Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kevyempi maantie runko



Yedi.
18.10.2025, 11.12
Vuosia sitten (teräsrunko aikaan) tuli harrastettua maantiefillarointia...

Surlyn Midnight Special on ollut gravelina. Maantieajoa teki mieli kokeilla vuosien jälkeen, joten laitoin MS:iin kapeammat kiekot ja renkaat. Maantieajohan oli tosi koukuttavaa ja taidan hankkia maantiepyörän, kun Gravel:lle olisi kanssa käyttöä.

Teräsrungoista olen tykännyt (kun en muutakaan ole kokeillut maantiefillareissa), joten teräsrunko on harkinnassa maantiefillariin. Maantiefillarin hankinta/rakentaminen alkaa "puhtaalta pöydältä", joten muutakin runkomateriaalia voisi kokeilla.

Alumiinirunkoja saa varmaan kevyempänä kuin teräsrunkoja, mutta ne taitaa olla aika "kovia" ajettavaksi. Teräsrunko kaiketi joustaa jonkin verran, niin se on mukava ajaa ei niin täydellisillä asfaltilla.

Mitä etua/hyötyä olisi hiilikuiturungosta verrattuna teräsrunkoon? Kevyempihän se on, mutta onko sillä kovinkaan isoa eroa/hyötyä harrastepolkijalle?

nure
18.10.2025, 11.31
Osta titaanirunko, paino menee hiilarin ja teräksen väliin ja saa rakennettua tuollaisen alle yhdeksän kiloisen helposti...

Kalle salonen
18.10.2025, 11.35
Jos heitetään karkea yleistys niin kuitua alle jos haluat keveyttä ja nopeutta, terästä jos haluat mukavuutta vauhdin kustannuksella. Titaania jos haluat jotain näiden väliltä (ja lompsa kestää) ja alumiinia jos haluat päästä halvalla.

Toki täytyy muistaa että kaikista eniten pyörän ominaisuuksiin vaikuttaa koko ja geometria ja niiden soveltuvuus suhteessa kuskiin ja ajotapaan. Ja omalta osalta väitän että rengastuksellakin on enemmän vaikutusta kuin rungon materiaalilla, tästä voi toki joku olla toista mieltä

Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla

Zykkel
18.10.2025, 12.04
Ottamatta kantaa mikä pitäisi valita, niin tämä on hieno: Pelago Stavanger runkosetti - Pelago Bicycles (https://pelagobicycles.com/stavanger-frameset/?lang=fi&gad_source=1&gad_campaignid=17182275088&gbraid=0AAAAADdP3c8tg1mJ1WAB7Bev80IJBX9iH&gclid=Cj0KCQjw9czHBhCyARIsAFZlN8TCEAHI1Z6mkRJYhO_Q I48x9cbCD92TKYaTvm7kDgPMgLIDMpL1yTQaAuGJEALw_wcB)

nure
18.10.2025, 17.13
^Haettiin kevyttä, melkein 4kg haarukan kanssa ei ole kevyt. Esim. oma titaani painaa kuituhaarukalla about 2.2kg ja edellinen kuituinen alle 1.5kg...

Marsusram
18.10.2025, 18.16
Jokaisesta materiaalista voi rakentaa jäykän rungon. Opin tämän aikanaan NoSaint scandium -rungosta joka oli kevyt, mutta jäykkä ja kova kuin mikä.
Pelkkä materiaali ei tee rungosta jäykkää, mutta asettaa rajat sille kuinka paljon joustoa voi siihen rakentaa. Teräs ja kuitu mahdollistaisivat parhaat joustot.
Mutta kun on nuo nykyiset säädökset, jotka määräävät jäykkyyden riippumatta siitä paljonko materiaali kestää joustoa.
Niitä ennen tehty GT Zaskar oli yllättävän joustava ja mukava alumiinirunko. Nykyisin ei taitaisi mennä läpi normeista.

Yedi.
18.10.2025, 18.33
Titaani tosiaan voisi olla yksi vaihtoehto. Kirkas putki on siistin näköistä ja tuskin montaa maantiefillaria tulee enää hankittua, niin hinta ei ole niin kauhean kriittinen tekijä.

