Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Apua: flatmount levyjarry hinkkaa jarruun eikä sivusäätöä ole - mitä teen?



Hiilari
25.10.2025, 19.06
Terveeks palsta, taas tarvitaan apuanne.

Uusi kasauprojekti, ensimmäinen mulle jossa neselevarit + kippuratanko. Osasarja mekaaninen 2x10 Shimano GRX. Takajarru flatmount 140 mm levyllä. Probleema: jarru menee rungossa tasan yhteen kohtaan kiinni. Siinä, kuin tietenkään jarrulevyssä, ei ole sivusäätövaraa (toisin kuin perinteisemmässä postmountissa). Napa on DT, taka-akseli nykynormi 142 mm läpiakseli ja jarulevy Shimano myös GRX. Jarrulevy ottaa kiinni paitsi toiseen palaan myös itse jarrun runkoon, ja nimenomaan sen ulkoreunaan, eli jarrulevyn siirtäminen jollain shimmillä ei auta koska suunta on väärä. Systeemi on pielessä noin 1-2 mm - mikä näissä hommissa on paljon.

Mitäs mun täytyy tehdä? Elän lähinnä vielä vannejarruaikaa joten hyvät neuvot kalliit. Kiitän jo etukäteen!

Zykkel
25.10.2025, 20.04
^Käsittääkseni sinun pitäisi saada koko kiekkoa siirrettyä sen 1-2mm sinne vetopuolen suuntaan. Onko sinulla navan mukana tulleet DT:n päätyholkit ja jos on voiko niitä asentaa väärin päihin? Yleensähän ne holkit eivät ole samanpituisia. Tarkka navan tieto voisi auttaa, jos jollain olisi vastaavasta ongelmasta kokemusta.

Hiilari
25.10.2025, 21.03
^Käsittääkseni sinun pitäisi saada koko kiekkoa siirrettyä sen 1-2mm sinne vetopuolen suuntaan. Onko sinulla navan mukana tulleet DT:n päätyholkit ja jos on voiko niitä asentaa väärin päihin? Yleensähän ne holkit eivät ole samanpituisia. Tarkka navan tieto voisi auttaa, jos jollain olisi vastaavasta ongelmasta kokemusta.

En tiedä navan tarkkaa mallia mutta käyn tsekkaamassa mitä navassa lukee. Kyseessä tällä kertaa siis valmiskiekot:

https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-p-1800-spline-28-23mm-shimano-wheelset

Spekseissä lukee vain että "hub type 370". Eikä niiden mukana tullut mitään holkkeja. Mutta kiitän vastauksesta, en olisi tällaista vaihtoehtoa osannut harkitakaan.

Aakoo
25.10.2025, 21.27
Onko tosiaan rungossa ne flatmount reiät tasan ruuvin kokoiset, eikä ovaalit?

Sivustakatsoja
25.10.2025, 22.09
Takana rungossa reikien on pakko olla ovaalit, että jarrusatulan paikkaa voi säätää. Jos säätövara ei riitä, niin vikaa pitää lähteä ensin etsimään kiekoista ja tarkemmin päätyholkeista.

Hiilari
25.10.2025, 23.10
Onko tosiaan rungossa ne flatmount reiät tasan ruuvin kokoiset, eikä ovaalit?

Hyvä kysymys: ovat ovaalit ja antavat pari milliä säätövaraa - muttei riitä.

Hiilari
25.10.2025, 23.11
Takana rungossa reikien on pakko olla ovaalit, että jarrusatulan paikkaa voi säätää. Jos säätövara ei riitä, niin vikaa pitää lähteä ensin etsimään kiekoista ja tarkemmin päätyholkeista.

Okei. Mitähän niille päätyholkeille voi tehdä? Olen kuullut että läpiakselinnavan voi modata pikalinkulle mutta muusta en ole kuullut.

Sivustakatsoja
25.10.2025, 23.22
^et saatuisi saamaan kokeiltavaksi sellaisia kiekkoja, jotka toimivat toisessa pyörässä?

Tällaista on on todella vaikea selvittää sokkona, kun runkokaan ei ole tiedossa.

Zykkel
25.10.2025, 23.56
Menee jo aivan hakuammunnaksi, mutta sinulla kaiketi on kiekossa maantie vapari ja maantie pakka, 11-speed? Onko sinulla sen pakan alla vielä 1.85mm spideri?

Hiilari
26.10.2025, 00.20
^et saatuisi saamaan kokeiltavaksi sellaisia kiekkoja, jotka toimivat toisessa pyörässä?

