above_forum

Collapse

Jousituksen pienet kysymykset

Collapse
X
 
  • Aika
  • Show
Clear All
new posts

  • Doc.blob
    replied
    Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Aika hyvänkuuloinen paketti toi, mutta sama homma, fyffe ei kasva puissa ? Toki nyt kun laitoin tuon Super Deluxen kiinni niin on ainakin pakko huollattaa toi keula, aika paskassa kunnossa se iskari olikin jo, huomaa parhaiten kun laittaa uuden vaikka laitoin sinne vasta perussäädöt. 2000km/vuosi on kumminkin pitkä aika jousitukselle ilman huoltoa ?
    Juu. Toi MRP:vaimennin kumosi kaiken mitä luulin tietäväni jousituksesta. Luulin ,et compressio (varsinkin hidas)vie alkuherkkyyden. Osoittautui mutu luuloksi.
    olen niin vaikuttunut tosta MRP:n toiminnasta ,et nyt pitää yrittää saada massit kasaan MRP Hazzard iskariin progresiivisella jousella.
    edit: niin ja parempi ilmajousi bomberiin. 170mm ois hjyvä.

    Leave a comment:


  • Bndit
    replied
    Aika hyvänkuuloinen paketti toi, mutta sama homma, fyffe ei kasva puissa ? Toki nyt kun laitoin tuon Super Deluxen kiinni niin on ainakin pakko huollattaa toi keula, aika paskassa kunnossa se iskari olikin jo, huomaa parhaiten kun laittaa uuden vaikka laitoin sinne vasta perussäädöt. 2000km/vuosi on kumminkin pitkä aika jousitukselle ilman huoltoa ?

    Leave a comment:


  • Doc.blob
    replied
    Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti

    Mikä iskarin tilanne? Kävin eilen kanssa kyselemässä hintaa Bomberin huollolle, tilasin sitten Super Deluxe Ultimaten B-D:stä kun maksoi vain satasen enemmän kun Bomberin huolto ?
    jep. Eikö ookkin aika hassua ,et. Saat paremman kepin melkein huollon hintaan.??
    Juu. Itse meinasin kans päivittää Bomberin ,parempaan kun huolto maksaa ja ,et voi itse tehdä. Vähän tuli viivästystä kun keulan rail 2.0 vaimentimesta katkes rebaund tanko ja juurikin hitaimmalle mahdolliselle. (Luultavasti muutamassa väkivaltaisessa pohjauksessa)

    Ostin sit RMP Lift v2 vaimentimen ja ramp control patruunan kun olivat hyvässä alessa Jukalla 4130.fi :sä. Paras 440e minkä oon ikinä käyttänyt joustoon. Bomber muuttui aivan eri keulaksi , 20% sagillä käyttää hyvin koko joustonsa ,mut seilaa korkealla ja on uskomattoman pintaherkkä. Ajoon tuli hurjasti varmuutta varsinkin jyrkissä paikoissa.
    Jokainen kliksu tekee jotain koska vaimennin on mun painolle tunentettu. En ois tuolla rahalla saanut kummoistakaan keulaaja foxin vaimentimetmaksaa aivan törkeästi ..

    Anyvay iskarin osto viivästyy nyt vähän kun fyffe ei kasva puissa.

    Leave a comment:


  • Bndit
    replied
    Alkujaan tämän lähetti Doc.blob Katso viesti
    200h huolto lähestyy. Keppi on Marzocchi bomner inline. Eli periaatteessa kun Fox dps. Ei piggy paggiä.
    Miten tärkeätä on .et vaimenninpuolelle laitetaan nitrogenit sisään.? Tietäjät hoi.
    Jotkun väittää ,et pumppaa vaan ilmaa sinne. uskon ,et pystyn tekee huollon itse ,mut nitrogeniks en muutu mistään.

    Sen tiedän ,isommissa iskareissa nykyään voi laittaa ilmaa ja paineet ei oo mitään 500 psi luokkaa. Huolto maksaa lähetyskuluineen sen verran ,et sama melkein ostaa uus iskari. Toi on kyllä yllättävän hyvä paitsi ,et tunnin ajon jälkeen muuttuu jotenkin kovaksi. Liekkö siellä öljy sen verran lämpenee niin se ei toimi samalla tavalla kuin ennen.

    Uus keppi on hakusessa ,mut toi askarruttaa ,et mitä haittaa siitä on jos tumppaa männän alle 500psi ilmaa kun on pystyvä pumppukin.?
    Mikä iskarin tilanne? Kävin eilen kanssa kyselemässä hintaa Bomberin huollolle, tilasin sitten Super Deluxe Ultimaten B-D:stä kun maksoi vain satasen enemmän kun Bomberin huolto ?