Saanko kuiturungolla enemmän nopeutta kuin esim. teräsrungolla? Kiekot ja renkaat varmaan vaikuttaa enimmäkseen nopeuteen, mutta paljonko nopeammin poljen kuiturungolla, jossa on sama keikko&rengas -yhdistelmä? Tuo lähinnä mietityttää, jos maksaisi kuiturungosta esim. tuplahinnan verrattuna teräsrunkoon.

Pelago Stavanger on melkolailla sama kuin nykyinen Surly Midnight Special (johon tosin vaihdoin kuitu etuhaarukan).
Ritchey Logic Disk https://ritcheylogic.com/bike/frames/road-logic-disc-frameset on teräsrunko, jota olen miettinyt. Tuossa ei ole lokasuoja- eikä tavaratelinekiinnikkeitä, joille ei ole tarvetta pelkässä maantieajossa. Rengastilaa ei ole turhaan leveille renkaille, joita ei maantieajossa tarvitse. Paino valmistaja mukaan rungolle ja haarukalle noin 2,4 kg.
Chebisillä voisi teettää halutun teräsrungon. Laitoin sinne kyselyäkin "noin hinnasta", mutta eivät vastanneet. Enkä ole jaksanut/muistanut soittaa ja kysyä hinta-arviota puhelimella.

Zykkel
18.10.2025, 19.29
^Haettiin kevyttä, melkein 4kg haarukan kanssa ei ole kevyt. Esim. oma titaani painaa kuituhaarukalla about 2.2kg ja edellinen kuituinen alle 1.5kg...
Painavahan tuo, mutta on hieno. Jos L/53 koon geometria täsmää, niin tässä edullinen kuitu Thompson Frames Carbon Online Shop | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/bike/bike-parts/road-bike-parts/frames/carbon).
Linkkini oli väärään firmaan. Tässä kuitenkin oikeasta Thompsonista jotain tietoa B-D:n sivuilta: Brand Thompson Online Shop | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/brand/thompson)

nure
18.10.2025, 20.07
^Edullinen. Heti voi stemmistä ja tolpasta vähentää 200grammaa pois.

casanova
18.10.2025, 20.59
Painavahan tuo, mutta on hieno. Jos L/53 koon geometria täsmää, niin tässä edullinen kuitu Thompson Frames Carbon Online Shop | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/bike/bike-parts/road-bike-parts/frames/carbon).
Itse merkin omat sivut: THOMSON Precision Bike Components | Elevate Your Ride (https://bikethomson.com/?srsltid=AfmBOorwaDxVs1QML_cQHtM2Oqzu44fNq-rOcOo98SLK3lTJwhbNHph7)Sekaannuksen vaara on suuri - ensin mainittu on thomPson, jälkimmäinen thomson.

Thomson lienee näistä tunnetumpi ainakin kaikenlaisten keventelijöiden ja komponenttihifistelijöiden parissa.

casanova
18.10.2025, 21.07
Alkuperäiseen kysyjän probleemaan ei liene olemassa yksiselitteisiä oikeita vastauksia. Olisi kieltämättä mielenkiintoinen testi nähdä, minkä verran eroa on kahden samanalaisella geometrialla eri materiaaleista rakennetun pyörän vaikutuksessa nopeuteen samalla kuskilla. Mutta jos tarkoituksena ei nimenomaan ole hankkia mahdollisimman nopeaa pyörää (joka olisi varmaankin kuituaeropyörä), ratkaisu on tehtävä muilla perustein.

Ritcheyn Logikin tapaan Fairlight Strael aiheuttaa vakavaa kuolan valumista. Olen onnistunut kiertämään moiset perustelemalla itselleni, että teräspyörässä pitäisi olla myös teräshaarukka, eikä maantiekäyttöön tehtyjä keveitä levyjarruteräshaarukoita ole, joten on tyydyttävä johonkin muuhun. Toisaalta maantiellä ajetaan vain kauniina päivinä hyvissä olosuhteissa, jolloin pärjää aika kivasti vannejarruilla. Ainakin siihen asti, kunnes jonossa edellä oleva levyjarrukuski tekee vähän tiukemman jarrutuksen...

Antoisia hetkiä haaveilun parissa. Eiköhän se sopiva löydy!