Tällaista on on todella vaikea selvittää sokkona, kun runkokaan ei ole tiedossa.

Ehkä, pitää kavereilta kysellä. Voisin myös koettaa eri jarrulevyjä - niissäkin on vähän ns. standardiheittoa sen suhteen mihin kohtaan levy asettu suhteessa napaan

Hiilari
26.10.2025, 00.23
Menee jo aivan hakuammunnaksi, mutta sinulla kaiketi on kiekossa maantie vapari ja maantie pakka, 11-speed? Onko sinulla sen pakan alla vielä 1.85mm spideri?

Pakka on GRX kymppipakka ja se solahti napaan sellaisenaan. Itse asiassa pienen takarata on toooodella lähellä chainstayta: isoimmalla välitykselläe ketjun ja sen väliin jää alle puoli milliä.

Enkä muutenkan ihan tajua mitä haet: jarrylevy hinkkaa jarrusatulaan vaikka pakka olisi kokonaan veke kiekosta.

Marsusram
26.10.2025, 00.25
Okei. Mitähän niille päätyholkeille voi tehdä? Olen kuullut että läpiakselinnavan voi modata pikalinkulle mutta muusta en ole kuullut.

Aikaisempi vastaus sisälsi idean että vasen ja oikea päätyholkki olisivat vaihtuneet päikseen.
Siis nyppää irti ja kokeile vaihtaa päikseen. Tai ainakin mieti onko eroa jos ovat väärinpäin.
Holkeissa pitäisi olla melko iso ero jos DT370 napa, väärinpäin olisi aika silmiinpistävä.

Muunnossarjassa mukana 12mm akselin kanssa, kuvasta näkee eron:
https://www.bike-components.de/en/DT-Swiss/Conversion-Kit-X12-Standard-for-DT-Swiss-hubs-p53647/


(https://www.bike-components.de/en/DT-Swiss/Conversion-Kit-X12-Standard-for-DT-Swiss-hubs-p53647/)Pitempi päätyholkki menee jarrulevyn puolelle videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=1w2jH5Lr-tA

Hiilari
26.10.2025, 00.27
Aikaisempi vastaus sisälsi idean että vasen ja oikea päätyholkki olisivat vaihtuneet päikseen.
Siis nyppää irti ja kokeile vaihtaa päikseen. Tai ainakin mieti onko eroa jos ovat väärinpäin.
Holkeissa pitäisi olla melko iso ero jos DT370 napa, väärinpäin olisi aika silmiinpistävä.
Muunnossarjassa mukana 12mm akselin kanssa, kuvasta näkee eron:
https://www.bike-components.de/en/DT-Swiss/Conversion-Kit-X12-Standard-for-DT-Swiss-hubs-p53647/

Kiitos, tsekkaan tämän

Aakoo
26.10.2025, 08.40
Mikä runko on kyseessä? Jos mahdollista, niin kokeilisin itse eri kiekkoa ja jarrulevyä. Voihan siinä rungossa siis olla ihan valmistusvirhekin.

hubba
26.10.2025, 09.35
Jos jarru ei ole uusi niin voi kokeilla painaa mäntiä sisäänpäin vaikka rengasmuovilla mikä antaa hieman lisätilaa. Laita kuvia jos ongelma ei ratkea.

Hiilari
26.10.2025, 10.44
Jos jarru ei ole uusi niin voi kokeilla painaa mäntiä sisäänpäin vaikka rengasmuovilla mikä antaa hieman lisätilaa. Laita kuvia jos ongelma ei ratkea.

Jarrupalojen leipomista jo kokeiltu ja ilmattukin kahdesti. Ongelma vain on että jarrupala hinkkaa itse jarrusatulan runkoon. Paikka on pielessä noin 2 mm - mikä tällaisissa jutuissa on paljon.

Hiilari
26.10.2025, 10.47
Mikä runko on kyseessä? Jos mahdollista, niin kokeilisin itse eri kiekkoa ja jarrulevyä. Voihan siinä rungossa siis olla ihan valmistusvirhekin.

Runko on

https://www.meinierbikes.com/products/t1000-carbon-gravel-frame-700c-47c-bsa-flat-mount-disc-brake-gravel-bicycle-frameset-road-bike-frame-cyclocross-bike

eli mallia "nude carbon cheapo Kiinasta" :). Toisaalta tuolta huudeilta taitaa melkein kaikki muutkin tolkun hintaisen kuiturungot tulla, ties minkä merkkisiksi maalattuna tai teipattuna. Vain jotkut BMC:t ja Timet ja vastaavat hifit leivotaan Euroopassa...

