ja malli. Sinänsä tämä on hyvää asiakaspalvelua, koska halutaan varmistua että asiakas ostaa sopivan varaosan. Jos tähän vastaat, että kiinalainen ja tiedän mitä olen ostamassa, niin on aika 50/50 suostutaanko myymään edes venttiilin hattua.

Tämä ei siis perustu pelkästään omaan henkilökohtaiseen kokemukseeni, vaan kahden muunkin bafangistin empiirisiin havaintoihin. Suositukseni tällaisia tilanteita varten on, ettei kannata paljastaa ajelevansa itse maahantuotua pyörää. Jos pyöräliikeessä aletaan kyselemään tarkentavia kysymyksiä kalustosta, niin kannattaa esittää tyhmää ja pitäytyä rauhallisena. On hyvä olla mietittynä joku alibi valmiiksi, miksei kyseessä ole heiltä ostettu pyörä. Muuten varaosat voivat jäädä saamatta. Pelkän pyyntihinnan maksaminen ei enää nykyään varaosakaupoilla riitä. Pitää täyttää myös lukuisia liikekohtaisia kriteerejä.
                              Ei kyllä ikinä kysytty mikä pyörä on, kun oon ostanu esim takapakkaa tai ulkokumia tai jarrulevyjä tai mitä tahansa, mitä kyseisen kaupan hyllystä löytyy. Kokemusta kymmenistä ostoista ja kaupoista.

Mulle kyllä yleisin kysymys on esim jarrulevyä kyselemessä, että minkälaista tarviit?

Comment

Working...