Zykkel
18.10.2025, 21.41
Sekaannuksen vaara on suuri - ensin mainittu on thomPson, jälkimmäinen thomson.

Thomson lienee näistä tunnetumpi ainakin kaikenlaisten keventelijöiden ja komponenttihifistelijöiden parissa.

Thx. Hyvä kun huomasit. Poistin sen väärän linkin.

Kyllähän tuossa 999€ kuitu Thompsonissa sisäinen sulo vilen nostaa päätään. Ajankohta ostolle olisi ihanteellinen. Olisi koko talvi alkaa kyttäillä esimerkiksi rcz:n kiekko + muita tarjouksia ja black bridaykin on ensi kuussa.

nure
18.10.2025, 22.52
Itse myös huomasin että tuo ThomPson ratsastaa Thompsonin maineella. Nuo rungot taitaa olla perinteisiä Kiinan runkoja mitä löytyy useilta "merkeiltä". Oma kevein maantiepyöräni oli 6.66kg. Merlinin alle kiloiselle halpis rungolle rakennettu kapistus.

Yedi.
19.10.2025, 16.35
Vannejarrut varmaan riittäisi, kun kuivan kelin ajoon maantiefillari tulisi. Uusi kahva- ja levyjarrusarja jäi edellisestä projektista, niin se on tarkoitus hyödyntää maantiefillarissa, joten levyjarruille sopiva runko pitäisi löytää.
Fairlight Strael näyttäisi olevan "allroad" ja leveille renkaille, niin se ei taida olla omiin tarkoituksiini sopiva.

nure
19.10.2025, 17.48
Olisi helpompaa jos kerrot paljonko voisit maksaa rungosta niin helppo rajata.

Yedi.
20.10.2025, 11.15
Eipä hintaa ole niin tarkkaan tullut pohdittua, 2000-4000 eur on kaiketi sopiva hintahaarukka. Ylikin voi mennä jos löytyy sopivat perusteet.

Ajoasento ei taivu enää äärettömän aeromoodiin, joten jonkin verran pystyhkö ajoasento pitäisi pystyä runkoon rakentamaan. Tuo ehkä rajoittaa runkovalintaa hiukan, kun monissa hiilikuiturungoissa näyttää olevan yhteen integroituja ohjainkannatin + ohjaustanko -yhdistelmiä. Noissa ei kauheasti pysty laittamaan korotusrenkaita ohjainkannattimen alle.

nure
20.10.2025, 11.36
Titaanisen runkosetin saa reilulla kahdella tonnilla, hieman tuollaisen gravel painotteisemman rennon ajoasennon tarvittaessa.

Yedi.
20.10.2025, 11.43
All Road ja Gravel Ti-runkoja näkyy olevan jonkin verran tarjolla. Noihin menee leveämpi n.max 40 mm rengas ja niissä on aika usein lokasuoja- ja tavaratelinekiinnityspisteet.
"Puhtaita" maantierunkoja n. max. 30 mm renkaille ja ilman lokasuoja- ja tavaratelinekiinnityksiä on aika niukasti tarjolla.

stenu
20.10.2025, 12.40
Jos keveys oli se olennainen juttu tässä, niin varmaan kyllä kuidun suuntaan olisi viisainta katsella. Jos muut asiat painaakin enemmän, niin eikö Fairlight Strael 4.0 (https://fairlightcycles.com/strael-4-0/?v=75778bf8fde7) tikkaisi melkolailla kaikki boksit? Kokovaihtoehtoja on niin paljon, että se on melkein kuin kustomi, mutta 2000-4000 (tel:2000-4000) eurolla kyllä teettääkin jollain eurooppalaisella pajalla jonkun Columbus Life/Spirit -putkisen rungon ilman mitään kompromisseja.

