above_forum

Collapse

Jousituksen pienet kysymykset

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • leppoosapolokija

Tässä näyttäisi toimivan samoin kuin aiemmassa rebassasi, vaijeri kiristyy, niin lukitus aukeaa (loogisempaa olisi päinvastainen toiminta, että jousi vääntäisi lukon auki "oletusasentoon" mikäli esim vaijeri katkeaisi, tai lukitus ei toimisi kunnolla). Kiekossa vieläpä oikein kuva minun kaltaisiani mekaanian ihmelapsosia varten, että kumminka päin menee lukkoon Elikkä Myötäpäivään väänsin. Näppäsin kuvan, mutta en osannut lisätä sitä

Kiitokset avuliaisuudesta

Comment

• pee
      Jäsen
      • 10/2015
      • 636

Mulla tuo kesällä 2015 hankittu Reba SA RL on ihan samanlainen. Muistelen, että heti "paketista otettua" siinä oli aika pienet paineet ja herkkyyttä piisasi. Tämmöisenä kokemattomana harrastajana lykkäsin suosituksen mukaiset paineet ja pikkaisen päälle ihan vaan suojellakseni keulaa pohjaamiselta. Tuon jälkeen herkkyys katosi. Laskin paineita hiljalleen talven ja kevään aikana, mutta herkkyys ei palannut. Keula kuitenkin toimii röykkyisemmässä menossa ihan hyvin, joten en antanut tuon häiritä.

Suositelut ajotunnit tulivat täyteen ja keula kävi sinällään turhassa* täyshuollossa taannoin. Herkkyyttä palasi hiukan, muttei lainkaan samalla tavalla kuin mitä muistelen sitä ihan aluksi olleen. Ehkäpä tuo on sitten ominaisuus.

Edit: Piti vielä lisäämäni, että mielestäni ne suositellut paineet ovat aivan yläkantissa. Kaikki tietysti riippuu kuskin painon lisäksi ainakin ajoasennosta ja pyörän geometriasta.

(* vaikka sillä oli ajettu läpi talven, öljyt olivat ok eikä muuallakaan ollut mitään sanomista, joten ehkä noita suositeltuja huoltovälejä voi pitää ohjeellisina. Itse kuitenkin käytin huollossa ihan takuun säilymisen vuoksi.)

Comment

• leppoosapolokija

Minulla ei missään kohta ole keula ollut herkkä, ei sitten missään määrin. Todellä jäykkä paineista riippumatta, ihan alusta alkaen (eli viime keskiviikosta). Ilmanjousen puolen paineet vaikuttavat vain pohjaamiseen, eivät missään määrin keulan herkkuuteen, tuntuu kuin sielä joku jumittaisi ja vaatisi määrän X voimaa, ennen kuin suostuu lähteä liukumaan. Ja jotain täytyy olla vialla jos en juurikaan tunne eroa xc32 halvan jousikeulan ja Reba RL SA kohtuullisen hyvän ilmakeulan välillä. Varsinkin tuo herkkyys ja alkuvaimennus olivat asioita mitä jäin kaipaamaan entisessä keulassani. Ja juuri videot mitä olen katsellut youtubesta keulan "kellumisesta" ajossa, ovat kaikkea muuta kuin mitä minun keulani on tähän mennessä parhaimmillaankaan tarjonnut. Ehkä jotain vialla rebassasi? Olen vakuuttunut että omassani ainakin on. Jos ei ole, niin on sitten varmasti viimeinen kalliimpi keula (ainakin rockshoxilta) jos suorituskyky ei 5 kertaisella hinnalla parane juuri ollenkaan verrattuna entry -tason vaimentimiin.

