above_forum

Collapse

Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • Steve Baggy
    Jäsen
    • 06/2023
    • 570

0.5mm tulkki kun meni sisään niin heti vaihtoon.

Comment

• nure
      Moottoriturpa
      • 02/2005
      • 21864

^Jokainen tavallaan.
      Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Comment

• Steve Baggy
        Jäsen
        • 06/2023
        • 570

Aika monessa paikkaa suositellaan 12spd ketjuille tuota vaihtoväliä. Täytyy nyt kattoa jos toisen ajais pidemmälle ja sen päälle sitten tuon vanhan samaan. Miten nyt kuluukaan uusi.

Comment

• Kanuuna
          Aktiivijäsen
          • 05/2016
          • 2823

Siis itse toimin samalla tavalla, mutta ei vaan ole vielä kulahtanut puoleen prosenttiin.

Comment

• nure
            Moottoriturpa
            • 02/2005
            • 21864

^^Vaikka markkinointi suosittaa niin ei se saa poistaa järjen/kokemuksen käyttöä.

Comment

• Steve Baggy
              Jäsen
              • 06/2023
              • 570

Mutuhan se paras.

Comment

• v4lt5u
                Nöösi
                • 09/2020
                • 18

Pyörään vaihdettu takapakka joitain viikkoja sitten ja ollut ilman ajoa siitä lähtien. Tänään työmatkalle pyörän selässä, mutta vaihteita ei saanut mitenkään säädettyä ajon aikana (30 km), että olisi toiminut luotettavasti kaikilla rattailla. Kotona pyörä telineeseen ajatuksena säätää ajan kanssa vaihteet kuntoon, mutta huomasinkin että pakka pyörii melko levottomasti polkiessa. En ole aikaisemmin kiinnittänyt vanhalla pakalla tähän mitään huomiota. Onko tämä normaalia?

Comment

• nure
                  Moottoriturpa
                  • 02/2005
                  • 21864

Baggy Boy, mutu tai kokemus, jos yli 40 ajaanut niin kumpaa se on?

Comment

• Aakoo
                    Palstajyrä
                    • 01/2011
                    • 3012

Alkujaan tämän lähetti v4lt5u Katso viesti
                    Pyörään vaihdettu takapakka joitain viikkoja sitten ja ollut ilman ajoa siitä lähtien. Tänään työmatkalle pyörän selässä, mutta vaihteita ei saanut mitenkään säädettyä ajon aikana (30 km), että olisi toiminut luotettavasti kaikilla rattailla. Kotona pyörä telineeseen ajatuksena säätää ajan kanssa vaihteet kuntoon, mutta huomasinkin että pakka pyörii melko levottomasti polkiessa. En ole aikaisemmin kiinnittänyt vanhalla pakalla tähän mitään huomiota. Onko tämä normaalia?
                    Eihän tuo normaalilta näytä. Ihan ensihätään kiekko irti ja pakan uudelleen asennus ajan ja ajatuksen kanssa. Samalla voi kokeilla onko vaparissa väljää, eli heiluuko vapari mihinkään suuntaan kokeillessa. Onko tuossa mikä vapari ja pakka?

Comment

• Aakoo
                      Palstajyrä
                      • 01/2011
                      • 3012

Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
                      Baggy Boy, mutu tai kokemus, jos yli 40 ajaanut niin kumpaa se on?
                      Kokemuksesta huolimatta suosittelen ainakin itse vaihtamaan ketjut kun ne ovat kuluneet. Halvempaa kuin uusia sitten koko voimansiirto kerralla.

Comment

• nure
                        Moottoriturpa
                        • 02/2005
                        • 21864

^Usein menee muutenkin ketjut ja rattaat vaihtoon kerralla, ei loppupeleissä kauheasti maksa per kilometri...