Zykkel
20.10.2025, 12.52
Hollantilainen firma pilotcycles.com myy titaani maantierunkoja nimeltään "Veturi". Voit myös kustomoida itsellesi oman veturin, eli tässä tapauksessa kokonaisen fillarin.
Veturi - Pilotcycles.com (https://www.pilotcycles.com/frame-customize/veturi/)

kmruuska
20.10.2025, 13.05
Jos keveys oli se olennainen juttu tässä, niin varmaan kyllä kuidun suuntaan olisi viisainta katsella. Jos muut asiat painaakin enemmän, niin eikö Fairlight Strael 4.0 (https://fairlightcycles.com/strael-4-0/?v=75778bf8fde7) tikkaisi melkolailla kaikki boksit? Kokovaihtoehtoja on niin paljon, että se on melkein kuin kustomi, mutta 2000-4000 (tel:2000-4000) eurolla kyllä teettääkin jollain eurooppalaisella pajalla jonkun Columbus Life/Spirit -putkisen rungon ilman mitään kompromisseja.

Voin täältä sivusta kyllä lämpimästi suositella Straelia. Ostin runkosetin joka saapui muutama viikko sitten. Asensin täyden Ultegra Di2 -sarjan ja hiilarigravelistani kähvelsin Campan ID25 Levante-kiekot joihin istutin Contin 35mm leveät GP Urbanit TPU-sisureilla. Pyörä on ostettu jokapäiväiseen käyttöön kelissä kuin kelissä keskiaikaisen kaupungin mukulakivikaduilla ja pyöräteillä maassa jossa talvella sataa paljon vettä, joten siinä on myös Portland Design Worksin erinomaiset alumiiniset lokasuojat. Näiden kanssa tuo 35mm on renkaan maksimikoko.

Pyörä on erinomainen käyttötarkoitukseensa. Runko ei notku yhtään n. 100 kilon alla mutta on silti kohtuullisen kevyt kokoisekseen teräksestä tehdyksi. Ja erittäin mukava. Tuntuma alustaan on hyvä mutta terävimmät tärinät ikään kuin vain ilmoittavat olemassaolostaan ilman että kädet puutuvat.

Yksi tärkeimmistä syistä miksi pääädyin Straeliin oli juuri tuo runkokokojen määrä. Halusin aika liki ns. ”French fit” -geon joka tällaiselle pitkälle koipeliinille on hankala rasti. Fairlightin Tall -koot soveltuvat tähän näköjään mainiosti. Olen tyytyväinen.

nure
20.10.2025, 13.34
Paljonkos tuo Strael poikkeaa gravelpyöristä kun ei kuitenkaan mikään puhdas maantiepyörä ole tämän päivän mittapuitteissa?

stenu
20.10.2025, 14.33
”But make no mistake - it’s not a gravel bike. The tube weights, diameters, geometry, and clearances are specifically designed for riding fast and long on tarmac, not off-road.”

Kevyempi ja sirompi putkisetti (paljas runko painaa suunnilleen saman verran kuin titskuinen gravelrunko) ja eri geometria, matalampi ja gravelkeuloja kevyempi etuhaarukka jne jne. Kun se on tehty maantie ISO-standardiin eikä maasto-, kuten gravelrungot tehdään, runko voi olla joustavampaa tavaraa.

Tuolta löytyy 154 sivua speksejä hienosti dokumentoituna: https://media.fairlightcycles.com/wp-content/uploads/2025/09/Fairlight-Strael-4.0-Design-Notes-v1.1.pdf

Yedi.
20.10.2025, 15.13
Tuolla alussa mainitsin Surly Midnight Special:n, joka "Allroad" fillarina oli maantiekiekoilla maantieajossa ja ajatus olisi tehdä "puhdas" maantienfillari. Eli uusi runko voisi olla puhtaasti kapeille renkaille ja ilman muita kuin juomapullotelineen kiinnityksiä. Tuon vuoksi Strael taitaa jäädä listalta pois, kun Fairlight Strael näyttäisi olevan "allroad" ja leveille renkaille. Ritcheyllä olisi varmaan Strael:ä vastaava Montebello, jota vähän tuli katsottua, mutta sekin on "Allroad".

Surly jäisi gravel ajoon ja silläkin ajoa on vain kuivalla säällä (poislukien mahdollinen retkiajo joskus tulevaisuudessa).

Pilotcycles:n Veturi näyttää yhdeltä/hyvältä ehdokkaalta. Sitä saa "puhtaanpana" maantierunkona vakiorungolla (n. 3000 e) ja voi teettää omille mitoille sopivan rungon (n. 4000 e).

