GarminHephaGiantElectrobike

Ajotietokone?

  1. Mika K
    Mika K
    Vanha ajotietokone läks fillarin mukana uudelle omistajalleen, sillä se oli kaupan ehtona ja nyt uuteen fillariin pitäisi jonkunlainen otus ostaa. En ole moneen vuoteen näihin tutustunut ja nyt olisi hakusessa joku kompakti, mutta kaikki perustoiminnallisuudet omaava GPS-malli, jolla pärjäisi pidemmänkin lenkin ja käytettävyys olisi kunnossa. Millaisia kokemuksia näistä on eli mikä olisi hyväksi todettu ja mihin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan?

    Ja miten olette ratkaisseet tuon akunkestoon liittyvät asiat pidemmillä lenkeillä/reissuilla?
  2. Korhonen
    Korhonen
    Tähänastiset pitkät reissut olen ajanut ihan perusmittarilla, josta näkee nopeuden, matkan jne. ja jossa paristo kestää n. vuoden. Joskus kokeilin BT-sykevyö + Sports Tracker -yhdistelmää, mutta yleensä ne talletukset katkesivat jossain välissä jostain softajumista tms. johtuen ja muutaman yrityksen jälkeen lopetin moiset tekniikkaharrastukset pitkäksi aikaa.

    Viime syksynä hankin Garmin 800-laitteen, mutta se on vielä testaamatta pitemmillä lenkeillä. Etukäteen on tiedossa, että se ei yli 12 tunnin talletuksia osaa siirtää Garmin Connect-palveluun ja jotain sekalaisia ongelmia on muutenkin ollut.

    Pitkissä ajoissa olen pitänyt kännykkää latingissa napadynamon avulla. Hankin dynamon kumppaniksi sellaisen lampun, josta saa virtasta ulos USB-piuhalla ja ainakin tuota Lumiaa se lataa ihan ok ja ainakin teoriassa myös Garminin lataus pitäisi onnistua - käytännöstä ei ole omakohtaista kokemusta. Samoin kokeilematta on erilaisten vara-akkujen lataaminen.
  3. Mika K
    Mika K
    Juu tuollaista max. 12-18h akunkestoa tuntuvat lupaavan noille GPS-vermeille. Itse olen tähän saakka pärjännyt perusmittarin kanssa ja kännykällä, jossa en ole pitänyt GPS:ää tai dataa päällä muuta kuin reittiä tauoilla tarkemmin tsekkaillessa tjsp. Ja näin akku on kestänyt riittävän hyvin yön yli reissuillekin.

    Lueskelin tuossa myös jokusen ketjun noista erilaisista synkka jne. ongelmista näiden GPS-vermeiden kanssa eli pitääkö sitä lie hommata vain joku laadukas perusmittari taasen ja mennä sillä ja tarvittaessa karttalehdellä, niinkuin tähänkin saakka on menty
  4. Korhonen
    Korhonen
    Perusmittari toimii mainiosti tutuilla reiteillä. Tai muuten, kun reitit ovat tyyliä "aja 100km, käänny oikealle ja aja 60km..."-tyyppisiä, kuten ne täällä pohjoisessa tuppaavat olemaan.

    Oudommissa maisemissa GPS-opatuksesta on selkeää hyötyä. HSH:lla pari vuotta sitten tuli 10 kilsan pummi yhdessä liikenneympyrässä ja toisessa risteyksessä piti vartti tutkia kännykällä karttaa oikean suunnan selvittämiseksi, kun tienviittaan oli lipsahtanut eri teksti kuin reittiohjeessa oli. Samoin LEL-räpistelyssä GPS-opastuksesta oli suurta hyötyä. Silloin tosin menin puhelimen jonkun gpx-ymmärtäväisen sovelluksen avulla ja vaikka sen käyttö olikin vähän hankalaa, niin ilman sitä olisin ollut totaalisen hukassa.
  5. Hebe
    Hebe
    Langallinen perusmittari on tosiaan riittävä paikallisissa ajoissa (200km säteellä Oulusta ). Joku lista taukopaikkojen välimatkoista on kyllä ihan mukava, vaikka gmapsista tulostetussa A4-kartalla. Jos reitin haluaa tallentaa, niin kännyköillä tulee Korhosen mainitsemat ongelmat. Aikasempina vuosina on ollut FRWD:n ja Polarin GPS-laitteitta tallentamassa reittiä, mutta muistirajoitusten vuoksi kun pistää lounastauolla pauselle, niin meinaa sitten unohtaa laittaa takas päälle (ei autopausea). Polari hukkaili signaalia kahvitauoilla ja sitäkään ei aina huomannut niin sai suoraa viivaa.

    Viimesyksynä laitoin Mio cyclo 305, joka oli alkuun ok garminin korvaaja. Mutta talvella alkoi vaatimaan tehdasresettiä lenkin jälkeen ja ennen lenkkiä eikä sittenkään suostunut toimimaan. Nyt on G800, ja toistaiseksi on toiminut ok 200km lenkilläkin vaikka meni yli 12h. Muistaakseni 20hssa oli connectin toiminnan raja.

    Elektroniikkaa latailen erillisten lisävirtalähteillä.
Näyttää tulokset 1 - 5 / 5