above_forum

Collapse

Jousituksen pienet kysymykset

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhiss

Alkujaan tämän lähetti ErnoNykanen Katso viesti
    Eli esim. 2013 rebaan voi heittää sidin moco dna-vaimentimen? Itellä ainakin vähän harmittaa rebassa se, kun pyörässä oli RL-malli eli siinä ei ole low speed compressionin säätöä.

Toisaalta varmaan suuremman eron huomais, jos esim. solo air reconiin sais moco- tai moco dna-vaimentimen. Tommosella päivityksellä varmaan joku joka on ostanut vähän halvemman pyörän ensipyöräksi, saisi paljon kyvykkäämmän keulan kohtuullista investointia vastaan.
    Tossa on 2012-2013 Reban OMAT vaimentimet, osa samoja kuin Sidissä.

Comment

• stumpe
      Aktiivijäsen
      • 08/2013
      • 1760

Ei nyt varsinaisesti liity joustoon, mutta haarukkaan kyllä.

9mm pikalinkku on halvemmissa pyörissä yleensä? Ja jos haarukkaan on nettikaupan sivulla merkitty 15QR, niin googletteluni perusteella meinaa 15mm läpiakselia? QR meinaa quick releasea eli pikalinkkua? Mitähhh? En tajua.

Comment

• miku80

Kyllä sillä tarkoitetaan 15mm läpiakselia, ja onhan niissä se pikalinkku mistä löysätään akseli ennen kun ruuvataan ulos..

Comment

• hemppa
          Vakiovieras
          • 09/2010
          • 409

Mistä löytyisi extra soft jousi Rockshox xc28 100mm 26" 2013?

B-C:ltä löytyi tollanen: https://www.bike-components.de/produ...dell-2012.html mutta väittävät että ei sovi 2012 jälkeen tehtyihin keuloihin.

Comment

• jan52

Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
            9mm pikalinkku on halvemmissa pyörissä yleensä?
            Ja tästä vielä tarkennuksena että normi pikalinkku on 5mm paksu ja sen navan akseli joka asettuu siihen haarukkaan on sitten 9mm.

Aito 9mm pikalinkku on sitten tällainen. Hieman harvinaisempi, mutta selvästi jäykempi kuin 5mm, mutta ei tietenkään yhtä hyvä kuin 15mm läpiakseli.

Comment

• Touho-serkku
              Vakiovieras
              • 05/2009
              • 43

Retro GT:n upgreudaus!
              Vanha RockSoxin MAg21(vaimikäseoli) elastomeeri joutaa mäkeen. Mitä tilalle? Emäputki oletettavasti 44mm, siis sopiva 1 1/8" haarukalle, en ole uskaltanut vielä naputella alumiinirungosta vanhoja laakeripesiä pois, ilmeisesti lähtee vastapuolelta vasaroimalla putken avulla?
              Joku 100mm antava haarukka joka voi tiputtaa 80mm jos ohjaus alkaa meneen kömpelöksi?
              90-luvun vaihteen Retro-kavereilta kaipaan neuvoja.
              H
              Last edited by Touho-serkku; 25.05.2014, 11.55. Syy: typo

Comment

• Greycap

Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
                Minullakin vanhoissa perheemme kahdessa rebassa on mutta niiden olen itse todennut (ja lukenut usean muun sanoneen samaa) näyttävän liian korkeita paineita. Suuntaa antavia ne tietty ovatkin, kun keulan painaumaan tietyllä paineella vaikuttaa pitkälti myös pyörän geometria.
                Minulla on kaksi Reconia, 120 mm Silver täysjoustossa ja 100 mm Gold jäykkäperässä, ja kumpikin tarjoaa alle 63 kg kuskille 50-70 psi. Saatan painaa ajovarusteissa ehkä juuri ja juuri sen 63 kg mutta jopa tuo 70 psi antaa lopputulokseksi sen ettei tarvitse kuin nousta seisomaan ja laittaa vähän painoa käsille niin joustomatkasta hävisi puolet, saattaa toimia silloin kun ajetaan vain ja ainoastaan satulasta muttei oikein houkuttele tulla jotain rankempaa mäkeä alas tietäen että joustoja on käytettävissä reilu viisi senttiä ja keulakulma on jyrkentynyt pari astetta lähtötilanteesta. Tosiasiassa minulla taitaa olla Silverissä suunnilleen 85 psi ja Goldissa lähempänä sataa niin käytös on jotenkuten järkevää, aivan sama minkä verran sitä sagia on jos keula ei toimi ajossa.