Itse rungon keveys ei ollut tuolla alussa varsinainen valintakriteeri vaan jonkinlainen pohdinta onko keveydestä miten paljon minulle hyötyä/eroa. Eli jos hankkisin huippukevyen kuiturungon (ja tietysti maksaisin siitä reilusti enemmän), niin paljonko se minun polkemiseen vaikuttaa esim. paljonko nopeammin poljen jos rungon painossa säästyy kilo tai enemmän.

maalinni
20.10.2025, 15.26
Eikös se aerodynaamisuus ole tärkeämpää kuin paino nopeuden kannalta.

Jos se nopeus on ykkösjuttu, niin sitten kyllä hiilikuitua alle.

Jos fiilis tärkeintä, niin sitten teräs tai titaani. Itekin kyllä hommaan seuraavan maantiepyörän teräksenä tai titaanina.

Yedi.
20.10.2025, 15.43
Selkä ja niska taipuu johonkin maksimiin, joka meikäläisellä ei enää ole kovin aerodynaaminen ajoasento.

Fillarin ja varusteita kai saisi aero-versioina, mutta niilläkään ei taida olla merkitystä, jos/kun ajoasento ei ole matala. Lepuuttajilta/kahvoita tulee ajettua, tanko on 'rise' -versio ja korotusrenkaitakin on kannattimen alla yli haarukan suosituksen.

stenu
20.10.2025, 15.57
Eli jos hankkisin huippukevyen kuiturungon (ja tietysti maksaisin siitä reilusti enemmän), niin paljonko se minun polkemiseen vaikuttaa esim. paljonko nopeammin poljen jos rungon painossa säästyy kilo tai enemmän.

TCR-reitillä noin 3 minuuttia/päivä (https://ridefar.info/bike/cycling-speed/weight/) :)

Kuten jo sanottukin, jos haluat nopean maantiepyörän, osta kuituinen aeropyörä ja treenaa matala ajoasento. Ilmanvastuksen merkitys maantienopeuksilla on paljon suurempi kuin painon tai minkään muunkaan merkitys. Veikkaisin myös, että näennäisistä samankaltaisuuksista huolimatta Surlyllä ja Straelilla on ero kuin yöllä ja paivällä. Lisäksi ne 30+ mm renkaat on nopeammat kuin jotkut 25 mm eli paksummilla renkailla saat sitä nopeutta.

Tai sitten, jos haet sellaista perinteistä maantiepyöräfiilistä, niin Standertin archivessa on vannejarrullisia ja 1 1/8"-keulaisia Triebwerk CR -runkoja eri värisinä: https://standert.de/collections/archive. (https://standert.de/collections/archive) Columbuksen putket ja haarukka, Kingin laakerilla alta 1500 €. 56 cm runko 1.8 kg ja levarikeuloja mukavampi ei-ylikoko keula. Enempää ei juuri voi toivoa. Tuommoisen mä hankkisin, jos olisin maantiepyörän tarpeessa.

https://standert.de/cdn/shop/files/Triebwerk_CR_Salt_Steel_Road_Frame.png?v=173270292 6&width=1536

Kalle salonen
20.10.2025, 16.54
Juu ajoasento vaikuttaa vauhtiin heittämällä enemmän kuin mikään muu.

Ja vaikka tällä hetkellä ei johonkin asentoon taivu niin kroppa kyllä tottuu kun antaa rauhassa aikaa tottua. Viimeinen triathlonpyörä mikä mulla oli tässä muutaman vuoden oli asennoltaan sellainen että aina talvella trainerin kanssa kauhistelin ja sitten kesällä ei enää tuntunut missään. Nyt kun myin sen kesän jälkeen pois tuntuu kaikkien muiden pyörien asennot aivan liian rennoilta ja pystyiltä vaikka vuosi sitten samat asennot oli just passeleita :)

Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla

Yedi.
20.10.2025, 17.16
Standert Triebwerk voisi olla yksi sopiva vaihtoehto. Berliiniin voi tulla työreissua parin kuukauden sisällä, niin voisi käydä katsomassa miltä rungot näyttää.

