Riippuu onko 6 tai 8mm pulteilla eli jos vaikka kummassakin päässä iskaria on 6mm pultit niin offset-puslilla keskiö laskee ~5mm ja loiventaa keulaa ~1.5°...
Jousituksen pienet kysymykset
Collapse
X
-
Pyörässä on nyt kiinni uusi RS Pike 29 150 mm Solo Air. Ilmanapainetaulukossa keulan paineet lähtevät 45 psi:stä ylöspäin. Mun elopaino on 69 kg ja siihen kamppeet niin muutama kilo lisää, jolloin paineeksi suositellaan about 65 psi. Jos haluan sagia olevan 25%, joutuu paineet tiputtaa 55 psi:in pumpun mukaan (joka nyt tuskin liian tarkka on) ja tällöin keula imaisee itseään sisään 5-10 %. About 65 psi:ssä se pitenee täyteen mittaan, mutta on aivan liian jäykkä. Pumpun painemittari voi toki olla epätarkka, mutta tuolla halutulla sagilla se ei kuitenkaan ole täysimittainen. Luulisi sen sillä minimipaineella 45 psi olevan myöskin täydessä latingissa.
Onko muilla ollut vastaava tilanne ja mitähän tälle voisi tehdä? Siellä on valmiiksi sisällä yksi ilmatilavuuden pienennyspalikka (niitä on kaksi vielä irtokappaleena). Voisikos tämän poistaminen poistaa ongelman? En ole ajanut kuin pienen testiajelun, joten keula ei ole vielä täydesä iskussa, mutta tähän sen ei luulisi vaikuttavan? Liikkeeseen en ole vielä soittanut, kun on mennyt jo kiinni.
Comment
-
Minä antaisin sinuna keulalle pari lenkkiä ensin... Käännä keula/pyörä ylösalaisin ennen lenkkiä ja voitele liukuputkia Slikillä tai vaikka keula öljyllä pinnasta... Voipi olla vähä uuden tahmea vielä, joten liukkaria ja kovaa ajoa, niin sitten kokeilemaan taas. Toki alajalkoihin voisi itse öljyä lisätäkkin, kun aika usein ovat voiteluöljyt tehtaan jäljiltä aika niukassa...
Comment
-
OK. Tässä tapauksessa kuitenkin jos se on sen 5-10% kasassa, tarkoittaako se, että liukuputkesta mitattu 25% sag olisikin todellisuudessa 15-20%? tällöin hommassa ei oikein olisi järkeä. Onkohan niistä kasassa olevista 7,5-15 millistä muutenkaan hyötyä paluuvaimennuksessa, kun se on aika napakan tuntuisesti imaissut itsensä sisään. Tarvitsee kuitenkin koeajaa kunnolla sisään. Keula on muutenkin jähmeän tuntuinen Ehkä tässä turhaan stressailen, kun aikki aimmin omistamani keulat ovat kuitenkin heti alkuunsa olleet paljon herkemmän ja eloisamman oloisia. Esim eilen irroittamani White Brothersin Loop pelasi saman tien kuin unelma.
Comment
-
Mulla 2013 Revelation Solo Air rupesi myös kadottamaan alussa joustomatkaansa jonnekin ja keula painui kasaan. Samalla myös tuntui hieman nihkeältä. Vein takuuhuoltoon kun selvisi, että ilmaa pääsi vuotamaan alajalkoihin, koska tiivisteitä ei ilmeisesti oltu voideltu kunnolla tehtaalla. Takuuhuollossa vaihdettiin ainakin kaikki tiivisteet ja voideltiin kunnolla. Sen jälkeen keula on pysynyt täydessä mitassaan aina ja on super smooth siihen verrattuna mitä oli uutena. En sitten tiedä onko sulla sama ongelma kyseessä."Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Comment
-
Se voipi ollakin sama ongelma kun tuo. Jos se ei tuosta elvy niin takuuhommat saa varmaan hyvin hoidrttua hi5:n kautta. Harmi kun tuolla kelillä meinaa meikäläisellä vaan ajot mennä kiemurteluksi ja sutimiseksi niin ei pääse helposti kunnon rynkytyksessä sisäänajamaan.
Comment
-
Ei ole kuitenkaan normaalia että Pike tuntuu nihkeältä uutena. Monesta lähteestä lukenut että ko. keula on uutena harvinaisen smoothi ja näin oli myös oma uusi Pike. Eli kuten Elasto tuossa mainitsee sattaaa ilmapuolella olla jotain häikkää. Ei ole mitenkään harvinaista että siellä on tehtaalla hosuttu kasaamisessa ja joku tiiviste huonosti tai voitelussa säästelty. Pelkkä pura-rasvaa-kasaa saattaa auttaa.
