Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 2026 uutuuksia



pesuman
11.11.2025, 11.42
Vuosihan vaihtuu jo tuota pikaa.

En osaa sanoa, mitä uutta ensi vuodelle on keksitty tai keksitään. Kaikkihan on lähinnä vanhan parantelua. Olettaisin, että gravel on kohta menneen talven lumia ja sen tilalle keksitään jotain uutta, joka nostaa pyöräteollisuuden taas jaloilleen.

Shimanon ja SRAM:n lienee pakko lyödä uutta vaihdetta sisään ja lanseerata #13 pykälä pakkaan. Ketjut ovat kohta niin ohkaisia, että niistä voi käytön jälkeen neuloa itselleen lapaset.

Vuoden 2026 suurin uutuus lienee BSA-keskiölaakerin paluu. Yhä useampi valmistaja palaa vanhaan ja hyväksi koettuun. Miksi keksiä pyörää uudelleen? Tai sitten polkupyörä, jota ei tarvitse polkea ja se ajaa ihan itsekseen vähän Teslaa mukaellen. Naputtelet vaan Garminiin lähimmän pubin osoitteen.

nure
11.11.2025, 12.20
Tuo BSA:n paluu on hyvä uutinen, kuudessa viimeisessä vain yhdessä PF ja se ainoa huono.

Oatmeal Stout
11.11.2025, 12.45
https://www.acol.bike/
Erneston veljenpoijan aikaan saannoksia.

nure
11.11.2025, 16.53
^SL runko alle 700g.

biker
11.11.2025, 20.09
oisko kierteelliseen paluu lopulta kuitenkin ihan kustannus kysymys. Riittäviin toleransseihin prässättävän tekeminen kuidusta ei ole ihan yksinkertaista ja nopeaa. Vai onko ollut paljonkin kuiturunkoja joissa metallinen kierteetön insertti laminoituna?

paaton
11.11.2025, 20.19
Kustannuskysymys toimii niinkinpäin, ettei valmistajien tarvitse enää hoitaa takuujuttuja narisivien pressfittien kanssa. Shimanon bsa paikalleen ja ongelma on poistettu.

Pressfitissä ei kuitenkaan minusta ole mitään ongelmia, kun runko on laadukas ja oikein tehty. Moni valmistaja on minusta taas vähän kääntänyt kelkkaansa t47 kanssa ja jatkavat bb386:lla. Saadaan enemmän sitä gravelleissa arvokasta tilaa, kun inserttiä ei tarvita. Sen "insertin" voi tehdä hiilikuidustakin. Eli kuitu putki puoliskojen väliin, niin takuulla on jämäkkä ja linjassa keskenään.

Toinen mitä on alkanut tulla on 68mm leveä t47, eli vähän kuin iso bsa. Ulkoisilla kupeilla. Tuo kuulostaa fiksulta. Ei ole naimisissa 24mm kampien kanssa.

Kupla
11.11.2025, 20.55
Veikataan ja sit nauretaan 10 vuoden päästä menikö oikein: Täysjoustogravel on seuraava harrastajille, vähintään kippuramaasturi. Siitä liu'utaan aikanaan isoille massoille jonkunlaiseen adventure-pyörään, kun tajutaan että kisagravel on nähty ja UCI on keksinyt liikaa sääntöjä. Rengastilat kasvaa.

Näissä Tour Divide-vehkeissä täytyy muistaa että suoratankoisissakin on tempotikut, eli ei ole mitään maastopyöriä suoratankoisetkaan mun mielestä.
https://www.youtube.com/watch?v=kl6A74T-2zI
https://youtu.be/22elO8Uzwbw?si=S10lirDwMenjDs4w&t=73

20 kertaa piti lukea nuren viesti ja tajuta että B:n pitäs olla P. Ihmettelinkin mitä sillä nyt on Black Fridayta vastaan... Pessimistinä mietin että patentti T47:ään maksaa (ehkä, luultavasti?) ja siksi iso osa valmistajista käyttää taas BSA:ta.

Yedi.
11.11.2025, 21.04
Veikataan ja sit nauretaan 10 vuoden päästä menikö oikein: Täysjoustogravel on seuraava harrastajille, vähintään kippuramaasturi. Siitä liu'utaan aikanaan isoille massoille jonkunlaiseen adventure-pyörään...


'Allroad' ei taida olla vielä kauheasti hypetetty vaikka osa fillareista on ainakin esittelyteksteissä sellaisia. Voisiko sitä alkaa myymään massoille, jos/kun gravel on historiaa?
Tai All-All -fillari, jossa on kaikkien maantie ja kaikkien maastopyörien ominaisuudet, mutta mikä ei oikein käy mihinkään käyttöön.

Joku uusi rengaskoko olisi tietysti vaihteeksi tarpeen maastopyöriin, esim. 29,5" tai 27".

nure
11.11.2025, 23.37
Kupla, sorry, korjattu.

MRe
12.11.2025, 09.27
SRAMin uusi etuvaihtajan tappaja. Kopioitu Facesta. Lähde: cycling week


[emoji599] BREAKING: SRAM Eliminates the Front Derailleur the Shift Now Happens Inside the Chainring, Fully Wireless

SRAM has patented a revolutionary front shifting system that completely removes the traditional derailleur from the frame. The new mechanism operates wirelessly within the AXS ecosystem and is fully integrated inside the crankset itself.

The idea isn’t entirely new. Back in 1990, SunTour introduced the Browning Electronic AccuShift Transmission (BEAST), an early version of this concept. Now, SRAM brings that principle back with a far more advanced and refined design.

The company’s first patent application dates back to 2019, and SRAM has renewed its priority rights every year since, showing that this project has been under continuous development.

Here’s how it works: instead of a derailleur moving the chain between chainrings, a small portion of the large chainring slides inward, pushing the chain onto the smaller one. When shifting back up, tiny guiding fins between the two rings engage, lifting and aligning the chain onto the larger ring. Everything runs wirelessly, powered by a battery similar to those used in existing AXS components, and the housing shape even hints at this familiar design.

Unlike the older Browning–SunTour system, SRAM’s patent describes two compact radial mechanisms instead of a large rotating sector. These elements move inward or outward to guide the chain smoothly between rings.

