above_forum

Collapse

Lihaskunto

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • Slatan
    Vakiovieras
    • 04/2016
    • 186

Cantrek: Nettikeskusteluissa on tapana tyrmätä kaikki muu paitsi oma tapa

Täällähän on niputettu, että maksimivoimatreeni vajailla toistoilla on ainoa oikea tapa. Muuten ei pystytä ajamaan fillarilla ennen tai jälkeen puntin, kun jalat on jumissa. Itse oon tehnyt kaikkea muuta kuin tuota vajaiden toistojen maksimivoimatreeniä eli tehnyt siis kuntopiiriä, 8-12 sarjoja loppuun asti (bodaustyylinen harjoittelu?), myös pitkiä sarjoja. Nämähän kehittää ymmärtääkseni ns. Kestovoimaa (mikä lie oikea termi). Mielenkiintoista on se, että minulla ei ole mikään ongelma ajaa fillaria punttitreenin jälkeen. Pk-lenkki puntin jälkeisenä päivänä toimii suorastaan erinomaisesti. Tästä olen omalla kohdallani tehnyt johtopäätöksen, että ehkäpä tuo kestovoiman treenaaminen on hyödyttänyt puntin ja fillaroinnin yhdistämisessä? Jatkossakin aion treenata lihaskuntoa mahdollisimman monipuolisesti. Teen siis pitkiä sarjoja ja bodaustyyppisiä sarjoja sekä myös kuntopiiriä. Mutta uutena juttuna aion tehdä myös näitä maksimivoimatreenejä vajailla toistoilla. Ne kuulostivat järkevälle, mutta pelkästään niiden varaan en usko. Eli parin kolmen kuukauden jaksoissa harjoittaen eri ominaisuuksia ja tietty fiiliksen mukaan.

Comment

• hannupulkkinen
      Yligentlemanni
      • 05/2002
      • 6906

Alkujaan tämän lähetti Cantrek Katso viesti
      On outoa miksi monilla on jokseenkin kielteinen suhtautuminen "bodaus" tyyliseen voimaharjoitteluun.
      Voisikohan johtua siitä, että tämä foorumi on täynnä fillaristeja ja jokainen ylimääräinen kilo ahistaa vähän enemmän ylämäessä.
      Jos et aja et voi ottaa!

Comment

• brilleaux
        Palstajyrä
        • 07/2009
        • 4572

Lihaskunto

Alkujaan tämän lähetti Slatan Katso viesti
        . Eli parin kolmen kuukauden jaksoissa harjoittaen eri ominaisuuksia ja tietty fiiliksen mukaan.
        Kuten toimitaan voimapainotteisessakin treenaamisessakin. "Bodaustyyliset" jaksot kuuluvat myös voimapainotteiseen treeniin, perus- ja maksimivoimakauden ohella.
        Varioiminen kuuluu voimatreeniin. Hyvin oleellisesti.
        Vääriä käsityksiä näyttää olevan myös voimapainotteisesta treenaamisesta liikkeellä.

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

Comment

• Hattala
          Vakiovieras
          • 08/2018
          • 56

Bodaustyylinen treeni ei missään nimessä ole huono juttu sinänsä. Mutta tosiaan jos halutaan pysyä kevyenä (ei olla plussakaloreilla) niin en näe itse ainakaan erityisen järkevänä hakata päätä seinään lihaskasvuun tähtäävällä treenillä, jos päälaji on joku muu.

Sitten jos jotain yksittäistä lihasryhmää halutaan kehittää niin fiksuahan se olis bodaustyppisesti harjoittaa ja syödä tarpeeksi että sinne voi sitä uutta lihasta ilmaantua.

Muutenkin jos on pelkkä punttipena (naturaali), niin monesti toimiva systeemi on ”voimabodaus” eli 1-2 isoa liikettä alle (mm. Hormonaalinen boosti) ja päälle hakataan bodysarjoilla lihakset loppuun.

