Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Alumiinin hitsausta (Pirkanmaalla)?

Hanski
03.11.2025, 23.07
Alansa huippuosaaja haussa!

Tulevana viikonloppuna pitäisi saada loputkin osat tehtyä, hitsausvalmiiksi paketiksi, täysjoustopyörän etukolmio kyseessä.
Nyt kun olen kahtena päivänä itse koepaloihin kokeillut, niin onpahan vajaassa 10 vuodessa unohtunut tuo alumiinin TIG hitsaus sen verran pahasti, ettei ole lainkaan luottoa omiin kykyihin saada korkealaatuista tulosta aikaan. Vähän laitekin köhii, pölyä lie saanut seistessä sisäänsä.
No yhtä kaikki, rutinoitunut osaava tekijä rungon kasaamiseen tarvittaisiin - ja mieluummin Pirkanmaalta tai ainakin läheltä, toki muutkin huomioidaan.
Kaikki osat on 6061 tai 6063 T6. 5356 lisäaineella pitäisi liittäminen onnistua. On sekä levyä, että putkea liitettäviksi ja hitsarin pitäisi pystyä tekemään jigi, koska yhdensuuntaisuustuleranssi etenkin kahden akselin välillä on tarkka.

Kaikki vinkit osaajista tervetulleita!

Hanski
09.11.2025, 00.35
300+ lukukertaa, mutta ei yhtään ehdotusta? Onko tämä foorumi täysin kuollut vai eikö kukaan enää raketele, tai edes korjauta, runkojaan?

nure
09.11.2025, 09.29
Alumiini hieman ongelmallisempaa hitsata seoksista johtuen, niin itselle joku ammattilainen kertoi. Itse kysyisin jostain pätevästä fillaripuodista että onko heillä yhteystietoja johonkin korjaajaan.

Aakoo
09.11.2025, 20.56
Rikkinäiset alurungot heitetään roskiin.

nure
10.11.2025, 10.04
^Itse jätän hankkimatta mutta kai niitä silti voi (yrittää) korjata.

tikola
10.11.2025, 12.06
Minulla on ihan sama tarve, mutta kohteena on Buster veneen peräpeili. Se pitäisi purkaa ja hitsata kasaan ja siihen tarvitaan spesialisti, jolta homma hoituu. Eli tuo pyyntö - tunnetko ketään ammattitaitoista alumiinihitsaajaa, joka haluaisi hitsata pienen pyörähomman joltain alueelta on paljon vähäistä isompi pyyntö. Se että kukaan ei viikossa siihen vastaa ei ole ihme. Minä olen sitä etsinyt jo pari vuotta ja nyt on ajatuksia, josta meidän alueella tohtisin kysyä. Joskin pitää varautua Busterin osalta, että se on heti tonnin keikka - millään viidelläkympillä kukaan ei sitä varmasti tee.

Eli kuten tunnistit - alumiin TIG hitsaus on paljon perus tee se itse hommista eteenpäin ja palveluntarjoajan löytäminen voi olla melkoisen kiven alla.

nure
10.11.2025, 17.33
Kyllä Bustereita on hitsailtu joten lienee seos on tuttua. Sama neuvo kuin edellisellekin, kannattaa kysellä alan liikkeistä ja telakoilta.

ViSu
10.11.2025, 19.16
Espoon erikoishitsaus (Kirkkonummella) voisi olla tekijä. Siellä joskus aiemmin käydessä nähnyt sekä maastopyörän alurunkoja että isompia veneiden alumiini (ja rosteri) rakenteita työn alla. Ei ole välttämättä se kaikkein halvin mies mutta omissa projekteissa jälki ollut aina priimaa.

tikola
10.11.2025, 20.40
Espoon erikoishitsaus (Kirkkonummella) voisi olla tekijä. Siellä joskus aiemmin käydessä nähnyt sekä maastopyörän alurunkoja että isompia veneiden alumiini (ja rosteri) rakenteita työn alla. Ei ole välttämättä se kaikkein halvin mies mutta omissa projekteissa jälki ollut aina priimaa.

Juuri tämäntyyppistä firmaa niin veneeseen kuin pyöränrunkoon tarvitaan. Eikä niitä todellakaan ole jokanurkalla - kiitoksia vinkistä. Saatanpa Buster hommaa tuota kautta talven mittaan hoidella.