The benefits are clear: no more front derailleur mounted on the frame, simplified assembly with no fine-tuning needed, and a cleaner, more aerodynamic design. It also opens the door to programmable or even automatic gear changes within the AXS system.

As for the release date, there’s still no official confirmation. However, the fact that SRAM has actively maintained and updated this patent for years strongly suggests the company believes in the system’s potential and is fine-tuning the details before bringing it to market.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20251112/efe8c57036192ccf7ff7a45b171017d9.jpg

Joopa joo. Kuulostaa tosi huoltovapaalta ja edulliselta. Ja kuten sanottu: ne ketkä ostaa pyöränsä omilla (tai isukin) rahoilla, ei saa mitään hyötyä näistä aerohömpistä.

Teemu H
12.11.2025, 12.30
Ja kuten sanottu: ne ketkä ostaa pyöränsä omilla (tai isukin) rahoilla, ei saa mitään hyötyä näistä aerohömpistä.

Näyttää aikamoiselle vekottimelle.

Aerohömppään silti eri mielipide. Aerodynamiikka on aina ollut pyöräilyn kehityksen ytimessä, ja tulee olemaan.

MRe
12.11.2025, 12.55
^varmaan on ollut kehityksen ytimessä, mutta moniko meistä saa mitattavaa etua siitä, että on aerotolppa tai letkut piilotettu stongan ja stemmin sisään ja vedetty kaulaputken läpi? Verrattuna siihen, kuinka hankala noita on huoltaa tai vaihtaa stongaa/stemmiä?

YocceT
12.11.2025, 14.00
^varmaan on ollut kehityksen ytimessä, mutta moniko meistä saa mitattavaa etua siitä, että on aerotolppa tai letkut piilotettu stongan ja stemmin sisään ja vedetty kaulaputken läpi? Verrattuna siihen, kuinka hankala noita on huoltaa tai vaihtaa stongaa/stemmiä?

Musta tuntuu että mä olen saanut, mittarina Stravan PR:t näillä kotikonnuilla, joita olen maantiepyörällä tahkonnut vuodesta 2008. Nyt tänä kesänä alla ensimmäinen stemmin/kaulaputken sisäisillä vaijerivienneillä ja sähkövaihteilla oleva maatiepyörä ja melkein 80 PR:ää.

(Huumorintajuttomille tiedoksi: ylläoleva saattaa sisältää kieli poskessa kirjoitettua aineistoa eikä sitä tule ottaa aivan vakavissaan)

Kupla
12.11.2025, 14.17
Aikanaan oli maantiekelassa jarruvaijerit yläkautta ja kitkavaihtajat. Nyt edelleen oon jämähtänyt 10-v aikaan, eli vaihdevaijerit lähtee kahvan sivusta ja ärsyttää aina. Gravel Apexeilla on ihanan siisti kun letkut ja vaijerit menee piilossa. Ulina oli valtavaa aikanaan: tankoteippi pitää joka kerta irroittaa kun vaijereita vaihtaa ja pyöräily lajina loppuu tähän muutokseen. Kyllä mä vaan tykkään ja edelleen ajelen.

Kun nyt PF:stä päästiin eroon, uskon että ihan surkeat tekniset ratkaisut painuu historian hämäriin.

paaton
12.11.2025, 14.21
^varmaan on ollut kehityksen ytimessä, mutta moniko meistä saa mitattavaa etua siitä, että on aerotolppa tai letkut piilotettu stongan ja stemmin sisään ja vedetty kaulaputken läpi? Verrattuna siihen, kuinka hankala noita on huoltaa tai vaihtaa stongaa/stemmiä?

Saahan niistä. Siis aerohömpästä yleensäkkin. Tosin ensin pitää olla itse aero, eikä istua siinä pyörän päällä kuin tatti.

nure
12.11.2025, 15.39
Useimmiten se kuski on vähiten aerodynaaminen niin aika paljon saa osilla kompensoida sitä.

MRe
12.11.2025, 17.57
Joo, eiköhän ne aidosti aerot kuskit ajele muualla kuin täällä.

OJ
14.11.2025, 00.30
Joo, eiköhän ne aidosti aerot kuskit ajele muualla kuin täällä.
Hitaampi kuski saa aerovimpaimista ajallisesti suuremman hyodyn kuin nopea kuski.

Mutta takaisin ketjun otsikkoon.

2026 Giant Anthem Advanced SL ja Anthem X Advanced SL ovat aika soivia pelejä. Gigantti tapansa mukaan ollut vähän takamatkalla, mutta nyt on mun mielestä hyvä uudistus. Alla Anthem Advanced SL 1 kuva, joka sellaisenaan vähän kiinnostelee uudeksi maasturiksi.

EDIT: Ei peijooni anna liittää kuvia, niin menkää kattomaan Giantin nettisivuilta sitten.

https://www.giant-bicycles.com/fi/bikes-anthem-advanced-sl-2026

maalinni
15.11.2025, 12.41
Hitaampi kuski saa aerovimpaimista ajallisesti suuremman hyodyn kuin nopea kuski.


Onko noin? Ilmanvastus kuitenkin kasvaa nopeuden neliöön. Eli siellä nopeassa päässä aerohommelit on tärkeämpiä.

Teemu H
15.11.2025, 12.49
Onko noin? Ilmanvastus kuitenkin kasvaa nopeuden neliöön. Eli siellä nopeassa päässä aerohommelit on tärkeämpiä.

Tämähän on vanha klassikko. Hitaampi viettää reitillä enemmän aikaa, joten aeron tuoma ajansäästökin on suurempi. Kysy todistelu vaikka tekoälyltä :D


Joo, eiköhän ne aidosti aerot kuskit ajele muualla kuin täällä.

Hyöty tulee kaikille. Retkeilijöille, työmatkatempoilijoille, kisakuskeille (kyllä täältäkin löytyy) ja ihan vain tavallisille pyöräilystä nautiskelijoillekin.

Sori OT, mutta kyseisen fundamentin väheksyntä saa näkemään punaista :o

MRe
15.11.2025, 12.59
Hyöty tulee kaikille. Retkeilijöille, työmatkatempoilijoille, kisakuskeille (kyllä täältäkin löytyy) ja ihan vain tavallisille pyöräilystä nautiskelijoillekin.