Comment
-
Kuinkas paljon porukoilla on väliä renkaan ja keulan poikkituen välissä? Ajattelin vain kun nuo 27.5" kiekot saattais mahtua tuohon 36 Floattiin. Tällä hetkellä siinä on 2,4" Fat Albertti EN321 kehillä, ja väliä jääpi n. 15mm, ja eikös se säde kasva 12,5mm? Uudet kiekot on siis 23mm sisäleveydellä, mikä vissiin hieman laskee myös nappulan korkeinta kohtaa?
Comment
-
Tuli mieleen kun tässä olen näitä keuloja availlut ja huollellut oikeen antaumuksella.
Rock shoxin solo air jousessa on kaksi vapaasti kilisevää prikkaa. Toinen on se katkaistu wave washer ja toinen on normaali paksumpi prikka. Ohjeissa sanotaan, että tasaisen prikan pitäisi mennä putkeen ensimmäisenä ja aaltoprikan toisena. Mikä on näiden prikkojen käyttötarkoitus ja onko kuinka paha tilanne kyseessä jos ko. prikat eivät ole putkessa oikeassa järjestyksessä?
Nimim. Avaanko uudestaan?
Ps. uusissa (2013) solo aireissa paineentasauksen positiivisen ja negatiivisen kammion välillä pitäisi tapahtua putken seinämässä sijaitsevan pienen kolosen avulla. Missä kohtaa putkea ko. kolonen on (ylä, ala, keskiosa?) eli kuinka syvälle keulaa tulisi pumpata että paineet tasautuisivat? Tällä hetkellä keula kolahtaa aika äänekkäästi ylös, etenkin jos vaimennus ei ole täysillä. Epäilen, että tämä johtuu siitä, että negatiivisessa kammiossa ei ole vielä painetta. Saatoin vaikeuttaa paineen tasautumista myös käyttämällä kohtuullisen reilusti silikoonirasvaa kokoamisessa ja tipautin vielä pari tippaa öljyä yläputkeen (ajattelin ettei ainakaan käy kuivana)
Onneksi on ns. harjoittelukeula (30 gold) ennen kuin hommaan oikean suorituskyvykkäämmän. Revelation/pike/reba olisi nihkeä rikkoa osaamisen puutteen takia.
Pss. Kun hommaan kunnon vaimennuksen omaavan etujousen, kuinka vaikeata shimmitysten itse tekeminen on? vai kannattaako keula antaa suoraan vaikka foxcompille tarkistettavaksi? Vissiin painavammalle kuskille pitäisi olla eri vaimennusasetukset kuin keskiarvopainoon tippuvalle.
Comment
-
Foxiin pääsääntöisesti mahtuu järkevänkokoisella renkaalla 275 pyöriin, rokkareihin ei ns.26" -malleihin kai sitten sovikkaan..Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viestiKuinkas paljon porukoilla on väliä renkaan ja keulan poikkituen välissä? Ajattelin vain kun nuo 27.5" kiekot saattais mahtua tuohon 36 Floattiin. Tällä hetkellä siinä on 2,4" Fat Albertti EN321 kehillä, ja väliä jääpi n. 15mm, ja eikös se säde kasva 12,5mm? Uudet kiekot on siis 23mm sisäleveydellä, mikä vissiin hieman laskee myös nappulan korkeinta kohtaa?Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..
Comment
-
Meinasin vaan kun tuohon ei montaa milliä jää poikkitukeen, niin meneeköhän kuinka nopeesti sitten p*skaksi, jos isompi kivi meinaa renkaan mukana pyörähtää. Ja pitää tsekata vielä ottaako kiinni ihan täysin pohjassa ollessaan. 34 talakseen ei ainakaan mahdu mitenkään, mutta tuo 36 kyllä yllättiAlkujaan tämän lähetti Kemizti Katso viestiFoxiin pääsääntöisesti mahtuu järkevänkokoisella renkaalla 275 pyöriin, rokkareihin ei ns.26" -malleihin kai sitten sovikkaan..
Comment
-
Tuo paksu-allu taitaa olla melko muhku numeraaliseen kokoonsa nähden.. 2.25" kumilla ainakin mahtuu, mutta en oo saletti miten tuolla 2,4"sella..Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viestiMeinasin vaan kun tuohon ei montaa milliä jää poikkitukeen, niin meneeköhän kuinka nopeesti sitten p*skaksi, jos isompi kivi meinaa renkaan mukana pyörähtää. Ja pitää tsekata vielä ottaako kiinni ihan täysin pohjassa ollessaan. 34 talakseen ei ainakaan mahdu mitenkään, mutta tuo 36 kyllä yllätti
Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..
Comment







Comment