above_forum

Collapse

Jousituksen pienet kysymykset

Collapse
X
 
  • Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • ealex
    Aktiivijäsen
    • 05/2012
    • 1777

    #781
    Alkujaan tämän lähetti Tactica Katso viesti
    Kyllä mulla on termit pitäisi olla hallussa. Oikein mielelläni säätäisin iskarissa paluuvaimennusta nopeammaksi, mutta sitä ei tuossa Monarchissa voi ilmanpaineella tehdä lisäämättä painetta compression-puolelle.
    Juuri compressio-puolelle ilmaa voikin lisätä. Negatiiviselle puolelle – ei, ja siellä se pienennettäisi palauttavaa voimaa, eikä lisättäisi.

    Alkujaan tämän lähetti Tactica Katso viesti
    Monarch on Solo Air, josta Rock Shox sanoo näin:

    Solo Air Solo Air is like a Buddhist monk. Its enlightened design lets you add air to your forks through a single Schrader valve, filling both the positive and negative air spring chambers simultaneously. So they’re always in perfect equilibrium, like Yin and Yang. Giving you a plush, predictable ride you can set up in seconds, with the lightest weight air spring on the market.
    Solo Air on ymmärtääkseni haarukan kohdalla käytettävä termi. Takaiskarissa ”negative air spring chamber” puuttuu, eli tämä tila puristuu normaalitilassa täysin kasaan.

    Väittäisin, että RT3 kohdalla ei pitäisi olla pohjaamisongelmaa, ainakaan pienellä ilmakannulla. Sinuna tarkistaisin IFP-puolen paineet. Jos paine on sieltä karannut, koko vaimennustoiminta on sekaisin ja iskari puristuu kasaan liian herkästi.

    Comment

    • Tactica

      #782
      Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
      Juuri compressio-puolelle ilmaa voikin lisätä. Negatiiviselle puolelle – ei, ja siellä se pienennettäisi palauttavaa voimaa, eikä lisättäisi.

      Solo Air on ymmärtääkseni haarukan kohdalla käytettävä termi. Takaiskarissa ”negative air spring chamber” puuttuu, eli tämä tila puristuu normaalitilassa täysin kasaan.
      http://www.sram.com/rockshox/products/monarch-rt3 - Spring: Solo Air

      Täytyy selkeästi vielä opiskella lisää näistä iskunvaimentimista. Luulin jo ymmärtäneeni toimintaa melko hyvin. Termit hallussa tai ei, ongelma pysyy. Rebound-säätöä ei ole riittävästi sagin ollessa juuri tuossa ehdotettussa ja suositellussa 20-25%.

      Comment

      • Tactica

        #783
        Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
        Sinuna tarkistaisin IFP-puolen paineet. Jos paine on sieltä karannut, koko vaimennustoiminta on sekaisin ja iskari puristuu kasaan liian herkästi.
        Onnistuuko noiden paineiden tarkistaminen iskaripumpulla vai vaatiiko adapterin?

        Comment

        • ealex
          Aktiivijäsen
          • 05/2012
          • 1777

          #784
          Vaatii punaisen adapterin iskaripumppuun. Jossain Saksan kaupassa olen nähnyt, mutta en tähän hätään löytänyt… Itse tilasin aikoinaan jenkeistä asti. Uudemmassa RT3:ssa suositus on muistaakseni 250 psi, vanhemmassa vielä enemmän.

          Näköjään 2013 mallissa IFP paine on taas 350 psi

          Comment

          • Verska-Vesa
            Aktiivijäsen
            • 09/2000
            • 1710

            #785
            Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
            Juuri compressio-puolelle ilmaa voikin lisätä. Negatiiviselle puolelle – ei, ja siellä se pienennettäisi palauttavaa voimaa, eikä lisättäisi.


            Solo Air on ymmärtääkseni haarukan kohdalla käytettävä termi. Takaiskarissa ”negative air spring chamber” puuttuu, eli tämä tila puristuu normaalitilassa täysin kasaan.