Hanski
13.11.2025, 23.38

Kiitos, ellei onnistu paikallisen puskaradion avulla löytämäni eri kokoluokan projekteihin erikoistuneen firman mielenkiintoa herättää, niin sitten tämä pks firma ehdottomasti kyselyyn.

Tarkennuksena: ei ole kyseessä rikkoutuneen korjaus, vaan rungon pienennys, eli mikään osa ei ole vahngoittunut, mutta mm. kaikki putkien päät vaativat uudelleen sovittelua, kun kulmat ja pituudet muuttuvat. Seoskin on tiedossa, jopa alkuperäinen käytetty lisäaine selvisi pari vrk sitten / vastaus orkkis rungon valmistajalta.

Viimeinen vaihtoehto on kysellä tekisikö jokin britti tai sakemanni valmistaja tarvitsemani etukolmion - siinä ei sitten kannata enää henkeää pidätellä saako valmista ennen seuraavaa vai sitä seuraavaa talvikautta :/

Yedi.
14.11.2025, 09.12
Paljonkohan kaupallisessa firmassa rungon hitsauksessa tarvittavan jigin valmistaminen, sen jälkeen hitsaaminen ja hitsausten & mittojen tarkastaminen maksaa?

nure
14.11.2025, 09.19
^Voi tulla liki uuden rungon hintainen... Toisaaltaan uteliaisuuttani, mistähän rungosta on kyse?

Yedi.
14.11.2025, 09.23
^Tuota minäkin pohdin, mutta voi olla kyse jostakin erikoisvalmiste rungosta, jota kannattaa uudelleen mitoittaa laittamalle se osiksi ja hitsata se kasaan uudelleen.

Hanski
19.11.2025, 11.59
Paljonkohan kaupallisessa firmassa rungon hitsauksessa tarvittavan jigin valmistaminen, sen jälkeen hitsaaminen ja hitsausten & mittojen tarkastaminen maksaa?

1200 € ilmoitti firma, jonka kanssa projektista sovin, ei sis. hitsien tarkastamista. Eipä vaan ole vieläkään mitään, olen soitellut perään useamman kerran. Luvattu - ei tapahdu. Olen menettänyt toivoni sen suhteen.
Tähän mennessä en ole löytänyt hitsaria, joka tekisi ennen kevättä. Lähes kaikki kysymäni ovat kategorisesti kieltäytyneet.

Kyseessä on siis Pole Vikkelä, johon teen K1:een verrattuna 60 mm lyhyempää etukolmiota. Vikkelän runkoahan ei voi kutistaa, joten teen sen toisen merkkisestä rungosta / 6061:stä. Vikkelän/Voiman perän toiminta on kuitenkin aivan omaa luokkaansa, joten se tulee millilleen Vikkelästä. Kannattavuudestahan tässä on turha keskustella. Nicolai lienee ainut, josta saisi taylor made rungon, n. 4000 € hintaan - eikä edes Polen perällä...

paaton
25.11.2025, 22.37
No kai olet kysynyt polen porukalta paljonko uuden etukolmion koneistaminen maksaisi?

Hanski
26.11.2025, 00.01
No kai olet kysynyt polen porukalta paljonko uuden etukolmion koneistaminen maksaisi?

Kyllä - siihen pisteeseen asti, että Leolla tuli ns. "mitta täyteen", jo 2023 syksyllä. No nyt kun tiedossa on kuinka syvissä vesissä silloin Polella uitiin, taisteltiin hajonneiden koneiden kanssa yms., konkurssi lopputulemana, niin ymmärtää lie jokainen ettei taylor made runko ollut mahdollinen.

Olisko off-topic jo tässä? Al hitsausta olis aihe edelleen...

Aiheeseen liittyen: näyttää vahvasti siltä ettei Raatikaisen Ipen jälkeen löydy ketään, jota haaste kiinnostaisi, perusjuttuja tehdään ja tylsistytään mieluummin. Maailmalta luvataan 6 kk - tekoälyn kun valjastaa työhön, ei kannata henkeä pidättää edes 12 kk jälkeen, jos silloinkaan.