Mitä tästä opimme, niissä taulukoissa on paljon hienoja lukuja eikä juuri muuta.

Comment

• orc biker

Ajattelin lyhentää PushLoc-lukitusvivun vaijeria. Ei vain meinaa lähteä irti tuo haarukan puoleisessa päässä oleva päätyosa vaijerin kuoresta, mikä lie holkki. Se on jotenkin tosi tiukasti puristettu siihen. Ennen kuin katkaisen kaapelin, niin kysäisenpä varmuudeksi (jos en saa sitä ehjänä irti), että ensinnäkin onko tuo kaapeli ihan tavallinen jarrukaapeli ja käyköhän siihen päähän tilalle tällainen: http://www.bike-discount.de/en/buy/e...6215/wg_id-475

Comment

• ErnoNykanen
                    Vakiovieras
                    • 03/2013
                    • 458

Alkujaan tämän lähetti Touho-serkku Katso viesti
                    Joku 100mm antava haarukka joka voi tiputtaa 80mm jos ohjaus alkaa meneen kömpelöksi?
                    H
                    Mä oon syntyny 90-luvulla niin kai mut voi laskea retro-kaveriksi?

Vanhemmat Rebat, jotka on dual-aireja, ovat säädettävissä spacereilla käsittääkseni 80, 100 tai 120 mm, joten sellaisen kun löytää fillaritori.comista niin varmaankin täyttäis sun kriteerit. En nyt tarkaa vuosimallia muista missä tuo säädettävyys poistui, mutta siis dual-air on se säädettävä ja solo air ei-säädettävä malli. Olisko sitten ollu vielä jotain reba u-turneja, joissa oli haarukassa säätömahdollisuus itsessään (ilman spacereita haarukan sisälle), mutta niistä en tiedä tarkemmin.

Ei kai noita ohjauslaakereita oo tarpeen lähteä vaihtamaan, jos ei klappia ole?

Comment

• SSGT-92
                      Aktiivijäsen
                      • 02/2007
                      • 1556

Orc biker , kuis se manttelin toinen pää ? Lähteeks siel vivun puoleisest pääst holkki poies ilman isompaa askartelua ?

Comment

• Touho-serkku
                        Vakiovieras
                        • 05/2009
                        • 43

Mä oon syntyny 90-luvulla niin kai mut voi laskea retro-kaveriksi?
                        Voi sut, kun kerta muistat millaisilla isot pojat ajo ku olit pihalla leikkimässä...

Vanhemmat Rebat, jotka on dual-aireja, ovat säädettävissä spacereilla käsittääkseni 80, 100 tai 120 mm, joten sellaisen kun löytää fillaritori.comista niin varmaankin täyttäis sun kriteerit. En nyt tarkaa vuosimallia muista missä tuo säädettävyys poistui, mutta siis dual-air on se säädettävä ja solo air ei-säädettävä malli. Olisko sitten ollu vielä jotain reba u-turneja, joissa oli haarukassa säätömahdollisuus itsessään (ilman spacereita haarukan sisälle), mutta niistä en tiedä tarkemmin.
                        Kiitos, tätä tietoa ei goggelström vielä löytänytkään...

Ei kai noita ohjauslaakereita oo tarpeen lähteä vaihtamaan, jos ei klappia ole?
                        Ei tarviis, vaan tuossa Zaskarissa on vielä se haarukan putkessa oleva kierrekiristys. JAa, pitääs kokeilla voisko se toimia tän nykyaikasen (mikäsenytoli) kanssa...

