Näytä tavallinen näkymä : Sähkömaantie/gravel-pyörät
Ajatus nopeasta ja urheiluhenkisestä työmatkapyörästä on alkanut pikkuhiljaa pyöriä mielessä. Matkaa on 20-25km suuntaansa lähinnä vanhan Turuntien vartta ja sähkömaantie tai -gravel tuntuisi loogiselta vaihtoehdolta. Noista pyöristä tuntuu olevan aika usein myös houkuttelevia diilejä tarjolla, kuten tämä: https://www.bike-discount.de/en/cannondale-synapse-neo-allroad-2-carbon (about 3Ke toimitettuna). Luomugravelista ja satunnaisista sähkömaastureista on kyllä aikaisempaakin kokemusta, mutta eniten mieltä askarruttaa käytännön ajotuntuma 25km/h avustusrajoituksella. Jenkeissähän nämä pyörät on Class 3 ebikejä jotka avustaa neljäänkymppiin ja silloinhan tässä ei olisi mitään pohdittavaa, kunhan vain suhaisi kevätklassikkovauhtia läppärireppu selässä. Todennäköisesti avustuksen putoaminen ei ole läheskään yhtä rasittavan tuntuista näissä kuin 25-kiloisessa sähköenskassa, mutta silti olisi kiva kuulla käytännön kokemuksia.
Todennäköisimmät pyöräkandit ovat varmaankin varustettu Bosch SX tai TQ HPR-sähköillä mutta onhan tuolla vielä Mahlen ja Bafangin napamoottoreitakin markkinoilla, kaikki kiinnostaa.
Sähköt omassa maantiepyörässä ei toistaiseksi kiinnosta, mutta olen tälläisen nähdessäni pohtinut, että miten integroitu akku vaihdetaan ja onko se jokin standardimalli, jota saa vielä vuosienkin päästä.
Omakohtaisia kokemuksia ei sähkömaantievehkeestä ole, sähkötäpäristä kyllä. Itse painottaisin ominaisuuksissa sitä, miltä pyörä tuntuu ilman avustusta, jotta sillä olisi hauska ajaa.
Sähköt omassa maantiepyörässä ei toistaiseksi kiinnosta, mutta olen tälläisen nähdessäni pohtinut, että miten integroitu akku vaihdetaan ja onko se jokin standardimalli, jota saa vielä vuosienkin päästä.
Moottorin joutuu pudottamaan pois, että saa akun viistoputkesta pois. Tuossa näyttää olevan Boschin powertube compact eli periaatteessa standardiakku, mutta saako sellaista vuosien päästä on ihan arvailua.
Takamisakari
30.12.2025, 18.53
Itse olen huruutellut nyt vajaan 3000km Mahlen sähköillä täysjäykällä gravelilla ja tykkään kovasti. Omalla mennään siis töihin joka päivä, alusta noin puoliksi hiekkatietä ja asvalttia. Oman pyörän paino pitäisi olla noin 16kg ajokunnossa, akku 236wh mikä riittää omassa ajossa noin 80-90km ajoon mutta useimmiten lataan kotona siten että aamulla on aina täysi akku, työmatkat tuppaa etenkin hyvällä kelillä pitenemään. Ajotuntumasta sen verran että tuollainen kevyehkö sähkis rullaa alamäkeen aivan toisella lailla kuin "normaali" eli sähköt auttaa yleensä vaan liikkeellelähdöissä ja ylämäissä. Itse ajan aamuisin noin 80% avustuksella ja paluumatkalla pienemmällä että saa kunnolla lämmöt. On hyvä, en keksi oikein että miten tuota parantaisi.
https://classicbike.fi/sahkopyorat/miesten-sahkopyorat/schindelhauer-artur-ix-ultimate-x20-hihnavetoinen-sahkogravelpyora/
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.