Että kaippa se on itse tehtävä... taas :/ Uuden pullon noudatin Ikasetiltä perjantaina, nyt reenattu 70 bar pois 20 l:sta ja tänään Pirkka hitsistä pistooliin uutta kaasulinssiä yms. Ei oo helppoo 8 v. tauon jälkeen, mutta pala palalta alkaa muistua mieleen asioita, joten jos tälle tielle on paremman puutteessa jäätävä, niin kohta voin ainakin auttaa muita täällä päin... kuhan ny harjottelen tässä vielä talven pimeinä aikoina muutaman kuukauden, ennen ku uskallan alkaa runkoa hitsaamaan...

paaton
26.11.2025, 07.56
Niin se voi olla että nyt olisi koneistamolla sitä aikaa vähän erillailla. Mutta toki, jos on puhevälit menneet niin homma ei mahda enää onnistua :)

Jos itse tietää touhusta liian paljon, niin joskus on vaan pakko tehdä itse. Hitsaritkaan eivät välttämättä ihan aina tykkää neuvomisesta.

Copilot
26.11.2025, 09.20
Taitaa olla melko kannattamatonta ja reklamaatioaltista hommaa firmoille tehdä jotain yksittäisiä hitsauksia kuluttaja-asiakkaille. Siksi juuri ketään ei kiinnosta.

MRe
26.11.2025, 09.38
^ varsinkaan jos ei ole perehtynyt polkupyörien erikoisvaatimuksiin. Yhden kolmion tekemisellä on aika vaikea saada viivan alle jäämään mitään.

Copilot
26.11.2025, 09.48
Niinpä. Jos tuollainen pitäisi saada niin kysyisin vaikka sieltä Nikolailta, että hitsaavatko moisen etukolmion. Rahaahan se varmaan maksaa, jos suostuvat, mutta sehän ei ollut ongelma.

paaton
26.11.2025, 11.06
Taitaa olla melko kannattamatonta ja reklamaatioaltista hommaa firmoille tehdä jotain yksittäisiä hitsauksia kuluttaja-asiakkaille. Siksi juuri ketään ei kiinnosta.

Reklamaatioaltis onkin hyvä sana. Tuota just meinaan. Mun tuntemat hitsarit saattavat kääntyä kannoillaan siinä kohtaa kun asiakas alkaa kyselemään saumojen tarkistusmetodeja. Lasketaan 1=1 ja mietitään mitä kaikkea voi joutua korvaamaan.

nure
26.11.2025, 11.18
^Aikaisemmin jo mainitsin että eräs tuntemani alumiinihitsari veneenrakentaja mainitsi tuon alumiinien koostumuksen pieneksi riskiksi ja siinä yhteydessä tullee vastaan tu "Reklamaatioalttius" Puhumattakaan sitten kokemuksesta pyörän runkoihin etc...

tikola
26.11.2025, 12.40
Että kaippa se on itse tehtävä... taas :/ Uuden pullon noudatin Ikasetiltä perjantaina, nyt reenattu 70 bar pois 20 l:sta ja tänään Pirkka hitsistä pistooliin uutta kaasulinssiä yms. Ei oo helppoo 8 v. tauon jälkeen, mutta pala palalta alkaa muistua mieleen asioita, joten jos tälle tielle on paremman puutteessa jäätävä, niin kohta voin ainakin auttaa muita täällä päin... kuhan ny harjottelen tässä vielä talven pimeinä aikoina muutaman kuukauden, ennen ku uskallan alkaa runkoa hitsaamaan...

Olet asian ytimessä. Hyvin moni asia vain ikävä kyllä kannattaa tehdä itse, koska se ostaminen on niin äärettömän hankalaa. Eli heti kun mennään johonkin eksoottisempaan asiaan, niin ostaminen mutkistuu älyttömästi ja itse tekeminen alkaa olla ainoa realistinen vaihtoehto. Kukapa tuollaista palvelua niillä reklamaatioriskeillä ja tuotto-odotuksilla tekisi, eli ei tuo vaan ammattilaista kiinnosta ja sen kanssa pitää elää.

M A
26.11.2025, 12.41
Jos vikkelän perä löytyy ja siihen tarkat mitat, niin teräksisenä luulis olevan helpompi teettää. Onko tuollaisessa projektissa mitään erityistä syytä miksi sen pitäisi olla alumiinia?

nure
26.11.2025, 16.27
Jos kaikkea miettii ennenkuin aloittaa niin eka kysymys että mistä löytyy sopivia 6000/7000 sarjan oikealla halkaisijalla olevia putkia?