Paljonko aidosti saa hyötyä joku 20 km/h keskarilla hyvänä päivänä ajava vaikka aero-tolpasta tai stemmin sisään piilotetuista kaapeleista? Verrattuna vaikka siihen, että uuden tolpan joutuu hankkimaan pyörän valmistajalta ja vaihtoehtoja on yksi tai parhaimmillaan kaksi. Ohjaustangon tai stemmin vaihtaminenkin jää perusjampalta tekemättä, kun minimissään jarruletkut joutuu irrottamaan. Puhumattakaan integroiduista ohjaamoista, jossa sen vaihtaminen maksaa jo rahaa.


Sori OT, mutta kyseisen fundamentin väheksyntä saa näkemään punaista :o
Niin. Mulla punainen verho laskeutuu ehkä sen vuoksi, että etenkin maantie- ja gravelvehkeissä suunnittelua ohjaa se ammattikuskien promillen vaatimukset.

Sivustakatsoja
15.11.2025, 13.05
Tämähän on vanha klassikko. Hitaampi viettää reitillä enemmän aikaa, joten aeron tuoma ajansäästökin on suurempi. Kysy todistelu vaikka tekoälyltä


...
Hyöty tulee kaikille. Retkeilijöille, työmatkatempoilijoille, kisakuskeille (kyllä täältäkin löytyy) ja ihan vain tavallisille pyöräilystä nautiskelijoillekin.

Sori OT, mutta kyseisen fundamentin väheksyntä saa näkemään punaista

Jos ajaa kahden tunnin pk-lenkin, niin mikä on hyöty. Matkaa taittuu aerona enemmän, mutta siitä ei saane kunnon kannalta etua. Työmatka toki taittuu nopeammin, mutta mä ajan esimerkiksi aika usein mutkan kautta kasvattaen ajoaikaa.

Jos ajaa syke- tai teho-ohjatusti, niin matkalla ei kait ole merkitystä. Vähän raskaammin etenevällä on helpompi ajaa teho-ohjatusti.

Mutta kisatessa tietenkin etua saa.

YocceT
15.11.2025, 13.40
Paljonko aidosti saa hyötyä joku 20 km/h keskarilla hyvänä päivänä ajava vaikka aero-tolpasta tai stemmin sisään piilotetuista kaapeleista?

Niin, jokuhan tässä kesällä osti Pinarellon Grevilin, joka sekin on aero.. Että miksiköhän, kun pitää ihmetellä noita hyötynäkökulmia. Paljon halvemmalla olisi saanut ulkoisilla tai puoliulkoisilla vaijeriviennellä varustetun mallin.

MRe
15.11.2025, 14.06
^nii… ostin Pinarellon, koska se on Pinarello, ei koska se on aero. Olisin ostanut sen vaikkei se olisi ollut aero. Huollon ja konfiguroitavuuden heikkoudet oli tietoinen valinta tässä kohden. Vähän samaan tapaan, jos hankkii Ferrarin, niin se ei ole optimi lapsiperheelle Levin reissulla.

Mutta en usko siltikään saavani rellon aero-ominaisuuksista mitattavaa hyötyä.

maalinni
15.11.2025, 14.32
Tämähän on vanha klassikko. Hitaampi viettää reitillä enemmän aikaa, joten aeron tuoma ajansäästökin on suurempi. Kysy todistelu vaikka tekoälyltä



Minulle ihan uusi juttu, kun en ole aerohommia ennen miettinyt. Eli pitää jatkossa ajaa mahdollisimman hitaasti, niin saa suurimman hyödyn

K-Pg
15.11.2025, 14.51
Voisiko joku perustaa ketjun missä puhutaan 2026 uutuuksista.

YocceT
15.11.2025, 20.58
Niin. Mulla punainen verho laskeutuu ehkä sen vuoksi, että etenkin maantie- ja gravelvehkeissä suunnittelua ohjaa se ammattikuskien promillen vaatimukset.

No kyllä mä näen noissa aeropyörissä paljonkin hyötyä, vaikka jätettäisiin laskuista se ilmanvastuksen väheneminen. Tuollainen aeromalli sisäisine vaijerivienteineen on hemmetin paljon paremman näköinen kuin vanhat ja aina voi mielessään kuvitella ajavansa samanlaisella pyörällä kuin TdF:n huiput (vaikka eihän ne nyt toki samanlaisia ole, vain toisiaan muistuttavia). Nuo tunnepohjaiset jutut ovat yllättävän isoja motivaattoreita ja jokainen ajettu kilometri tai tunti on parempi kuin ajamatta jätetty.

Aika paljon liioitellaan noiden integroitujen stemmien tai tankojen vaihdon vaikeutta. No totta, että eihän se joka jampalta onnistu ja joka jamppa ei edes viitsi alkaa siihen. Sita varten on sitten fillarihuollot. Jos nyt kerran sen pyörän elinkaaren aikana vaihdattaa stongan sopivampaan, niin ei se kustannuksena ole ylitsepääsemätön. Puhutaan kuitenkin nykypäivänä 3000+ euron hintaisista harrastevälineistä ja harrasteisiin käytettyä rahaa ei yleensä lasketa menoksi.

MRe
20.11.2025, 10.05
Cycling week:

”Shimano unveils a fresh challenge to SRAM’s Full Mount, filing a new patent for a unique wireless 13-speed drivetrain a move that hints at big updates ahead for mountain, gravel, and possibly road bikes.

According to the newly published patent, Shimano is working on two innovative derailleur hanger designs, one of which mirrors the stiffness-focused philosophy behind SRAM’s Full Mount system, but with a reversed structure. Instead of the frame accepting two prongs, Shimano’s design sandwiches the derailleur mount between two opposing “arms” tightened through a tubular, double-threaded interface. The goal appears to be greater stability and more precise shifting under load.

However, the real headline is this: the patent clearly references support for a 13-speed cassette and an integrated motor unit, strongly indicating that Shimano is preparing a fully wireless, electronic 13-speed drivetrain.