Yedi.
26.10.2025, 10.54
Minulla oli vastaava ongelma 240 takanavan kanssa. Napa oli pikalinkullinen 10x135 9-vaihdeajalta ja muutin sen 11-vaihteiseksi 12x142 käyttöön. Hankin uuden vapaarattaan rungon ja 12x142 muutosholkkisarjan.
Noilla osilla napa olisi pitänyt muuntua 12x 142 taka-akselille ilman ongelmia, mutta jarrulevy meni liian lähelle takahaarukkaa ja jarrusatulan säätö ei riittänyt. Ehkä wanha 9-vaihdeajan takanapa oli vähän eri mittainen kuin nykykyiset 240 navat tai 12x142 muutosholkkisarja ei ollut juuri oikea minun wanhaan napaa.
En jaskanut selvitellä asiaa vaan laitoin jarrulevyn puolelle akselille 12 mm 1 mm paksun shimmin "prikan", jolla haarukka siirtyi 1 mm ulospäin ja jarrusatulan sai säädettyä toimimaan ok. (Runko oli teräsrunko, niin se takahaarukkaa sai levenemään tuon 1 mm ja ennemmänkin helposti...)

Noita shimmi "prikkoja" saa laakeriliikkeistä eri paksuisina. Itse ostin 1 mm ja 0,5 mm paksuisia. Niitä löytyy DIN 988 standardinumerolla.

Sama runko + jarrut toimi ilman shimmauksia Mavic:n uudella kiekkosarjalla. Eli minulla ongelma oli tuo 240 navan asettuminen oikein akselilla.

Zykkel
26.10.2025, 10.56
Pakka on GRX kymppipakka ja se solahti napaan sellaisenaan. Itse asiassa pienen takarata on toooodella lähellä chainstayta: isoimmalla välitykselläe ketjun ja sen väliin jää alle puoli milliä.

Enkä muutenkan ihan tajua mitä haet: jarrylevy hinkkaa jarrusatulaan vaikka pakka olisi kokonaan veke kiekosta.

Jep, oli illalla meikäläisen ajatus moka. Ei vaparin spideri sitä kiekon/navan paikkaa muuttaisi. Shimanolla on yhteensopivuus taulukoita. Alla jarrusatuloista/jarrulevyistä. Sinulle todennäköisesti menee narrow tyypin levy. Onko nykyinen jo narrow?
productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-461 (https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-461)

^Sovitelaatta/shimmi jarrun puolelle voisi olla ratkaisu. Niitä saa Etran tiskiltä tilattua vaikka yhden kappaleen. Tulee seuraavaksi päiväksi samaan putiikkiin noudettavaksi. Tässä yksi esimerkki: Etra Oy - DIN 988 St 12x18x2,0 Soviterengas jousiteräs (https://www.etra.fi/fi/din-988-st-12x18x2-0-702178101201820)

Hiilari
26.10.2025, 10.58
Jep, oli illalla meikäläisen ajatus moka. Ei vaparin spideri sitä kiekon/navan paikkaa muuttaisi. Shimanolla on yhteensopivuus taulukoita. Alla jarrusatuloista/jarrulevyistä. Sinulle todennäköisesti menee narrow levy. Onko nykyinen jo narrow?
productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-461 (https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-461)

Epäilen että mun ongelma on nimenomaan itse jarrulevy. Niissä on selkeästi 1-2 mm eroja mihinlevy asettuu sivusuunnassa. Toinen ongelma voi olla rungon cheapo-kiinalaisvalmistaja jonka standardi yhteensopivuus vähä sinne päin :)

Eipä tämäkään ollut vaikeaa IS-tai postmount-jarruissa mutta niin se vaan "kehitys" tekee asioista vaikeampia harrastajamekaanikon vinkkelistä.