Comment

• pee
          Jäsen
          • 10/2015
          • 636

Joo, eipä Rebassa taida oikein saada rahoilleen vastinetta... Ei kai XC32 SA:n(== Recon Silver?) ja Reban välillä ole muuta eroa kuin alumiiniset liukuputket ja motion control -vaimennin. Eli siis hiukan painoeroa ja parempi iskunvaimennin. Onneksi Reban ja Reconin hintaero ei ollut niin paha, kun keula tuli uuden pyörän mukana. Irrallisena en kyllä taitaisi Rebaa uutena ostaa.

Saisikohan tuommoisen XC32 SA:n päivitettyä paremmalla vaimentimella? Vai onko noissa vaimentimissakaan oikeasti juuri mitään eroa?

Comment

• leppoosapolokija

Itsellä oli XC32 kierrejousella siis... Eli ero rebaan pitäis kai olla huomattava?

E. Tekisi mieli päästellä ilmat pois negatiiven puolen salaisuuksien kammiosta mysteeriventiilin kautta ja katsoa mitä tapahtuu. Tykkäävätköhän huonoa takuumielessä jos tälläisiä temppuja suorittelen? Toinen juttu mikä tekisi mieli tarkastaa; ovatko tosiaan laittaneet 2 kpl bottomless tokenia, mitkä pitäisi rebassa tehtaalta lähtiessä olla...

Comment

• pee
              Jäsen
              • 10/2015
              • 636

Noo, tässä taitaa olla vähän samaa meininkiä kuin hifiharrastuksessa, jossa rahalle saanee aika huonoa vastinetta tietyn pisteen jälkeen Osa haluaa maksaa vain pelkästä "fiiliksestäkin". Huipputasolla tietysti jokainen sekunti on merkitsevä, joten pienistäkin parannuksista kannattanee maksaa.

Jos vaimentimissa ei oikeasti ole isoa eroa, niin mikäli kierrejousen mitoitus on oikea, ei noissa painon lisäksi olekaan mitään kummempaa suorituseroa. Keulan vääntöjäykkyys lienee yhtä hyvä, joten mitä muuta eroa voisi vielä olla?

Comment

• miku80

Onhan toi reba ihan eri maailmasta verrattuna xc32. Kevyempi, tarkempi ja herkempi. Jos mietitään esimerkiksi noiden paluuvaimennuksia niin xc32 on 4-asentoinen säätö ja rebassa 20 naksua säätövara niin tuskin tarvii kummemmin miettiä kumman saa tarkemmin säädettyä.

Comment

• leppoosapolokija

Alkujaan tämän lähetti pee Katso viesti
                  Noo, tässä taitaa olla vähän samaa meininkiä kuin hifiharrastuksessa, jossa rahalle saanee aika huonoa vastinetta tietyn pisteen jälkeen Osa haluaa maksaa vain pelkästä "fiiliksestäkin". Huipputasolla tietysti jokainen sekunti on merkitsevä, joten pienistäkin parannuksista kannattanee maksaa.

Jos vaimentimissa ei oikeasti ole isoa eroa, niin mikäli kierrejousen mitoitus on oikea, ei noissa painon lisäksi olekaan mitään kummempaa suorituseroa. Keulan vääntöjäykkyys lienee yhtä hyvä, joten mitä muuta eroa voisi vielä olla?
                  Oletin että ilmalla sitä alkuherkkyyttä ja pienien nyppyjen tasoitusta olisi enemmän, koska tuossa 2013 XC spring coil:issa sitä ei ollut - käytännössä ollenkaan, eikä nyt tässä rebassakaan. Mutta sen perusteella mitä olen tosiaan noista videoista nähnyt,
                  niin sitä kuuluisi olla. Toinen juttu on tietysti noisse kierrejousissa juuri tuo mitoitus, 3 eri versiota käy vauvasta vaariin (siis minun edellisen keulan tapauksessa), eli käytännön tasolla reban pitäisi saada järkiään sopivampiin säätöihin varsinkin välimallin kuskeille, jotka eivät juuri tipahda tismalleen jouselle esim. minun tapauksessa medium jousen painoasteikon referenssipisteeseen jolle kyseinen jousi on optimaallinen. Itsellä kun tuo paino vaihtelee vuodenajan mukaan 10-15 kiloa saliharrastuksen vuoksi, niin on hyvä sitten keulaakin säädellä sen mukaan, eikä aina päästellä samalla asetuksella on kuski sitten 75 tai 90 kiloa.

