Terva voiteet toimii tosiaan uudella lumella ja +-0 tienoilla ehkä paremmin kuin synteettiset , tervapohjaisilla on vanhalla lumella siirtumis ongelma ne luistavat taakseppäin , kun taas synteetiset on paremmin paikoillaan pysyviä. Fluori pitoiset voiteet on välillä pop ja välillä out. Fluori voiteilla ei sen parempaa pitoa saa,mutta liukkautta kylläkin ja taas tuolla ongelma kelillä ei jäädy helposti. Väittäisin kuitenkin tavallisen hiihtäjän pärjäävän erittäin hyvin pelkillä synteetisillä purkkivoiteilla . tällä hetkellä ei kaikki voidevalmistajat taida edes valmistaa fluoripitoisia voiteita.
Hiihto: voitelu
Collapse
X
-
Kiitos taas kaikille vastauksista.
PMT:n ehdottamaa voiteluvaihtoehtoa voisi ehkä kokeilla viikonlopuksi jos ei mitään uutta purkkia tule ostettua. Nyt on tytön suksissa tuota Universalia pohjassa ja tämän päivän kisaan ei ehdi töiden jälkeen pistää koko voitelua uusiksi, korkeintaan jotain uutta voidetta voisi vetää päälle.
Se on vielä hieman epäselvää, että olisiko joku yksi tai kaksi purkkivoidetta, jotka kannattaisi ostaa entisten lisäksi, jotta suksi toimisi hyvin uudella lumella. Mitä esim. Rimpiläisen mainitsema F-porkkana tarkoittaa suomeksi ja olisiko se hyvä uuden lumen voide? Entä löytyykö Startin valikoimista hyvää uuden lumen voidetta pikkupakkasille?MC Kramppi
pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)
Comment
-
F-porkkana on fluorimalli porkkanasta. Ja porkkana taas on Vauhdin lähes legendaarinen pikkupakkasen ja vanhalla lumella vähän isommankin pakkasen pitovoide, oranssi väriltään. Muutaman asteen pakkasessa f-porkkanalla saa kyllä suksen pitämään uudella lumella.Alkujaan tämän lähetti Portti Katso viestiSe on vielä hieman epäselvää, että olisiko joku yksi tai kaksi purkkivoidetta, jotka kannattaisi ostaa entisten lisäksi, jotta suksi toimisi hyvin uudella lumella. Mitä esim. Rimpiläisen mainitsema F-porkkana tarkoittaa suomeksi ja olisiko se hyvä uuden lumen voide? Entä löytyykö Startin valikoimista hyvää uuden lumen voidetta pikkupakkasille?
Startin pitovoiteista ei kai voi sanoa muuta kuin että pysy erossa. Luistot on oivallisia.Kaar ittelles vaa
Comment
-
-
Pekka L asiaa jo suomensikin, mutta tässä vielä varmuuden vuoksi.Alkujaan tämän lähetti Portti Katso viestiKiitos taas kaikille vastauksista.
Mitä esim. Rimpiläisen mainitsema F-porkkana tarkoittaa suomeksi ja olisiko se hyvä uuden lumen voide?
F-Porkkana
Legendaarinen Porkkana
.. ja nyt hiihtämään!
Comment
-
Nyt voi olla tyhmä kysymys, mutta kysyn silti. Kuinka usein karhennatte pitoalueen hiomapaperilla? Joka pitovoitelukerralla vai vain kerran? Pitovoiteluohjeissa tuo aina mainitaan tehtäväksi, muttei kerrota tehdäänkö se joka kerta. Jos joka kerta hioo, voidepesähän kuluu siinä aina vain syvemmäksi
Miksi vasta tuplaviskin jälkeen sanot mulle Rakastan sua?
Comment
-
Eilen tuli kokeitua erilaista luistovoitelua kuin ennen pakkaskelille. Keli -15, kuiva pakkasilma ja lumi erittäin kuivaa uutta suksen alla narisevaa pakkaslunta. Tähän asti yrittänyt mennä sininen + LF vihreällä, mutta välillä on kyllä tökkinyt huolella ja luisto on ollut olematon. Eiliselle laitoin 2 x sininen ja siihen LF grafiitti niskaan. Sininen normaalisti, lämpimänä siklaus ja harjaus. LF grafiitti levitys ja raudoitus normaalisti, heti lämpimänä siklaus ja huolellinen harjaus nylonilla. Lopuksi annoin suksen jäähtyä ja vetäisin pehmeällä messinkiharjalla muutaman kevyen vedon kärjestä kantaan ja pyyhin mikrokuituliinalla. Ja voi helevetti, eka kertaa sukset luisti kunnolla tämmösellä kelillä (ei nyt ihan niin hyvin kuin paremmilla keleillä), pystyi liuttamaan rennosti eikä tökkinyt yhtään.Freude am Fahren.
Comment
-
Vauhdin keltainen fluoripurkki on pätevää nollan tuntumassa ainakin jos latu ei ole kovin liipalla. Rode Multigrade on hyvä yleisliisteri, itse asiassa oikeinkin hyvä.Alkujaan tämän lähetti Peregrinus Katso viestiVauhdin porkkana on toiminut mainiosti pakkaskeleillä -2/-10. Mutta mitkä purkkipidot ovat hyväksi havaittuja lämpimämmillä keleillä ja mikä mahtaisi olla toimiva yleisliisteri?