Hiilari
26.10.2025, 11.07
Minulla oli vastaava ongelma 240 takanavan kanssa. Napa oli pikalinkullinen 10x135 9-vaihdeajalta ja muutin sen 11-vaihteiseksi 12x142 käyttöön. Hankin uuden vapaarattaan rungon ja 12x142 muutosholkkisarjan.
Noilla osilla napa olisi pitänyt muuntua 12x 142 taka-akselille ilman ongelmia, mutta jarrulevy meni liian lähelle takahaarukkaa ja jarrusatulan säätö ei riittänyt. Ehkä wanha 9-vaihdeajan takanapa oli vähän eri mittainen kuin nykykyiset 240 navat tai 12x142 muutosholkkisarja ei ollut juuri oikea minun wanhaan napaa.
En jaskanut selvitellä asiaa vaan laitoin jarrulevyn puolelle akselille 12 mm 1 mm paksun shimmin "prikan", jolla haarukka siirtyi 1 mm ulospäin ja jarrusatulan sai säädettyä toimimaan ok. (Runko oli teräsrunko, niin se takahaarukkaa sai levenemään tuon 1 mm ja ennemmänkin helposti...)

Noita shimmi "prikkoja" saa laakeriliikkeistä eri paksuisina. Itse ostin 1 mm ja 0,5 mm paksuisia. Niitä löytyy DIN 988 standardinumerolla.

Sama runko + jarrut toimi ilman shimmauksia Mavic:n uudella kiekkosarjalla. Eli minulla ongelma oli tuo 240 navan asettuminen oikein akselilla.

Kelpo vihjeet, kiitos!

Yedi.
26.10.2025, 11.15
^Shim "prikan" ulkohalkaisija oli vähän isompi kuin 240 navan päätyhokin ulkohalkaisija. Tuo ei minun rungossa aiheuttanut ongelmaa, koska haaruhan lehden sisäpuolella ei ollut 'koloa', johon navan holkki asettuu. Jos haarukassa on 'kolo' navan holkille, niin silloin noista shim "prikoista" joutuu työstämään ulkohalkaisijaa pienemmäksi...

Zykkel
26.10.2025, 11.44
^Hiukan googlasin ja löytyi alumiininen 12x16x1,5mm. Tuohan voisi olla optimaalinen, eikä varmasti ruostu. Paketissa 5 kpl. Olen tuolta jotain elektroniikkaosia muutaman kerran ostanut. Putiikki sijaitsee Helsingin Herttoniemessä jonkin varastorakennuksen kolmannessa kerroksessa. Tuonne ei vahingossa voi eksyä.
ALUMIINITIIVISTE - PAKS.: 1,5MM - SISÄØ: 12MM - ULKOØ: 16MM - DIN 7603 DIN 7603-AL-12-16-A - Radioduo.fi verkkokauppa (https://www.radioduo.fi/elektroniikka/alumiinitiiviste-paks-1-5mm-sisao-12mm-ulkoo-16mm-din-7603-din-7603-al-12-16-a/p/DIN7603-AL-12-16-A/?gad_source=1&gad_campaignid=17182820878&gbraid=0AAAAADu0q4xM7F2VivcOLw_USBGvGf7LF&gclid=CjwKCAjwjffHBhBuEiwAKMb8pKwT5KvshcYg3GpIwhvB OKdf46P2jX-pbdWTR34tDECkASZH3K8aKhoCLvoQAvD_BwE)

paaton
26.10.2025, 11.51
Jos ne navat ja päätyholkit on oikeat niin ei sinne mitään shimmejä tarvitse. Kannattaa nyt tsekkailla asennukset vielä pariin kertaan. Ne renkaat olisi ihan hyvä olla linjassakin.

Zykkel
26.10.2025, 12.00
^Varmaan DT:n navat ovat mitoissaan, mutta ketjunaloittaja epäili ettei kiinan halpisrunko mahdollisesti olisi. Tupla tsekkauks on kuitenkin hyvä tehdä. On sitä itsellekin joskus käynyt asennuskämmi, mistä ei ainakaan tänne mitään kirjoiteta.

Yedi.
26.10.2025, 12.19
DT:llä on niitä päätyholkkeja lukematon määrä.


Näin on, näköjään noita 12x142 holkkisarjojakin on eri versiota.


Eli ratkaisu tässä kohtaa on vaihtaa se päätyholkki eikä etsiä foorumilla yhdessä isoa shimmipinkkaa jarrulevyn alle.

Totta. Suomessa lienee vain muutama kauppa, joihin voi mennä omien päätyholkkien kanssa ja vertailla niitä toisiin päätyholkkeihin ja valita niistä sopiva, joka korjaa ongelman.
Jos samalta paikkakunnalta ei löydy tuollaista kauppaa, joutuu tilaamaan holkkeja & palauttelemaan mahdollisesti muutaman kerran, jotta sopiva löytyy (saattaa kauppakin kyllästyä lähettelemään holkkeja edes-takaisin...).

