above_forum

Collapse

Jousituksen pienet kysymykset

Collapse
X
 
  • Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • Jukka4130
    Aktiivijäsen
    • 04/2001
    • 2173

    #5056
    Alkujaan tämän lähetti Ripee Katso viesti
    Jännä kun Canyonilla menee jousen jäykkyys pyörän rungon koon mukaan, eivätkä ole kiinostuneita kuskin painosta? M koon pyörään tulee vakiona 350lbs jousi mikä on DH pyörään 85kg kaverilla varmasti liian vähän. Eli arvon raatilaiset olisiko pelkkään parkkiajoon sellainen 450lbs jousi parempi kun jonkinlaisia hyppyjä ja droppeja tulee harrastettua ja varusteineen liki 90kg painoa
    Looginen lähestymistapa ja parempaa keinoa pyörävalmistajilla ei ole kuin nostaa jousivakiota rungon koon ja siten oletetun ajajan painon mukaan. Parempi tapa olisi totta kai saada ajajan paino tarkalleen tietoon ja vielä toive tai yleinen mieltymys jousituksen toiminnasta, niin valinta osuisi hyvällä todennäköisyydellä kerrasta kohdilleen. Tällaista palvelua saa tosin vain premium-luokan valmistajilta.

    Jousivakion laskemiseen tarvitaan tietoon seuraavat seikat:
    1) Ajajan paino
    2) Pyörän paino
    3) Joustomatka
    4) Iskunvaimentimen iskunpituus
    5) Runkovalmistajan suosittelema laskennallinen tai todellinen painuma – tämä on valinnainen

    Tulosten pohjalta jousivakion voi valita laskutoimitusten pohjalta sen perusteella, että suosiiko jämäkämpää toimintaa (esim. 26-28 % laskennallinen painuma) vai pehmeämpää ja mukavuuspainotteisempaa käytöstä (esim. 33 % laskennainen painuma). Jousivakiolaskureista EXT:n versio on erinomainen. Löytyy vaikkapa tämän tuotesivun alaosasta.

    Comment

    • Kuminauha
      Aktiivijäsen
      • 08/2012
      • 2332

      #5057
      Jukalta hyvä ja tyhjentävä vastaus. Sanoisin siitä huolimatta että 90kg kuskille 450lb jousi on ainakin yhden pykälän liian kepeä. Toki riippuen pyörän vipusuhteesta voin olla väärässäkin.

      Comment

      • Ripee
        Vakiovieras
        • 09/2008
        • 99

        #5058
        Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
        Jukalta hyvä ja tyhjentävä vastaus. Sanoisin siitä huolimatta että 90kg kuskille 450lb jousi on ainakin yhden pykälän liian kepeä. Toki riippuen pyörän vipusuhteesta voin olla väärässäkin.
        Kyseessä Canyonin Torquen DH 190/170mm joustolla. Vakiona M koon pyörässä 350lb jousi äkkiseltään kun osa ajovarusteista päällä niin kumitoppari liikkui iskarissa asteikolla noin 35% luokkaan että löysähän tuo vakiolla tulleella jousella on?

        Comment

        • Jukka4130
          Aktiivijäsen
          • 04/2001
          • 2173

          #5059
          Edellä listatuista tiedoista puuttui kaksi kohtaa, joten mahdoton antaa jämptejä suosituksia. Olettaen, että kuski on noin 85 kg ja pyörä käyttää 70 iskunpituudella varustettua iskaria, 425 lbs/in voi olla lähellä passelia tai jopa 450 lbs/in, jos ajaminen on usein iloista bike park -rallatusta.

