Mä meloin lasikuitusella Explorerilla Kolovettä ja Linnansaaren puistoa.. ei paljoakaan pahaa sanottavaa vaikka evänaru oli mitä oli. Suosittelen melontaa harkitsevia hankkivan samantien kunnon kajakin eikä mitään aloittelijan vehkeitä.
Melonta
Collapse
X
-
Tuommonen Prijonin patonki löytyy tallista.
Oikea jokapaikan höylä, eli ei siis oikein hyvä missään mutta toimii riittävästi kaikkialla, parhaimmillaan virtaavassa vedessä ja karuissa paikoissa joissa kontakteilta ei voi välttyä. Materiaalina puhdas polyeteeni joka on varsin pehmoista, eli joustaa vaikka kiveen osuessa jolloin vaurioiksi jää vain pieniä naarmuja.
Ilman peräsintä mahdoton melottava tasaisen pyöreän pohjansa ansiosta, kajakissa on tosin peräsinvalmius joten peräsimen tekoon meni noin kymppi materiaaleihin ja tunti aikaa.
Rujoon käyttöön ja paljon säilytystilaa vaativaan retkeilyyn jokimaisemissa voittamaton peli.
Testattu toimivaksi järvellä, merellä, joessa ja koskissa.
Comment
-
Toki inkkarilla. Muutama viikko sitten koko perheen voimin Tenoa Karigasniementä kolme päivää virtaa alaspäin. Monet hienot reissut on inkkareilla tehty ja muutama viikko sitten hankittiin käytettynä toinen avokanootti. Lasten kanssa meloessa on tykätty avokanootista ja niiden helppoudesta.
Comment
-
Mä testasin viime sunnuntaina pääkaupunkimelonnan jälkeen lyhyesti Epic V10L-surfskitä, ja tuli suuri omistamisen himo. Olen ajatellut hankkia oman kajakin ensi kesäksi, ja tuo nousi kerrasta yhdeksi aika varteenotettavaksi vaihtoehdoksi Nelo Inukin rinnalle. Valinnasta tulee vaikea, kun tilaa ei ole kuin yhdelle kajakille ja sillä pitäisi pystyä melomaan niin Helsingin suojaisilla vesillä kuin Keski- ja Pohjoispohjanmaan avoimilla vesilläkin. Inukilla pärjäisin Pohjanmaalla hyvin, mutta en ole aivan varma, riittäisivätkö omat taidot vielä melomaan Epicillä siellä.
Comment
-
Melonta ollut kyllä loistava lisämauste tämän syksyn treeneihin, ei voi kun suositella. Mä olen alkanut himoamaan vieläkin nopeampaa kuntokajakkia ensi kesäksi, jotta lenkkivauhdit saisi päälle 10km/h. Jos merkki säilyisi, niin se olisi sitten Lettmann Speedmachine varmaankin.http://ollimiettinen.blogspot.com/
Tarinaa urheilijan elämästä, kisoista, harjoittelusta ja tietenkin fillareista.
Comment
-
Pari vuotta sitten Kolovedellä melottiin inkkaria tyttöystävän kanssa. En kyllä yksin sellaisella lähtisi juuri mihinkään tai ehkä jotain puromelontaa. Merellä ei vaan taitas kunto ja taidot riittää, kivempi mennä kajakilla.Alkujaan tämän lähetti VanDamme Katso viestiEikö foorumilaisista löydy avo- eli intiaanikanootilla melojia? Koko ketju, kun pyörii kajakkien ympärillä
Itse ainakin samaistun mieluummin inkkareihin kuin eskimoihin
Comment
-
Suosittelen johonkin melontaseuraan liittymistä jos mahdollista. Siellä on kalustoa ja tietoa.Alkujaan tämän lähetti hieta-tyko Katso viestiai että ku kiinnostais oman kajakin hankinta.. pitääpi harkita ens kaudelle, jos vaikka sais tyttöystävänkin innostumaan
Comment
-
Melonta on kyllä hienoa puuhaa, jossain kohtaa täytyy hankkia omakin yksikkö. Eno on ~20 vuotta jo melonnut ahkerasti ja se käy useamman kerran vuodessa jossain melontareissuilla ympäri maapalloa. Elokuun alussa se kysäsi, että kiinnostaisiko lähteä mukaan Norjaan lofoottien eteläpuolelle. Lähdin mukaan käytännössä kylmiltäni (olen melonnut arviolta 4-5 kertaa aiemmin), mutta hyvinhän se loppujen lopuksi sujui. Meloin enoni kanssa kaksikolla ja mukana oli kolmas kaveri, joka meloi yksiköllä. 8 päivää oltiin matkassa ja upeaa kuvamatskua tuliaisiksi. Yksi hienoimmista reissuista omalta osaltani. Vaikka onkin tullut fillaroitua ja harrastettua muuta liikuntaa suht reilusti, niin huomasi hyvin, että melomisessa täysin eri lihakset pääsivät töihin
http://www.hhcmb.fi
https://www.facebook.com/hhcmb
Comment
-
Vinkkinä: Bakon Unkarilaisia paatteja http://www.canoeingshop.com/shop_kayak_1.php (nopean googletuksen tulos) tuodaan maahan myös. Kysele Bélalta Jyväskylästä tarkemmin jos näyttää hyvältä. (meloiloa.net)Alkujaan tämän lähetti Olmi Katso viestiMelonta ollut kyllä loistava lisämauste tämän syksyn treeneihin, ei voi kun suositella. Mä olen alkanut himoamaan vieläkin nopeampaa kuntokajakkia ensi kesäksi, jotta lenkkivauhdit saisi päälle 10km/h. Jos merkki säilyisi, niin se olisi sitten Lettmann Speedmachine varmaankin.