MRe
26.11.2025, 16.52
^ilman että tarvitsee ostaa kilometrin pätkissä.

Copilot
26.11.2025, 16.53
Ostaa jonkun olemassa olevan rungon ja pätkii siitä?

nure
26.11.2025, 17.46
MRe, siinä vois olla joku ihmeissään kun hakisi 6000 sarjan alumiinia liikkeestä, voi olla helpompaa se hitsari löytää. Kuten jo tuossa aikasemminkin joku ehdotti että miksei tee teräksestä, helpompaa hitsata/juottaa ja putkiakin löytyy maailmalta vaikka Columbukselta/Reynoldsilta.

Hanski
26.11.2025, 20.08
Miten teräksestä tekeminen liittyy alumiinin hitsaukseen? Tai miten tämä liittyy aiheeseen
Niin se voi olla että nyt olisi koneistamolla sitä aikaa vähän erillailla. Mutta toki, jos on puhevälit menneet niin homma ei mahda enää onnistua https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png

Jos itse tietää touhusta liian paljon, niin joskus on vaan pakko tehdä itse. Hitsaritkaan eivät välttämättä ihan aina tykkää neuvomisesta.

Juuri näin.

Ostaa jonkun olemassa olevan rungon ja pätkii siitä?
- lisäksi itselläni on jemmassa jonkin verran 6061 ja 6082 materiaaleja.

paaton
26.11.2025, 20.12
Miten teräksestä tekeminen liittyy alumiinin hitsaukseen? Tai miten tämä liittyy aiheeseen

No josko se olisi sinun tilannetta helpottanut, mutta ehkä se itse turaaminen on lopulta se päätavoite.
Laittelehhan kuvia edistymisestä.

Hanski
26.11.2025, 20.21
Jos vikkelän perä löytyy ja siihen tarkat mitat, niin teräksisenä luulis olevan helpompi teettää. Onko tuollaisessa projektissa mitään erityistä syytä miksi sen pitäisi olla alumiinia?

En näe erityistä syytä tehdä rungosta painavaa.

Reklamaatioriski juu, kaippa kaikki nykyään pelkää, että saa jollain rikki ja sitten tullaan hitsaria syyttelemään. Oletan, että tuollainen projekti olisi todelliselle taitajalle aika herkullinen välipala / haaste perusduunille, tuon kun ottaa työn alle niin vähintään puolet päivän työajasta menisi taituroidessa.

Marsusram
26.11.2025, 20.44
Vaikka en mitään kokemusta omaakaan, niin luulisin jigin valmistuksen olevan puolet työstä. Seuraavan rungon valmistaa puolet helpommalla.
Valmiiden fillareiden alumiiniset runkoputket ovat Polen koneistettua yleisemmin hydroformattuja ja niiden päissä on jätetty paksumpaa materiaalia hitsausta varten. Ei niitä voi ihan mielensä mukaan pätkiä ja hitsata kasaan.
Joustorungon aihiossa pitää vielä olla tukipisteiden vahvikkeetkin oikeissa kohdin.

nure
26.11.2025, 22.03
^Tuntien määrä saattaa yllättää jos ulkopuolisella teettää, saattaa upota paljonkin, vähintään 50€ tunti... Mutta kannattaa tehdä itse ettei tarvi syyllistä muualta hakea ja voi onnistuessa olla iloinen.

MRe
27.11.2025, 09.54
Joo. Fakta lienee, ettei kukaan ota tuota urakkahinnalla ja tuntitöinä voi olla, ettei asiakas ole kovin tyytyväinen. Ymmärrän kyllä, jos tuollaiseen hommaan ei ole tunkua.

Paras tosiaan jos itse pystyy ja kykenee. Silloin asiakaspalautteen anto ja käsittely on sujuvaa.

nure
27.11.2025, 13.29
Ja jos omistaa putkea niin tuo Marsusramin mainitsema muotoilu tehty määrämittaisiin putkiin. Esim. 7000 sarjan runkoputki on on todella ohutta joten sekin tuo haasteen hitsaajalle...

