Sama täällä, käyttäisin kyllä 294mm pinnaa. +/- 1mm ei merkkaa käytännössä mitään, mutta -3mm on jo aika paljon.
Kiekon rakentaminen
Collapse
X
-
Jossakin neuvottiin ottamaan muutama milli alakanttiin pinnalaskurin antamasta absoluuttisesta mitasta. Ohje voi tietenkin perustua ohjeen laatijan henkilökohtaiseen mieltymkseen ja toisaalta, ohjeessa ei otettu kantaa nippelin mittaan. Pitkällä nippelillä (20mm) tuollainen -3mm ei kaiketi aiheuta vaivoja.Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viestiSama täällä, käyttäisin kyllä 294mm pinnaa. +/- 1mm ei merkkaa käytännössä mitään, mutta -3mm on jo aika paljon.Holokki auki ku H. Moilane.
Comment
-
Kierre on kuitenkin saman mittainenAlkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viestiPitkällä nippelillä (20mm) tuollainen -3mm ei kaiketi aiheuta vaivoja.Toiseksi eniten ketuttaa kaikki
Comment
-
Mitenkäs kuulkaa on hiilikuitukehien kanssa, että alkaako ne heittämään samalla tavalla kuin alumiiniset kolhun saadessaan? Meinaan siis sitä, että muodostuuko hiilarikehään samanlaisia jännityksiä, kuin alukehään, vai palautuuko aina ennalleen suoraksi (tai menee säpäleiksi).
Haen tässä siis tapahtumaa kuten: alumiininen laskettelusauva jää usein kovan väännön jälkeen mutkalle, mutta hiilikuituinen pysyy aina suorana (tai menee poikki).
Jos toiminta kehällä olisi samanlaista, tämähän tarkottaisi, että hiilikuitukehä olisi mahdottoman hyvä, sillä ainut mikä vaikuttaa vanteen suoruuteen on pinnojen tasainen kireys ja täten pieniä pommeja saadessaan kiekko pysyisi suorempana???
Comment
-
Setti on sitten päätetty, ja päätin samalla teettää uuden etukiekon jopa levyjarruvalmiudella .Alkujaan tämän lähetti Pohjanpoika98 Katso viesti
Laskuri antoi pinnojen pituudeksi 262 mm ja vetopuolelle 263 mm.
Sekä vasemmalle että vetopuolelle tulisi pinnat 3 kertaa ristiin.
Tuleeko noin rakennettuna kevyehkö ja riittävän kestävä kiekko XC-ajoon ?
Vannevinkkejä voi ehdotella ( No Tubes ZTR 355 tai Sun Limelightilla pääsisi alle 800 g:n takakiekkoon, mutta kestävätkö ne ?
JT
Alustava laskelma antaa noin puolen kilon kevennyksen n. 8 vuotta vanhaan settiin ( LX- DT-comp- WTB Powerbeam ) verrattuna .
Kiekot rakentuvat Shimanon M950- ja M965-navoille, DT-revot eteen ja Compit taakse (kaikki alunippeleillä ) ja kehät Mavicin XM-517:t.
Siis ihan perinteinen setti, kun en muutakaan keksinyt
Kokonaispaino renkaineen kaikkineen
( sisärenkaalliset misukan latexit ) tasan 3 kg.
JT
Comment
-
Oot nyt käsittänyt topikin ideasta jotain aika perustavanlaatuisesti väärin.Alkujaan tämän lähetti Pohjanpoika98 Katso viestiSetti on sitten päätetty, ja päätin samalla teettää uuden etukiekon jopa levyjarruvalmiudella .
Rakentaminen < > rakennuttaminen.Kaar ittelles vaa
Comment
-
Ehkä tiukasti tulkittuna noinAlkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viestiOot nyt käsittänyt topikin ideasta jotain aika perustavanlaatuisesti väärin.
Rakentaminen < > rakennuttaminen.
,mutta pitäähän rakennuttajankin tietää, mitä haluaa lopputuotteelta eli tässä tapauksessa Customkiekoilta.
Optioitahan on lukemattomia. Hyviä kasaajia on sitten jo vähemmän...
Kokemus ja osaaminen minulla ei riitä tässä asiassa riittävän hyvään lopputulokseen, joten käytän asianntuntevia rakentajia lopputuotteen kasaamisessa. Nämä kiekot ovat sentään pyörän tärkeimmät liikkkuvat osat.
JT
Comment
-
Hauskan kuuloinen tuo absoluuttinen näissä yhteyksissä.Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viestiJossakin neuvottiin ottamaan muutama milli alakanttiin pinnalaskurin antamasta absoluuttisesta mitasta.
DT:n laskuri minun vähäisen kokemukseni mukaan ehdottaa aika pitkiä pinnoja, niin että pinna tulee vähintään nippelin pään tasalle, kun se mielestäni olisi mukavinta jäädä uran pohjalle, ja niin laskettu pituus olisi keskemmällä käyttökelpoista aluetta. Kysymykseesi yhden pituuden käytöstä vastaisin että se hyvin onnistuu, mutta ehkä takana toisen puolen pinnojen kierteet vähän näkyvät nippelin alta (kehän sisäpuolelta).
ERD ilmoitetaan (mitataan) myös vaihtelevasti. Myös valmistajan ilmoittama voi olla eri luku kuin oppikirjan mukaan mitattu. Täysin varma tarkemmasta lopputuloksesta voi olla vasta kiekon valmistuessa. DT:n laskurikin on muuttuvainen: huomasin viimeksi hieman korjatun sinne syötettyjä ERD-mittoja, joten nämä ovat eläviä juttuja. Linkki lopussa.