Ajoasennon merkityksen kyllä huomaa jo alaotteella ajaessa, mutta selkänikamissa on epämuodostelmaa ja niska joutuu liian takakeno asentoon niin alaotteella ajaminen jää aika lyhyeen. Tuon vuoksi kovin aerodyaamiset ajoasennot jää melkolailla pois valikoimasta...

stenu
20.10.2025, 17.58
Ajolasit vahvuuksilla ja kumpaankin linssiin vaikka 5 prismadioptriaa kanta ylös, niin helpottuu niskan asento kummasti :)

Yedi.
20.10.2025, 18.11
Ei taitaisi vielä auttaa... Maantien reunassa olen joskus ajanut pää alaspäin katsoen & seuraten reunaviivaa. Siinä niska on ok. asennossa, mutta ei tuo ole oikein turvallinen tapa ajaa.
Peiliä olen miettinyt ohjaustangon päälle vaakasuuntaisesti. Siitä näkisi eteenpäin ja niskaa ei tarvitsisi kääntää liian taakse.

Zykkel
20.10.2025, 18.38
^Itseasiassa tuollainen pedi-scope on aikoinaan jo kehitetty. Pedi-Scope: look down, see the road ahead | BikeRadar (https://www.bikeradar.com/news/pedi-scope-look-down-see-the-road-ahead)

Yedi.
20.10.2025, 19.04
Näkojään, mutta isompi näkemäalue olisi varmaan oltava, niin näkisi riittävän hyvin.

Cinellilläkin olisi aika siistin näköinen teräsrunko:
https://www.bike-components.de/en/Cinelli/Nemo-TIG-Road-Disc-II-Frame-Kit-p212482/?v=46755-green-pink

Jarruletkut menee näköjään rungon sisään, mutta vaihteiden osalta jää epäillys käykö tuohon vain sähköiset vaihtajat.

Zykkel
20.10.2025, 19.36
^Jos Cinellit jotain kiinnostaa, niin heidän omilla sivuillaan on ale, testi ja expo pyöriä/runkoja alennuksessa. Näitä sivujahan voi kyttäillä, jos kiirettä ei ole. Voi joskus olla saatavilla todellinen helmi alehintaan.
Bike Sales – Cinelli Official (https://cinelli-milano.com/collections/bike-sales)
Test Outlet Bikes – Cinelli Official (https://cinelli-milano.com/collections/test-outlet-bikes)
Expo Outlet Bikes – Cinelli Official (https://cinelli-milano.com/collections/expo-outlet-bikes)

nure
20.10.2025, 19.38
Varmaan nekin sisäiset. Itsellä oli viimeksi kuituinen SuperStar ja nuoruudessa SuperCorsa ja kyllä noissa italialaisissa on jotain... Katso pahuuttaan MathSaldenin sivuilta, sieltä itse ostin edullisesti.

Yedi.
21.10.2025, 19.34
Vaihteille on varmaan sisäiset kanavat, mutta onko mekaanisille vaijereille vai vain pelkästään sähköpiuhoille sisäiset kulkutiet? Pystyputkessa etuvaihtajan kohdalla on reikä, mutta näyttää aika pieneltä reiältä, jotta mekaaninen vaijeri kuorineen menisi helposti läpi siitä.

Kyllä tuo Cinellin runko on siistin näköinen!

Aakoo
21.10.2025, 19.48
Vaihteille on varmaan sisäiset kanavat, mutta onko mekaanisille vaijereille vai vain pelkästään sähköpiuhoille sisäiset kulkutiet? Pystyputkessa etuvaihtajan kohdalla on reikä, mutta näyttää aika pieneltä reiältä, jotta mekaaninen vaijeri kuorineen menisi helposti läpi siitä.

Kyllä tuo Cinellin runko on siistin näköinen!

Valmistajan sivuilta:

Compatible Only With Electronic Groupsets


Shimano 105 Di2 saa alesta 950€, itse en jäisi mekaanisia kaipaamaan.

Yedi.
21.10.2025, 19.57
Harmi! Olihan tuo tosiaan siellä Cinellin sivulla mainittu, en vaan huomannut.