          Comment

          • Ripee
            Vakiovieras
            • 09/2008
            • 99

            #5060
            Alkujaan tämän lähetti Jukka4130 Katso viesti
            Edellä listatuista tiedoista puuttui kaksi kohtaa, joten mahdoton antaa jämptejä suosituksia. Olettaen, että kuski on noin 85 kg ja pyörä käyttää 70 iskunpituudella varustettua iskaria, 425 lbs/in voi olla lähellä passelia tai jopa 450 lbs/in, jos ajaminen on usein iloista bike park -rallatusta.
            Juu varusteet päällä siinä 88kg ja perusmallin Vivid Coil 250x70 tuossa Torquen DH:ssa on vakiona. Tuolla pyörällä pelkkää parkkia ja toivottavasti olisi iloistakin välillä
            Juurikin ajattelin että jos noi 425/450lbs jouset tilaisi niin ei pahasti voi mennä metsään muuta kuin kuski.

            Comment

            • Doc.blob
              Vakiovieras
              • 07/2025
              • 223

              #5061
              Alkujaan tämän lähetti Jukka4130 Katso viesti

              Looginen lähestymistapa ja parempaa keinoa pyörävalmistajilla ei ole kuin nostaa jousivakiota rungon koon ja siten oletetun ajajan painon mukaan. Parempi tapa olisi totta kai saada ajajan paino tarkalleen tietoon ja vielä toive tai yleinen mieltymys jousituksen toiminnasta, niin valinta osuisi hyvällä todennäköisyydellä kerrasta kohdilleen. Tällaista palvelua saa tosin vain premium-luokan valmistajilta.

              Jousivakion laskemiseen tarvitaan tietoon seuraavat seikat:
              1) Ajajan paino
              2) Pyörän paino
              3) Joustomatka
              4) Iskunvaimentimen iskunpituus
              5) Runkovalmistajan suosittelema laskennallinen tai todellinen painuma – tämä on valinnainen

              Tulosten pohjalta jousivakion voi valita laskutoimitusten pohjalta sen perusteella, että suosiiko jämäkämpää toimintaa (esim. 26-28 % laskennallinen painuma) vai pehmeämpää ja mukavuuspainotteisempaa käytöstä (esim. 33 % laskennainen painuma). Jousivakiolaskureista EXT:n versio on erinomainen. Löytyy vaikkapa tämän tuotesivun alaosasta.
              Tää on kyllä se tapa miten kannattaa päivittää iskari. Jos ostat jostain Saksasta tarjouksesta vaikka vividin niin se on ihan tuuripeliä sopiiko se pyörään ja ajotapaan . Uus shimmi Tune ja rupee iskarille tulelmaan hintaa.
              ?Fear is a mindkiller

              Comment

              • marco1
                Vanha jäärä
                • 09/1999
                • 10404

                #5062
                Olikos se niin että noiden iskarinjousien jäykkyydet ei ole ihan tieteellisen tarkasti mitattuja ja että eri valmistajien esim 450lbs jouset saattaa olla 20-30lbs pielessä?

                Comment

                • Kuminauha
                  Aktiivijäsen
                  • 08/2012
                  • 2332

                  #5063
                  Yksi vaihtoehto kanssa sprindex säädettävä jousi jolla voi leikkiä jouisvakion kanssa.

                  Tommosta toi EXT:n laskuri sylki ulos.

                  Click image for larger version  Name:	kuva.png Views:	0 Size:	38,0 KB ID:	2029100

                  Comment

                  • Jukka4130
                    Aktiivijäsen
                    • 04/2001
                    • 2173

                    #5064
                    Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
                    Olikos se niin että noiden iskarinjousien jäykkyydet ei ole ihan tieteellisen tarkasti mitattuja ja että eri valmistajien esim 450lbs jouset saattaa olla 20-30lbs pielessä?
                    Lähtökohtaisesti hyvä oletus on, että mitä arvokkaampi jousi, sitä paremmalla todennäköisyydellä jousivakio vastaa paketissa olevaa tai jousen kylkeen painettua lukemaa. EXT ilmoittaa jousivakion toleranssiksi +/- 3 % ja Öhlins puolestaan peräti +/- 1,5 %. Edullisimmilla "patarautavietereillä" tilanne voi olla juurikin tuollainen kuvatun kaltainen ja silloin voi joutua etsimään sen oikean yksilttäiskappaleen, mikä istuu omaan käyttöön.