(Alkaa olla jo minun osalta ähä offtopic tavallaan): Tuo hifiharrastus analogia kyllä varmasti sopii aika hyvin, jo esim rebankin kohdalla, mutta "minun mielestäni ( ) " noiden kahden keulan välillä on sen verran suuri ero hinnassa, että pitäisi jotain konkreettista tapahtua käytännössäkin, eikai niitä muuten juuri harrastelijat ostaisi? Jos jatketaan hifivertausten parissa, niin voisi ehkä verrata esim 150 euron kuulokkeita 350 euron kuulokkeisiin (tietysti näissä nyt eroja vasta soundillisesti onkin, merkistä, mallista ja monesta muusta seikasta riippuen; mutta jos pysytään yhdessä valmistajassa), mutta kyllä allekirjoittanut huomaa massiivisen eron soinnissa. Mutta sitten taas 350-500 ero kapenee. Ja minun mielestä XC32 vs Reba RL SA voisin sanoa että on lähellä tuota 150e vs 350e kuulokevertausta.

Comment

• leppoosapolokija

Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
                    Onhan toi reba ihan eri maailmasta verrattuna xc32. Kevyempi, tarkempi ja herkempi. Jos mietitään esimerkiksi noiden paluuvaimennuksia niin xc32 on 4-asentoinen säätö ja rebassa 20 naksua säätövara niin tuskin tarvii kummemmin miettiä kumman saa tarkemmin säädettyä.
                    Hetkinen - Onko minkä vuoden (malli?) Reba kyseessä? Minulla 13 napsua paluuvaimennuksen säätö :O

Comment

• orc biker

Alkujaan tämän lähetti leppoosapolokija Katso viesti
                      eikai niitä muuten juuri harrastelijat ostaisi?
                      Harrastajathan nimenomaan ostavat mitä vain, kunhan se on kallista. Minulla on XC32 SA. Minusta se on aina tuntunut herkälle alusta asti. Piti nyt oikein käydä vähän tuuppaamassa tankoa alaspäin, niin aika pienellä voimallahan se liikkuu. Muutamalla sormella painelin tankoa. Ei valittamista siis siitä, ja toisin kuin edellä esitettiin, niin voisin vaikka vannoa ulkomuistista, että tässä on 5 tai 6 eri paluuvaimennuksen nopeutta, eikä 4 Minusta se on ihan sopivasti, koska en minä usko pystyväni tunnistamaan tuota tarkemmin eroja. Tuo on juuri sopiva haarukka tällaiselle puukädelle, joka ei tunne noita hienouksia.

Eräässä ketjussahan joku linkitti taannoin, että MC tulisi halpoihinkin haarukoihin ensi vuoden malleihin. Jos niin tapahtuu, niin onko se sitten huono asia, kun edellä olevia kommentteja lukee... no joo, mutta vähiin käyvät syyt ostaa tosi kallista keulaa, ellei sieltä sitten ole tulossa jotain uutta ja mullistavaa kalleimpiin malleihin.