Ei sähköiset kiinnosta ja uusi kahva- + jarrusarja jäi edellisestä projektista, niin ne on ajatus hyötyntää.

nure
21.10.2025, 21.33
Kuituisissa Cinelleistä SuperStar olisi Passeli, itse ainakin tykkäsin...

Zykkel
21.10.2025, 22.10
^Uusi S/48cm Cinelli Superstar runko lähtisi veroineen ja rahteineen £ 1117,1 ~ jotain 1290 euroa. Briteistä pystyy eBayn kautta helposti ostamaan, kun EU verot maksetaan ostettaessa eBay:lle ja se hoitaa postin kanssa tulliselvityksen. Kamat tulee tullattuna suoraan postin noutopisteeseen tai kotiin. Tuo myyjä on saanut reilut 17 000 palautetta joista 99,9% positiivisia. Ilmeisesti jo nimenkin perusteella firma. Harva yksityinen tuollaisiin myyntimääriin edes pääsisi.
Cinelli Superstar Carbon Road Bike Frameset - 48cm Small Disc Brake Blue | eBay UK (https://www.ebay.co.uk/itm/157235449354?chn=ps&_ul=GB&norover=1&mkevt=1&mkrid=710-166974-033325-9&mkcid=2&mkscid=101&itemid=157235449354&targetid=2304343365564&device=c&mktype=pla&googleloc=9072483&poi=&campaignid=22155067371&mkgroupid=174807475638&rlsatarget=pla-2304343365564&abcId=10176068&merchantid=114914439&geoid=9072483&gad_source=1&gad_campaignid=22155067371&gbraid=0AAAAAD_Lr1c_b7Ot4ZfXYRXo-2cN11-rv&gclid=CjwKCAjw3tzHBhBREiwAlMJoUht2YZVuBhRKILVseDXP Ald4IInAOJ3EORat51V-Egpeh5EutfykwRoC6hkQAvD_BwE)

Paljon on myyjällä muutakin mielenkiintoista fillarisälää myynnissä:
Chicken CycleKit Official eBay Shop | eBay UK Stores (https://www.ebay.co.uk/str/chickencyclekitclearanceoutlet?_trksid=p4429486.m3 561.l161211)

nure
22.10.2025, 10.59
Itse maksoin Saldenilta 2023 800€ runkosetistä.

Yedi.
22.10.2025, 14.05
Espanjalainen Nordest Miranda Ti-runko näyttäisi olevan tarjolla 1700 e:llä ilman etuhaarukkaa: https://nordestcycles.com/en/product/miranda-ti-frame ja etuhaarukan kanssa 2 ke.
Tuo vaikuttaa aka mielenkiintoiselta. Olisi näköjään vähän rennommalla geometrialla, joka sopisi meikäläiselle hyvin. Ulkoiset vaijerien vedot, mutta niihin olen tottunut ja ne on helpot pitää kunnossa.

nure
22.10.2025, 15.59
^Itsellä Albarda FBG:na ja tykkään! Saat setin mukana Kingin laakerin ja tilpehöörit, kannattaa olla Pedron kanssa jutuissa jos pääset kaupoille, voi jopa pientä etua saada...

Yedi.
28.10.2025, 09.35
Mavic:lla on näköjään tarjolla retrotyyliset kiiltoalumiiniset Ksyrium SL kiekot: https://www.mavic.com/en-int/p/ksyrium-sl-disc-heritage-rr2603?variant=11570

Noilla, titaanirungolla muilla kiiltoalumiiniosilla saisi rakennettua hiukan valtavirrasta poikkeavan (retrotyylisen?) fillarin.

JackOja
28.10.2025, 09.43
^WAU! Mä olen kiiltävän perään. Noi tahdon. Vaikkapa maantiekiekoiksi titskugraveliin. Olisi sille mahdollinen 10-vuotislahja, jotain pitäisi keksiä. Saisko puoleen hintaan black fridayna jostain?

Toisaalta olen vannonut, ettei enää Mavicia tähän talouteen :(

nure
28.10.2025, 10.01
^Samoja ajatuksia tuli mieleen mutta kun FBG:ssä jo kahdet kiekot niin taidan Passat. Kalliithan nuo ei kyllä ole, pitäis löytää DT:n kiskoille ostaja kuitenkin...

