Kuten otsikko kertookin vaiva on ikävä ja paha. Tarkkaan ottaen väliliha on vereslihalla ollut jo pitkään. Satuloita on vaihdettu ja bepantholia menny monta tuubia kesän aikana. Ajettu on lähes 1300 kilometriä 25km kertalenkeillä, kun pidempää matkaa ei yksinkertaisesti väliliha kestä. Vaippahousuja on. Olen jopa kokeillut silikoonipehmusteita, mutta mikään ei tunnu auttavan. Onko se vaan pidettävä pitempi ajotauko vai onko jotain taikakeinoa saada pyöräilya siedettäväksi.
Peppu kipeytyy ajaessa.
Collapse
X
-
Kuulostaa tutulta, painin samanlaisten ongelmien kanssa keväällä. Mulla auttoi seuraava resepti. Paikat ensin kuntoon levolla (reilu 2viikkoa katsomattakaan pyörään päin), sillä välin hyvää aikaa tilata kunnon satula. Itse päädyin monien jahkailujen jälkeen Brooksiin. Mittasin istuinluut ja sen perusteella päättelin että Team pro on SE satula. Päivääkään en ole katunut tekoa. Voi sanoa että jopa pelasti harrastuksen. Eli riittävän leveä, ei tietenkään liian leveä, satula joka tukee istuinluihin, kova (usko pois, estää hiertymiset) ja oikean mallinen. Varmasti on ihmisiä jotka pytyvät ajamaan satulalla kuin satulalla. Mutta sitten on meitä vähemmän onnekkaita joille saattaa tulla suurikin ongelma kyseisestä asiasta. Eli jos Brooksit on vielä testaamatta niin suosittelen vilpittömästi kokeilemaan. Vähän aikaa menee totutellessa nahkajakkaran liukkauteen ja kovuuteen. Ja aina ennen ajoa kun muistaa sipaista kriittisille aluielle valkovaseliinia ja ajon jälkeen bepantheenia jos tarvis. Tässä mun 5centtii...
Comment
-
sopiva istuin
Mä suosittelen vauvan "Skin repair"-voidetta ( marketin vauva-osastolta), ja toinen mikä on hyvä on Scheriproct pukamavoide ( apteekista ilman reseptiä, on parempi kun reseptillä saatavat). Itsellä hiertymät on parantuneet noita käyttämällä vaikka olen lenkkiäkin ajanut.
Olen myös "sopiva satula"-neuvon kannalla, itsekin kävin läpi monta ( ja pirun kallista!) satulaa ennenkuin se "yksi ja ainoa oikea" löytyi. Kokeilin myös kaksia vaippahousuja päälekkäin, se tuntui parin lenkin ajan hyvältä, mutta sitten alkoi painaa ja tuntua epämukavalta. Voisi kokeilla "paranemisvaiheessa" mutta ei kaksilla pöksyillä kesällä pysty ajaan, hiostaa ja paistuu.
Comment
-
Minkälainen satula on nyt alla?
Jos väliliha hankaantuu on satulan leveydessä/muotoilussa/asennossa/pehmeydessä jotain vikaa - tai sitten istuma-asennossa satulan päällä.
--- vai voiko pyöräilyhousut pönköttää niin että sattuu? Eihän siellä pyöräilyhousujen alla ole alushousuja?
Kovin pehmeään satulaan saattaa upota niin paljon, että alkaa hangata. Kesällä vaihdoin vanhan satulan uuteen samanlaiseen, kun vanhan rakenteet alkoivat romahtaa istuinluiden kohdalta.
"it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"
Comment
-
Heitän saman jonka toiseen vastaavaan kyselyyn jokin aika sitten. Noin pahat ongelmat vaivaisilla 25km lenkeillä ei kyllä korjaannu satulaa vaihtamalla vaan jotain on pielessä pahemmin. Joko satula tai ajoasento on ihan pielessä. Pyydä kaveria ajamaan takanasi ja katsomaan ettei takamus keiku polkiessa, se on helpoin tapa saada ruvelle noin lyhyellä matkalla. Sitten kannattaa seuraavaksi katsoa istutko oikeassa kohdassa satulaa.
Comment
-
perskohtaista
Niin..."ei korjaannu satulaa vaihtamalla, joko satula tai asoasento"...eli aivan hyvin voi korjaantua satulaa vaihtamalla!? vai mitä meinaat noilla lauseilla..Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti. Noin pahat ongelmat vaivaisilla 25km lenkeillä ei kyllä korjaannu satulaa vaihtamalla vaan jotain on pielessä pahemmin. Joko satula tai ajoasento on ihan pielessä. Pyydä kaveria ajamaan takanasi ja katsomaan ettei takamus keiku polkiessa, se on helpoin tapa saada ruvelle noin lyhyellä matkalla. Sitten kannattaa seuraavaksi katsoa istutko oikeassa kohdassa satulaa.
Itellä alkoi kyllä olla tuskaista jo ihan heti niillä ei-sopivilla ( kova ja kapea) satuloilla, ja väärä suunta oli kokeilla aina vaan "hienompaa ja kalliimpaa" - kuvittelin että ne on paremmat.
"Oikea kohta" on sekin pers´kohtainen käsite. Mun on pakko istua "vinosti" toisella kankulla, ihan keskellä ei vaan pysty!!! oli satula mikä tahansa. Mutta olen siis täti-ihminen, vaikka sinänsä ongelma lienee samansuuntainen.
Muistan että jossain vaiheessa ennen tämän hyvän pehmukkeen löytymistä neuloin itse housupehmikkeen sivuille vielä lisä-pehmikkeet, ja huomasi jo housujen kulumisestakin että ihan vinosti mä istun. Mutta löytyi kuitenkin se oma asento, ei sen tarvitse olla "sääntöjen mukainen".
Kamalan vaikea näin kirjeitse varmaan selvitää ongelmaa, joku voisi todella katsoa sitä ajoasentoa kuitenkin.
Comment
-
Silloin kun se hanuri on oikeesti kipeä se sattuu melkein heti kun istahtaa satulaan. Ei ole aina vain väärästä satulasta kiinni, itellä ainakin tulee keskikesällä helpommin hiertymiä kun joka paikka on hiessä. Toisaalta sitten kun hiertymää ei ole sillä samalla satulalla voi istua vaikka koko päivän ilman kipuja. Suosittelen lepoa siihen asti että paikat ovat parantuneet.
Comment
-
Kyllä mä vähän suosittelisin katsoman vielä sitä satualan paikkaa ja asentoa. Juuri viikonloppuna routessa poljin viimeiset 60km perse hiekassa ja siitä huolimatta nahka säilyi ehjänä. Kun se perse pysyy polkiessa paikoillaan, ei edes hiekka näköjään tuollaisella matkalla hierrä nahkaa puhki. Piti kyllä oikein keskittyä puhtaaseen pyörittämiseen, kun tiesi, että säämiskä oli muuttunut vesisateessa santapaperiksi.
Comment
-
Kiitos kaikille vastauksista. Laskin hieman satulaa ja odottelen pari päivää, että hieman ärtyminen häviää.
http://www.ebay.com/itm/New-Full-Car...:X:AAQ:US:1123
Tollainen satula on alla ollut nyt viimosen kuukauden ja pyöränä tosiaan kona jake cc. Sitä ennen ajelin nishikin 401 hybridillä ja sen perus suhteellisen pehmeellä satulalla.
Comment

Comment