above_forum

Collapse

Oikeat rengaspaineet metsään ja tielle?

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • zchydem
    • 04/2026

Oikeat rengaspaineet metsään ja tielle?

Olen juuri aloittanut maastossa ajelun (= en tiedä mitään maastopyöräilystä) ja nyt kiinnostaisi tietää pitääkö ja kannattaako maaston lähtiessä ajaa hieman pienemmillä rengaspaineilla mm. paremman pidon saavuttamiseksi?

Onko tuohon jotain nyrkkisääntöä esim. jos rengaiden max paine on X, niin maastoon paineet X * 0.9 tjms?

Maantiellä ajaessa varmaan kannattaa laittaa renkaaseen max. paineet?
  • drop
    Aktiivijäsen
    • 09/2002
    • 2861

Ei ole mitään selkeitä kaavoja joilla laskea paineita, mutta olet oikeassa että maastossa matalammat paineet ovat suositeltavia. Sen lisäksi että matalammilla paineilla saa paremman pidon, renkaat myös rullaavat paremmin maastossa kun kumi antaa periksi pienille esteille eivätkä ne sen vuoksi hidasta yhtä paljoa.

Kun paineet ovat maastossa liian matalat tulee riski että esteet lyövät vanteille (rikkovat vanteet tai puhkaisevat sisäkumin), tai sitten renkaat rupeavat taittumaan alle. Valmistajat yleensä merkitsevät suositellut ilmanpaineet kumeihin, mutta usein niiden allekin voi mennä.

Itse olen vaan mennyt sen mukaan mikä toimii, vähennellyt paineita kunnes tuntuu että lyövät läpi tai taittuvat alle, ja sitten lisännyt vähän. Eri valmistajien kumit reagoivat eri tavalla ilmanpaineisiin, esim. vanhemmissa Schwalbeissa matalat paineet olivat ehdoton vaatimus jos halusi paljon pitoa, uudemmilla seoksilla tuo ei tunnu vaikuttavan yhtä paljoa. Eri valmistajien kumit myös taittuvat alle eri tavalla, esim. Schwalbella paineita on omassa käytössä voinut vähentää paljon alemmaksi kuin Continentalilla ennen kuin taittumista tapahtuu.

Myös kuskin paino vaikuttaa paljon paineisiin, painavilla kuskeilla iskee vanteille paljon helpommin kuin kevyillä. Samoin maasto ja ajotyyli vaikuttaa paljon...

Comment

• Vepa
      Jäsen
      • 06/2008
      • 674

Mulla on maastopyörän renkaissa paineet 2,5 bar ja maantiepyörässä 9,0-10,0 bar. Kaupunkifillarissa (jäykkäperäinen maasturi) paineet ovat 3,5 bar. Painoa mulla on liikaa, painan noin 100 kg.

Comment

• jarit

Ei kai ole olemassa näppisääntöä tähän tarkoitukseen ?
        Se riippuu renkaasta, kuskin painosta, maastosta missä mennään. Mä vedän ihan tunteella metsäreissuun jotain 1.5-1.7bar täysjoustoon, jossa on WTB Weirwolfít sisurilla ja lähden siitä laskemaan alaspäin tilanteen ja fiiliksen mukaan. Vanteelle ei saa iskeä ja vähän saa olla pelivaraakin välissä. Ajamalla sen tietää mikä tuntuu hyvälle, se on oikea paine sille renkaalle siihen tilanteeseen.

Comment

• Nufan
          Aktiivijäsen
          • 05/2007
          • 1303

Vauhti vaikuttaa myös. Jos heittää lepposta lenkkiä kivikossa kierrellen kaarrellen, voi pitää melko matalia paineita. Ja kun täräytät samaan paikkaan kovempaan, nin muutama metri ja sisuri puhki.

Itsellä tällähetkellä edessä 1.8bar ja takana 2.0, Rocket Ron 2.25 tubeless. Tosin aion tästä vielä noita paineita tiputella, jahka pääsen taas ajelemaan.

Comment

• znood
            Aktiivijäsen
            • 04/2007
            • 2201

Nyrkkisääntö on että paineet pitää hakea joka renkaalle erikseen koska renkaan kylkien paksuus, ilmatila, ajajan paino ja sisärenkaan paksuus vaikuttavat oleellisesti siihen miten rengas kantaa.