Hanski
28.11.2025, 23.42
Vaikka en mitään kokemusta omaakaan, niin luulisin jigin valmistuksen olevan puolet työstä. Seuraavan rungon valmistaa puolet helpommalla.
Valmiiden fillareiden alumiiniset runkoputket ovat Polen koneistettua yleisemmin hydroformattuja ja niiden päissä on jätetty paksumpaa materiaalia hitsausta varten. Ei niitä voi ihan mielensä mukaan pätkiä ja hitsata kasaan.
Joustorungon aihiossa pitää vielä olla tukipisteiden vahvikkeetkin oikeissa kohdin.

Tämä case kaksoisohennettu putkihan on se oikeasti suurin haaste, vaakaputkeen ei niin vaan hitsata iskarin kiinnikettä -> joko toisesta rungosta viistoputki vaakaputkeksi tai rakenteen muutos.

^Tuntien määrä saattaa yllättää jos ulkopuolisella teettää, saattaa upota paljonkin, vähintään 50€ tunti... Mutta kannattaa tehdä itse ettei tarvi syyllistä muualta hakea ja voi onnistuessa olla iloinen.

Taitaa olla pikenminkin lk. 100 €/h ja 3-4 h tuohon vähintään menee, vieläpä pienissä jaksoissa. Urakkaa en tällaiseen lähtisi edes harkitsemaan, laatu edellä tuskin toteutuisi.

No josko se olisi sinun tilannetta helpottanut, mutta ehkä se itse turaaminen on lopulta se päätavoite.
Laittelehhan kuvia edistymisestä.

No ei, koska ei niiden lujien teräsputkienkaan haaliminenkaan helppoa ole + ei kiinnosta ylimääräinen paino.
Kaippa tämä thread on uhrattava sitten tälle projektille, lienee syytä muuttaa nimeäkin sitten... jos joskus saan jotain julkaistavaa, "itse turattua". Tässä nyt treenailtuna pian puoli kiloa lisäainetta ja 70 bar, ei ole ihan helppoa saada satulaputkeen juuri ja juuri läpi asti tunekumaa (ilman, että ahdistaa tolppaa), ei liioin alle 50 mm tilassa saumaa keskiön lähelle, jne. Aika ja kiinnostus ei riittäisi tätä harjoittelua, kun sille ei ole mitään jatkokäyttöä - toisin kuin 10+ v. sitten.

Pushead
29.11.2025, 00.06
ei ole ihan helppoa saada satulaputkeen juuri ja juuri läpi asti tunekumaa (ilman, että ahdistaa tolppaa)

Mahdollisesti pitäisi satulaputki hoonata mittoihin vasta hitsauksen jälkeen. Ei varmasti tee asiasta yksinkertaisempaa.

Tomy
29.11.2025, 04.14
https://youtu.be/STnu9DIknww?si=P9LQKWKjrh7vtNOh

Tuolla videolla hitsataan täpärin alurunkoa. Videon kuvauksessa on hitsauspajan yhteystiedot. Olisiko tästä apua sinulle?

usko juntunen
01.12.2025, 14.55
Mahdollisesti pitäisi satulaputki hoonata mittoihin vasta hitsauksen jälkeen. Ei varmasti tee asiasta yksinkertaisempaa.
Aiheellinen huomio tämä. Tuosta hoonauksesta menetemänä sanoisen sen, että ei tule välttämättä täysin pyöreä reikä, kosks hoonityökalu tuppaa myötäilemään olemassa olevaa putken muotoa. Toki se poistaa mahdolliset hitsauksen aiheuttamat purseet putken sisältä. Rotsaus kalvaimella takaisi varmemman lopputuloksen ja ainakin hiilarinen satulatolppa kiittäisi siitä.
Säädettäviä kalvaimia saa jotakuinkin kohtuuhinnalla. Tuolla linkin takana olevassa kaupassa näyttäisi oleva ehkäpä sopiva 29.5-33.5 mm. säädettävä kalvain.
Tämä rojekti on mielenkiintoinen seurattava.