Escape, Excel ja myös Duck liikkuu hienosti (B- ja C-maxista puhumattakaan..) ja hinta/laatusuhde on loistava. Ja samaan syssyyn voin suositella Kajnerin melaa. Itsellä ainakin paras mela tähän asti..
Comment
-
Täällä meloskellaan The Kayak Shop -kirjan (http://www.amazon.com/Kayak-Shop-Ele.../dp/0070355193) piirustuksista rakennetulla vanerikajakilla. Materiaalina 4mm kotimainen havuvaneri, lasikuiturätti ja epoksi. Toimii, säätöevää kaipais kovemmassa sivutuulessa. Jos joskus ehtii ja jaksaa niin teen vielä merikajakin tai vastaavan. Tohon ei mahdu kovin paljoa kamaa mukaan kätevästi.go play chicken with your lactate threshold
Mun Youtube
https://fi-fi.facebook.com/raparossitampere/
Comment
-
Kuin myös!Alkujaan tämän lähetti Keitele211 Katso viestiToki inkkarilla. Muutama viikko sitten koko perheen voimin Tenoa Karigasniementä kolme päivää virtaa alaspäin. Monet hienot reissut on inkkareilla tehty ja muutama viikko sitten hankittiin käytettynä toinen avokanootti. Lasten kanssa meloessa on tykätty avokanootista ja niiden helppoudesta.
Nyt ei ehkä melontakelit ole paraimmillaan, mutta näin keinutuolissa hiljalleen vaappuen on mukava muistella "nuoruuden savottoja" Oi niitä aikoja... Ivalojoki on jäänyt lähtemättömästi mieleen parilta retkeltä -80 luvun alkupuolelta. Kun oli kyse yhden hengen retkestä, järjestelyt vaati hieman soveltamista. Ajelin autolla kanootti ja retkipyörä mukana Ivalon leirintäalueelle, jonne jätin pyörän odottelemaan myöhempää tarvetta varten. Kurvailin Ivalosta Inarin kautta Ivalon Mattiin, joka on Kittilä-Inari tien varressa ja siinä kohtaa Ivalojoki alittaa ko. tien. Jätinn auton parkiin ja hyppäsin inkkariin suuntana Ivalo. Alkumatka aina Kutturaan saakka oli aika vähävetistä, mutta siitä alaspäin inkkari kulki ilman pahempia pohjakosketuksia kohti retken päätepistettä Ivalon leirintäaluetta, josta sitten sotkin pyörällä noutamaan auton.
Ehkä aika kultaa muistot, mutta sanoisin että Ivalojoki on yksi hienoimmista melontareiteistä suomessa. Kuvat kertokoon loput..
e: kuvat on skannattu halpis Lidlin skannerilla diakuvista, joten laatu ei päätä huimaa, mutta ehkä niistä jotain selvää saa.
Ennen tuota Ivalon reissua kokeilin inkkaria ja tarvittavaa varustusta kotoisalla lähireitillä...
(Nämä jutut ja kuvat voisi kai nimetä tyyliin "retromelonta" vs. retro mtb- ja maantiejorinat ja kuvat)
Melontaharrastus on nykyään hiipunut, mutta monesti on mielessä käynyt kajakin hankinta. Kuumetta nosti viimekesäinen Hossan MTB-reissu jolloin tapasin suurehkon melontaporukan.
Comment

Comment