Itselle riitti yksi shim "prikka" ja sain fillarin ajoon samana päivänä, kun paikkakunnalta ei löydy kauppaa, jolla on riittävä valikoima DT Swiss:n napojen päätyholkkeja. Tilailemaan & palautelemaan en jaksanut ryhtyä, kun asia ratkesi nopeasti shim:llä.

Hiilari
26.10.2025, 12.51
^Hiukan googlasin ja löytyi alumiininen 12x16x1,5mm. Tuohan voisi olla optimaalinen, eikä varmasti ruostu. Paketissa 5 kpl. Olen tuolta jotain elektroniikkaosia muutaman kerran ostanut. Putiikki sijaitsee Helsingin Herttoniemessä jonkin varastorakennuksen kolmannessa kerroksessa. Tuonne ei vahingossa voi eksyä.
ALUMIINITIIVISTE - PAKS.: 1,5MM - SISÄØ: 12MM - ULKOØ: 16MM - DIN 7603 DIN 7603-AL-12-16-A - Radioduo.fi verkkokauppa (https://www.radioduo.fi/elektroniikka/alumiinitiiviste-paks-1-5mm-sisao-12mm-ulkoo-16mm-din-7603-din-7603-al-12-16-a/p/DIN7603-AL-12-16-A/?gad_source=1&gad_campaignid=17182820878&gbraid=0AAAAADu0q4xM7F2VivcOLw_USBGvGf7LF&gclid=CjwKCAjwjffHBhBuEiwAKMb8pKwT5KvshcYg3GpIwhvB OKdf46P2jX-pbdWTR34tDECkASZH3K8aKhoCLvoQAvD_BwE)

Wau. Radioduo on yhä olemassa! Ennen sijaitsi paraatipaikalla Annankadulla.

Katsotaan jos asia ratkeaa shimmeillä - vaiko vain vaihtamalla toisenlainen jarrulevy. Tilasin tuollaisen kun miljoonalootassa on erilaisia 160 mm jarrulevyä useita, jos sieltä löytyisi sopiva:

https://www.bike-discount.de/en/shimano-sm-ma-r160d/d-flat-mount-adapter-for-rear-160mm-rotor-2

Hiilari
26.10.2025, 23.19
Homma alkaa pikku hiljaa ratketa. Kyse on ilmeisimmin vain siitä että kyseinen kuiturunko ei vain ole riittävän standardi - mikä tuo standardi sitten onkaan. Ne soikeat reiät chainstayssa oli ympäröity niin tukevalla kasalla hiilikuitua että uskalsin jyrsiä reikiin noin puoli millä lisää leveyttä. Ja lainaamalla huolossa olevasta kaverin fillarista toinen jarrulevy sain toiset puoli milliä toiseen suuntaan = ei enää hinkkaa jarrusatulaan.

Kiitän vastauksista.

jame1967
27.10.2025, 07.47
Mulla on sellainen Kiinan hiilarirunko ajossa missä häiritsi hieman sivussa pyörivä takakiekko , parisen vuotta katseltuani rihtasin keskelle .
Näissä on näitä pieniä häiritseviä juttuja , nyt jo muutama kymppitonni ajettu .

Hiilari
27.10.2025, 12.42
Mulla on sellainen Kiinan hiilarirunko ajossa missä häiritsi hieman sivussa pyörivä takakiekko , parisen vuotta katseltuani rihtasin keskelle .
Näissä on näitä pieniä häiritseviä juttuja , nyt jo muutama kymppitonni ajettu .

Näitähän näissä usein on juu. Silti, noin tusina näitä kuiturunkoja olen tilannut vuosien mittaan ja niin perheelle kuin kavereille kasaillut, ja näistä kokemus on että kaikki on ehjiä vuosien kovan käytön jälkeen (toisin kuin moni vanha teräs- tai alurunko) ja kauniita ja kevyitäkin ovat. Ajotuntuma ei ehkä ihan niin vimosen päälle kuin vaikka mun vm. 1997 Trek 5200:ssa joka oikeasti Jenkeissä käsintehtyä kuitua, ja aikanaan perkeleen kallis. Silti, kiinanrungoissa hinta-laatu tuntuu olevan kohillaan. Edes näitä ongelmia jossa vaikkapa runkoon liimattu alumiininen keskiöklunssi irtoaa ei ole minun kohdalle osunut.

nure
27.10.2025, 13.12
Voi olla että useat edullisemmat (merkki) kuiturungot tehdään Kiinassa mutta niillä sentään jonkinlainen laadunvalvonta olemassa.