    Leave a comment:


  • Doc.blob
    replied
    Alkujaan tämän lähetti Jukka4130 Katso viesti
    Keulavaimentimet ovat hieman erilainen tapaus. Niissä on huomattavasti suurempi määrä öljyä ja vaimennusvoimat usein alhaisempia. Sitä myöten öljy ei lämpene käytössä samoissa määrin, mikä johtaisi muutoksiin vaimennusominaisuuksissa. Voi olla toki osaksi tätä, mutta mahdollisesti muutakin meneillään.
    OK. No tätä ei tapahdu usein, mut olin tossa kisapoikien lenkillä jossa periaatteessa ajettiin ylös Puijolle pururataa ja sit alas hirveetä enskaränniä joista osaa turvallisuus syistä en yksin edes ajele. Tätä tuntikaupalla niin rupes keula menettämään keskialueen kantavuuttaan. Toki ilmaa oli hommaan alunperinkin liian vähän keulassa ja se pohjas pahasti pari kertaa.
    Iskarin tapauksessa näkymä olin jossain rymytessä ja pyörää nostellessaan vahingossa laittanut reboundin melkein kiinni joten se kovuus varmaan tuli sit siitä.
    kiitos vastauksesta.

    Leave a comment:


  • Jukka4130
    replied
    Keulavaimentimet ovat hieman erilainen tapaus. Niissä on huomattavasti suurempi määrä öljyä ja vaimennusvoimat usein alhaisempia. Sitä myöten öljy ei lämpene käytössä samoissa määrin, mikä johtaisi muutoksiin vaimennusominaisuuksissa. Voi olla toki osaksi tätä, mutta mahdollisesti muutakin meneillään.

    Leave a comment:


  • Doc.blob
    replied
    Alkujaan tämän lähetti Jukka4130 Katso viesti
    Typessä on vähemmän kosteutta kuin ilmakehän ilmassa eli se ei altista korroosille ja muille mahdollisille ongelmille sen myötä. Tietääkseni kaikissa Rock Shoxin iskareissa käytetään ilmaa vaimentimen paineistamiseen, mikä kertoo paljon itsessään.

    Vaimenninöljyn lämepäminen ajon myötä johtaisi juuri vastakkaiseen huomioon eli lämpötilan noustessa öljyn viskositeetti laskee ja vaimennusvoima sen myötä. Jos iskari oireilee noin, huollolle on korkea aika ja hyvä katsoa, mitä sisällä on meneillään. Lähtökohtaisesti lisäsäiliöllinen malli on hyvin suositeltava, jos jousitukselta haluaa hyvää suorituskykyä, vaikka se itsessään ei tetenkään ole tae siitä.

    Korkea öljyn paineistaminen luo vaimemtimeen oman ilmajousen itse pääilmajousen tai vaikka kierrejousen lisäksi ja sillä on oma vaikutuksensa iskarin toimintaan. Inline-malliset iskarit vaativat tyypillisesti korkeaa painestamista eli juuri 300-500 psi luokkaa.
    Kiitos selvennyksestä.
    Pitää yrittää punnertaa rahat jostain isompaan iskariin. DVO Prime mielessä .?
    Keula käyttäytyy joskus jos se saa kunnolla kyytiä ja parit kunnon pohjaukset (joskus eksyy enkakisaajien treenilenkeille) juurikin niin ,että se muuttuu niin paljon ,et tuntuu että jotain on vialla, Tuntuu todella löysältä, myös alkuherkemmältä ,mutta sukeltelee kummallisesti. Hyvä tietää ,et se on normaalia. (rail vaimennin)

    Leave a comment:


  • Jukka4130
    replied
    Typessä on vähemmän kosteutta kuin ilmakehän ilmassa eli se ei altista korroosille ja muille mahdollisille ongelmille sen myötä. Tietääkseni kaikissa Rock Shoxin iskareissa käytetään ilmaa vaimentimen paineistamiseen, mikä kertoo paljon itsessään.

    Vaimenninöljyn lämepäminen ajon myötä johtaisi juuri vastakkaiseen huomioon eli lämpötilan noustessa öljyn viskositeetti laskee ja vaimennusvoima sen myötä. Jos iskari oireilee noin, huollolle on korkea aika ja hyvä katsoa, mitä sisällä on meneillään. Lähtökohtaisesti lisäsäiliöllinen malli on hyvin suositeltava, jos jousitukselta haluaa hyvää suorituskykyä, vaikka se itsessään ei tetenkään ole tae siitä.

    Korkea öljyn paineistaminen luo vaimemtimeen oman ilmajousen itse pääilmajousen tai vaikka kierrejousen lisäksi ja sillä on oma vaikutuksensa iskarin toimintaan. Inline-malliset iskarit vaativat tyypillisesti korkeaa painestamista eli juuri 300-500 psi luokkaa.

    Leave a comment:


  • Doc.blob
    replied
    200h huolto lähestyy. Keppi on Marzocchi bomner inline. Eli periaatteessa kun Fox dps. Ei piggy paggiä.
    Miten tärkeätä on .et vaimenninpuolelle laitetaan nitrogenit sisään.? Tietäjät hoi.
    Jotkun väittää ,et pumppaa vaan ilmaa sinne. uskon ,et pystyn tekee huollon itse ,mut nitrogeniks en muutu mistään.

