above_forum

Collapse

Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Collapse
X
 
  • Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • nure
    Moottoriturpa
    • 02/2005
    • 22025

    #7516
    ^Lienee liipasimessa voi olla sama ongelma kuin grippareissakin, pykälät kuluu ja silloin ei pidä...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

    Comment

    • J.Kottenberg
      Aktiivijäsen
      • 08/2014
      • 2655

      #7517
      Liipaisimen pykälien kuluminen on kyllä hyvin uskottava vaihtoehto. Monta vuottahan tuolla on tullutkin ajeltua eikä Sram.kaan tietenkään ikuinen ole.

      Täytyy tilata uusi liipaisin. 11-pykäläisen osat onkin vähän halventuneet koska kaikki kovat jätkät ajaa 12-pykäläisellä.

      Comment

      • F. Kotlerburg

        #7518
        Minä kyllä ennen uusien osien ostamista tarkistaisin, että vaihtaja on oikeasti säädöissään ja että vaijeri liikkuu takeltelematta kuoressaan, mutta kukin tavallaan.

        Comment

        • J.Kottenberg
          Aktiivijäsen
          • 08/2014
          • 2655

          #7519
          Vaijerin liikkuminen on tarkistettu, ihan hyvin tuntuu liikkuvan. En oikein usko että säädöt menisi ajon aikana itsestään niin pieleen että kaksikin pykälää yhtäkkiä peräjälkeen hyppäisi. Löysin tavaroiden seasta yhdestä projektista jääneen käytetyn mutta aikoinaan hyvin toimineen X01 triggerin. Kokeilen sillä ja jos sillä korjaantuu niin pääsee ajamaan kun odottelee osia.

          Comment

          • nure
            Moottoriturpa
            • 02/2005
            • 22025

            #7520
            ^Varmasti voi tarkistaa muttei kyllä viittaa vaijeriin tai kuoriin, aika tyypillinen vika oli grippareissakin iän mukana ja kokemusta X-Raysta alkaen.
            Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

            Comment

            • Kanuuna
              Aktiivijäsen
              • 05/2016
              • 2837

              #7521
              Olisko korvake vino?

              Comment

              • Soiski
                Vakiovieras
                • 06/2019
                • 74

                #7522
                Vannejarrujen säätö. Jos säädän jarrut "aggressiviseksi" että ottaa suht nopeasti vivusta vääntäessä kiinni, ovat ne muutaman viikon käytön jälkeen jo siinä tilassa, että kahvan saa vetää pohjaan että vauhti hidastuu. Ominaisuus vai luistaako vaijeri, pulttia kireämmälle? Kyseessä siis ihan perus Tiagran jarrut.
                https://bike.shimano.com/en-EU/produ...0/BR-4700.html

                Comment

                • paaton
                  Moottoriturpa
                  • 05/2015
                  • 17450

                  #7523
                  Onko laitettu uusi dura-acen vaijeri? Siitä kannattaa poistaa pinnoite vanhojen jarrujen kanssa. Luistaa muuten.

                  Comment

                  • Soiski
                    Vakiovieras
                    • 06/2019
                    • 74

                    #7524
                    On kyllä ihan hyllytavaravaijeria paikallisesta pyöräliikkeestä, tuskin oli dura acea

                    Comment

                    • Achilles
                      Nöösi
                      • 03/2023
                      • 1

                      #7525
                      Kakkospyörässäni on tälläinen kampisarja https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...-8v-ketjusuoja jonka metalliseos on niin heikkoa, että olen joutunut vaihtamaan sarjan jo kaksi kertaa lyhyen ajan sisällä, koska se hajoaa käsiin. Osaisiko joku suositella jotain suhteellisen edullista mutta kestävämpää kampisarjaa, joka toimisi tämän tilalla ilman mitään sen kummempaa extra-säätöä?

                      Comment

                      • nure
                        Moottoriturpa
                        • 02/2005
                        • 22025

                        #7526
                        ^Vaikka tuollainen https://www.bike24.com/p260442.html Löytynee kyllä muualtakin. On tavallaan aika vastuutonta että pyöriä myydään tuollaisilla kertakäyttökammilla, pitäisi kiertää hyvin kaukaa.
                        Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

                        Comment

                        • kauris
                          Suurtietäjä
                          • 06/2004
                          • 7209

                          #7527
                          Alkujaan tämän lähetti Soiski Katso viesti
                          Vannejarrujen säätö. Jos säädän jarrut "aggressiviseksi" että ottaa suht nopeasti vivusta vääntäessä kiinni, ovat ne muutaman viikon käytön jälkeen jo siinä tilassa, että kahvan saa vetää pohjaan että vauhti hidastuu. Ominaisuus vai luistaako vaijeri, pulttia kireämmälle? Kyseessä siis ihan perus Tiagran jarrut.
                          https://bike.shimano.com/en-EU/produ...0/BR-4700.html
                          Kuulostaisi vaijerin luistamiselta. Ei se ainakaan ominaisuus olemä. Kun olet kiristänyt kohdilleen, laita tussilla merkki vaijeriin kiristyspultin kylkeen niin näet jos asia tapahtuu uudelleen onko syy siinä. Jarrupalat ei voi kulua noin nopeaan ja aiheuttaa tuollaista. Mutta kai palat osuu vanteelle tasaisesti eikä esim toinen puoli mene puoliksi huti ja siksi painu enemmän? Vaijerinkuoret (kunt ja niiden päätyjen oleminen paikoillaan kiinnityspisteissään kannattaa tietty myös tarkistaa.

                          Comment

                          • Ohiampuja
                            Suurtietäjä
                            • 05/2005
                            • 7709

                            #7528
                            Millaiset on Canyonin gravelkiekot DT Swiss Gravel LN? Onko se sama kuin Spline 1800 mutta jollain toisella vaparilla?

                            Eikös esim Duden kiekot ole juuri tuota tyyliä. Eli etukiekko aivan sama kuin jälkimarkkina-tuote, mutta takakiekon vapari on pykälää halvempi. Eli siis BR 2300 vs BR 2250.
                            XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.


                            Comment

                            • Aakoo
                              Palstajyrä
                              • 01/2011
                              • 3048

                              #7529
                              Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
                              Millaiset on Canyonin gravelkiekot DT Swiss Gravel LN? Onko se sama kuin Spline 1800 mutta jollain toisella vaparilla?

                              Eikös esim Duden kiekot ole juuri tuota tyyliä. Eli etukiekko aivan sama kuin jälkimarkkina-tuote, mutta takakiekon vapari on pykälää halvempi. Eli siis BR 2300 vs BR 2250.
                              LN tarkottaa DT:n 370 -navan uudempaa ratchet vaparia, ne vanhathan oli 3-kyntisellä vaparilla. On kuitenkin eri vapari kuin 350 -navoissa.

                              Comment

                              • Kimbyyri
                                Vakiovieras
                                • 04/2021
                                • 300

                                #7530
                                Jarruletkun lyhennyksestä, tarvitseeko jotain komponentteja hommata, nippa, helmi tai jotain vastaavaa?

                                Comment

                                Working...