Näytä tavallinen näkymä : Edullinen napadynamokiekko ja siihen etuvalo tehokas
Moi
Mietinnässä eteen napadynamokiekko 28" renkaat 622-28-37mm väliltä, voi olla läpiakselilla, mutta adapteri qr pikalinkulle, niin olisi
valmiina optio pyörän vaihdolle parempaan läpiakseliseen malliin. Mutta jos ovat kovin kalliita, niin sitten qr pikalinkkunavalla.
Ja hyvä lamppu vielä kylkeen suht edukkaasti.
Ruskapyöräilyn kahdella Pekalla hyvät valot, ja toimivat napadynamoilla ja näyttävät erittäin kirkkailta videoilla.
Niin vähän kiinnostelis ainakin näin ajatuksen tasolla, jos hinta ei aivan huima olisi.
Kiitos neuvoista ja ehkä jopa linkeistä tuotteisiin (dynamokiekko + ajovalo dynamokiekolle) :)
Toki tekstissä vilahtelee samassa lauseessa hyvä ja edullinen, se asettaa omat haasteensa tähän kysymykseen..
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37720-Napadynamot-valaisimet
Istumatyöläinen
08.11.2025, 11.27
Minä olen teettänyt kolme kiekkoa SONin dynamonapojen ympärille (yksi qr-napa vannejarruilla ja kaksi boost-napaa levyjarruilla). Jokainen onnistui oikein hyvin ja ovat erinomaisia kiekkoja, mutta eivät toki halpoja, enkä sitä yrittänytkään. Toisaalta noilla ajaa pitkään, joten kustannus per km jää kohtuulliseksi. Suosittelen siis kiekon kasaamista tai kasauttamista hyvänä vaihtoehtona valmiille kiekolle. Saa juuri sellaisen, kuin haluaa ja varmasti myös budjettiratkaisut ovat mahdollisia. Valaisimina on B+M pari eri mallia ja Sinewawe Beacon 2, jonka etuna on että siinä on integroitu usb-lataus. Kun ostaa kerralla hyvät, niin ei tarvitse ostaa kahteen kertaan.
Onko Shimanon dynamonavat miten paljon huonompian verrattuna noihin SON:n dynamonapoihin?
Minulla on 3 eri SON-mallia käytössä. Yhtäkään en ole saanut hajoamaan noin parinkymmenen vuoden ympärivuotisella ajamisella. Yhden tai kaksi Shimanon dynamonapaa olen vaihtanut vaimoni pyöriin, joilla on ajettu paljon vähemmän.
Kalle salonen
13.11.2025, 10.13
Mulla ollut kans käytössä kaksi SONia ja yksi Shimano, yhdenkään kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta shimano ihan hitosti painavampi kuin nuo kaksi muuta. On toki varmaan joku shimpan malliston edullisin versiokin
Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
Minulla on 3 eri SON-mallia käytössä. Yhtäkään en ole saanut hajoamaan noin parinkymmenen vuoden ympärivuotisella ajamisella. Yhden tai kaksi Shimanon dynamonapaa olen vaihtanut vaimoni pyöriin, joilla on ajettu paljon vähemmän.
Onko SON:t ja Shimanot olleet samoissa ympäristöolosuhteissa tuon ajan?
Mikä vika/mitä vikoja Shimanon dynamonapoihin tuli, kun ne piti vaihtaa?
Shimanossa (Alfine) näyttää olevan irtokuula-laakerit ja tiivisteitä ei näytä olevan kauhean massiivista määrää: https://si.shimano.com/en/pdfs/ev/DH-S501-2857/EV-DH-S501-2857A.pdf Nuo varmaan vaikuttaa hintaan ja käyttöikään.
SON:ssa näyttäisi olevan molemmilla puolilla konelaakerit ja ilmeisesti(/toivottavasti) 2RS versiot, niin noista ei kai mene kauhean helposti likaa/kuraa navan sisälle dynamo-osaan: https://nabendynamo.de/wp-content/uploads/2018/04/Montageanleitung_SON28-SON28disc_EN.pdf
Onko SON:t ja Shimanot olleet samoissa ympäristöolosuhteissa tuon ajan?
Mikä vika/mitä vikoja Shimanon dynamonapoihin tuli, kun ne piti vaihtaa?
Yksi 48-puolainen SON28-kiekko on ollut vain harvoin ja hyvän sään ajossa. Arkipyörässä kaikessa kelissä ajettu SON28-kiekko jäi noin 15 vuoden käytön jälkeen varalle reilut 5 vuotta sitten, kun kyseiseen runkoon laitettiin taakse Rohloff ja eteen vähällä käytöllä reilut 5 vuotta vanha SONdelux. Ainoa syy vaihtoon oli, että sain mustat navat ja käytännössä ikuiset vanteet (Rigida Andra CSS, käytän siis vannejarruja).
Hämärästi muistelen, että yhdestä Shimanosta olisi mennyt laakeri noin 10 vuoden käytön jälkeen. Se oli Biltemasta ostettu valmis kiekko, jossa oli silloisen malliston halvin dynamonapa, olikohan 2N-jotain. Vaihdoin tilalle pykälää paremman (olikohan 3N-jotain), joka on toiminut sen jälkeen ainakin 10 vuotta. Vaimoni ajaa lyhempiä matkoja eikä juurikaan talviaikaan. Kasasin myös vaimoni toiseen pyörään Shimano-napadynamokiekon. Saattaa olla, että vanha ei ollut dynamonapa. Siitäkin on noin 10 vuotta. Kyllä Shimanokin kohtalaisen hyvin on kestänyt. Samoin ovat kestäneet valot. Pari takavaloa olen joutunut uusimaan, lähinnä siksi, kun tavaratelineeseen kiinnitetyt valot ovat saaneet iskuja. Jopa halvimmat Busch+Müllerin ajovalot ovat edelleen käytössä, yli 20 vuoden jälkeen. Omassani on reilut 10 vuotta vanha Edelux.