Yedi.
28.10.2025, 19.22
^^Itse olen huikan kyllästynyt mustiin fillarin osiin (ja myös vaatteisiin). Yhden fillarin kasasin koko mustaksi ja on se aika tympeän näköinen.
Viimeisimpään fillariin valitsin värillisen rungon, kirkkaat pinnat kiekkoihin ja alukiiltäviä osia ja siitä tuli mukavamman näköinen.

Tuubirengas aikaan itsellä oli Mavic:n vanteita, ei niissä ollut mitään valittamista. Edulliset Ksyrium S kiekot on Graveliin, kun kokeilin kiinnostaisiko maanteajo. Ei noissakaan ole ollut mitään valittamista.

Hyvä avaus Mavic:lta tuo kirkas kiekkosarja. Toivottavasti muillekin tulee tarjolle muitakin, kuin mustia kiekkoja & vanteita.

Yhdet kiekot kasasin viikko-pari sitten ja niihin mietin DT Swiss:n kirkkaita 240 Three Decades napoja: https://www.dtswiss.com/en/innovations/three-decades mutta nuukuus iski ja perus 350:set tuli valittua.

stenu
28.10.2025, 20.18
Noille Ksyrium SL:ssä oleville UST-vanteille on useimmat tubeless-renkaat todella tiukkoja ja harvinaisen veemäisiä asentaa. Meni hermo aikoinaan Rollerissa olleiden Open Pro UST:ien kanssa.

Yedi.
28.10.2025, 21.40
^Tuota en enää muistanut... Oli Ksyrium S vanteille Schwalben Pro One renkaiden asennus aika tiukka, kyllä siinä v-käyrä nousi korkealle.

nure
28.10.2025, 22.06
Itse olen lähtökohtaisesti vannonut ettei enää yhtään mustaa pyörää talouteen tulee, jotenkin kyllästynyt ja mattamusta kuiturunko tylsintä mitä markkinoilta löytyy.

Itsellä ollut Krysiumia ja CrossMaxia ja kumpaankin oli jonkun renkaan asennus suht työlästä. Hyvin kylläkin nuo Titaaniin kyllä sopisivat joten täytyy vielä harkita.

stenu
29.10.2025, 07.06
Mä en osaa muista Mavicin vanteista sanoa mitään, mutta nimenomaisesti noi bukluilevat Ksyrium SL:ssä olevat vanteet, jotka on siis samat kuin Open Pro UST:t, oli aivan mahdottomat. Tiukat ja keskiura matala ja niin kapea, että reunanauhat ei tahdo mahtua sinne yhtäaikaa. Renkaiden vanteelle saaminen vaati poikkeuksellista väkivaltaa.

nure
29.10.2025, 09.13
^Moni seikka riippuu myös renkaista, CrossMaxille oli RalliKunkku liki mahdotonta asentaa mutta toinen merkki meni suht normaalisti.

stenu
29.10.2025, 09.41
Samoja renkaita olen asennellut Open Pron lisäksi WTB CrissCrosseille, DT R460:lle ja Hed Belgium Plussille aivan normaalisti, joten syytän kyllä vannetta enkä ole suinkaan ainoa, jolla on vastaavanlaisia kokemuksia.

nure
29.10.2025, 11.10
^On se hyvää että syyllinen saadaan kiinni...

Yedi.
29.10.2025, 11.16
^Minäkin syyllistäisin Krysium S vanteita tiukasta renkaan asennuksesta. Muilla vanteilla en ole joutunut vastaaviin ongelmiin/haasteisiin renkaan asennuksen kanssa.

Tubeless käytössä tuo on kai etu, niin saa tiiviin rengas-vanne -liitoksen.

stenu
29.10.2025, 11.50
Kun on saanut renkaan vanteelle, niin eipä se tiukkuus haittaa muutoin kuin siinä tapauksessa, että joutuu tienposkessa äheltämään sisuria, mikäli saa sellaisen reiän, jota litku ja poppakonstit ei paikkaa. Saattaa pahimmillaan olla jopa tekemätön paikka.

nure
29.10.2025, 18.55
^Itse hylkäsi CrossMaxit tuon mahdollisen rengasrikon vuoksi kesken lenkin.