Ja ps. maantiellä(maantierenkailla) ei todellakaan kannata maksimipainetta käyttää vaan sellaista pienintä painetta joka on renkaan minimipaineen yli mutta kuitenkin tarpeeksi jotta rengas kantaa kuskin painon helposti pienillä epätasaisuuksilla.

Maastorenkaiden pumppaamisesta kivikoviksi ei ole kadulla mitään erityistä hyötyä koska rullaus ei parane lineaarisesti paineen noustessa. Toki oleellista on että kuvio ei ime tiehen kiinni.
            Vanha mutta lihava.

Comment

• JackOja
              Moottoriturpa
              • 01/2006
              • 21341

Alkujaan tämän lähetti zchydem Katso viesti
              ...Onko tuohon jotain nyrkkisääntöä...
              Alhaisin paine jolla renkaat ei puhkeile.

Comment

• Speedgoat
                Vakiovieras
                • 02/2001
                • 371

Alkujaan tämän lähetti zchydem Katso viesti
                Olen juuri aloittanut maastossa ajelun (= en tiedä mitään maastopyöräilystä) ja nyt kiinnostaisi tietää pitääkö ja kannattaako maaston lähtiessä ajaa hieman pienemmillä rengaspaineilla mm. paremman pidon saavuttamiseksi?

Onko tuohon jotain nyrkkisääntöä esim. jos rengaiden max paine on X, niin maastoon paineet X * 0.9 tjms?

Maantiellä ajaessa varmaan kannattaa laittaa renkaaseen max. paineet?
                Yleisellä tasolla fillarin renkaisiin pätee sama kuin auton renkaisiin: mitä enemmän kuormaa (=painavampi kuski), sen enemmän painetta tarvitaan. Seuraavaksi tärkein tekijä on valinta renkaan asennus vanteelle: sisurilla vai ilman? Tubeleksella voi ajaa huomattavasti alhaisemmilla paineilla, kuin vastaavalla renkaalla sisurin kanssa.

Itse ajan Contin Mountain Kingillä, sisärenkaan kanssa. Painoa about 85, painetta edessä 2,2-2,4 ja takana 2,6-2,8. Sanoisin nyrkkisääntön, että yli 3 baria on jokatapauksessa aina liikaa. Noilla paineilla ajo sujuu jo ok, eikä paikkauksen tarvetta juuri ole ollut (ehkä se tärkein kriteeri alllekirjoittaneella). Jos kuskilla on painoa 60 kiloa, niin silloin mennään jo alle 2 barin ainakin edessä.
                *** The Goat ***

Comment

• zchydem

Kiitokset kaikille nopeista vastauksista! Enköhän pikkuhiljaa sitten löydä sopivat paineet metsään.

Comment

• Vepa
                    Jäsen
                    • 06/2008
                    • 674

Alhainen paine voi olla venttiilivarrelle kohtalokas

Vielä lisäkommenttina seuraavaa. Multa vannenauha repi venttiilivarren irti. Syyksi en keksi mitään muuta kuin liian alhaisen rengaspaineen.

Comment

• Speedgoat
                      Vakiovieras
                      • 02/2001
                      • 371

Alkujaan tämän lähetti znood Katso viesti
                      Ja ps. maantiellä(maantierenkailla) ei todellakaan kannata maksimipainetta käyttää vaan sellaista pienintä painetta joka on renkaan minimipaineen yli mutta kuitenkin tarpeeksi jotta rengas kantaa kuskin painon helposti pienillä epätasaisuuksilla.
                      Tuoreena crossari omistajana ihmetyttää cc- ja maantierenkaiden sopivat ilmanpaineet. Crossarissa on tällä hetkellä alla 35 milliset contit ja tarkoituksena on myös ostaa 25 milliset maantierenkaat. Paljonko noihin tarvii painetta? Ajattelin itse laittaa cc-kumeihin jotain 3,5-4 baria, mutta maantierenkaista ei ole mitään käsitystä. Painoa 85 kg ja krossarilla liikkuminen tapahtuu asfaltti/ulkoilutie/metsäautotieympäristössä. Maantiekumeilla luonnollisesti vain asfaltilla.
                      *** The Goat ***

Comment

• tienlaita

25-28mm aikoinaan pumppasin aina 8. Nehän toimii kyllä 5 barillakin. Itse olen kevyt 70kg.