Vai pitääkö rynnätä ostamaan pitopohjasukset.
Pitoaluetta ei ole tarvis karhentaa joka kerta. Sanoisin näin ympäripyöreästi, että aika ajoin. Jos poistaa pitovoiteet kokonaan, voi samalla karhentaa vähän lisää.Kaar ittelles vaa
Comment
-
Monella merkillä lienee hyviä lauhemman kelin purkkeja. Hyväksi havaittuja mm. Vauhti ja Rode. Jatka Vauhdin linjoilla jos merkkiä jo valmiiksi.
Toimiva yleisliisteri on universal.
Pitoalueen karhennusta ei tarvitse tehdä kerran tai kerran vuodessa jos tuntuu että karhennus kulunut esim. metallisiklin vaikutuksesta.
µ
Comment
-
Portti,hain viikolla roden pitovoidetta testiin juuri alkuviikon lumisateille/uudelle lumelle,pelas kuin unelma verrattuna startin vastaaviin joilla olen räpistellyt vuosikaudet,ei turhaan ole rodea kehuttu.Sininen olisi ollut hankinnassa mutta hyllyssä ei ollut muuta kuin lilaa eli hieman lämpimämmälle kelille mutta toimii näin 5-6 asteen pakkasessa näköjään hyvinKärkkäiseltä hain eikä taida lisää sinistä tulla hyllyyn,päivän lehdessä ilmoitettiin 800 velkojan peräävän rahojaan,kai se roden maahantuojakin on siinä listassa.Leppäsellä näyttää olevan myös edustus...
Comment
-
Se on jännä homma havaita, että suksi saattaa luistaa sitä paremmin, mitä vähemmän pohjassa on voiteita. Messinkiharjaa tai rosteria kun käytät vielä roheemmin, niin tulos ei kun paranee. Itse vedän rosterilla niin kauan että ei enää tunnu vastusta. Sitten kun näin "voitelee" muutaman parin ja kokeilee niitä, saattaa tulos olla hyvä. Parhaat luistot olen saanut Peltosen punapohjalla (vesikelin suksi).Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viestiJa voi helevetti, eka kertaa sukset luisti kunnolla tämmösellä kelillä (ei nyt ihan niin hyvin kuin paremmilla keleillä), pystyi liuttamaan rennosti eikä tökkinyt yhtään.
Comment
-
Ehkä tyypillisin asia missä menee kokemattomalla metsään, etenkin pakkaslumella: Voidetta jää liikaa pohjaan. Rosteri on mielestäni parempi, sitä ei voi käyttää liian kovaa. Jouhi on pehmeämpi. Nylonilla viimeistely harjaus.Alkujaan tämän lähetti Tauno Katso viestiSe on jännä homma havaita, että suksi saattaa luistaa sitä paremmin, mitä vähemmän pohjassa on voiteita. Messinkiharjaa tai rosteria kun käytät vielä roheemmin, niin tulos ei kun paranee. Itse vedän rosterilla niin kauan että ei enää tunnu vastusta."Lapasesta lähti..."
Comment
-
Joo otin aika varovasti tuolla messingillä (en painanut juuri ollenkaan ja en tehnyt edestakaista liikettä), koska hajin sen tunti ennen voitelun aloittamista kaupasta ja tähän asti olen käyttänyt vain Vauhdin nylon-harjaa, nyt ostin tuon Vauhdin messinkiharjan viimeistelyyn. Eli metalliharjalla viimeistely on ihan uutta mulle. Oli mulla ennen halpa ja paska messinkiharja, mutta en osannut käyttää sitä oikein ja se oli myös aika kova. Tämä vauhdin harja on todella pehmeä, mitä nyt kokeilin monenmerkkisiä harjoja käsissä ja tuntuu sormenpäihin eniten rosteriharjalta, kai se sitten on nimenomaan viimeistelyyn tarkoitettu. Rosteriharjat oli vaan aika köhköh suolasen hintasia, niin jäi toistaseksi hyllyyn.Alkujaan tämän lähetti Tauno Katso viestiMessinkiharjaa tai rosteria kun käytät vielä roheemmin, niin tulos ei kun paranee. Itse vedän rosterilla niin kauan että ei enää tunnu vastusta. Sitten kun näin "voitelee" muutaman parin ja kokeilee niitä, saattaa tulos olla hyvä.
Vois koittaa tosiaan tuohon mun pakkaskelin reseptiin harjata vielä enemmän messingillä viimeistelyksi ja vaikka jäähdyttää suksi ulkona kunnolla ennen sitä. Nyt annoin jähtyä voitelutelineessä n. 10 minuuttia. Tuo "niin kauan, että ei tunnu enää vastusta" kuulostaa järkeenkäyvältä.
Nykyään tulee hiihdettyä sen verran useasti, että voi uhrata jonkun lenkin mahdolliseen huonoonkin luistoon, kun hakee eri keleille voiteluja kohdalleen tekemällä kokeiluja (kuitenkin jollain lailla perusteltuja eikä mitään älyvapaata).Freude am Fahren.
Comment

Comment