PDA

Näytä tavallinen näkymä : Betonisten hidasteiden liukkaus?



Veivaaja
27.11.2025, 12.16
Hei! Kotikulmilleni Helsingissä on ilmestynyt betoninen(?) hidastekoroke. Se on ruman harmaa ja hyvin säännöllisen muotoinen (varmaan helppo tehdä). Olen onnistuneesti kiertänyt sen reunasta, mutta minua mietityttää sen mahdollinen liukkaus kostealla kelillä ja yllätyksellisyys talvella (kun lumi kaventaa ajolinjaa, ja korokkeen viistetyt sivut voivat tulla yllätyksenä). En ole uskaltanutkaan kokeilla liukkautta. Onkos muilla kokemuksia?

Lisäys: Niin, ja oletan näiden betonisten 'lisääntyvän', joten kommenteista, joita aion välittää eteenpäin, olisi siis paljonkin hyötyä.

nure
27.11.2025, 13.25
Tuskin liukkaampi kuin suojatien massa. Kokeilemalla joka kylä helpoiten selviää...

Sambolo
29.11.2025, 23.46
Toimii hyvin hyppyreinä ja manuaalikikkailuihin :)

maalinni
02.12.2025, 09.27
Kannattaa siis hidastaa, kun ylittää sen...

Veivaaja
02.12.2025, 11.29
Täsmennetäänpä vähän: Kuvittelisin ongelman olevan sivuilla olevat viisteet. Lumen alla voivat olla aika lailla piilossa. Niihin kun ajaa nastoilla, niin voi olla kivaa vai voiko?

Ja jättäkää nuo ajo-ohjeet nööseille.

MRe
02.12.2025, 11.48
Eikö nuo ole aika karkeaa betonia? Siis jos puhutaan niistä melko kookkaista hidasteista, jotka on kuitenkin sen verran kapeita, että raskas liikenne pystyy ajamaan niistä läpi leveämmän raidevälin vuoksi.

nure
02.12.2025, 12.13
Luulisi että lumen alla muodot "pehmenee"... Onhan noita MRe:n mainitsemia ollut muualla pitkään ja en itse ainakaan sen kummemmin huomiota ja täällä ainakin niistä varoitetaan liikennemerkein...

MRe
02.12.2025, 12.42
Juu, en minäkään noihin ole mitenkään erityisesti kiinnittänyt huomiota. Liukkaimpia on ne valkoiset ajoratamerkinnät.

nure
02.12.2025, 16.19
^Ne juuri pahimpia heti kun tienpinta alkaa huurtumaan ja saattaa olla jalkamiehellekin todella liukkaita.

Veivaaja
05.12.2025, 12.04
Ko. paikka on Maunulassa, Männikkötien eteläpäässä. En ole noihin muihin betonisiin tutustunut, mutta tässä betoni vaikuttaa sileältä ja tiiviiltä. Voi toki olla uutuuttaan tollainen.

Juu, ja vanhan luilla ei viitsi lähteä testaamaan. Sivun viiste saattaa heittää aika hyvin, ja sivussa on sitten tarjolla kaikenlaista kaatumista edistävää.

Olli L
05.12.2025, 13.51
Hölkkälenkillä kokemani mukaan betoni voi olla yllättävän liukasta verrattuna asvalttiin. Kostean kelin jälkeen aamun +- nollakelissä asvaltilla Asicsin kesälenkkari piti, tuossa kohdassa käytetty betoni meinasi kaataa (piha-alue).
Nuo hidasteet ovat kyllä yleensä paikoissa, joissa talvikunnossapito hoidetaan niin, että hidasteet näkee, joten voi välttää sivuviistot pinnat. Pahempana ongelmana pidän kelveillä olevia outoja ratkaisuja. Pyöräilijöiden oletetaan kai ajelevan vain kotikulmilla ja tietävän, että jossain risteyksessä pitää siirtyä vastaantulijoiden kaistalle, jos et halua täräyttää höttölumen alla piilevään rotvalliin.

nure
06.12.2025, 13.15
Silti nuo suojatiemaalaukset liukkaampia, veikkaan. Itsellä aikoinaan Hey Duden kengät ja ne oli kesäsateillakin suojateillä hengenvaaralliset.

Singer
10.12.2025, 02.16
suojatiemaali on silkkaa murhaa kokemukseni mukaan, mutta puinen sillankansi on aika kiva myös sateella.

MRe
10.12.2025, 09.45
^tai pienellä pakkasella. Yleensä vetää huuruun. Varsinkin jos menee jonkun vesistön yli.

nure
10.12.2025, 10.49
^Sillankannet myös vaarallisia kun ilmat jäähtyy.