Comment

• Steve Baggy
                          Jäsen
                          • 06/2023
                          • 570

40v sitten ei ollut 12spd voimansiirtoja, mutta pappa tekee kuten pappa tahtoo ja me pojat voidaan vaihdella tiheämpään ketjua. Ainakin itse vaihdan sen 40 euron ketjun mielelläni pikkasen liian aikaisin, jos sillä se 250€ pakan elinikä tuplautuu.

Comment

• v4lt5u
                            Nöösi
                            • 09/2020
                            • 18

Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
                            Eihän tuo normaalilta näytä. Ihan ensihätään kiekko irti ja pakan uudelleen asennus ajan ja ajatuksen kanssa. Samalla voi kokeilla onko vaparissa väljää, eli heiluuko vapari mihinkään suuntaan kokeillessa. Onko tuossa mikä vapari ja pakka?
                            Jep. YouTubesta löytyi jonkin verran videoita saman suuntaisesta kasettien "huojunnasta", mikä ilmeisesti jossain määrin voi olla normaalia. Omassa tapauksessa huojuntaa tosin omaan silmään on huomattavasti enemmän.

En itse juurikaan pyörän komponenttien päälle ymmärrä, mutta tuossa pitäisi olla Shimanon HG vapaaratas ja takapakaksi vaihdettu Sunracen CSMZ603. Vaihto on tehty Yeplyllä ja olen nyt varannut jo maanantaille uuden ajan, missä saavat ihmetellä tuota ja laittaa kuntoon. En ole itse näitä koskaan kiinnitellyt, niin voi olla parempi, että saavat katsoa tuon uudelleen.

Comment

• Bndit
                              Aktiivijäsen
                              • 08/2013
                              • 1998

Alkujaan tämän lähetti v4lt5u Katso viesti
                              Jep. YouTubesta löytyi jonkin verran videoita saman suuntaisesta kasettien "huojunnasta", mikä ilmeisesti jossain määrin voi olla normaalia. Omassa tapauksessa huojuntaa tosin omaan silmään on huomattavasti enemmän.

En itse juurikaan pyörän komponenttien päälle ymmärrä, mutta tuossa pitäisi olla Shimanon HG vapaaratas ja takapakaksi vaihdettu Sunracen CSMZ603. Vaihto on tehty Yeplyllä ja olen nyt varannut jo maanantaille uuden ajan, missä saavat ihmetellä tuota ja laittaa kuntoon. En ole itse näitä koskaan kiinnitellyt, niin voi olla parempi, että saavat katsoa tuon uudelleen.
                              Veikkaisin että vapari on paskana, parit pienemmät rattaat ja mutterin voi helposti asentaa väärin, mutta ei koko pakkaa. Tai sitten on täysin väärä pakka....

Comment

• Bndit
                                Aktiivijäsen
                                • 08/2013
                                • 1998

Alkujaan tämän lähetti Steve Baggy Katso viesti
                                https://www.bikeradar.com/advice/wor...bicycle-chain/

40v sitten ei ollut 12spd voimansiirtoja, mutta pappa tekee kuten pappa tahtoo ja me pojat voidaan vaihdella tiheämpään ketjua. Ainakin itse vaihdan sen 40 euron ketjun mielelläni pikkasen liian aikaisin, jos sillä se 250€ pakan elinikä tuplautuu.
                                Se on just näin. Itse vaihdoin juuri todella kovassa käytössä olevaan sähkötäpäriin neljännen SLX ketjun, edellinen kesti 1200km, sitä edellisen rikoin väkivaltaisella vaihdolla 100km jälkeen ja sitä edelliset meni 1000km kohdalla vaihtoon. Ketju maksaa joku 25€. Vaihteet toimivat koko ajan virheetömästi paitsi silloin kun olen ajanut vaihtajan ja tai korvakkeen paskaksi. 25€/vuosi on pieni kustannus siitä että kaikki pelaa. Ei ollut vielä ihan edes 0,5% merkissä tällä kertaa, mutta jos laitan pyörän myyntiin niin kiva että ei tarvii seuraavan heti vaihtaa.

Comment

Working...