Comment

• BR1
            Vakiovieras
            • 08/2016
            • 91

Alkujaan tämän lähetti Cantrek Katso viesti
            On outoa miksi monilla on jokseenkin kielteinen suhtautuminen "bodaus" tyyliseen voimaharjoitteluun.
            Mä luulen, että olet ymmärtänyt asian vähän yksipuolisesti. Konteksti ja lähtökohta kun on ollut pyöräilyn ohella tai enemmänkin useimmilla sen ehdoilla reenaaminen. Itse en esmes reenaa jalkoja salilla koskaan, koska pallopeleistä johtuen ne ovat vahvat ja kimmoisat muutenkin. Muuta kroppaa reenaan enemmän bodaus kuin voima tyyppisesti. Eli useimmiten teen noin kaseja salilla, vaikka harvemmin väsytän lihasta loppuun, koska jumi ja kipu.

Comment

• markkut
              Vakiovieras
              • 06/2009
              • 436

Jumit, tukot, domssit... Joka keskusteluun pitäisi varmaan ensin määritellä sanakirja, että puhutaan samoista asioista.

No, kyse oli kuitenkin siitä, että punttitreeni haittaa pyörätreeniä seuraavana päivänä. Kaikkien ominaisuuksien kehittäminen samaan aikaan on vaikeaa, joten harjoittelun kausittaminenhan tähän on tietysti ratkaisu. Eli voimakaudella saa haitatakin ja pyörätreenit pidetään kevyempinä. Joitain tapauksia sivusta seuranneena olen huomannut, että voi olla urheilijalle tosi vaikea laittaa päälajia säästöliekille ja antaa siinä tason jopa vähän pudota siksi aikaa, kun lajin kannalta tärkeitä ominaisuuksia kehitetään oheistreenillä. Jos ei satu olemaan ihan kunnollisessa yksilöllisessä valmennuksessa, niin voi olla käytännössäkin melkein mahdotonta tällaista järjestää. Lajitreenien vetäjää ei ehkä kiinnosta, millainen punttipäivä kullakin on edellisenä päivänä ollut. Saattaa päteä pyöräilyyn ja porukkalenkkeihinkin?

Tuossa aiemmin oli jotain suhteellisia voimatasotavoitteita eri profiilin pyöräilijöille. Tuntui vähän hassulta, että mäkimiehellä olisi pienempi kehonpainoon suhteutettu voiman tarve. Eivätkös mäkimiehet ole kevytrakenteisia ja kevyet kaverit ovat yleensä nimenomaan kehonpainoon suhteutettuna vahvempia. Guuglasin maantiepyöräilyn lajianalyysin, josko sieltä löytyisi lopullinen totuus:

Kyllä siellä maksimivoima ja voimaharjoittelu pariin kertaan mainitaan, mutta ei sitä millaiset voimatasot pitäisi olla, eikä sitä, miten ne hankitaan. Eli vissiin se on sitten ihan sama, miten pyöräilijä salilla pumppailee.

Comment

• markkut
                Vakiovieras
                • 06/2009
                • 436

Alkujaan tämän lähetti BR1 Katso viesti
                Itse en esmes reenaa jalkoja salilla koskaan, koska pallopeleistä johtuen ne ovat vahvat ja kimmoisat muutenkin.
                Usein kuultu ja melkoisen hönö lausahdus. Pallopelien pelaaja varsinkin hyötyy jalkojen voimatreenistä. Esimerkkinä vaikka sulkapallon huipulta Lee Chong Wei, joka tiettävästi kyykkäsi yli 3 kertaa oman kehonpainonsa. Se voima ei tullut sulkapalloa pelaamalla.

Comment

• BR1
                  Vakiovieras
                  • 08/2016
                  • 91

Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
                  Usein kuultu ja melkoisen hönö lausahdus. Pallopelien pelaaja varsinkin hyötyy jalkojen voimatreenistä. Esimerkkinä vaikka sulkapallon huipulta Lee Chong Wei, joka tiettävästi kyykkäsi yli 3 kertaa oman kehonpainonsa. Se voima ei tullut sulkapalloa pelaamalla.
                  Nuorena kyykkäilin 150kg:lla sarjoja. Joskus keski-iällä kokeillut ja edelleen voimatasot normi ketjunpyörittäjää selvästi korkeammalla ja rykäisywatit myös, joten menen tällä tavalla.
                  Olen muuten imarreltu, että vertaat minua johonkin sulkkishuippuun, itse kun lähinnä höntsäilen.