    Sen tiedän ,isommissa iskareissa nykyään voi laittaa ilmaa ja paineet ei oo mitään 500 psi luokkaa. Huolto maksaa lähetyskuluineen sen verran ,et sama melkein ostaa uus iskari. Toi on kyllä yllättävän hyvä paitsi ,et tunnin ajon jälkeen muuttuu jotenkin kovaksi. Liekkö siellä öljy sen verran lämpenee niin se ei toimi samalla tavalla kuin ennen.

    Uus keppi on hakusessa ,mut toi askarruttaa ,et mitä haittaa siitä on jos tumppaa männän alle 500psi ilmaa kun on pystyvä pumppukin.?

    Leave a comment:


  • Jukka4130
    replied
    Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Olikos se niin että noiden iskarinjousien jäykkyydet ei ole ihan tieteellisen tarkasti mitattuja ja että eri valmistajien esim 450lbs jouset saattaa olla 20-30lbs pielessä?
    Lähtökohtaisesti hyvä oletus on, että mitä arvokkaampi jousi, sitä paremmalla todennäköisyydellä jousivakio vastaa paketissa olevaa tai jousen kylkeen painettua lukemaa. EXT ilmoittaa jousivakion toleranssiksi +/- 3 % ja Öhlins puolestaan peräti +/- 1,5 %. Edullisimmilla "patarautavietereillä" tilanne voi olla juurikin tuollainen kuvatun kaltainen ja silloin voi joutua etsimään sen oikean yksilttäiskappaleen, mikä istuu omaan käyttöön.

    Leave a comment:


  • Kuminauha
    replied
    Yksi vaihtoehto kanssa sprindex säädettävä jousi jolla voi leikkiä jouisvakion kanssa.

    Tommosta toi EXT:n laskuri sylki ulos.

    Click image for larger version  Name:	kuva.png Views:	0 Size:	38,0 KB ID:	2029100

    Leave a comment:


  • marco1
    replied
    Olikos se niin että noiden iskarinjousien jäykkyydet ei ole ihan tieteellisen tarkasti mitattuja ja että eri valmistajien esim 450lbs jouset saattaa olla 20-30lbs pielessä?

    Leave a comment:


  • Doc.blob
    replied
    Alkujaan tämän lähetti Jukka4130 Katso viesti

    Looginen lähestymistapa ja parempaa keinoa pyörävalmistajilla ei ole kuin nostaa jousivakiota rungon koon ja siten oletetun ajajan painon mukaan. Parempi tapa olisi totta kai saada ajajan paino tarkalleen tietoon ja vielä toive tai yleinen mieltymys jousituksen toiminnasta, niin valinta osuisi hyvällä todennäköisyydellä kerrasta kohdilleen. Tällaista palvelua saa tosin vain premium-luokan valmistajilta.

    Jousivakion laskemiseen tarvitaan tietoon seuraavat seikat:
    1) Ajajan paino
    2) Pyörän paino
    3) Joustomatka
    4) Iskunvaimentimen iskunpituus
    5) Runkovalmistajan suosittelema laskennallinen tai todellinen painuma – tämä on valinnainen

    Tulosten pohjalta jousivakion voi valita laskutoimitusten pohjalta sen perusteella, että suosiiko jämäkämpää toimintaa (esim. 26-28 % laskennallinen painuma) vai pehmeämpää ja mukavuuspainotteisempaa käytöstä (esim. 33 % laskennainen painuma). Jousivakiolaskureista EXT:n versio on erinomainen. Löytyy vaikkapa tämän tuotesivun alaosasta.
    Tää on kyllä se tapa miten kannattaa päivittää iskari. Jos ostat jostain Saksasta tarjouksesta vaikka vividin niin se on ihan tuuripeliä sopiiko se pyörään ja ajotapaan . Uus shimmi Tune ja rupee iskarille tulelmaan hintaa.

    Leave a comment:


  • Ripee
    replied
    Alkujaan tämän lähetti Jukka4130 Katso viesti
    Edellä listatuista tiedoista puuttui kaksi kohtaa, joten mahdoton antaa jämptejä suosituksia. Olettaen, että kuski on noin 85 kg ja pyörä käyttää 70 iskunpituudella varustettua iskaria, 425 lbs/in voi olla lähellä passelia tai jopa 450 lbs/in, jos ajaminen on usein iloista bike park -rallatusta.
    Juu varusteet päällä siinä 88kg ja perusmallin Vivid Coil 250x70 tuossa Torquen DH:ssa on vakiona. Tuolla pyörällä pelkkää parkkia ja toivottavasti olisi iloistakin välillä
    Juurikin ajattelin että jos noi 425/450lbs jouset tilaisi niin ei pahasti voi mennä metsään muuta kuin kuski.

    Leave a comment:


  • Jukka4130
    replied
    Edellä listatuista tiedoista puuttui kaksi kohtaa, joten mahdoton antaa jämptejä suosituksia. Olettaen, että kuski on noin 85 kg ja pyörä käyttää 70 iskunpituudella varustettua iskaria, 425 lbs/in voi olla lähellä passelia tai jopa 450 lbs/in, jos ajaminen on usein iloista bike park -rallatusta.

    Leave a comment:

Working...