Comment

• kharik
                          Vakiovieras
                          • 03/2001
                          • 87

Alkujaan tämän lähetti Touho-serkku Katso viesti
                          Retro GT:n upgreudaus!
                          Vanha RockSoxin MAg21(vaimikäseoli) elastomeeri joutaa mäkeen. Mitä tilalle? Emäputki oletettavasti 44mm, siis sopiva 1 1/8" haarukalle, en ole uskaltanut vielä naputella alumiinirungosta vanhoja laakeripesiä pois, ilmeisesti lähtee vastapuolelta vasaroimalla putken avulla?
                          H
                          Niin heität ne elastomeerit mäkeen ja laitat kierrejousen tilalle? Jos haarukka on muuten kunnossa. Rebaa sai U-turnilla 80-115 mm muistaakseni, kymmenisen vuotta sitten niitä myytiin.

-90 lukuun sopisi paremmin Rockarin Judy sarja tai Marzocchin keulat.

Comment

• orc biker

Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
                            Orc biker , kuis se manttelin toinen pää ? Lähteeks siel vivun puoleisest pääst holkki poies ilman isompaa askartelua ?
                            Se on ihan samanlainen tapaus. Mittailin tuota ja sen halkaisija on jokseenkin 6 mm. Siitä tuumin, jos tuollainen linkittämäni kävisi. Olen tosi huono näiden vaijereiden kuorien kanssa. En ymmärrä näistä oikein mitään, kun tuntuvat olevan niin high techiäkin, että liukuu kunnolla yms. Minä olen vain joskus vaihtanut vaihde- ja jarruvaijereita vanhoihin pyöriin, ihan vain sitä pelkkää piuhaa siellä sisällä. En oikein tiedä, pitäisikö näiden päätyjen nyt lähteä irti vai ei ja jos pätkäisen, niin mikä tuohon kuoreen kävisi tilalle.

Comment

• rockverb

Oon nyt viikon verran ajellut pyörällä(cube vaihtuikin canyonille nerve täpäri) ja pyörä on erittäin mahtava, paitsi eilisen lenkin jälkeen alkoi vähän epäilykset heräillä keulan suhteen...

Climbistä vaihdetaan trail tai descent asentoon---> keula aavistuksen "tipahtaa" mutta joustaa kyllä hyvin vaikka vähän notkahtaakin alemmas

Mutta erikoisinta on, että jos ajan climb modella asfaltilla ja jarrutan, keula tipahtaa selvästi aika alas eikä siis palaudu täysin ylhäälle(paitsi kun nousee pyörän päältä pois tai keventää/nostaa itse keulaa ajaessa) tämä sama tipahtaminen tapahtuu myös jos esim ajan katukivetyksen yli tms.. tarkistin keulan ja kumi rinkula oli noin puolessa välissä keulaa, eli keula ei palaudu kunnolla ilmeisesti?? Olisko vihjeitä? Säädöillä on selvästi eroja mutta tuo climb säätö ihmetyttää ja se palautuminen... Paineet ovat noin 120-psi(iso kaveri, 112kg) takaiskari toimii mun mielestä ok, paineet 280psi siellä.

Minun mielestä tämä keulan palautuminen on ollut havaittavissa eilen tai sitten en ole kiinnittänyt vain huomiota alkuinnostuksen huumassa... Se mikä eilen oli poikkeuksellista ennen lenkkiä oli se että olin päästänyt sekä keulasta että takaiskarista paineet ulos ennen lenkkiä ja täyttänyt uudestaan nuo edellä mainitut psi määrät.

Painetta ei ilmeisesti saa lisätä enempää keulaan, maximi125psi?(fox float 32 o/c 2014)

Takaiskari fox float boostvalve, maksimi taitaa olla 300psi?

Toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitin ja viitsisi valaista hieman aloittelijaa näissä asioissa

Suomeks sanottuna kaula tuntuu aika nuudelilta... Eikä painetta uskalla lisätä

Comment

• perminna

Muutama lenkki takana ja alkaa hahmottua omalle ajotyylille ja -maastoille sopiva paine ja palautusnopeus Reba-keulaan jäykkäperäiseen Cubeen. Nöösinä kuitenkin pitää vielä kysyä, pitääkö paineita säätäessä varoa, että keula ei koskaan lyö pohjaan eli käyttää täyden jouston? Toisin sanoen, meneekö keula särki, jos noin käy?

EDIT klo 9:29: Toista ketjua lukiessa sainkin vastauksen eli ei ole suositeltavaa.

Comment

Working...