above_forum

Collapse

Jousituksen pienet kysymykset

Collapse
X
 
  • Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • H. Moilanen
    Palstajyrä
    • 06/2007
    • 4053

    #46
    Alkujaan tämän lähetti jokinen83 Katso viesti
    Rebound kiekon sain pois mutta en jostain syystä sitä lukitusvipua, väkivalloin en uskaltanut repiä.
    Avasit ne kolme pientä pidätinruuvia rebound-kiekon alta?
    Holokki auki ku H. Moilane.

    Comment

    • Napoleon

      #47
      Millä aineella kannattaa iskarin ja keulan liukuputket putsata ja rasvata? Vai onko mönjien työtäminen edes suositeltavaa?

      Comment

      • Fat Boy

        #48
        Alkujaan tämän lähetti ArtoW Katso viesti
        Kuinka herkästi alajalkojen tulisi liikkua ilman tiivisteitä ja muita kitkaa lisääviä osia? Ajattelin vaan kun taas vaihteeksi vaihdoin rasvan, niin kokeilin noita alajalkoja liukuputkiin ilman tiivisteitä ym. ja ei se minun mielestä sulavasti siinä liiku. Voitelin ensin putket öljyllä mitä ilman lattian voitelua pystyi, ja laitoin alajalat putkiin eikä se liike ole sellaista "smoothia".
        Nyt jää kyllä rasvojen kokeilu koska olen varma jo ettei se siitä rasvasta ole kiinni. Kunhan töiltä ehtii niin pitää käydä kunnon ryskälenkillä kokeilemassa auttaisiko.
        Mitä teit keulalle kun tuo alkoi vaiko vaan ölpät ja tiivisteet pois..

        Comment

        • syklopaatti
          Aktiivijäsen
          • 08/2009
          • 1779

          #49
          Alkujaan tämän lähetti Napoleon Katso viesti
          Millä aineella kannattaa iskarin ja keulan liukuputket putsata ja rasvata? Vai onko mönjien työtäminen edes suositeltavaa?
          Minä tilasin tätä.
          http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=41216

          Ei oo tosin vielä saapunut joten käyttökokemuksia en vielä pysty jakamaan. Jospa tuo vähän herkistäs toimintaa.
          Toivossa on hyvä elää....
          - Fear is a mindkiller -


          Comment

          • ArtoW
            Vakiovieras
            • 04/2011
            • 141

            #50
            Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
            Mitä teit keulalle kun tuo alkoi vaiko vaan ölpät ja tiivisteet pois..
            Jousen vaihdoin jäykempään, ja samalla öljyt. Pienemmällä viskositeetilla, alk.per 15W ja laitoin 5W.
            Ei se alunperinkään toiminut niin herkästi kuin olen lukenut sen olevan. Tiedä sitten paheniko jousen vaihdon yhteydessä jostain syystä, vai onko vaan helpommin huomattava jäykemmällä jousella.

            Comment

            • ArtoW
              Vakiovieras
              • 04/2011
              • 141

              #51
              Alkujaan tämän lähetti tune Katso viesti

              Edit2: Olis näköjään pitänyt lukea vähän tarkemmin, eli siis kokeilit kokonaan ilman pöly- ja öljytiivisteitä (olettaen että ko. keulasta löytyy molemmat)? Jos selkeä jähmeys ilmenee ilman tiivisteitä myös silloin kun liukuputkien sisällä olevat varret on työnnetty lähes pohjaan tai otettu pois, niin siinä ei taida muuta vaihtoehtoa olla kuin liian tiukat liukuholkit. Olettaen siis, että jähmeys tuntuu kun liukuputket on niin syvällä että menevät molempien liukuholkkien läpi.
              Kyllä kokeilin siis ilman tiivisteitä. Keulassa on vaahtomuovirengas ja sitten tuo pölytiiviste, ei erillistä öljytiivistettä. Kokeilen vielä painamalla vaimentimen sisään ja ilman jousta tuota kun ehdin. Raporttia pukkaa sen jälkeen lisää.

              Comment

              • tune
                Vakiovieras
                • 10/2010
                • 330

                #52
                Pelkän pölytiivisteen kanssa varustetuissa keuloissa tiivisteiden rasvaamisesta saatava herkkyyden lisääntyminen on huomattavasti pienempi kuin öljy- ja pölytiivisteillä varustetuissa keuloissa. Ja etenkin silloin, jos pölytiivisteen kaikki huulet suuntautuvat alajaloista poispäin (ylöspäin), tällöin se alajaloissa oleva voiteluöljy voitelee aika hyvin tiivisteitä varsinkin jos keulaa/fillaria säilyttää ennen lenkkiä ylösalaisin. Kunhan vaan pitää huolen, että voiteluöljyä on riittävä määrä. Sinänsä ihan mielenkiintoista, että esim. Enduron tiivistesarjassa Sektoriin ei vaikuta tulevan pölytiivisteen lisäksi vaahtomuovirengasta vaan öljytiiviste: http://www.enduroforkseals.com/id48.html

                Comment

                • ArtoW
                  Vakiovieras
                  • 04/2011
                  • 141

                  #53
                  Tulipahan testattu ilman vaimenninta, jousta ja tiivisteitä. Kyllähän tuo liikkuu todella huonosti, en yhtään ihmettele jos jumittaa. Kokeilin myös niin, että oli vaan toinen jalka paikallaan ja silloin se liikkuu toki paremmin, mutta ei hyvin. Voitelin putket ja holkit hyvin öljyllä joten ei ole voitelusta kiinni nyt.
                  Kuinka herkästi pitäis liikkua silloin kun esim. vaan toinen jalka on paikallaan? Pitäisikö alajalkojen valua pois putkelta?