This would align with industry trends Rotor and SRAM have already pushed 13-speed into gravel, where tighter gear steps and wide-range cassettes are becoming increasingly popular. Shimano may follow suit with a gravel-focused system first, but the redesigned mech hanger suggests mountain bike applications aren’t far behind.

What remains unknown is whether this future 13-speed setup will integrate into existing Di2 platforms or debut as an entirely new groupset. But given how quickly Shimano’s wireless Di2 tech has trickled down from XTR to XT and Deore, big announcements could be on the horizon.”

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20251120/40476067d7a78a942e70b563a5a69d52.jpg

Kuminauha
21.11.2025, 10.47
Hyvää klikkiotsikointia, "launches" kun ei oo vielä välttämättä ees suunnittelupyödällä....patenttihakemus ei takaa yhtään mitään.

MRe
03.12.2025, 12.00
Nonni. Ja @nure :D

(Oheinen on automaattikäännös italiankielisestä fb-postauksesta)

SRAM-patentti langattomat jarrut maastopyörään: Hyvästi kaapeleille...

SRAM on patentoinut maastopyörien mullistavan langattoman jarrujärjestelmän, joka poistaa ohjaustangosta kaapelit ja hydrauliset kannet kokonaan. Tämän teknologian sydän on vivuun sijoitettu pietsosähköinen anturi, joka mittaa äärimmäisellä tarkkuudella sovellettua voimaa, siirtymistä nolla-asennosta, kiertokulmaa, nopeutta ja jopa kiertokiihtyvyyttä komentoelementin.

Nämä tiedot lähetetään älykkäälle ohjaimelle, joka käsittelee ja lähettää radiosignaalin kautta kauko-ohjaimelle. Jälkimmäinen on sähkömoottori, joka käyttää lineaarista ruuvia työntäen hydraulimäntää jarrupaliperin viereen, jolloin varmistetaan puhtaan asennuksen ja integroidaan suoraan runkoon.Verrattuna Shimano-järjestelmään, joka korvaa hydrauliputken ohuella sähköjohdolla, joka on helposti irrotettava ja ilman kannusten tarvetta SRAM poistaa täysin näkyvät kaapelit antaen pois erittäin siistin ohjaamon ja yksinkertaistetun huollon.

Tämä innovaatio avaa uusia mahdollisuuksia maastopyöräharrastajille, jotka hyötyvät suoremmasta jarrutusvasteesta, tarkemmasta jarrutusvoiman hallinnasta ohjelmiston säädöillä ja minimalistisesta estetiikasta yhä teknologisemmissa vanteissa.

Spontaanisti nouseva kysymys on turvallisuus: mitä tapahtuu, jos akku loppuu tai signaali katoaa? SRAM ajatteli tätä myös hienostuneella vikaturvallisella järjestelmällä, joka on saanut inspiraationsa kuorma-auton jarruista, mutta pienennetty pyörään. Hydraulisen toimilaitteen vieressä on sähkömagneettisesti ohjattu säiliöjousi, joka normaalisti pitää järjestelmän auki, jolloin pyörät voivat pyöriä vapaasti. Jarruttaessa järjestelmä lähettää signaalin, joka sammuttaa jousen.

Sähköpuutteiden tai toimintahäiriöiden yhteydessä jousi sulkeutuu kuitenkin automaattisesti jarruttamalla tyynyjä jarruttamalla, jolloin vältetään äkilliset tukkeutumiset ja varmistetaan edistyksellinen ja luotettava turvallisuus. Aktiiviset SRAM-patentit osoittavat, että tämä teknologia on jo todellisuutta edistyneessä kehityksessä.

Maastopyöräilyn tulevaisuus katsoo ohjaamoihin täysin sotkuisia, tehokkaita jälleenmyynnin modulaarisia jarruja sekä mielenrauhaa tarjoavia turvajärjestelmiä kriittisissäkin tilanteissa. Todellinen vallankumous tulossa, valmiina muuttamaan tapaamme jarruttaa tästä lähtien.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20251203/3189592b94b147b6456534465b8bbf73.jpg

Bndit
03.12.2025, 12.45
Uskottava tietolähde, Italiankielinen facebook :D

nure
03.12.2025, 17.28
^^Yes, elämä hymyilee!

Arosusi
03.12.2025, 17.34
Millainen tuntuma noihin saadaan?

MRe
03.12.2025, 17.59
Millainen tuntuma noihin saadaan?

Mä en ehkä olisi ihan ensimmäisten ostajien joukossa. Mietin itse samaa, että kunnollisen tuntuman aikaansaaminen voi olla aika vaikea rasti.

Ohiampuja
03.12.2025, 22.58
Eikö elektroniikan kanssa leikkiessä se olisi helppoa? Pystyy parametroimaan kaikki niin kuin halutaan.

MRe
04.12.2025, 09.12
^teoriassa ehkä, käytännössä ei. Sen havaitsee nyky(sähkö)autojen jarruista ja ohjauksesta.

Ohiampuja
04.12.2025, 15.55
^teoriassa ehkä, käytännössä ei. Sen havaitsee nyky(sähkö)autojen jarruista ja ohjauksesta.
Hmm, eipä ole niistä kokemuksia. En ole koskaan ajanut sähköautolla.

nure
04.12.2025, 16.52
Innolla kyllä odotan ensinmäistä julkaisua ja kokemuksia.

Kuminauha
05.12.2025, 08.19
Yhden ominaisuuden, joka sähkö voisi tuoda on sähköinen seisontajarru. Silloinkin kyllä kuvittelisin, että kyseessä olisi hydraylinen + sähkö yhdistelmä, vähän niinkuin autoissa. Voisi olla yhteydessä voimamittariin ja mahollisuus konffaa esim niin että menee päälle jos nopeus on 0 ja teho on 0. Voisi tuokin tosin aiheuttaa koomisia tilanteita. Esim ku yrittäs lähtee taluttaa tai sitten maastossa kikkailla track standissa.

MRe
05.12.2025, 09.48
Mulle ei kyllä aukea, että mihin tuota seisontajarrua voisi käyttää. Ehkä varminta olisi, jos se tulisi päälle erillisestä napista, jos sitä nyt lainkaan tarvitaan.