            Väittäisin, että RT3 kohdalla ei pitäisi olla pohjaamisongelmaa, ainakaan pienellä ilmakannulla. Sinuna tarkistaisin IFP-puolen paineet. Jos paine on sieltä karannut, koko vaimennustoiminta on sekaisin ja iskari puristuu kasaan liian herkästi.
            Kyllä siellä takaiskarin ilmajousessakin on negative air spring chamber, jonka paine iskarin lepotilassa (täydessä mitassa) on sama kuin positiivipuolella.

            Comment

            • Verska-Vesa
              Aktiivijäsen
              • 09/2000
              • 1710

              #786
              Alkujaan tämän lähetti Tactica Katso viesti
              Minun nöösilogiikka kertoo, että iskarin painuessa kasaan, nousee sisällä olevan ilman paine. Mitä korkeampi paine alunperin sisällä on, sitä suurempi voima vaaditaan iskarin liikkeellesaamiseksi ja sitä nopeammin iskari palautuu lepotilaansa sisäänpainavan voiman hellittäessä? Tämä palautumisliike on reboundia, eikö? Sitä säädetään Monarchissa vain kilpikonna-jänis -vivusta, jonka jänismäisin, eli nopein palautussäätö ei tunnu riittävältä millään Floodgate-asetuksella. Low Speed Compressionia ja High Speed Compressionia säädetään tuosta Floodgatesta, jonka vaikutukset ovat tuntuneet lähinnä kosmeettisilta.
              Olet oikeassa, että samalla rebound-säädöllä iskari palautuu sitä nopeammin, mitä enemmän jousessa on painetta. Jos se ei palaudu tarpeeksi nopeasti jänismäisimmällä säädölläkään, ei sitä kuitenkaan pidä yrittää nopeuttaa jousen paineilla, vaan viet iskarin johonkin virityspajalle, jossa rebound-puolen simmipakkaa löysennetään (vähentää high speed rebound-vaimennusta) tai sitten low speed rebound-vaimennuksen virtausaukkoja täytyy isontaa/säätöneulaa muokata.

              Comment

              • ealex
                Aktiivijäsen
                • 05/2012
                • 1777

                #787
                Nyt kun rupesin muistelemaan, taisi siinä ilmakannussa olla sellaisia koloja, mistä tämä paineen tasaus tapahtuu. Kovin pieni vaan negatiivinen ”kammio” on, kuvittelin että kannun tiivisteet ja päämännän tiivisteet ovat käytännössä toisissaan kiinni kun iskari on täysin auki.

                Comment

                • TMS

                  #788
                  Kiitos vastauksista tunaus vs. tunaamattomuus aiheeseen. Taidan mennä Fillariosaan juttelemaan asiasta, eiköhän se sillä ratkea. Itse en osaa tosiaan muuta kertoa kuin millaista ajoni on eikä oikein löydy mielenkiintoa alkaa perehtymään aiheeseen syvällisemmin eli siltä pohjalta mennään kohti ajokautta

                  Comment

                  • sakuvaan

                    #789
                    Alkujaan tämän lähetti Tactica Katso viesti
                    Minun nöösilogiikka kertoo, että iskarin painuessa kasaan, nousee sisällä olevan ilman paine. Mitä korkeampi paine alunperin sisällä on, sitä suurempi voima vaaditaan iskarin liikkeellesaamiseksi ja sitä nopeammin iskari palautuu lepotilaansa sisäänpainavan voiman hellittäessä? Tämä palautumisliike on reboundia, eikö? Sitä säädetään Monarchissa vain kilpikonna-jänis -vivusta, jonka jänismäisin, eli nopein palautussäätö ei tunnu riittävältä millään Floodgate-asetuksella. Low Speed Compressionia ja High Speed Compressionia säädetään tuosta Floodgatesta, jonka vaikutukset ovat tuntuneet lähinnä kosmeettisilta.
                    Siinä sen sinisen vivun alla/lähellä on punainen alumiinikiekko tai sylinteri, siitä säädetään reboundi, se 3 asentoinen vipu vaikuttaa sisäänvaimennukseen.