On hyvä muistaa, että silloin kun kierre loppuu eikä nippeli kierry pinnaan enää syvemmälle, on pinnan pää nippelistä noin 2mm ulkona. Ja toisella suunnalla, kun kierre näkyy nippelin alta, on nippeli jo tosi monta kierrosta kiinni pinnassa. Käyttökelpoinen alue on aika laaja. Näin ulkomuistista, mutta tuossa vielä ylös kirjoittamani:
"Tein vielä mittausta. Kun 12mm nippeli on kierretty 6 kierrosta kiinni puolaan, jää kierrettä näkyviin 2,5mm. Kun sen kiertää pohjaan asti, että kiristysvara loppuu kokonaan, säätö on 6mm lyhyempi. Jos katsoo että 6 kierrosta on riittävä, 6mm väli on pelivaraa, mikä kattaa 12mm ERD-mittaa.
Pohjaan kierrettynä pinna tulee nippelistä ulos 1,5mm. Tämä on lähes 3mm lyhyempi säätö kuin jos pinnan pää on ruuviuran pohjan tasalla. Pohjan tasalta kun pidentää säätöä 2,5-3 kierrosta, alkaa kierteen alku nippelin alta pilkottaa"
Last edited by Vieras; 07.04.2010, 19.29.
Comment
-
Tässä yksi hyvä perusteos kiekon rakentajille. Kirjaa on varmaan jo noissa vanhoissa säikeissä suositeltukin, mutta en jaksa kahlata niitä kaikkia läpi...
Kirjasta löytyy vastauksia noihin peruskysymyksiin: pinnojen pituuden valintaan ym. (ja myös tuohon eri mittaisten nippelien kierteiden pituuteen...
).
Sivuilta löytyy myös hyvä pinnalaskuri.
Rule #1: Obey The Rules
Comment
-
Tuo kervelon postaama pinnalaskuri taitaa käyttää samaa "konetta" (excel-pohjainen spokecalc) kuin tämä suomenkielinen laskuri.
Nyt jos löytyy todellista kokemusta niin saa kertoa... jos kuitukehälle tehdään 20-pinnainen kiekko, niin onko jotain perustavanlaatuista mitä pitäisi ottaa huomioon? Verrattuna enemmän taviskiekkoihin.
Kireysmittarin käyttö on tietysti jo selviö.Kaar ittelles vaa
Comment
-
Aina oppii uutta. Joskus jopa mojovan vitutuksen kera.
Pöydällä +300 euron edestä pinnoja, eka kiekko kasattuna ja pitäis alkaa kiristellä. Ei kiristy. Nippelin (DT alu 12mm) kierteet pohjaa ja kireys jää ~300N:iin. Mitä vi**ua...!? tuskan hikeä pukkaa, oonko mää tilannu liian pitkät pinnat?
Hiukan pähkäilyä, kokeilen Sapimin nippeliä joita löytyy muutamasta varapinnasta. Toimii niinku junan vessa, jopa 14mm nippelillä jossa on 1mm pidempi kierre kuin (Sapimin omassa) 12mm versiossa.
Sain hankittua Suomesta 12mm Sapim Polyax nippeleitä (ei ihan helppo juttu, Uimonen ei tuo maahan kuin peruspaskaa) ja homma toimii.
Niinkin simppeli osa kuin nippeli, DT:n ja Sapimin versioissa on silminnähden eroa. Sapimin kanta on tukevampi ja kierre alkaa eri kohdasta. DT:llä on liian vähän kaulusta alhaalla.
Kai noilla kovan onnen alunippeilläkin joskus käyttöä on, pitää vaan tilata lyhyemmät pinnat... vaikka lyhyt nippeli pitäisi oikeasti mahdollistaa pidemmän pinnan käytön.
Kaar ittelles vaa
Comment
-
Mitä pinnoja sä käytät? Esim. mulla kävi sillee et hommasin supercomppeihin 2.0mm/12mm punaiset alunippelit kun mukana tulleet olivat kirkkaita. Sain kyllä kiekon rakennettua noilla, mutta metsässä petti kierteet nippelistä kun tuli hieman rasitusta. Kävi ilmi että olis kuulunu käyttää 1.8mm nippeleitä. Eli jos laitat dt:t ja sapimit ristiin ei ole ihme ettei toimi.
Comment
-
Aika hyvin, että olet ylipäänsä saanut rakennettua kokonaiset kiekot kasaan 1,8 mm pinnoilla ja 2,0 mm nippeleillä. Mulla oli kerran vahingossa yksi 2-millinen (messinki)nippeli 1,8-millisten seassa ja se paukahti pinnasta irti jo rakentaessa kun jännityksen nosti lähelle sataa kiloa. DT:n ja Sapimin nippeleissä on samassa koossa kyllä tietääkseni ihan sama kierre.Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viestiMitä pinnoja sä käytät? Esim. mulla kävi sillee et hommasin supercomppeihin 2.0mm/12mm punaiset alunippelit kun mukana tulleet olivat kirkkaita. Sain kyllä kiekon rakennettua noilla, mutta metsässä petti kierteet nippelistä kun tuli hieman rasitusta. Kävi ilmi että olis kuulunu käyttää 1.8mm nippeleitä. Eli jos laitat dt:t ja sapimit ristiin ei ole ihme ettei toimi.Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
Comment
-
No niin. Tuossa on Pekka L,n kasaamat kiekot. Etukiekko 570g ja takakiekko Powertapilla 1040.
Sapimin pinnat ja niitä takana 32,joten pomminkestävät.
Nimikin on jo. BPFLW. Tarroja kehiin vaan mainostomistosta.
Pikkusen peilaa takaiekko. Kyllä se kokonaan on hiilaria.
Last edited by Vieras; 19.08.2010, 21.07.
Comment







Comment