YocceT
05.12.2025, 10.32
Jos siinä on erillinen nappi, niin aivan varmasti joku painaa sitä viidenkympin vauhdissa, tekee otb:n ja sitten taistellaan oikeudessa valmistajan vastuusta.

JackOja
05.12.2025, 10.39
Jos jarrut menis lukkoon samalla kun Garminista laittaa varashälyttimen päälle. Se olis ainut käyttötarkoitus, jonka keksin.

Kiva patentti, mut eipä nuo koskaan tuotantoon tule.

MRe
05.12.2025, 10.40
Jos siinä on erillinen nappi, niin aivan varmasti joku painaa sitä viidenkympin vauhdissa, tekee otb:n ja sitten taistellaan oikeudessa valmistajan vastuusta.

Nii... näinhän siinä kävisi. Toki siinä voisi olla nopeudentunnistus, jolloin seisontajarru menisi päälle vain jos nopeus on nolla. Lisäksi se voisi mennä päälle hitaasti, vaikka viiden sekunnin aikana. Mutta edelleen mulle ei aukea tuon mahdollinen käyttötarkoitus.

Anekdoottina: Cuprassa, kuten kai muissakin volkkarin alustalle tehdyissä sähkäreissä ei ole enää nykyään oikeanpuoleista viikeseä, missä on normaalisti ollut mm. lasinpyyhkimien käyttö, vaan sen tilalla on "vaihdekeppi", i.e. suunnanvalitsin. Volkkareissa on lisäksi ollut sen viiksen päässä nappi, mistä saa kertapyyhkäisyn Nyt siinä on vaihteiston P-asento, eli parkki. Joku oli briteissä motarilla halunnut pyyhkäistä pyyhkimillä kerran. Kertoi FB:ssä, että pysähtyminen on melko tehokas :D Ei nyt ihan ollut naama tuulilasissa, mutta ei paljon muutakaan. Tuossa on potentiaalinen onnettomuuden mahdollisuus liukkaalla tai joku tulee perään.

MRe
05.12.2025, 10.42
Jos jarrut menis lukkoon samalla kun Garminista laittaa varashälyttimen päälle. Se olis ainut käyttötarkoitus, jonka keksin.

Kiva patentti, mut eipä nuo koskaan tuotantoon tule.

Juu. Jossain kaupunkipyörässä tuolle voisi ollakin tilausta, mutta hinta taas tulee esteeksi, jos jarrujärjestelmä maksaa enemmän kuin koko pyörä. Ei paljon auta, että kuuden kilon cervelossa on jarrut lukossa.

Esuli
05.12.2025, 11.19
https://bikepacking.com/bikes/trek-checkout-review/#menu

Tämä on sexsuaalisesti kiihoittava.

migis
05.12.2025, 12.53
Jos jarrut menis lukkoon samalla kun Garminista laittaa varashälyttimen päälle. Se olis ainut käyttötarkoitus, jonka keksin.

Ajonestolaite. Lisäksi tuohon voisi kytkeä alkolukon estämään räkänännissä pyöräilyä ja pienessä sievässä pääsisi vain kymppiä.

Homelite
05.12.2025, 13.23
Jos siinä on erillinen nappi, niin aivan varmasti joku painaa sitä viidenkympin vauhdissa, tekee otb:n ja sitten taistellaan oikeudessa valmistajan vastuusta.


Jotenkin tuntuu siltä, että langattomiin jarruihin liittyvissä asioissa saattaa valmistaja joutua taistelemaan oikeudessa valmistajan vastuista muutenkin. Sanotaan, että ihan 100% luotto ei ole mihinkään langattomiin laitteisiin ja just jarru ei ole se laite, mitä painaessa haluaisin kokea mitään "odottamaton yhteysvirhe, yritä hetken päästä uudestaan"- tilannetta.

Voin kyllä jo näillä maileilla myöntää, että olen mainosmiesten ja markkinavoimien vietävissä kuin pässi narussa, ts. mies jota vaihtelu virkistää ja uutuus viehättää, mutta tässä menee kyllä minun rajani. Kyllä ei minun pyörääni tule moisia, vaikka nämä joskus tuotantoon tulisivatkin.

MRe
05.12.2025, 13.39
Jotenkin tuntuu siltä, että langattomiin jarruihin liittyvissä asioissa saattaa valmistaja joutua taistelemaan oikeudessa valmistajan vastuista muutenkin.
Ei noissa uusissa autoissakaan ole enää suoraa yhteyttä jarrupolkimen ja jarrujen välillä.

Homelite
05.12.2025, 13.52
Ei noissa uusissa autoissakaan ole enää suoraa yhteyttä jarrupolkimen ja jarrujen välillä.

Joo joissain. Mutta ei kai ne brake-by-wire- autoissakaan langattomasti toimi.

MRe
05.12.2025, 14.16
Joo joissain. Mutta ei kai ne brake-by-wire- autoissakaan langattomasti toimi.

Ei toimi langattomasti, mutta paljonko noissa langattomissa vehkeissä (vaihteet, sykemittarit, ajotietokoneet) on ollut ongelmia? Joskus 20 vuotta sitten Polarin sykemittaus sekosi aina kun ajoi voimalinjan ali, mutta en kyllä hetkeen muista, että olisi mitään ongelmia ollut.

Mutta en mä kovin luottavaisesti suhtaudu siihen, että langattomat jarrut olisi seuraava killer-app pyörii .

maalinni
06.12.2025, 09.44
Ei toimi langattomasti, mutta paljonko noissa langattomissa vehkeissä (vaihteet, sykemittarit, ajotietokoneet) on ollut ongelmia? Joskus 20 vuotta sitten Polarin sykemittaus sekosi aina kun ajoi voimalinjan ali, mutta en kyllä hetkeen muista, että olisi mitään ongelmia ollut.

Mutta en mä kovin luottavaisesti suhtaudu siihen, että langattomat jarrut olisi seuraava killer-app pyörii .

Jarrun ei tosin tarvii pätkäistä sopivassa kohdassa kuin sekunniksi, niin käy huonosti. Jos se sykevyö pätkäisee sekunnin, niin et huomaa asiaa.