https://fi.vicedeal.com/products/1pc-6-25-84mm-84mm-kasikalvain-hss-kokovalikoiman-leikkuutyokalut-6-8-10-12-15-20-25-30-35-40-45-50-55-60-65-70-75-2?gad_source=1&gad_campaignid=22841795267&gclid=CjwKCAiAlrXJBhBAEiwA-5pgwrQKWp_DQizC7oS5RtafJHfLaCdM0d1nR8R73X4aBMnIvZi BmoYPExoCcRsQAvD_BwE&variant=UHJvZHVjdFZhcmlhbnQ6OTM4ODk0NzA4

ot: entisessä (työ)elämässä tuli ko työkalu tutuksi. Samoin fillareihin liittyvissä rojekteissa.
https://goo.gl/photos/GvaP26DpPpzGHwMVA

https://photos.app.goo.gl/PNejyRpBZALYmZM28

Hanski
01.12.2025, 23.58
^mielenkiintoinen projekti sinulla ollut ja välineet kertaluokkaa paremmat kuin minulla käytettävissäni. Mutta ajattelin tuon hoonauksen riittävän, pitäisi jarrusatulan hoonaustyökalukin jossain laatikon perällä vielä pyöriä. CF ja Al satulatolpan pätkät on tälle uhrata, kokeilen testiputkella ensin onnistuuko eloksoidun tolpan pätkän kanssa hitsata niin, ettei tartu. Helpoin olisi kun voisi sorvata putken sisään jostain alumiinia enemmän lämpölaajenevasta tuen, ei vaan tule mitään mieleen. CF tolpan pätkän kanssa on ongelmana se, että on samasta nimellismitasta huolimatta pienempi oD kuin paikalle tulevassa dropperissa - joten jää 1-1,5 kymppää ahtaaksi. Toki se olisi hoonattavissa.

Eniten tässä ahdistaa omien taitojen puute. Vähän kuin kielitaito: sitä kun ei vuosiin käytä, niin unohtuu unohtuu paitsi kielioppi, sanatkin. Kieliopiksi tässä voisi kutsua kaikkea teoriaa (elektrodin asento, lisäaineen syöttösuunta, tigin säädöt jne.) ja sanavarastoksi surkastunutta kykyä liikuttaa molempia käsiä juuri haluttua rataa halutussa asennossa ja säädellä samaan aikaa vielä virtaa jalalla.

paaton
02.12.2025, 10.22
Kyllä usko juttelee asiaa. Varsinkin tuollainen jarruhooni, jos käsitän mistä puhut, ei toimi oikein. Se hio kaikki kohdat väljemmäksi. Jäykkä hooni olisi ok, mutta tuo vaatii ihan oikean hoonauskoneen.

Tilaat jostain jäykän kalvaimen oikeassa mitassa. Ei ne kalliita ole. Minusta nuo säädettävät vaativat kartio-ohjaimet päihin, tai ainakin noin olen noita itse aina käyttänyt.

Tai sitten etsit pajan missä porataan mopon sylintereitä. Noissa sunnenin hooneissa on yleensä myös pienempiä hoonipäitä mukana. Menee nopeasti karkeilla kivillä.

nure
02.12.2025, 12.17
Joskus on niin että kaikkea ei kannata (koittaa) tehdä itse.

MRe
02.12.2025, 12.43
Joskus on niin että kaikkea ei kannata (koittaa) tehdä itse.

Tämä. Eilen oli fb:ssä tyyliesimerkki, kun oli haluttu keskittää jarrusatulaa ja avattu ne jarrusatulaa kasassa pitävät ruuvit ja öljyt tulleet pihalle… markan suutari tekee vitosen vahingon.

paaton
02.12.2025, 13.00
Osui ja upposi :)

Hanski
02.12.2025, 23.07
Kun olisikin niin yksinkertaista löytää tekijä, vaikka nyt sitten jollekin 31,6 mm hoonaukselle tai kalvaimelle. Taikka tuolle hitsaukselle vaikka ensihätään. Mutta kun ensimmäinen kommentti on, että ei tehdä, ei ole aikaa, ei tehdä yksityiselle, ei saada kiinni mihinkään jne., niin jotain muuta tässä on keksittävä. Pikkuhommat ei tunnu ketään kiinnostavan. Ja ymmärrän sinällään, että minimimiehityksellä mennään, eikä muutaman tunnin työllistyminen auta mitään. "Yhden miehen" koneistamot yms. tuntuvat kadonneen kokonaan.
No projekti nitkahtaa eteenpäin vasta loppuviikosta, jolloin testaan jääkö tuo joutilas eloksoitu tolppa kiinni, jos pitää sen paikallaan hitsatessa. Onneksi on sen parina ollut joutilas pätkä satulaputkea millä kokeilla.

paaton
02.12.2025, 23.39
Ei tuollainen rungon hitsaaminen helppoa ole, tai hitsaaminen ammattilaiselle vielä onkin, mutta jigien tekeminen ei.
Kysyitkö tuosta tomyn videon paikasta?