Comment

• leppoosapolokija

Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
                        Harrastajathan nimenomaan ostavat mitä vain, kunhan se on kallista. Minulla on XC32 SA. Minusta se on aina tuntunut herkälle alusta asti. Piti nyt oikein käydä vähän tuuppaamassa tankoa alaspäin, niin aika pienellä voimallahan se liikkuu. Muutamalla sormella painelin tankoa. Ei valittamista siis siitä, ja toisin kuin edellä esitettiin, niin voisin vaikka vannoa ulkomuistista, että tässä on 5 eri paluuvaimennuksen nopeutta, eikä 4 Minusta se on ihan sopivasti, koska en minä usko pystyväni tunnistamaan tuota tarkemmin eroja. Tuo on juuri sopiva haarukka tällaisella puukädelle, joka ei tunne noita hienouksia.
                        Täällä taas hyvä kun yhdellä kädellä jaksaa painaa niin että keula liikahtaa - tietysti jos tiputtaa paineet niin alas että keula painuu jo kasaan, niin sitten saattaa parilla sormella. Jotain matoja tässä nyt on. Nyt kun se on tuossa pihalla ollut tunnin pari ja aina käyny kessu huulessa keulimassa, niin liukuputket aivan rutikuivat.

Tarkoitin asian näin:
                        Harrastelija satunnainen laadusta nauttiva yksilö.
                        Harrastaja intohimoinen asiaan vihkiytynyt valioyksilö.

E. Taitaa kuitenki näillä kulmilla jäädä aika vähäiseksi "harrastelijat"

E. 2.0 Onko kellään tietoa sanoa, että uskallanko tyhjätä sieltä salaventtiilistä tuon negatiivi puolen, ilman että sedät tuola RS:llä innostuvat sanomaan että takuu on sorkittu pilalle?

Comment

• pee
                          Jäsen
                          • 10/2015
                          • 636

Onko näissä, ainakaan uudemmissa, SoloAireissa "salaventtiilejä"? Negatiivipuolenhan pitäisi kai itsestään ilmaantua huulitiivisteiden kautta. Ainakaan huoltomanuaali ei sellaisesta taida mainita: https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign....bluto_reba.pdf

Edit: Ainakin alajousijalan kiinnitysruuvin aukaisemalla "negatiivipuoli" varmasti ilmaantunee. Öljyt vaan tulee samalla pihalle, jos ei pidä keulaa ylösalaisin ja tiivisteprikasta saattaa mennä tiiveys. Jos negapuolella olisi painetta, niin kai tuo näkyisi joko säginä tai jousipuolelle pitäisi laittaa liiaksi painetta, jotta keula toimisi.

Comment

• juho_u

Kokeiles kääntää fillari ylösalaisin, niin voiteluöljyt valuu liukuputkien yläosaan. Tuo auttaa joskus. Ei Reba mikään huippukeula ole, älä tuosta luo mielikuvaa huippukeuloista, ne toimii.

Comment

• leppoosapolokija

Alkujaan tämän lähetti pee Katso viesti
                              Onko näissä, ainakaan uudemmissa, SoloAireissa "salaventtiilejä"? Negatiivipuolenhan pitäisi kai itsestään ilmaantua huulitiivisteiden kautta. Ainakaan huoltomanuaali ei sellaisesta taida mainita: https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign....bluto_reba.pdf
                              Tuolta http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...27#post2423727 ... Sitä ei tosiaan oikeen mainita missään - siksipä arvelluttaaki takuun kannalta

Comment

• leppoosapolokija

Alkujaan tämän lähetti juho_u Katso viesti
                                Kokeiles kääntää fillari ylösalaisin, niin voiteluöljyt valuu liukuputkien yläosaan. Tuo auttaa joskus. Ei Reba mikään huippukeula ole, älä tuosta luo mielikuvaa huippukeuloista, ne toimii.
                                Jätin yöksi ylösalasin ja kuivakat oli liukuputket aamullakin.
                                Juu eihän se mikään huippukeula ole, mutta tuohon mun edelliseen verrattuna se (pitäisi ainakin) olla melko hyvä. Kaikkihan on tietysti suhteellista. On varmaan turvallista sanoa jo hyväksi keulaksi, verrattuna noihin halvimpiin?

E. Näin maalaispojan logiikalla järkeilemällä, keula vois tuntua tuolta miltä se nyt tuntuu, jos negapuolelle ei tasaantuisi ilmaa ollenkaa, että kaikki menisi vain positiiviselle puolelle...*must tuntuu*

Comment

Working...