Garminin edgessä oli viime(vai toissa) kesänä firmisbugi, mikä pätkäisi sykevyöt paussin jälkeen. Eli on niitä ongelmia edelleen.

Itelle jotenkin karmiva ajatus, että pitäisi muistaa ladata jarrut.

Bndit
06.12.2025, 10.47
Aika paljon keskustelua yksi aprillipila saanut aikaan kun on vain julkaistu eri päivänä.

paaton
06.12.2025, 13.44
Aika paljon keskustelua yksi aprillipila saanut aikaan kun on vain julkaistu eri päivänä.

Jep, sana wireless vaan uppoaa torveloihin. Ihan hiton sama vaikka itse tuote olisi huonompi mitä langallinen, kunhan vaan on langaton. AXS hissitolppakin maksaa tuplat ja painaa tuplat vs oneup. Langaton vaihtajakin on ihan pakko saada, vaikka se shimanon akullinen on käyttäjän kannalta parempi. Ja aaaah, langattomat jarrut. tumptumptump.

JackOja
06.12.2025, 14.15
Olispa vielä digitaaliset.

Rapis
06.12.2025, 16.33
Jep, sana wireless vaan uppoaa torveloihin. Ihan hiton sama vaikka itse tuote olisi huonompi mitä langallinen, kunhan vaan on langaton. AXS hissitolppakin maksaa tuplat ja painaa tuplat vs oneup. Langaton vaihtajakin on ihan pakko saada, vaikka se shimanon akullinen on käyttäjän kannalta parempi. Ja aaaah, langattomat jarrut. tumptumptump.

Modernit kuskit käyttää langattomia. Myös vaatetuksessa.

MRe
06.12.2025, 18.41
Aika paljon keskustelua yksi aprillipila saanut aikaan kun on vain julkaistu eri päivänä.

[emoji599] BREAKING: SRAM is working on one of the most radical innovations the mountain bike world has ever seen. A fully wireless braking system with zero visible cables on the cockpit. Everything starts with a piezoelectric sensor inside the brake lever.

It measures force, movement, rotation and speed, then sends that data to a controller. The controller transmits it via radio to a remote actuator.

That actuator drives a small electric motor that pushes a hydraulic piston near the brake caliper.

The result is a super clean cockpit and a fully integrated braking unit hidden inside the frame.

Compared to Shimano’s thin electronic hose, SRAM takes it a step further by removing every visible line.

More than looks, the system promises sharper brake response and software-based power tuning.
But the real question is safety.

SRAM built in a fail-safe system inspired by truck brakes, miniaturized for bikes.

A spring mechanism automatically engages a controlled, progressive brake if anything goes wrong.
No sudden wheel lockups and no dead brakes.

Patents show this tech is already well underway.

The future of MTB is heading toward cable-free cockpits, smart braking and full integration. And it may arrive sooner than anyone expects.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20251206/9860fc8407af6a924e8a40ce3335aa39.jpg

Lähde: Cycling Week

Bndit
06.12.2025, 18.42
No nyt on uskottavampaa kun italiankielinen fb päivitys.


Sent from my iPad using Tapatalk

nure
07.12.2025, 08.06
Jos nyt jo vois kirjoittaa joulupukille ensi vuotta ajatellen...

paaton
07.12.2025, 08.42
Sama juttuhan voi löytyä myös CyclingNEW sivustolta. Ja taas eläkelläiset tumputtaa.

viimeinenlenkki
07.12.2025, 09.49
Tuskin eläkeläiset ostavat ei eläke riitä ja tumputtavat???

MRe
07.12.2025, 09.57
Sama juttuhan voi löytyä myös CyclingNEW sivustolta. Ja taas eläkelläiset tumputtaa.

Nii, joku tumputta wirelessiä ja joku jotain vaihtajan kiinnikettä, kun muuten vaihteet lotisee. Ettei nyt vaan se lotina kuuluisi muualta?

nure
07.12.2025, 10.49
Osalla riittää kyllä huvituksiin eläkkeestäkin, ei kannata yleistää...

Copilot
07.12.2025, 10.59
Onpa taas asiallinen meno.

Kyllähän noi varmaan tulee joskus markkinoille. Tonnin toista per pää jos veikata pitää. Hyvät varmasti näyttelypyörään.

Rapis
07.12.2025, 11.30
Onpa taas asiallinen meno.

No sanos muuta. Selkeästi on havaittavissa, että osalle taitaa syksyn pimeys vaikuttaa. Suosittelen avantouintia yms. Saa mukavasti rentoutta kroppaan. Niin ja väärinkäsitysten välttämiseksi tää ei siis ollut sulle vaan sopi tuohon kommenttiin :-)

MRe
07.12.2025, 12.03
Tonnin toista per pää jos veikata pitää.

Todennäköisesti näin. Ja kyllähän ne löytävät tiensä >10k pyöriin. Mielenkiinnolla kyllä odotan revikoita. Ja sitä, että tuleeko nuo ensin maantielle vai maastoon.

Taas eilen kun ajeli läskillä metsässä peililiukkailla kallioilla, niin kyllä osasi arvostaa jarrujen tunnokkuutta. Näillä keleillä se on verrattomasti tarpeellisempi ominaisuus, kuin raaka jarruvoima.

Jaa… tulihan tuossa mieleen, että sähköisessä jarrussa olisi mahdollisuus toki liukkaan kelin ohjelmaan, missä esimerkiksi etujarru ei lukitse missään tilanteessa.

Arosusi
07.12.2025, 14.07
Jaa… tulihan tuossa mieleen, että sähköisessä jarrussa olisi mahdollisuus toki liukkaan kelin ohjelmaan, missä esimerkiksi etujarru ei lukitse missään tilanteessa.

ABS! Ensimmäinen järkevä ominaisuus.
Sähkömaastopyörä + abs + esp + tsc.

JackOja
07.12.2025, 14.28
ABS on fillareissa jo ollutkin.

MRe
07.12.2025, 14.36
^ on ollut, mutta kai enemmän kaupunkipyörissä? Takajarruun ABS ei kyllä sovi, jos maastossa ajetaan. Takana sen sijaan voisi ehkä olla luistonesto?

paaton
07.12.2025, 14.40
Nii, joku tumputta wirelessiä ja joku jotain vaihtajan kiinnikettä, kun muuten vaihteet lotisee. Ettei nyt vaan se lotina kuuluisi muualta?