Comment

• markkut
                    Vakiovieras
                    • 06/2009
                    • 436

Imartelu kannattaa aina.

Pakko oli tuota lausahdusta noin yleisemmin kommentoida, kun sitä niin usein kuulee. Höntsäilijä voi tietenkin treenata ihan mitä vaan ja kannattaa käyttää vapaa-aikansa sellaiseen toimintaan, josta tykkää. Höntsätreenistä on vain hankala kehittää kovin viihdyttävää nettivääntöä, kun kaikki käy ja pääasia että on kivaa.

Comment

• brilleaux
                      Palstajyrä
                      • 07/2009
                      • 4572

Mä olen aina ihannoinut painonnostajia. Toisessa ketjussa kun aihe tuli löyhästi esille niin tulipa mieleen; katsokaa tekniikkaa. Arvostan suuresti:

Comment

• markkut
                        Vakiovieras
                        • 06/2009
                        • 436

Kova-Lü Xiaojun oli muuten jo viime vuonna ikänsä puolesta oikeutettu kisaamaan Masters- eli aikuisurheilusarjoissa. 171 kg tempaus ja 207 kg työntö M35 alle 81-kiloisten sarjaan ovat varmaan sellaiset ikämiesennätykset, ettei niitä riko kukaan koskaan.

Comment

• JackOja
                          Moottoriturpa
                          • 01/2006
                          • 21252

Toi tekniikka on hankittu virumalla rääkättävänä jossain leirissä tai kellarissa sylivauvasta asti. Heinää ja tabuja popsimalla. Miettikääpä sitä, sohvaperunat.

Comment

• markkut
                            Vakiovieras
                            • 06/2009
                            • 436

Virallinen kiinalainen totuus on, että on virunut rääkättävänä vasta 13-vuotiaasta, ei sylivauvasta. Tabujen syönti... todennäköisesti jotain joo, mutta eipä ole Lü kärähtänyt, eikä ole kovin moni muukaan kiinalainen. Entisissä Itä-Blokin maissahan on viime vuosina kärytty ihan niistä samoista DDR:n aikaisista mömmöistä, mutta ehkä Kiinassa ollaan sillä(kin) rintamalla fiksumpia.

Aika epätodelliset voimathan Xiaojunilla on. Tämän pätkän aikaan nosti 77-kiloisissa:

Comment

• OJ
                              Veteraani
                              • 03/2003
                              • 5257

Alkujaan tämän lähetti BR1 Katso viesti
                              Mä luulen, että olet ymmärtänyt asian vähän yksipuolisesti. Konteksti ja lähtökohta kun on ollut pyöräilyn ohella tai enemmänkin useimmilla sen ehdoilla reenaaminen. Itse en esmes reenaa jalkoja salilla koskaan, koska pallopeleistä johtuen ne ovat vahvat ja kimmoisat muutenkin. Muuta kroppaa reenaan enemmän bodaus kuin voima tyyppisesti. Eli useimmiten teen noin kaseja salilla, vaikka harvemmin väsytän lihasta loppuun, koska jumi ja kipu.
                              Kyllä kyykkyä pitää tehdä jos salille asti jaksaa vaivautua.

Itse tuli tehtyä kyykkyä ihan levytangolla ja telineestä ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Painot olivat pienet ja tein 5x5 setin, mutta ei auta, jalat on ollu pari päivää aikas kipeät. On varmaan parempi pitää kyykyt ohjelmassa säännollisesti ettei tarvitse kipuilla ihan jatkuvasti.
                              6.7 WTF/kg

Comment

• tri-nisti
                                Vakiovieras
                                • 10/2019
                                • 174

Kyykkyä kans aloitellut ja eilisen jäljiltä hieman kipeänä on persaukset ja sisäreidet, etuset ei yhtään.

Comment

Working...