                    Comment

                    • AK-87

                      #790
                      Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
                      Siinä sen sinisen vivun alla/lähellä on punainen alumiinikiekko tai sylinteri, siitä säädetään reboundi, se 3 asentoinen vipu vaikuttaa sisäänvaimennukseen.
                      Niin tai sen 3-asentoisen sinisen vivun (Floodgaten) pitäisi vaikuttaa sisäänvaimennukseen. Käytännössä vaikutus on aivan minimaalinen, jos sitäkään. Se on jopa Rokspoksiksi mieto säätönamiska.

                      Comment

                      • Lare
                        Aktiivijäsen
                        • 02/2000
                        • 1913

                        #791
                        7kk meni että Foxiin sai uudet alajalat. Vanhan puhki kuluneen ja napsuvan tilalle tuli kashima-pintainen malli. Toivottavasti se on hiljainen.

                        Comment

                        • päinseiniä

                          #792
                          Tällä hetkellä on Foxin RP23 takaiskari joka tarvitsisi täydellisen huollon. Nettikauppoja selaillessa huomasin etten köyhtyisi paljoakaan enempää jos vain ostaisin uuden rp23, jossa olisi vielä tämä adaptive logic ominaisuus. Kanattaako tuo vanha korjata vai ostaa uusi ja köyhtyä parikymppii lisää?

                          Comment

                          • miku80

                            #793
                            Ota huomioon ettei uusi iskari sovi välttämättä tunen puolesta pyörääsi/painoosi/ajotapaasi yhtään ja joudut lähettämään tuunattavaksi ja iskarin hinta kasvaakin kaksinkertaiseksi..

                            Comment

                            • syklopaatti
                              Aktiivijäsen
                              • 08/2009
                              • 1779

                              #794
                              Kysyisin foofumilaisilta on ,että kun mulla on tossa keulana nyt karvalakki fox van 170 r o/b ja vähän kiinostas vaihtaa kevyempään keulaan.
                              Tähtäimessä olis rokkarin lyrik solo air 170mm RC2DH jolla pyörä myös kevenis sen puol kiloo.(pyörä spessun enduro expert evo 2012)
                              http://www.bike-discount.de/shop/k1026/a88403/lyrik-rc2dh-solo-air-170-tapered-maxle-lite-20-black.html

                              Ainoa huolenaihe on ,että menettäisinkö minä alamäkiominaisuuksia tuo vaihdon myötä kun tuo fox on kuitenkin jousi keula vai onko tuo lyrik niin paljon parempi ,että hyötyä tulis ylä sekä alamäessä ja tasaisella. ?
                              Säätöjähän tuossa lyrikissa on ihan eri tavalla kuin foxissa ,mutta onko se yhtä tukeva/jämäkkä kuin fox?
                              - Fear is a mindkiller -


                              Comment

                              • Jukhaha
                                Vakiovieras
                                • 05/2012
                                • 223

                                #795
                                Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
                                Kysyisin foofumilaisilta on ,että kun mulla on tossa keulana nyt karvalakki fox van 170 r o/b ja vähän kiinostas vaihtaa kevyempään keulaan.
                                Tähtäimessä olis rokkarin lyrik solo air 170mm RC2DH jolla pyörä myös kevenis sen puol kiloo.(pyörä spessun enduro expert evo 2012)
                                http://www.bike-discount.de/shop/k1026/a88403/lyrik-rc2dh-solo-air-170-tapered-maxle-lite-20-black.html
                                En osaa muuten kommentoida, mutta tuolla on piirun verran halvempi hinta:
                                Rennosti paikat jäykkänä

                                Comment

                                Working...