Tarkoitin tuolla kuittailulla lähinnä sitä, että kai hiffasit, ettei cycling week nimistä julkaisua ole olemassa? Se on cycling weekly.
Eli aivan puhdasta pskapuhetta koko juttu.

MRe
07.12.2025, 15.18
Tarkoitin tuolla kuittailulla lähinnä sitä, että kai hiffasit, ettei cycling week nimistä julkaisua ole olemassa? Se on cycling weekly.
Eli aivan puhdasta pskapuhetta koko juttu.

Nii… osa porukkaa on jämähtänyt gutenbergin ajalle ja osa ymmärtää, että nykyinen julkaisualusta ja jakelutie on internet.

https://www.thecyclingweek.com/

Bndit
07.12.2025, 15.39
Nii… osa porukkaa on jämähtänyt gutenbergin ajalle ja osa ymmärtää, että nykyinen julkaisualusta ja jakelutie on internet.

https://www.thecyclingweek.com/
Ja mistä tuolta nyt löytyy noista jarruista juttu?

Bndit
07.12.2025, 15.43
^ on ollut, mutta kai enemmän kaupunkipyörissä? Takajarruun ABS ei kyllä sovi, jos maastossa ajetaan. Takana sen sijaan voisi ehkä olla luistonesto?
ABS:ää saa ihan maastopyöräänkin, se on sitten eri asia ostaako niitä kukaan. Tuolta voi käydä katsomassa: https://www.bosch-ebike.com/en/products/abs-pro. Noihan on täysin turhia, missä tahansa pyörässä.

paaton
07.12.2025, 16.38
Nii… osa porukkaa on jämähtänyt gutenbergin ajalle ja osa ymmärtää, että nykyinen julkaisualusta ja jakelutie on internet.

https://www.thecyclingweek.com/

Oikeasti. Se sivusto on cyclingweekly. Tuo on ihan tuubaa.

MRe
07.12.2025, 16.50
Oikeasti. Se sivusto on cyclingweekly. Tuo on ihan tuubaa.

Eli kun meillä on hesarin sivusto, niin aamulehden sivuston on oltava tuubaa?

paaton
07.12.2025, 16.58
Voihan sitä ajatella että juttujen levittäminen ja ai käyttökin on journalismia. Itse näen tuon pelkkänä tuubana. Tuollaista pskaa on netti täynnä ja osa porukasta lukee ja uskoo tuohon.

Kannattaa kokeilla vaikka escape collectivea.

YocceT
07.12.2025, 17.47
Eli kun meillä on hesarin sivusto, niin aamulehden sivuston on oltava tuubaa?

Ja kaikki mikä lukee internetissä, on totta?

Bndit
07.12.2025, 18.39
Eli kun meillä on hesarin sivusto, niin aamulehden sivuston on oltava tuubaa?
Kyllähän toi vahvasti näyttää trollaussivustolta.

Bndit
07.12.2025, 18.43
Eli kun meillä on hesarin sivusto, niin aamulehden sivuston on oltava tuubaa?
Käy etsimässä sivulta julkaisijan tietoja tai jotain yhteystietoja, jos ei löydy niin pelkkä trollaussivusto.

MRe
07.12.2025, 20.03
Ja kaikki mikä lukee internetissä, on totta?

Ei. Mutta ei tuo uutinen nyt niin kaukaa ole haettu, etteikö se voisi olla tottakin. Joku ne sähköiset jarrut tuo parin vuoden sisällä. Ja jos ei tuokaan, niin mitä sitten? Tämä kai lienee keskustelufoorumi, missä on tarkoitus keskustella asioista. Nyt jotkut ovat ottaneet tämän elämää suuremmaksi asiaksi, mutta sitä kai nämä sateiset kelit teettää.

paaton
07.12.2025, 20.09
No mutta kyllähän nyt AI-aikakaudella pitää edes vähän tsekkailla juttujen todenpäräisyyksiä. Muuten jakamisella tuetaan vain sitä alkuperäisen tekijän tarkoitusta, eli kerätä klikkejä keksitylle tarinalle.

Ja täytyy katsella vähän niitä sivustojakin. Noita täysin turhia sivustoja on älytön määrä. Noissa ei oikeasti ole mitään oikeaa sisältöä. Joku tekee noilla vaan rahaa.

YocceT
07.12.2025, 20.28
Nyt jotkut ovat ottaneet tämän elämää suuremmaksi asiaksi, mutta sitä kai nämä sateiset kelit teettää.

Sen sijaan että syyttelee muita fake news -paljastuksista, voisi myös nöyrästi todeta että meni lankaan ja sori siitä, elämä jatkuu ja erehtyminen on inhimillistä.

Kupla
07.12.2025, 20.48
Johan nuo langattomat jarrut on tehty ja toimivat. Ei hyvin, mutta se ei markkinoille tuloa estä. Shimanolla oli paineilmavaihteet ja Dual Control.
https://www.youtube.com/watch?v=Iw7zM4NNEN8
https://www.reddit.com/r/bicycling/comments/1pf8zig/someone_joked_about_bluetooth_brakes_and_now_look/

Copilot
08.12.2025, 07.26
Sen sijaan että syyttelee muita fake news -paljastuksista, voisi myös nöyrästi todeta että meni lankaan ja sori siitä, elämä jatkuu ja erehtyminen on inhimillistä.
Mitä minä luenkaan? Että joku myöntäisi internetissä olevansa väärässä? Jotain rajaa nyt.

Kuminauha
08.12.2025, 09.18
Hyvä kun maastopyöriin tuputetaan ABS:ää ja samaan aikaa offroad mopoissa hyvän mopon merkki on se, että ne saa pois.

MRe
08.12.2025, 09.40
Hyvä kun maastopyöriin tuputetaan ABS:ää ja samaan aikaa offroad mopoissa hyvän mopon merkki on se, että ne saa pois.

Toisaalta autoissa ne on yksiselitteisesti hyvä juttu, mutta tuskin niitä Rovanperän autossa on.