                  Comment

                  • ellmeri

                    #54
                    Alkujaan tämän lähetti ArtoW Katso viesti
                    Tulipahan testattu ilman vaimenninta, jousta ja tiivisteitä. Kyllähän tuo liikkuu todella huonosti, en yhtään ihmettele jos jumittaa. Kokeilin myös niin, että oli vaan toinen jalka paikallaan ja silloin se liikkuu toki paremmin, mutta ei hyvin. Voitelin putket ja holkit hyvin öljyllä joten ei ole voitelusta kiinni nyt.
                    Kuinka herkästi pitäis liikkua silloin kun esim. vaan toinen jalka on paikallaan? Pitäisikö alajalkojen valua pois putkelta?
                    Holkit pitää hoonata jos ei toimi kunnolla,jos tampereella ei saa apuja niin lähetä keula fillariosa.fi pojille..

                    Comment

                    • tune
                      Vakiovieras
                      • 10/2010
                      • 330

                      #55
                      Kovasti kuulostaisi siltä että liukuholkit olisi liian tiukat. Silloin kun vain yksi putki on alajaloissa se painopiste on kaukana putken keskeltä ja voi olla että etenkin silloin kun alajalka liukuu toisen tiivisteholkin ohi liukuminen pysähtyy. Jos nyt muutenkaan lähtee liikkumaan, kun ei ole tullut kokeiltua tuota. Hieman hankala kuvailla kuinka suuri voima tuohon liikuttamiseen pitäisi riittää, mutta omien kokemusten mukaan kun keula on vaakatasossa yhdellä sormella pitäisi onnistua aika kevyesti jarrukaaresta painamaan alajalat pohjaan. Siis silloin kun tiivisteet puuttuvat, liukuputkien sisällä olevat varret on pohjassa tai poissa ja liukuputket on molempien liukuholkkien läpi. Akselihan sulla ei ollut testatessa kiristettynä tai paikallaan, se kun voi kammeta alajalkoja hieman vinoon ja ahdistaa.

                      Kyseessähän oli uudehko keula ja alusta asti sama ongelma, niin mielestäni pitäisi kuulua takuun piiriin jos nyt liukuholkit on liian tiukat. Hieman hankala kyllä kuvailla ko. tapaukselle normaalia kitkaa ja muutenhan olisin voinut tuota vilkaistakin, mutta matkaa on turhan paljon...

                      Comment

                      • ArtoW
                        Vakiovieras
                        • 04/2011
                        • 141

                        #56
                        Akseli ei ollut paikallaan testatessa. Eipä tuo yhdellä sormella oikein liiku, tai saa ainakin ihan tosissaan painaa. Ei mielestäni ole ollenkaan normaalin rajoissa tuo liikkuvuus.
                        Täytyy huomenna soitella Sportaxiin ja kysellä asiasta.

                        Juuri katsoin kuittia niin vastahan tuo keula elokuun lopulla on tilattu, mutta on siinä sen verran kilometrejä ettei pitäisi olla sisäänajon puutetta.

                        Comment

                        • Jake_Kona

                          #57
                          Miten paikataan vuotava etuiskari ja jos korjaus ei onnistu miten onnistuu jäykistäminen? Pitääkö ostaa uusi haarukka? Olen tässä 3h yrittänyt selvittää tältä palstalta ja valmistajan sivuilta sekä googlesta, ei onnistunut.
                          Pyörä on Cannondale f600, 26" kumit, 500 mm axel crown, 1,5 tuumainen? putki ( en varma kun ei ole tuumamittaa)


                          Joo olen katsonut sen huoltovideon monta kertaa.
                          Ongelmana on, että näitä iskareita pidetään erittäin epäluotettavina. 20km lenkillä vuoti 80% paineista pois.

                          Haluankin kerralla vaihtaa jäykkään jos kohtuullisella kustannuksella onnistuu.
                          Last edited by Vieras; 06.12.2011, 18.07.

                          Comment

                          • juu-zo
                            Jäsen
                            • 12/2010
                            • 800

                            #58
                            Siinä on ilmeisesti cannondalen headshock keula. Juutuubista löytyy esimerkiksi ohjeet sen huoltoon http://www.youtube.com/watch?v=V9kPnowFLnY
                            Respect is not given, it is taken.

                            Comment

                            • Jake_Kona

                              #59
                              Alkujaan tämän lähetti juu-zo Katso viesti
                              Siinä on ilmeisesti cannondalen headshock keula. Juutuubista löytyy esimerkiksi ohjeet sen huoltoon http://www.youtube.com/watch?v=V9kPnowFLnY

                              Video nähty, mutta jos ostaisi uuden keulan 1,5 tuumaa luullakseni.

                              Comment

                              • Pave

                                #60
                                Helpompi löytää tavallinen 1 1/8" jäykkä keula, jonka asentaa 1.5" > 1 1/8" sovitelaakerilla. Jos on kovin vanha F600 (?), niin laakeri mielellään matalalaippaisilla kupeilla ("aito" 1.5" alunperin tuuman syvyyteen uppoavilla kupeilla, joille vanhemmissa Cannondaleissa ei löydy riittävän syvää koneistusta).

                                Takavuosien Headshok-aikoina ei minulla esiintynyt ilmapuolen vuoto-ongelmia. Vaimennuksen simmit eivät vaan kestäneet murtumatta. Mutta siitä on jo aikaa...
                                Last edited by Vieras; 06.12.2011, 20.46.

                                Comment

                                Working...