                    Comment

                    • Doc.blob
                      Vakiovieras
                      • 07/2025
                      • 223

                      #5065
                      200h huolto lähestyy. Keppi on Marzocchi bomner inline. Eli periaatteessa kun Fox dps. Ei piggy paggiä.
                      Miten tärkeätä on .et vaimenninpuolelle laitetaan nitrogenit sisään.? Tietäjät hoi.
                      Jotkun väittää ,et pumppaa vaan ilmaa sinne. uskon ,et pystyn tekee huollon itse ,mut nitrogeniks en muutu mistään.

                      Sen tiedän ,isommissa iskareissa nykyään voi laittaa ilmaa ja paineet ei oo mitään 500 psi luokkaa. Huolto maksaa lähetyskuluineen sen verran ,et sama melkein ostaa uus iskari. Toi on kyllä yllättävän hyvä paitsi ,et tunnin ajon jälkeen muuttuu jotenkin kovaksi. Liekkö siellä öljy sen verran lämpenee niin se ei toimi samalla tavalla kuin ennen.

                      Uus keppi on hakusessa ,mut toi askarruttaa ,et mitä haittaa siitä on jos tumppaa männän alle 500psi ilmaa kun on pystyvä pumppukin.?
                      ?Fear is a mindkiller

                      Comment

                      • Jukka4130
                        Aktiivijäsen
                        • 04/2001
                        • 2173

                        #5066
                        Typessä on vähemmän kosteutta kuin ilmakehän ilmassa eli se ei altista korroosille ja muille mahdollisille ongelmille sen myötä. Tietääkseni kaikissa Rock Shoxin iskareissa käytetään ilmaa vaimentimen paineistamiseen, mikä kertoo paljon itsessään.

                        Vaimenninöljyn lämepäminen ajon myötä johtaisi juuri vastakkaiseen huomioon eli lämpötilan noustessa öljyn viskositeetti laskee ja vaimennusvoima sen myötä. Jos iskari oireilee noin, huollolle on korkea aika ja hyvä katsoa, mitä sisällä on meneillään. Lähtökohtaisesti lisäsäiliöllinen malli on hyvin suositeltava, jos jousitukselta haluaa hyvää suorituskykyä, vaikka se itsessään ei tetenkään ole tae siitä.

                        Korkea öljyn paineistaminen luo vaimemtimeen oman ilmajousen itse pääilmajousen tai vaikka kierrejousen lisäksi ja sillä on oma vaikutuksensa iskarin toimintaan. Inline-malliset iskarit vaativat tyypillisesti korkeaa painestamista eli juuri 300-500 psi luokkaa.

                        Comment

                        • Doc.blob
                          Vakiovieras
                          • 07/2025
                          • 223

                          #5067
                          Alkujaan tämän lähetti Jukka4130 Katso viesti
                          Typessä on vähemmän kosteutta kuin ilmakehän ilmassa eli se ei altista korroosille ja muille mahdollisille ongelmille sen myötä. Tietääkseni kaikissa Rock Shoxin iskareissa käytetään ilmaa vaimentimen paineistamiseen, mikä kertoo paljon itsessään.

                          Vaimenninöljyn lämepäminen ajon myötä johtaisi juuri vastakkaiseen huomioon eli lämpötilan noustessa öljyn viskositeetti laskee ja vaimennusvoima sen myötä. Jos iskari oireilee noin, huollolle on korkea aika ja hyvä katsoa, mitä sisällä on meneillään. Lähtökohtaisesti lisäsäiliöllinen malli on hyvin suositeltava, jos jousitukselta haluaa hyvää suorituskykyä, vaikka se itsessään ei tetenkään ole tae siitä.