Tuossa linkkejä ihan fillarikäyttöön tarkoitettuun kalvaimeen

https://www.bike24.com/p2276265.html

https://www.bike-components.de/en/Cyclus-Tools/Reamer-For-Seat-Tube-p4518/?o=1000142515-universal-31-6-mm (https://www.bike-components.de/en/Cyclus-Tools/Reamer-For-Seat-Tube-p4518/?o=1000142515-universal-31-6-mm&delivery_country=FI&upid=google&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=21400246210&utm_content=&utm_term=&gclid=Cj0KCQiAubrJBhCbARIsAHIdxD80bh-iFs54zww-TLINZVt9JGxCcC9CPNZ2XEZ_Vu652j3Bp3CXeWkaAjmoEALw_w cB)

Hanski
03.12.2025, 23.15
Ei tuollainen rungon hitsaaminen helppoa ole, tai hitsaaminen ammattilaiselle vielä onkin, mutta jigien tekeminen ei.
Kysyitkö tuosta tomyn videon paikasta?

Tuossa linkkejä ihan fillarikäyttöön tarkoitettuun kalvaimeen

https://www.bike24.com/p2276265.html

https://www.bike-components.de/en/Cyclus-Tools/Reamer-For-Seat-Tube-p4518/?o=1000142515-universal-31-6-mm (https://www.bike-components.de/en/Cyclus-Tools/Reamer-For-Seat-Tube-p4518/?o=1000142515-universal-31-6-mm&delivery_country=FI&upid=google&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=21400246210&utm_content=&utm_term=&gclid=Cj0KCQiAubrJBhCbARIsAHIdxD80bh-iFs54zww-TLINZVt9JGxCcC9CPNZ2XEZ_Vu652j3Bp3CXeWkaAjmoEALw_w cB)

Kiitos. Ei ole hinnalla pilattu nuo, vielä kun ymmärtäisin miten onnistuu poistaa vain sauman kohta? Eikö tuon ensimmäisen pitäisi ohjata suunta, kokovalintaa ei kuitenkaan ole joten?
Toisaalta miksei se eloksoitu tolppa toimisi - ei siihen ainakaan hitsi tartu. Kerro ihmeessä, en halua turhan päiten uhrata ainoaa mahdollista "koekaniini" kappalettani...

En kysynyt tuolta Jyväskylästä. Videota katsoessani heräsi huoleni, en ala julkisesti tarkentamaan.

Hanski
05.12.2025, 22.41
...Valmiiden fillareiden alumiiniset runkoputket ovat Polen koneistettua yleisemmin hydroformattuja ja niiden päissä on jätetty paksumpaa materiaalia hitsausta varten. Ei niitä voi ihan mielensä mukaan pätkiä ja hitsata kasaan.

Tämä oli juurikin se suurin haaste, kun viistoputki tarviisi olla XL ja toisaalta vaakaputki XS, jotta päästäisiin Pole geoon. Haalimissani palikoissa nämä toteutuivat. Sen sijaan iskarin etukiinnitys ei, josta syystä etukiinnitys tulee viistoputken ja vaakaputken yhdistävään poikkiputkeen, jolloin kuormitustilanne muuttuu oleellisesti.

Tänään sain viimein TIGin säädettyä näille nykyisille elektrodeille ja 1,2 mm onnistui heftata ilman järkyttävää lämpökuormaa, sekä hitsata kelvollista kaartuvaa saumaa yli 20 mm toistettavasti. Myös 1,2 mm + 2mm liitos. Varmuutta pitää vielä hakea, toistoja ja toistoja, mutta ehkä tämä tästä.. tunnelma on kuin ampumahiihdossa, onnistuu joskus tai sitten ei :/

Otsikon voisi muuttaa "Alumiinin hitsausta..." tjsp... itse ei lie saa muutettua, en ainakaan keksi miten?

E: eloksoitu satulatolppa ratkaisi ongelman. Kokeeksi hitsasin myös reilulla tunkeumalla, silloin juuttui, mutta irtosi koputtelemalla tolppa ulos. Dropperi meni tilalle sujuvasti.