Jonkin verran dynynapojen virrantuotto- ja vierintävastuskäyrien profiileissa on myös eroja, jos sillä on jollekin merkitystä. Joku Shimanoista tuottaa paljon virtaa jo hitaissa ajonopeuksissa, mutta vastustaa enemmän kovemmissa nopeuksissa, jolloin sellaisen voisi ajatella toimivan hyvin kaupunki- ja muunlaisessa hyötypyöräilyssä. Son puolestaan tuottaa vähemmän virtaa pienillä nopuksilla, mutta pyörii herkemmin kovemmilla nopeuksilla (ja lampun virta pois kytkettynä), jolloin se on parempi lenkkikäyttöön. Tuolla tarkemmin noista: https://www.cyclingabout.com/dynamo-hub-power-drag-testing-schmidt-son-shutter-precision-shimano/
Shimanossa laakerit varmaan kärsii, jos sisään pääsee likaa tai jos ne jää vähän löysälle. Konelaakereissa ei tuota "haastetta" ole.
Ei itsellä ole välttämätöntä tarvetta dynamonavalle, mutta ehkä asiointifillarissa dynamonapa voisi toimia. Ei tarvitsisi käyttää akkuvaloa, joka pitää aina ottaa irti fillarilta lähtiessä ja laittaa paikoilleen, kun lähtee ajamaan.
DT Swiss:läkin on näköjään dynamonapa ja kiekko tarjolla: https://bikepacking.com/news/dt-swiss-dynamo-wheels/
(https://bikepacking.com/news/dt-swiss-dynamo-wheels/)Näyttää olevan tehty yhteistyössä Shutter Precision:n kanssa: https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-technology/dynamo-hub-technology
Tuolla näyttää olevan tarinaa SON:n "tehtaalta": https://bikepacking.com/plog/inside-son-dynamo-hubs/
En nyt lukenut kaikkea mitä edellä kirjoitettiin, mutta CNC Bikelta saksasta olen kahdet halpis kiekot tilannut. Viimeiset noin 2v. sitten. Sivut saksaksi, mutta asiakalvelupalvelu toimii myös englanniksi. Tilauksesta noin viikko menee kasaamiseen ja toinen DPD:n kuljetukseen. Rahti 24€ vuonna 2023. Mielestäni hyvin kasattuja kiekkoja edullisesti. Tässä napadynamoitakin: 28/29" Shimano Laufräder | CNC - Online Shop - Christoph Nies Cycles (https://cnc-bike.de/2829-shimano-laufraeder-c-320_132_478.html)
Laufräder/Laufradsätze alta löytyy lisää: Laufräder/Laufradsätze (LRS) | CNC - Online Shop - Christoph Nies Cycles (https://cnc-bike.de/laufraederlaufradsaetze-c-320.html)
Pitikö olla jarrulevyllä, centerlock? Itse valitsisin messinki nipoilla, tässä yksi: 28" Vorderrad Shimano DH-3D37 Nabendynamo/Remerx Dragon schwarz inkl. QR | CNC - Online Shop - Christoph Nies Cycles (https://cnc-bike.de/vorderrad-shimano-3d37-nabendynamoremerx-dragon-schwarz-inkl-p-17893.html)
Pyörä johon tätä napadynamokiekkoa haaveilen on 6 pulttisella jarrulevyllä/qr pikalinkulla ja 6 pulttiseen jarrulevyyn löytyisi levykin valmiiksi itseltä.
Onko centerloc ja 6 pultti jarrulevyt keskenään pyörään/jarrusatulaan yhteensopivat, onko levyn paikannuksessa eroja?
Onko centerloc ja 6 pultti jarrulevyt keskenään pyörään/jarrusatulaan yhteensopivat, onko levyn paikannuksessa eroja?
Centerloc ja 6-pultti jarrulevyt ovet keskenään pyörään/jarrusatulaan yhteensopivia. Levyn paikka on (melkolailla) sama. Jarrusatulaa voi joutua säätämään, kun vaihtaa toisen kiekon haarukkaan.
^^Hyvin usein, kun vaihtaa kiekon toisen valmistajan vastaavaan esim. talvikiekot, niin joutuu jarrusatulan keskittämään. Jos tuo CNC:n kiekko kiinnostaa niin samasta putiikista saa myös edullisesti jarrulevyjä Bremsscheiben/Rotoren | CNC - Online Shop - Christoph Nies Cycles (https://cnc-bike.de/bremsscheibenrotoren-c-321_195.html?page=2&sort=2a)
Veivaaja
17.11.2025, 18.13
Joku spekuloi Shimanon Alfine -dynamonavan kestävyyttä. Minulla kesti ympärivuotisessa työmatka-ajossa kymmenisen vuotta, kunnes myin pyörän pois. Myöhemmissä pyörissä on nyt SP:n dynamot, jotka nekin ovat toimineet hyvin. Johtoja täytyy toki välillä rukata.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.