Kyllä mä voisin liukkaille keleille ja liukkaaseen maastoon haluta ABS-etujarrun. Takajarrua en.

Bndit
08.12.2025, 10.48
Itselläni on aika laaja alainen kokemus kaikenlaisilla vehkeillä ajamisesta ja ensinäkin autoa, moottoripyörää ja polkupyörää on aika turha verrata toisiinsa. Itse en pysty kuvittelemaan millään tilannetta missä maastopyörässä tarvitsee ABS-jarruja. Yleisesti ottaen sanoisin että mitä enemmän on turvavarusteita, sen välinpitämättömin suhtaudutaan turvallisuuteen eli ei keskitytä ajamiseen tai ympäristöön vaan luotetaan siihen että turvavarusteet pelastaa. ABS-jarrut on monimutkainen järjestelmä, kuka ihme haluaisi semmoista tekniikkaa polkupyörään, muu kuin järjestelmän myyjä. Eikä tämä ole mitään luddiittiläppää, ABS-jarrut oli tervetullut juttu autoihin ja vielä parempi kun tuli moottoripyöriin, pois lukien tietenkin kilpavehkeet.

MRe
08.12.2025, 11.24
Nii… sittenhän voi luopua kypärästä, polvareista ja selkäpanssarista. Jos tuo SRAMin juttu perustuu johonkin, niin siinähän jo oli pyörimisnopeudentunnistus. Ja tuskin noita sähköjarruja joka pyörään tulee, jos tulee lainkaan.

Rehellisesti ottaen en itsekään ole kovin vakuuttunut noiden järkevyydestä. Taas kaksi uutta akkua huolehdittavaksi. Muutenkin Shimanon maantiepyörien sähkövaihteiden langattomuus on mun mielestä järkevästi toteutettu: langattomat kahvat, iso akku satulaputkessa ja siitä kaapeleilla vedot vaihtajiin. Ei ne vaihtajille menevät kaapelit ole kenenkään tiellä ja yksi akku ladattavaksi.

nure
08.12.2025, 11.50
^Miksi ei sitten täysin langaton (siis ekös Shimanollakin ole nykyään langattomia saatavilla)? Siis miksi SRAM huonompi?

Ps. Kauankos tuo Shimanon akku kestää?

MRe
08.12.2025, 13.03
^juu, on Shimanolla täysin langattomat gravel- ja mtb-sarjat. Maantiesarjaa ei vielä.

Se vanha akku on 3.7 Wh ja tämä uusi, mikä tulee vaihtajaan on 2.3 Wh. Tietysti tuo vanha käyttää sekä etu- että takavaihtajaa, joten virrankulutuskin on suurempi.

Se että kauanko kestää, riippuu toki siitä missä ja miten ajaa. Maantiepyörässä tyypillisesti on vaihtamistapahtumia harvemmin kuin maastossa. Toisaalta ehkä ajotunteja vastaavasti enemmän. Jossain oli mainittu, että vanha kestäisi n. 2000 km ja uusi n. 1000-1500 km.

paaton
08.12.2025, 13.31
Mikä sramin juttu?

Opulus
08.12.2025, 16.42
Maantiepyörässä tyypillisesti on vaihtamistapahtumia harvemmin kuin maastossa.

Ohi otsikon, mutta kiinnostus heräsi. Noinhan sen luulisi menevän, koska maastossa on yleensä korkeuseroja tiheämmässä kuin maantiellä, suurempi tarve välitysten kevyemmälle päälle ja alustan vaihtelukin aiheuttaa vaihtamistarvetta. Mutta toisaalta maantiellä tyypillisesti halutaan pitää kadenssi tarkemmin varsin pienen vaihteluvälin sisällä, toisin kuin maastossa.

Kun uteliaisuuttani pikaisesti hain, en löytänyt - eikä tekoälykään kertonut - elävään elämään perustuvaa dataa tai edes nyrkkisääntöä. Mutta nykytekniikallahan myös vaihtamiskerroista voidaan pitää lukua automaattisesti. En siis malta olla kysymättä onko joku molempia pyöräilynlajeja kohtuullisen tasapuolisesti harrastava joskus tullut katsoneeksi omia numeroitaan?

nure
08.12.2025, 17.07
MRe:n kanssa suht samaa mieltä vaihtamiskerroista varsinkin jos ajaa "normalia" maantielenkkiä. Kumpuilevassa polkuajossa ainakin itse vaihdan huomattavasti useammin varmaankin maastosta ja kunnosta riippuen.

paaton
08.12.2025, 18.33
Maantiellä mulla on keskimääräinen vaihtoväli muistaakseni 8s. En oikein usko että tuo olisi kamalan paljon tiheämpi maastossa. Maastossa kadenssi vaihtelee enemmän.

paaton
08.12.2025, 18.37
Itseasiassa nyt kun mietin, niin maastossa tuo vaihtoväli voi olla kyllä paljonkin tihemämpi. Tuosta ei vaan ole dataa.

MRe
08.12.2025, 19.57
Mun mielestä Shimano (Garmin?) on kai tuomassa tuon vaihtamisdatan tallennuksen *). Toki vaatii sähkövaihteet.

*) tarkalleenottaen kai se data on tallennettu aiemminkin, mutta sitä ei ole saanut kaivettua kovin helposti esille. Voin olla väärässäkin.

YocceT
08.12.2025, 20.59
3rd party ohjelmistoilla saa vaikka mitä dataa ulos.
Esimerkiksi https://di2stats.com/sample

paaton
08.12.2025, 21.07
3rd party ohjelmistoilla saa vaikka mitä dataa ulos.
Esimerkiksi https://di2stats.com/sample

Ei sitä saa, jos ei pyörä sitä ulosta. Minulla ei ainakaan maasturissa tuota ole.

12sp shimanosta datan tuonne ainakin helposti saa. 11sp taisi vaatia jonkin lisäpotikan.

Föhn
08.12.2025, 22.16
Melkoista aikuisviihdettä tämä ketju ;)

MRe
16.12.2025, 21.03
Shimanolta edullisempi GRX Di2-sarja

https://bike.shimano.com/fi-FI/stories/article/shimano-expands-grx-family-with-rx717-components.html