Oikeaa ei ole, vaan laittaa riittävästi eli paljon ja kun tuntuu siltä että täristää liian usein (se tappaa vauhdinkin, ei rullaa) ja on vähemmän mukavaa, ei kun siitä sitten suhauttamaan pois niin paras löytyy.

Mitä kapeampi rengas, sitä enemmän tarvitsee painetta. Mutta kyllä 8 barilla ajelee jo kaikkein kapeimmillakin. Kapeitten kanssa on sikäli helppoa, että vaikea niitä on täristävän kovaksi pumpata. Ne joustavat kovinakin, vaikkakin jouston määrä on kovin pieni. Leveämmillä täyttö onkin sitten enemmän taidetta: helposti laittaa liikaa. Leveät renkaat rullaavat parhaimmillaan erittäin hyvin varsin huonoillakin teillä. Mutta ei pelkästään leveydestä: täytyyhän renkaan olla kevyt ja hyvin rullaavaa tyyppiä myös.

Rengas on mitä järkevin jousitus etenemisen kannalta, koska siinä edes haarukkaan ei välity tärinää.

Retkipyörässä jota olen nyt vain käyttänyt, on Marathon Supremet 40mm. Ne tuntuvat ihan tarpeeksi kapeilta kaikin puolin. Vauhdikkaat. Paineet siinä jossain 3,5 bar. (Pitäisi mitata paine jotta voisin sanoa tarkasti - jossain toisessa ketjussa sanoin että 5 bar =) Painavat vain 500g.
                        Last edited by Vieras; 25.05.2011, 14.35.

Comment

• Jani R.

Alkujaan tämän lähetti Speedgoat Katso viesti
                          Tuoreena crossari omistajana ihmetyttää cc- ja maantierenkaiden sopivat ilmanpaineet. Crossarissa on tällä hetkellä alla 35 milliset contit ja tarkoituksena on myös ostaa 25 milliset maantierenkaat. Paljonko noihin tarvii painetta?
                          Michelin Pro 3 Race (23 mm) -paketin kyljessä suositellaan 7 bar 70 kiloiselle ja painavampi voi laittaa vähän enemmän (8 bar). Olen 68-69 kiloisena kokeillut että rauhallisessa ajossa minimipaine on jossakin n. 5,5 barin paikkeilla, eli sen mitä saa huonolla minipumpulla rengasrikon jälkeen pumpattua. Hyvällä minipumpulla taas saa 8 baria renkaaseen. Omalla kohdallani sopiva paine on n. 6,5 - 6,8 Bar.

Joillekin 25 mm renkaille suositellaan 7 barin paineita.

Alkujaan tämän lähetti Speedgoat Katso viesti
                          Ajattelin itse laittaa cc-kumeihin jotain 3,5-4 baria, mutta maantierenkaista ei ole mitään käsitystä. Painoa 85 kg ja krossarilla liikkuminen tapahtuu asfaltti/ulkoilutie/metsäautotieympäristössä. Maantiekumeilla luonnollisesti vain asfaltilla.
                          Aloita maantiekumeilla 7-8,5 barista tai hieman alle sen mitä renkaan kyljessä tai paketissa suositellaan. Laske paineita jos pompottaa tai on liian kova. Nosta paineita jos uhkaa tulla snake bite, eli katukivetys iskee töyssyssä vanteelle asti.
                          Last edited by Vieras; 29.06.2011, 10.23.

Comment

• AK-87

Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
                            Alhaisin paine jolla renkaat ei puhkeile.
                            Hyvin puhuttu Lisäisin vielä, että kannattaa tarkkailla myös sitä renkaan taittumista vanteen alle.

Mä oon tän kevään harjotellut tubeless-renkaita, jotka sitten on paineiden kans vielä ihan oma lukunsa. Etenkin nämä semighettoviritykset.

Comment

• Glaciesvir
                              Vakiovieras
                              • 03/2008
                              • 169

Aiemmin pidin maantiepyörässä 8,5-9 baria vaikka nykyisissä lukee kyljessä max 11 bar. Useamman rengasrikon jälkeen kyllästyin ja tiputin paineet 7 barin tasoon. En huomaa eroa rullaamisessa, mutta renkaat ei ole niin herkät rikkoutumaan. Tiedä sitten oliko tulkintani rengasrikkojen syystä oikea vai oliko vaan huonoa tuuria, mutta paineiden noston ajankohta lisäsi minulla rengasrikkoja selvästi.

Comment

Working...