                          Korkea öljyn paineistaminen luo vaimemtimeen oman ilmajousen itse pääilmajousen tai vaikka kierrejousen lisäksi ja sillä on oma vaikutuksensa iskarin toimintaan. Inline-malliset iskarit vaativat tyypillisesti korkeaa painestamista eli juuri 300-500 psi luokkaa.
                          Kiitos selvennyksestä.
                          Pitää yrittää punnertaa rahat jostain isompaan iskariin. DVO Prime mielessä .?
                          Keula käyttäytyy joskus jos se saa kunnolla kyytiä ja parit kunnon pohjaukset (joskus eksyy enkakisaajien treenilenkeille) juurikin niin ,että se muuttuu niin paljon ,et tuntuu että jotain on vialla, Tuntuu todella löysältä, myös alkuherkemmältä ,mutta sukeltelee kummallisesti. Hyvä tietää ,et se on normaalia. (rail vaimennin)
                          ?Fear is a mindkiller

                          Comment

                          • Jukka4130
                            Aktiivijäsen
                            • 04/2001
                            • 2173

                            #5068
                            Keulavaimentimet ovat hieman erilainen tapaus. Niissä on huomattavasti suurempi määrä öljyä ja vaimennusvoimat usein alhaisempia. Sitä myöten öljy ei lämpene käytössä samoissa määrin, mikä johtaisi muutoksiin vaimennusominaisuuksissa. Voi olla toki osaksi tätä, mutta mahdollisesti muutakin meneillään.

                            Comment

                            • Doc.blob
                              Vakiovieras
                              • 07/2025
                              • 223

                              #5069
                              Alkujaan tämän lähetti Jukka4130 Katso viesti
                              Keulavaimentimet ovat hieman erilainen tapaus. Niissä on huomattavasti suurempi määrä öljyä ja vaimennusvoimat usein alhaisempia. Sitä myöten öljy ei lämpene käytössä samoissa määrin, mikä johtaisi muutoksiin vaimennusominaisuuksissa. Voi olla toki osaksi tätä, mutta mahdollisesti muutakin meneillään.
                              OK. No tätä ei tapahdu usein, mut olin tossa kisapoikien lenkillä jossa periaatteessa ajettiin ylös Puijolle pururataa ja sit alas hirveetä enskaränniä joista osaa turvallisuus syistä en yksin edes ajele. Tätä tuntikaupalla niin rupes keula menettämään keskialueen kantavuuttaan. Toki ilmaa oli hommaan alunperinkin liian vähän keulassa ja se pohjas pahasti pari kertaa.
                              Iskarin tapauksessa näkymä olin jossain rymytessä ja pyörää nostellessaan vahingossa laittanut reboundin melkein kiinni joten se kovuus varmaan tuli sit siitä.
                              kiitos vastauksesta.
                              ?Fear is a mindkiller

                              Comment

                              • Bndit
                                Aktiivijäsen
                                • 08/2013
                                • 1999

                                #5070
                                Alkujaan tämän lähetti Doc.blob Katso viesti
                                200h huolto lähestyy. Keppi on Marzocchi bomner inline. Eli periaatteessa kun Fox dps. Ei piggy paggiä.
                                Miten tärkeätä on .et vaimenninpuolelle laitetaan nitrogenit sisään.? Tietäjät hoi.
                                Jotkun väittää ,et pumppaa vaan ilmaa sinne. uskon ,et pystyn tekee huollon itse ,mut nitrogeniks en muutu mistään.

                                Sen tiedän ,isommissa iskareissa nykyään voi laittaa ilmaa ja paineet ei oo mitään 500 psi luokkaa. Huolto maksaa lähetyskuluineen sen verran ,et sama melkein ostaa uus iskari. Toi on kyllä yllättävän hyvä paitsi ,et tunnin ajon jälkeen muuttuu jotenkin kovaksi. Liekkö siellä öljy sen verran lämpenee niin se ei toimi samalla tavalla kuin ennen.

                                Uus keppi on hakusessa ,mut toi askarruttaa ,et mitä haittaa siitä on jos tumppaa männän alle 500psi ilmaa kun on pystyvä pumppukin.?
                                Mikä iskarin tilanne? Kävin eilen kanssa kyselemässä hintaa Bomberin huollolle, tilasin sitten Super Deluxe Ultimaten B-D:stä kun maksoi vain satasen enemmän kun Bomberin huolto ?

                                Comment

                                Working...